- 1 Jadowite pająki w porcie w Gdańsku (150 opinii)
- 2 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (87 opinii)
- 3 Za grób w Gdańsku zapłacisz więcej (117 opinii)
- 4 Kopał kobietę po głowie, nie trafił do aresztu (243 opinie)
- 5 Odzyskali dwa kradzione rowery (33 opinie)
- 6 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (20 opinii)
Mevo: CityBike Global chce zostać operatorem
CityBike Global, globalny operator usług wypożyczania rowerów, chce wejść na polski rynek. Firma bierze udział w przetargu na dostarczenie usługi wynajmu rowerów miejskich do systemu Mevo w Trójmieście. Jest jednym z dwóch podmiotów, które złożyły oferty w tym konkursie.
Cabanas: dopasowujemy rowery do miasta
Jak wskazuje dyrektor firmy Jordi Cabanas, CityBike Global nie jest ani producentem rowerów, ani operatorem jednej, własnej technologii, co w tym przypadku jest atutem. Firma nie będzie forsować konkretnego rozwiązania, ale za każdym razem może dopasować je do potrzeb danego miasta.
- To duża metropolia, którą każdego roku odwiedzają dodatkowo dziesiątki tysięcy turystów - mówi Jordi Cabanas, dyrektor zarządzający CityBike Global. - Ogromne zapotrzebowanie na rowery miejskie, coraz większa popularność komunikacji rowerowej i chęć przysłużenia się planecie - to kluczowe czynniki. Poza tym wiemy, że władze Gdańska, Gdyni i Sopotu są bardzo otwarte na współpracę z inwestorami, traktują ich po partnersku. To miasto przyjazne ekologicznemu transportowi, przyjazne ludziom, przyjazne przedsiębiorcom - dlatego zainteresowaliśmy się tym rynkiem. Oczywiście, jako globalna firma jesteśmy dumni, że możemy oferować nasze usługi nie tylko w nowym mieście, ale także kraju, to bardzo motywujące i napędzające nas do nowych wyzwań.
Projekt rowerów dla Trójmiasta zakłada uruchomienie jednośladów z:
- akumulatorem o zasięgu do 100 km,
- w pełni automatycznym czujnikiem momentu obrotowego,
- wewnętrzną 3-biegową skrzynią biegów,
- transmisją pasową,
- niską wagą dzięki ramie ze stopu aluminium,
- przednim hamulcem tarczowym i tylnym hamulcem bębnowym,
- ochroną przed kradzieżą i wandalizmem (akcelerometr, alarm, śledzenie GPS).
Firma zamierza także zatrudnić lokalny personel liczący 47 osób, obsługujący 51 punktów ładowania rozmieszczonych we wszystkich gminach.
CityBike Global bierze też udział w przetargach w Wielkopolsce i na Śląsku.
CityBike Global z "rażąco niską ceną"?
Konkurentem CityBike Global w przetargu jest konsorcjum BikeU i Freebike. Różnica w oferowanych cenach jest wyraźna. CityBike Global złożył ofertę wartą 159,27 mln zł, a drugi oferent aż 365,31 mln zł. Związek Metropolitalny zamierzał wydać na reaktywację Mevo 107 mln zł.
Przedstawiciele firmy przekonywali, że są przygotowani na terminowe i wyczerpujące złożenie wszystkich dokumentów, które mogą w razie potrzeby udowodnić, że ich oferta nie nosi znamion rażąco niskiej ceny.
Wątpliwości ws. doświadczenia firmy
Zaledwie kilka dni temu odbyła się dyskusja kilku organizacji, w tym Zielonych, Nowej Lewicy i Polski 2050, którzy przekonywali, że trwający przetarg powinien zostać anulowany i rozpisany ponownie. Przekonywali, że nie powinno się lekceważyć kryterium doświadczenia, bo tego właśnie - zdaniem m.in. Tomasza Larczyńskiego - brakuje omawianemu oferentowi.
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot odniósł się do tych zarzutów, a stanowisko zarządu przedstawiliśmy w osobnym tekście:
Trwa dyskusja o przetargu na Mevo
Oferty złożone w przetargu są obecnie sprawdzane pod względem formalnym. W trakcie procedowania badana będzie m.in. struktura własnościowa CityBike Global.
CityBike Global planuje ekspansję
CityBike Global, a właściwie firma Marfina, ma zostać operatorem rowerów miejskich m.in. w Sztokholmie. Miasto podpisało z firmą umowę na ponad 5 tys. rowerów. Wszystkie jednoślady mają być elektryczne, a wypożyczenie ich będzie zaskakująco niedrogie: 10 kr (4,4 zł) za dzień, 25 kr (11,1 zł) za tydzień, 33 kr (14,7 zł) miesięcznie, 99 kr (44,1 zł) za pół roku i 149 kr (66,4 zł) za rok. Pierwsze rowery mają pojawić się w kwietniu 2022 roku.
Rowery CityBike Global zostały już dostarczone w Helsinkach i w Limie.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-08-18 14:14
Ale wstyd. (2)
2022 rok na przedprożu a we "wspaniałym" Trójmieście wciąż brak roweru miejskiego...
Tym tempem, to jeszcze ładnych parę lat nie będzie.- 21 4
-
2021-08-18 23:38
pretensje, to se składaj (1)
do rządów wszystkich do tej pory, za dymanie państwa na prawie przetargowym. Mevo dwa razy upadło przez nie, nie przez złą wolę OMGGS.
- 0 8
-
2021-08-19 00:00
Oczywiście, że nie przez złą wolę OMGGS, tylko przez brak ich kompetencji i poczucia realizmu.
Chcieli mieć same elektryki i być 'taaacy' innowacyjni, aż ich ta innowacyjność w rzyć ugryzła, bo zabrakło trzeźwej oceny i określenia czynników ryzyka. Daj sobie spokój ze zwalaniem winy na prawo przetargowe, które stanowi ramy działania dla każdego urzędnika w tym kraju i jakoś nie prowadzi do takich skutków, jak w Gdańsku. W innych miastach rowery miejskie działają, bo przetargi piszą poważni urzędnicy znający ograniczenia prawne, a nie takie radosne owieczki z ustami pełnymi frazesów.
- 6 1
-
2021-08-19 08:14
(1)
Delikatna kiszka z naszymi rowerami miejskimi W każdym dużym (i w sumie mniejszym) mieście funkcjonują bez problemu od wielu lat. U nas od wielu lat stoją i kurzą się gdzieś w halach. Ciekawe jest to, że Nextbike, który był operatorem Mevo w Trojmiescie, bez problemu obsługuje rowery np. w Lublinie :)
- 9 0
-
2021-08-19 16:47
w lublinie nikt genialny nie wymyślił kilkukrotnego wymieniania baterii każdego dnia
nasze założenia wymieniania akumulatora po godzinie - dwóch jazdy są po prostu są i**otyczne - bo każda taka wymiana to kurs serwisanta samochodem do roweru i z powrotem do punktu ładowania akumulatorów... normalnie ładuje się akumulatory automatycznie po odstawieniu na stojak... ale nie u nas...
- 3 0
-
2021-08-18 14:55
No ciekaw jestem, czy będą brali pod uwagę doświadczenie operatora. (5)
Żeby nie było jak z poprzednim operatorem, który był najtańszy(znaczy dawał najwięcej rowerów elektrycznych w najniższej kwocie) Największa szkoda, że trzeba tyle czekać, bo dużo ludzi z tego korzystało.
- 8 3
-
2023-05-19 18:56
Masakracja
Zgodnie z przewidywaniami
- 0 0
-
2021-08-18 15:15
poprzedni był bardzo doświadczony (kilkadziesiąt miast obsługiwał ) i jak wyszło wszyscy wiemy (3)
także nie to jest kluczowe
- 3 0
-
2021-08-18 22:03
ale takiego projektu (elektryki z ładowaniem) nie robił bodaj nigdzie. (2)
czyli nie miał doświadczenia.
- 3 1
-
2021-08-19 16:52
elektryki z ładowaniem na stojaku to normalna i sprawdzona technologia (1)
w trójmieście były elektryki bez ładowania tylko z wymianą akumulatorów które następnie były transportowane do stacji ładowania i tam ładowane... zniszczyło to system swoją praco i czasochłonnością
- 6 0
-
2021-08-19 17:10
co to za inteligent wymyślił taki system, chyba po gimnazjum
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.