- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (200 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (408 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (71 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (133 opinie)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (442 opinie)
Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią
Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.
Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.
Jakie będzie Mevo 2.0?
Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.
- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.
- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.
Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.
Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.
Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie
Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.
Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.
Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku
Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.
Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.
Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników
Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.
Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).
Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.
Miejsca
Opinie (316) ponad 20 zablokowanych
-
2021-01-13 09:06
He he he
To tyle
- 4 0
-
2021-01-13 09:17
Ja bym się nie obraził, jakby nowe mevo zamiast na terenie Kościerzyny i Kartuz działało tylko na dolnym tarasie Trójmiasta
Ale niech działa sprawnie. Jak sobie odkorkujemy centrum tymi rowerami to już będzie więcej niż ok.
- 0 1
-
2021-01-13 09:27
Pamietajcie o Mevo 1.0 i jak dumnie Szczur, Olka i ten z loczkami promowali wałek za miliony, za który nikt nie beknie
- 6 0
-
2021-01-13 09:27
Akumulatory
Baterie po takim odstawieniu są już g... warte !!
- 5 0
-
2021-01-13 09:42
Marnowania kasy ciąg dalszy
Znowu chińskie zabawki ?
- 4 1
-
2021-01-13 09:48
Będzie dobrze, mówię Wam.
Będzie dobrze, mówię Wam.
Na co dzień śmigam rowerkiem wszędzie, więc wiem co mówię.
Nie mogę się już doczekać gdy na gdańskie drogi dla rowerów wyjadą ludzie, którzy z różnych powodów nie mogą jeździć na własnym rowerze.- 0 4
-
2021-01-13 09:54
a swoja drogą dlaczego aż 3x droższy? jakiś powód? (4)
jeśli nie będzie po 10PLN jak to było, to ja dziękuję, bo dla mnie to nie jest środek transportu do pracy każdego dnia
chcę jak na całym świecie używać rower miejski jako mieszkaniec a nie jako pracownik
to jest jakaś kpina- 9 1
-
2021-01-13 10:21
Obecna prezydent powielała gwarancje byłego prezydenta ze rower nie bedzie kosztował wiecej niz 10 zl miesiecznie (3)
tyle warte sa słowa polityka!!Czyli nic .
I jeszcze jedno te matoły rowerowi oficerowie stwierdzili ze ludzie chca płacic wiecej za rower :)
Tak jak by mówic ze ludzie prosza o podwyzke na bilety komunikacji miejskiej :)
Z rowerów korzystało mnustwo korposzczurków tylko ze im abonament oplacały korporacje wiec dlanich koszty sa bez znaczenia a dla zwykłych ludzi juz nie!!- 1 0
-
2021-01-13 10:29
jesli to prawda, że firmy opłacały abonament, to jus jest totalny skandal (2)
poprzednim razem pisałem, w związku z tabunami rowerów parkowanych byle jak przed Olivią, że firmy powinny kupować swoim pracownikom rowery lub dopłacać za używanie swoich, bo maja na to specjalne fundusze (socjalne czy cos w tym stylu)
ale nie opłacanie abonamentu za rower miejski, bo to wysysa oczywiście rowery z rynku, które sa przeciez dotowane z naszych podatków
to jest jakaś totalna aberracja- 1 1
-
2021-01-13 10:41
Tak to prawda korporacje opłacały abonament swoim pracownikom za rower miejski. (1)
Mozesz to znalesc nawet w necie bo sie tym chwaliły i podawali jako przykład dobrego ekologicznego pracodawcy dbajacego o srodowisko . To dla nich szmieszne pieniadze są i teraz nawet jak by był abonament po 60 zł tez beda oplacac.
I zgadza sie to korporacje blokowały setki rowerów dziennie tez widziałem przed bisnes oliwia je.- 0 0
-
2021-01-13 14:09
no dokładnie dla nich to 'psie' pieniądze - ale nie dla mieszkańca
który chce sobie dorywczo pojeździć
wiem, ze była możliwość płacenia za minuty, ale po pierwsze to było bardziej skomplikowane i oczywiście sporo droższe
przypomnę także, że są miasta, gdzie rowery miejskie są darmowe
dla mnie po pierwsze elektryki to jakaś pomyłka, bo nie po to chciałbym mieć dostęp do roweru, żeby mnie woził jak taxi, a po drugie to właśnie gdyby choć część była zwykła, cała ta masa pajaców z biur, już by nagle przestała być zainteresowana i by nie blokowała systemu
poprzednio nie zapłaciłem ani razu abonamentu, bo sprawdzałem jaka jest dostępność i była praktycznie zerowa- 0 0
-
2021-01-13 10:20
A co z aplikacją?
Będzie nowa, czy aktualizacja starej?
- 1 0
-
2021-01-13 10:20
Po pierwsze 3 dychy, za drogo, po drugie zamalo rowerów.
Patrząc na zapotrzebowanie powinno być przynajmniej dwa razy więcej.
- 4 0
-
2021-01-13 10:25
Taka epidemia, a rowery z rąk do rąk będą przechodzić xD
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.