• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO

Krzysztof Koprowski
8 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Planowany przebieg trasy rowerowej na Chełm z przygotowanym wjazdem na al. Armii Krajowej. Planowany przebieg trasy rowerowej na Chełm z przygotowanym wjazdem na al. Armii Krajowej.

Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii KrajowejMapka. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. RogaczewskiegoMapka. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.




Którędy powinna być poprowadzona trasa rowerowa na Chełm?

Projekt "Trasa rowerowa Śródmieście - Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej - cz. 1" podczas głosowania w Budżecie Obywatelskim w 2019 r. całkowicie zdeklasował konkurencyjne projekty w dzielnicy Śródmieście.

Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.

Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.

Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:

Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?



  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.
  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.
  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.

Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego



Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.

Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 MajaMapka aż do al. SikorskiegoMapka oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.

Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.

Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. MyśliwskiejMapka.

Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.

Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Tzw. sierżant rowerowy - takie oznakowanie pojawi się na ul. Rogaczewskiego. Jest to jedynie informacja dla kierowców o ruchu rowerzystów bez fizycznego wydzielenia infrastruktury. Tzw. sierżant rowerowy - takie oznakowanie pojawi się na ul. Rogaczewskiego. Jest to jedynie informacja dla kierowców o ruchu rowerzystów bez fizycznego wydzielenia infrastruktury.

Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego



W pobliżu kościoła pw. Chrystusa KrólaMapka wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. PohulankaMapka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.

W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.

- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
  • Rozwidlenie chodników w pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla, gdzie powstanie krótki fragment wydzielonej drogi rowerowej z wjazdem na al. Armii Krajowej.
  • Rozwidlenie chodników w pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla (po prawej), gdzie powstanie krótki fragment wydzielonej drogi rowerowej z wjazdem na al. Armii Krajowej.
  • Ul. Rogaczewskiego w pobliżu al. Armii Krajowej - widok w stronę ul. 3 Maja.

Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej



Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.

- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Na ul. Rogaczewskiego przewidziano jedynie wymalowanie oznakowania na jezdni, które częściowo znajdzie się pod parkującymi tutaj autami. Na ul. Rogaczewskiego przewidziano jedynie wymalowanie oznakowania na jezdni, które częściowo znajdzie się pod parkującymi tutaj autami.

Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO



Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.

- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Opis projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego. Opis projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego.

Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm



Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.

Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).

Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót



Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.

O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).

Istniejąca droga rowerowa wzdłuż al. Sikorskiego na Chełmie. Istniejąca droga rowerowa wzdłuż al. Sikorskiego na Chełmie.

Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras


Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. ŁostowickąMapka lub CienistąMapka.

Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.

Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. DraganaMapka i dalej ul. WitosaMapka, a stamtąd al. HavlaMapka i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.

Miejsca

Opinie (488) ponad 20 zablokowanych

  • Nie nowość (1)

    To nie pierwszy projekt BO udupiony przez urzędnikow. Dlatego ostatnio nie głosowalem i nie będe już głosowal bo to nie ma sensu.

    • 53 3

    • A nie lepiej spróbować zagłosować na kogoś innego.

      • 0 2

  • No i po co taki budżet obywatelski

    Płacimy, inwestycje sami wymyślamy, a g***o z tego mamy

    • 50 3

  • Urzędnicy... (3)

    PANY !!!, dla nich przeznacza się nawet takie budynki jak TPSiCH,,, hańba !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 27 2

    • Absolwent WSGNG? (2)

      • 0 1

      • (1)

        SGH może?

        • 0 0

        • Nie, chodzi o Wyższą Szkołę Gotowania Na Gazie.

          • 1 0

  • I po co głosować w tym BO? Urzędnicy i tak zawsze zrobią po swojemu. Albo będzie połowa, albo zupełnie inaczej niż w projekcie. Najczęściej jednak wcale bo nagle brak kasy

    • 42 2

  • GZDiZ to firma słaba, ale w tej sprawie chętnie wysłuchałbym uzasadnienia. (2)

    Te grosze z BO miałyby wystarczyć na doklejenie DDR do konstrukcji wiaduktu???
    Podejrzewam że sama dokumentacja projektowa mogłaby pochłonąć całość środków. Przypominam gęgaczom - gmina zleca zadania w trybie przetargowym, a tam ceny są bliższe kosmosu.
    Z drugiej jednak strony, wypadałoby porozmawiać z wnioskodawcami i uzgodnić z nimi przesunięcie kasy na, coś, bądź co bądź, zupełnie innego

    • 15 5

    • Nikt nie mówił, że całą trasa powstanie z tego BO (1)

      "Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 MajaMapka aż do al. SikorskiegoMapka oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja."

      • 4 0

      • BO nie jest funduszem na dokumentację,

        ale na drobne inwestycje/remonty. Tzw. społecznikom roją się autostrady za grosze, ale tak to nie działa. I żeby nie było, jestem z nimi jeśli chodzi o budowę sieci dróg rowerowych z prawdziwego zdarzenia, ale takie "chytre" plany zawsze spalą na panewce. Nie dlatego, że urzędnicy to ludzie złej woli. Dlatego, że BO jest funduszem niezależnym od portfela inwestycji miejskich, i muszą się w nim zamknąć wszystkie koszty - dokumentacja i realizacja.

        • 4 3

  • Widac, że miasto nie ma pomysłu i wizji na przyszłość (3)

    Widac to szczególnie po decyzjach wokół projektu PKM Południe. Miasto sabotuje projekt Nową Świętokrzyską - widać, że nie rozumieją zachodnich miast, ale nie mają odwagi wziąć na klatę decyzji...

    • 37 4

    • (1)

      W ramach Świętokrzyskiej wystarczy buspas i droga dla rowerów. Kto przyspawany do auta niech sobie nadal stoi

      • 4 11

      • I kilkanaście tysięcy samochodów z gmin sąsiednich dalej będzie tłoczonych do centrum,

        co wiecej - piękną miejską autostradą. Można temu zapobiec w jeden sposób - budowa kolei na Kowale, tam wielki parking i opłata za wjazd do centrum. Budowa Nowej Świętokrzyskiej to gwoźdź do trumny Gdańska.

        • 9 4

    • Ciężko idzie niektórym myślenie.

      • 1 1

  • Skoro zmiany sa tak duże to nie jest to ten sam projekt. (2)

    Realizowanie go w tak zmienionej formie z Budzetu jest zwyklym nadużyciem. Skoro ludzie glosowali na coś innego to nie wolno wykorzystywać tamtego głosowania do realizacji innego projektu! To jest tak jakbym w knajpie zamowił schabowego z frytkami i kapustą a kelner przynioslby leniwe pierogi i kazał za nie zaplacić, bo on tylko troche zmienił zamowienie!

    • 50 1

    • Projekt BO jest na dokumentację, moim zdaniem bez sensu, nie taki jest sens BO.

      • 1 0

    • Ludzie zagłosowali bez sensu, bo nie było kasy na budowę.

      Celem BO nie jest produkowanie dokumentacji dla normalnych inwestycji, ale realizacja różnych drobnych rzeczy.

      • 0 0

  • Drogi (3)

    Najpierw sieć dróg, a potem zabawy dla ped**arzy.

    • 40 28

    • Jesteś naiwny. (2)

      Im więcej dróg, tym więcej samochodów. Dlatego liczba korków pozostaje constans. W tej kwestii potrzebna jest zmiana jakościowa, a nie ilościowa.

      • 8 14

      • Zgadza się (1)

        ped******wo won do lasu

        • 7 7

        • zgadza się
          puszkarze na najbliższą drogę dla pojazdów samochodowych
          tam se pojeździć, w tę i nazad, i "flustrancyje" wyładować,
          a nie tu skomleć na rowerowych tematach..

          • 4 5

  • Dredziarzy na rowerach juz przegrzało

    • 31 24

  • Po co (19)

    Po co ta droga jak w Gdańsku rowerzyści są tak leniwi, że z rowerem wsiadają do tramwaju. Myślicie, ze będzie im się chciało tą drogą wjechać na Chełm? NIE. Wybiorą tramwaj.

    • 48 43

    • (16)

      wybierają tramwaj bo nie ma DDR

      • 5 14

      • Są sposoby (9)

        Wystarczy pomyśleć. Każdy przewóz roweru komunikacją miejską to czyste lenistwo.

        • 13 8

        • Nie kompromituj się, zamilcz. (7)

          • 3 14

          • Taka prawda (6)

            Powinno się wprowadzić zakaz przewozu rowerów komunikacją miejską.

            • 9 6

            • W imię czego? (5)

              W imię twojej zawiści czy też nienawiści? Przeceniasz swoje znaczenie, misiu.

              • 8 9

              • ??? (3)

                Ja do rowerzystów nic nie mam. Sam nim jestem, ale gdy czasem korzystam z tramwaju i widzę jak ktoś wsiada z rowerem na Śródmieście SKM i wysiada na Odrzańskiej to co innego mam myśleć?

                • 7 4

              • Bywa. Co w tym złego? (1)

                To nie jest norma, ale wyjątek. A takich palantów, co po zapałki jadą samochodem na morgi.

                • 5 6

              • Ale oni nie dzwonią do komunikacji miejskiej by zamówić lawetę tylko korzystają z drogi. Rowerzyści zaś zamiast korzystać ze ścieżki rowerowej pchają swoje pojazdy do komunikacji miejskiej.

                • 0 0

              • Może lepiej w ogóle nie myśl, bo wychodzi Ci po januszowemu...

                • 1 0

              • W imię dostosowania do standardów zachodnioeuropejskich

                Polecam sprawdzić zasady przewozu rowerów komunikacją miejską w świętych miastach pedalarstwa typu Amsterdam czy Sztokholm.

                • 1 7

        • Jest zakaz?

          • 3 0

      • Na Chełm (4)

        A ulica Łostowicka, Pohulanka, Zaroślak i Stoczniowców? Ścieżek wytypowanych (poza Łostwicką) może i nie ma ale ww drogami rowery mogą sie poruszać.

        • 6 3

        • Samochody też. (1)

          • 1 3

          • I hulajnogi xd

            • 1 1

        • Z tej ścieżki wiele osób by korzystało, nie tylko na Chełm.
          Mieszkając na Ujeścisku, jeździłam do Centrum Kartuską, ale dziwiło mnie, że mieszkający na Chełbie muszą albo poruszać się po drogach, albo po chodnikach, albo nadkładać kawał drogi do którejś z tych ścieżek.

          • 4 1

        • To są bardzo strome ulice...

          • 0 2

      • Dokładnie

        • 1 0

    • Tiaaaa.... A wszyscy kierowcy mają uśmiechy na twarzy,

      są ludziom życzliwi i przestrzegają przepisów o ruchu drogowym.

      • 7 5

    • Albo niech zrobią bilety na przewóz rowerów xdxdxd

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane