• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza terenu przed dworcem w Gdyni? Możliwa, ale trudna

Patryk Szczerba
26 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Stworzenie skweru z rabatami i bylinami przed dworcem w GdyniMapka to kolejna propozycja na zazielenienie betonowych części Trójmiasta. Obecnie to plac z kostki niezachęcający turystów ani mieszkańców do dłuższego pobytu. Koszt aranżacji przestrzeni to według szacunków ok. 300 tys. zł.



Czy w okolicach przydworcowych powinno być więcej zieleni?

W ostatnim czasie pokazaliśmy jak mogłyby wyglądać betonowe place w Gdańsku po zielonej metamorfozie, zaproponowanej przez naszych czytelników. Przedstawiliśmy propozycje zmian na betonowej pustyni przed City Forum w Gdańsku, a także terenach przy domu towarowym Jantar i dworcem PKP we Wrzeszczu.

Morze kostki warto zmienić



Podobnych "betonowych pustyń" nie brakuje też w Gdyni. Jednym z miejsc jest plac przed dworcem w Gdyni - pomiędzy postojem taksówek i głównym budynkiem dworca. To tyle istotne z punktu widzenia przestrzeni miejskiej, że plac to pierwszy widok, który oglądają turyści przyjeżdżający do Gdyni i wychodzący z pociągu.

A jak wiadomo, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Obecnie, gdy turyści kierują się w stronę Śródmieścia, wita ich "morze kostki".

W przeszłości pisaliśmy, że nie da się po niej spokojnie przejść w szpilkach, a lokale w pasażu święcą pustkami.

Miejsce zaaranżowane w 2012 roku



To sytuacja obecna tam od 2012 roku, kiedy tuż przed Mistrzostwami Europy organizowanymi przez Polskę i Ukrainę zakończono renowację gdyńskiego dworca. O tym, by zazielenić plac o powierzchni 1000 m kw. nikt nie pomyślał.

Jednym z problemów są koszty



Czy udałoby się teraz? Teren należy do Polskich Kolei Państwowych. Przedstawiciele PKP nie ukrywają, że jednym z problemów mogłyby być pieniądze.

- Nowa aranżacja wiązałaby się ze wzrostem kosztów utrzymania tego terenu - sprzątaniem i pielęgnacją zieleni. Obecnie pielęgnacją trawników przed dworcem i klombów na placu zajmują się pracownicy PKP i firma sprzątająca - przyznaje Michał Stilger, rzecznik PKP S.A.

Ok. 300 tys. zł na aranżację, 20 tys. zł na utrzymanie



Poprosiliśmy o szacunkową wycenę takiej inwestycji firmę RTB Serwis, wykonującą kompleksowo podobne adaptacje i przebudowy.

Okazuje się, że koszt zmian wyniósłby szacunkowo ok. 300 tys. zł.

  • Około 150 tys. zł z tej kwoty trzeba byłoby wydać na wykonanie nowych aranżacji wraz z wysypaniem czarnoziemu, przygotowanie rabat, wykonanie nowych nasadzeń.
  • Blisko 85 tys. zł to szacowany koszt prac rozbiórkowych polegających m.in. na zerwaniu kostki, podbudowy i wywózce gruzu.
  • Od 30 do 70 tys. zł trzeba byłoby zapłacić za rośliny w zależności od rodzaju roślin: krzewów lub drzew.
  • Do 5 tys. zł trzeba byłoby przygotować na projekt i uzgodnienia oraz pozwolenia.

Utrzymanie zieleni na terenie podczas wiosny i jesieni to dodatkowo koszt ok. 22 tys. zł netto rocznie.

Jednym z rozwiązań przejęcie terenu



Nieoficjalnie można usłyszeć, że Gdynia miała w przeszłości próbować wyjść z inicjatywą zmian przy dworcu, ale sprawa nie wyszła poza luźne rozmowy.

O tym, że rozwiązaniem mogłyby być po prostu przejęcie terenu, pokazuje przykład z 2012 roku. Krótko po tym, jak wyremontowano dworzec w Gdyni, miastu udało się przejąć od Skarbu Państwa działkę o wielkości ponad 4,5 tys. m kw., leżącą w pasie ul. Dworcowej przy dworcu podmiejskimMapka.

Spółki PKP i tak niewiele z nią mogły zrobić, obwarowane planem zagospodarowania przestrzennego. Ponosiły za to koszty: sprzątania, odśnieżania etc. I starały się je minimalizować - stąd daleki od ideału wygląd tych terenów.

Po przejęciu przez Gdynię teren uporządkowano, pojawiła się zieleń, a przy okazji przebudowy ulic Podjazd i 10 Lutego pojawiło się tam rondo dla rowerzystów i droga rowerowa.

Szkoda zmarnowanego potencjału



Cały kompleks dworcowy Gdynia Główna, wraz z przyległym terenem, jest wpisany do rejestru zabytków, więc w przypadku zmian, byłaby konieczna zgoda konserwatora zabytków, co komplikuje cały proces.

Szkoda zatem, że dekadę temu, gdy zdecydowano o kosztownej inwestycji, nie pomyślano o tym, by podczas prowadzonej modernizacji dworca, wkomponować zieleń w to prestiżowe dla Gdyni miejsce.

Wydaje się, że położona kostka mogła być częścią skweru i komponować się z roślinami. Na skwerze dominowałyby krzewy, a może drzewa. Po tylu latach mogłyby nie tylko być ozdobą placu, ciesząc oko wiosną i jesienią, ale także latem dawać schronienie turystom i mieszkańcom przed prażącym słońcem.

Miejsca

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • Problem najmniej istotny, a gdzie artykuł o podwyżkach podatków od nieruchomości na najbliższej sesji RM????

    problem zastępczy i marnowanie kasy, a ważniejszych priorytetów dużo!

    • 13 0

  • zielen przyda się dla bezdomnych, będzie gdzie leżeć i sikać

    jeszcze hamaczki im postawcie za 20 tys każdy

    • 10 0

  • 85 tys. zł to szacowany koszt prac rozbiórkowych polegających m.in. na zerwaniu kostki, podbudowy i wywózce gruzu.

    Powinno być 850 tysięcy złotych. Przecież to tylko nasze pieniądze, które można rozkradać na prawo i lewo.

    • 12 0

  • (1)

    Tak naprawdę to umiejscowienie tego postoju taksówek, należałoby już dawno zmienić. Pomijając fakt ze oddalenie od głównego wejścia jest przynajmniej dyskusyjne, to widok wąsatych januszy w swoich bolidach do reprezentacyjnych nie należy. Taki
    polsko - peryferyjny folklor .

    • 8 1

    • No a jakie ciekawe rozmowy te Mariany od lat prowadzą, stojąc obok na przystankach można się nasluchac

      • 1 1

  • Niestety

    Więcej zieleni - mniej meneli z sączącą się z nóg ropą

    • 6 1

  • Gdynia to stan umysłu. Nigdy tam nie zamieszkam. (5)

    Nawet jakby mi dawali mieszkanie za friko.

    Mariola z Zaspy

    • 8 2

    • taa jasne (1)

      zrobiłaś byś wszystko internetowa mariolo z zaspy by dostać za darmo mieszkanie, nawet w szczurowatej gdyni

      • 1 5

      • Chyba tylko by je sprzedac

        Też bym tam nie chciał mieszkac

        • 1 1

    • ...a ja z Zaspy po 32 latach przeprowadziłam się do Gdyni.
      Zaspa wcale nie lepsza, pas startowy niebawem cały zbudują, będzie ciasno i brak miejsc parkingowych.

      • 1 0

    • Do Pani Marioli

      ...ja przeprowadziłam się z Zaspy do Gdyni po 32 latach. Na Zaspie wcale nie jest lepiej, zabudują pas startowy i będzie ciasno bez możliwości zaparkowania samochodu.

      • 1 0

    • Do Pani Marioli

      ...ja przeprowadziłam się z Zaspy do Gdyni po 32 latach. Wcale na Zaspie nie jest tak dobrze. Zabudują cały pas startowy, będzie ciasno, bez miejsc parkingowych.

      • 0 0

  • Betonoza

    Jak się niszczy polskie miasta

    • 7 1

  • Wymienić nawierzchnię ulic na nową! Nowy asfalt! Ulice to wizytówka miasta!

    • 7 1

  • Nie gadać tylko robić. (2)

    Przed dworcem powinien być duży parking. Odwożąc lub odbierając kogoś nie ma gdzie się zatrzymać

    • 9 2

    • UM walczy z autami

      W Gdyni tylko rowerem, komunikacją miejską i ewentualnie konno, jeśli takiego posiadasz :)

      • 3 1

    • Tak, masz rację. Pamiętaj o tym przy wyborach, bo na razie 5ciu rowerzystów utrudnia życie 50 000 mieszkańców

      korzystających z samochodów.

      • 4 0

  • Opcja funkcjonalna przede wszystkim - jak najbardziej z zielenią ale...

    Nie rozumiem części z podanych kosztów. Przykre jest to, że zawsze proponuje się zieleń, która jest droga i wymaga drogiego utrzymania. W tym miejscu nie trzeba super ślicznych rabat których utrzymanie wymaga 22k rocznie, można posadzić kilka funkcjonalnych i łatwych w utrzymaniu krzewów lub drzew i jakiś nieśmiertelny trawnik ale... to nie będzie generowało takich zysków dla kogoś więc takiej opcji nie zobaczymy na stole. Bardzo miło by było, gdyby ktoś pomyślał też o osobach z walizkami na kółkach (to w końcu główny dworzec miejscowości do której przyjeżdża dużo turystów) i jednak pomyślał o wygodniejszych płytach w części przejść.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane