• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO

Krzysztof Koprowski
8 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Planowany przebieg trasy rowerowej na Chełm z przygotowanym wjazdem na al. Armii Krajowej. Planowany przebieg trasy rowerowej na Chełm z przygotowanym wjazdem na al. Armii Krajowej.

Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii KrajowejMapka. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. RogaczewskiegoMapka. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.




Którędy powinna być poprowadzona trasa rowerowa na Chełm?

Projekt "Trasa rowerowa Śródmieście - Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej - cz. 1" podczas głosowania w Budżecie Obywatelskim w 2019 r. całkowicie zdeklasował konkurencyjne projekty w dzielnicy Śródmieście.

Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.

Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.

Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:

Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?



  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.
  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.
  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.

Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego



Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.

Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 MajaMapka aż do al. SikorskiegoMapka oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.

Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.

Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. MyśliwskiejMapka.

Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.

Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Tzw. sierżant rowerowy - takie oznakowanie pojawi się na ul. Rogaczewskiego. Jest to jedynie informacja dla kierowców o ruchu rowerzystów bez fizycznego wydzielenia infrastruktury. Tzw. sierżant rowerowy - takie oznakowanie pojawi się na ul. Rogaczewskiego. Jest to jedynie informacja dla kierowców o ruchu rowerzystów bez fizycznego wydzielenia infrastruktury.

Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego



W pobliżu kościoła pw. Chrystusa KrólaMapka wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. PohulankaMapka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.

W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.

- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
  • Rozwidlenie chodników w pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla, gdzie powstanie krótki fragment wydzielonej drogi rowerowej z wjazdem na al. Armii Krajowej.
  • Rozwidlenie chodników w pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla (po prawej), gdzie powstanie krótki fragment wydzielonej drogi rowerowej z wjazdem na al. Armii Krajowej.
  • Ul. Rogaczewskiego w pobliżu al. Armii Krajowej - widok w stronę ul. 3 Maja.

Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej



Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.

- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Na ul. Rogaczewskiego przewidziano jedynie wymalowanie oznakowania na jezdni, które częściowo znajdzie się pod parkującymi tutaj autami. Na ul. Rogaczewskiego przewidziano jedynie wymalowanie oznakowania na jezdni, które częściowo znajdzie się pod parkującymi tutaj autami.

Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO



Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.

- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Opis projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego. Opis projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego.

Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm



Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.

Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).

Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót



Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.

O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).

Istniejąca droga rowerowa wzdłuż al. Sikorskiego na Chełmie. Istniejąca droga rowerowa wzdłuż al. Sikorskiego na Chełmie.

Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras


Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. ŁostowickąMapka lub CienistąMapka.

Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.

Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. DraganaMapka i dalej ul. WitosaMapka, a stamtąd al. HavlaMapka i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.

Miejsca

Opinie (488) ponad 20 zablokowanych

  • Może powinniśmy zmienić urzędników (1)

    • 24 1

    • jak? oni mianowani, etatowcy, a nie wybierani....

      • 0 1

  • hahaha

    jak w gdynii ,farba i pędzel rozwiąże problem

    • 9 1

  • Nie idzcie sladami gdyni, farba to droga donikąd

    Serio.. po co te sierzanty, kazdy wie ze rower moze jechac ulica. To statystyczna sciema a nie DDR

    • 16 1

  • (7)

    Po co robić trasy rowerowe, czy chodniki, skoro one po roku czasu pękają, zapadają się, bądź zarastają trawą, która o dziwo wyrasta ze szczelin między płytami chodników, lub też przy krawężnikach, nawet tych od strony jezdni asfaltowej. Złe wykonawstwo i materiały o niskiej jakości.

    • 143 19

    • Pękają i zapadają się bo jeżdżą po nich samochody ;) (1)

      • 22 9

      • fakt
        dostawczaki, obsługa sprzatajaca, cwoki co odbieraja telefon itp

        • 13 2

    • Od 10 lat, prawie codziennie jadę ddr, przy al. Zwycięstwa (1)

      Nic nie pęka, nie zarasta, gdzie twój ból?

      • 16 1

      • Mój ból...

        jest większy niż twój.

        • 10 1

    • Nie w tym jest problem

      Problem jest u urzędników. Którzy pomimo głosowania mieszkańców mają ich w głębokim poszanowaniu i robią co chcą wbrew ich woliy.
      Ale do czasu. Wybory blisko.
      Nigdy więcej żadnej baby....

      • 19 2

    • Po roku czasu. Moze po roku jabłek albo liści?

      Rok sam w sobie jest określeniem czasu

      • 5 1

    • To też ale:
      1) Argument, że taka ściezka na AK "znacząco skróci odległość i czas dojazdu"- tak o ok. 1 km (liczone do skrzyżowania z łostowicką vs wjazd pod ul. Stoczniowców, przy średniej 16km/h to jakieś 3,75 min. Faktycznie znacząco.
      2) Z własnych obserwacji to ruch rowerowy zanika od października do maja czyli na 8 msc. i po to chcemy zwęzić AK żeby prze 4 msc ktoś miał zabawkę w postaci DR.
      3) Koncepcja zgłoszona do BO jest bardzo fajna ale to co chcą nam zaoferować urzędnicy to jest jakaś patologia. Takie zróbmy byle zrobić.

      • 1 1

  • Ścieżki rowerowe (5)

    Muszą powstawać. Ale nie kosztem pasa jezdni!!!

    • 23 11

    • Oto kolejny, co wierzy w cuda. (3)

      Widać, że zamiast na fizykę, chodził na religię.

      • 4 4

      • Aha (1)

        Co ma piernik do wiatraka

        • 3 1

        • No ma, bo to czysta wiara w cuda, przy kompletnej negacji praw fizyki.

          • 1 1

      • Co to za myślenie, bozia jest jedną.

        • 0 1

    • Dokładnie, nie mogą tego zrobić.

      • 0 1

  • Droga rowerowa z pasa na AK pod górę to bzdura. (6)

    Nie oszukujmy się. Może z kilka osób na krzyż tam podjedzie, a reszta się zesr....

    • 31 10

    • Zygzakiem, bo zygzakiem, ale może jakoś dam radę (1)

      Stary

      • 3 2

      • przerzutki wymyślono juź w XIXw!

        • 2 0

    • Masz lepszy pomysł?

      • 1 2

    • Bez przesady, akurat tu nachylenie podłużne jest ok

      To nie Łostowicka, gdzie w górę idzie się zamachać, a w dół - spalić hamulce. Oczywiście w tym miejscu możnaby zrobić co najmniej kilka alternatywnych tras pod górę, jednak wzdłuż AK podjazd jest po prostu najłagodniejszy

      • 3 0

    • W Gdańsku jest przynajmniej kilka tras rowerowych bardziej stromych (1)

      • 2 0

      • i są one dość intensywnie wykorzystywane w obu kierunkach

        • 0 0

  • Szkoda (2)

    betonować jakiejś tam drogi dla rowerzystów , jest jak jest i niech tak pozostanie . Jak nie chce się pedałować przez Łostowicką to niech jadą autobusem lub tramwajem. Betonu mamy już naprawdę dość. We łbach już się rowerzystom przewraca , udają ekologicznych a chcą zabetonować jeszcze więcej niż jest.

    • 16 12

    • (1)

      Po co jedziesz Armii Krajowej autem? Jedz Lostowicka

      • 5 3

      • a niech se jeździ najbliższą drogą dla pojazdów samochodowych, tam se pojeżdzi to będzie szczęśliwszy, przestanie tu wylewać frustrację i skomleć

        • 0 1

  • Zwężenie tam trasy z 3 pasów na 2 ?? (2)

    No tym rowerzystom to sie już we łbach przewraca... Może odrazu autostradę zwężcie do 1 pasa a drugi niech będzie dla rowerów...?
    Rozumiem że dobrze by było mieć trasę na chełm, no ale nie tamtędy !! Nie główną ulicę zwężać !! Rozumiem też że starą trasą na chełm może być zbyt stromo, no ale ludzie no troche myśleć trzeba no... Nie dośc że Przy Locie nam geniusze zrobią przejście przez ulicę to teraz jeszcze na tej trasie 1 pas zabiorą... Dziękuję pani prezydent !!! :-[

    • 27 13

    • tam i tak te trzy pasy sensu nie mają.

      • 5 7

    • Dzbanku to nie pomysł rowerzystów a urzędników miasta

      • 0 2

  • Przecież to skandal że miasto chce kolejną drogę w mieście zwężać. (1)

    To miasto za rządów Dulkiewicz się zwija

    • 28 9

    • Niestety masz rację

      • 2 2

  • czyli będą kolejne tandetne esy floresy na chodniku?

    urzędnicy nic tylko kombinują jak by tu jeszcze zniechęcić do roweru

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane