- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (412 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (221 opinii)
- 3 Rekordzista dostał 5 mandatów (73 opinie)
- 4 Były senator PiS trafił do więzienia (347 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (56 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (5 opinii)
Maszyna-kret prawie gotowa do drążenia drugiej nitki pod Martwą Wisłą
24 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Gołębie uszkodziły estakadę przy Galerii Bałtyckiej
Trwają ostatnie prace przy montażu maszyny TBM, która z początkiem marca zacznie drążyć północną nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. Tunel zostanie otwarty w połowie 2015 r.
Na finiszu są także prace związane z podłączaniem i testowaniem modułów maszyny TBM. Do kreta należy podłączyć nie tylko prąd i wodę niezbędne do drążenia, ale też zakład separacji urobku, w którym oddzielany jest grunt od bentonitu, ułatwiającego prace podziemne. Przygotowano strukturę wejściową tunelu północnego - pierścień doszczelniający.
Trwają też finalne prace związane z przygotowywaniem obudowy wykonanego tunelu. Niebawem ruszy tam budowa pomostu betonowego, na którym zostanie wykonana jezdnia.
Czytaj też: Czego jeszcze nie wiecie o tunelu pod Martwą Wisłą, a powinniście
Co ciekawe, przed rozpoczęciem drążenia drugiej rury w fabryce w Kokoszkach zakończono produkcję elementów prefabrykowanych obudowy tunelu - tzw. tubingów. W sumie wyprodukowano ich ok. 7,6 tys. sztuk, czyli po ok. 3,8 tys. tubingów na jedną rurę. Tubingi stworzą nieco ponad 530 pierścieni.
Drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą zajęło wykonawcy niespełna sześć miesięcy. W przypadku kolejnej rury ma być to ok. 95 dni, wliczając w to 15 dni na przegląd techniczny maszyny i wymianę narzędzi. Drążenie ma rozpocząć się na początku marca.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.
Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.
Oficjalne zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.