- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (251 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (93 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (94 opinie)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (181 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (92 opinie)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Miasto nieugięte w sprawie płatnych parkingów w pasie nadmorskim
Gdańscy urzędnicy wyciągają pierwsze wnioski z wprowadzenia płatnych parkingów w pasie nadmorskim. Przy wjazdach pojawią się dodatkowe oznaczenia o konieczności wnoszenia opłat przez całą dobę i 7 dni w tygodniu, bo wielu kierowców utożsamia te miejsca z miejską strefą płatnego parkowania i uznaje, że w weekend płacić nie musi. Kwestii do poprawek jest jednak zdecydowanie więcej.
Przestarzałe parkomaty
Najwięcej krytycznych uwag dotyczyło niedziałających, awaryjnych (w Sobieszewie zgłaszane były już drugiego dnia) i przede wszystkim przestarzałych parkomatów. Miasto nie wymogło na dzierżawcach, by ci zapewnili kierowcom nowoczesne urządzenia, w których można płacić kartą płatniczą. Automaty przyjmują tylko bilon, nie mają stałego dostępu do prądu (przez co sprawiają wrażenie, że nie działają), nie wydają reszty, przez co w wielu miejscach (np. na parkingu przy ul. Czarny Dwór) rozmienienie gotówki okazuje się kłopotliwe.
W praktyce okazuje się też, że w wielu miejscach sprzedawcy nie są chętni do rozmieniania pieniędzy, szczególnie, gdy z takim problemem zwraca się w ciągu dnia wielu kierowców.
Bezpłatne miejsca dla mieszkańców
Wobec turystów Krakowa czy Warszawy byłoby to nie fair, gdyby mieszkańcy Gdańska byli zwolnieni z opłat, a oni sami musieliby płacić - tłumaczy Maciej Radowicz, wiceszef ZDiZ.
W mailach i licznych komentarzach pod naszymi poprzednimi artykułami mieszkańcy - szczególnie nadmorskich dzielnic - dopytywali o możliwość bezpłatnego parkowania na komercyjnych parkingach. Miałoby się odbywać np. poprzez wydawanie identyfikatorów i dodatkowe oznakowanie parkingów z informacją na tablicy "nie dotyczy mieszkańców". W czwartek podczas wideoczatu z Maciejem Radowiczem - wicedyrektorem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz Agnieszką Grabowską ze Straży Miejskiej zapytaliśmy o to urzędników.
- To trudne ze względów logistycznych. Trudno sobie wyobrazić całe przedsięwzięcie, musielibyśmy bowiem wydać kilkadziesiąt tysięcy takich identyfikatorów. Poza tym to są drogi publiczne, do których wszyscy użytkownicy mają takie samo prawo. Wobec turystów z Krakowa czy Warszawy byłoby to nie fair, gdyby mieszkańcy Gdańska byli zwolnieni z opłat, a oni sami musieliby płacić - tłumaczy wiceszef ZDiZ.
Zobacz także: Oceniamy nadmorskie parkingi
Tłumaczenie urzędników może dziwić, bo o ich pomyśle pisaliśmy już w kwietniu, a decyzje zapadły jeszcze wcześniej. To wystarczająco dużo czasu, by przeprowadzić akcję informacyjną i wydać identyfikatory, oczywiście nie wszystkim kierowcom zameldowanym w Gdańsku, ale chętnym np. poprzez rady dzielnic. Nadzieje na przywrócenie darmowych miejsc parkingowych rozwiewa jednak Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.
- Potencjał parkingowy obszarów al. Hallera był badany przed wprowadzeniem tam parkingów płatnych. Oceniliśmy, iż miejsca postojowe w podwórkach bloków tam usytuowanych są w stanie pomieścić pojazdy mieszkańców. Po raz kolejny sprawdziliśmy to na początku tygodnia. Sytuacja nie uległa zmianie.
To nie jest strefa płatnego parkowania
Wiele głosów - tak media, jak i sami urzędnicy - odebrali od kierowców, którzy dostali wezwanie do zapłaty po pierwszym weekendzie obowiązywania płatnych parkingów.
- Kierowcy mylą te parkingi ze strefą płatnego parkowania, a te nimi nie są. SPP, jaką znamy choćby z Głównego Miasta nakłada na kierowców obowiązek wnoszenia opłat postojowych w określonych godzinach, ale tylko w dni powszednie. Kierowcy w pasie nadmorskim uznawali więc, że parkując auto w sobotę i niedzielę są zwolnieni z tych opłat. A to błąd. W pasie nadmorskim parkingi należą do prywatnych dzierżawców i są płatne przez siedem dni w tygodniu, a także w nocy. Kierowcy muszą o tym pamiętać - dodaje Radowicz.
Urzędnicy odnieśli się też do sprawy płacenia za parking przez 24 godz. na dobę. Podkreślali, że to program pilotażowy i nie wykluczyli, że jeśli powróci w przyszłym roku (decyzja ma zapaść po wakacjach), system opłat zostanie zmodyfikowany.
Nie można płacić mobilnie
Mylenie parkingów płatnych od 1 lipca z miejską strefą płatnego parkowania niesie za sobą jeszcze jeden problem. Kierowcy chcą tam płacić za postój przez aplikacje mobilne. W efekcie ich pieniądze trafiają nie do tego adresata, do którego powinny trafić, a oni dostają mandat.
- To jeden z pierwszych wniosków, jakie wyciągnęliśmy po kilku dniach od uruchomienia parkingów. Dostawimy tam dodatkowe tablice i uczulimy kierowców, że weekend czy święta nie zwalnia ich z opłat za postój - podkreśla Radowicz.
O konieczność wnoszenia opłat za parkowanie pytali też motocykliści. Ani wicedyrektor ZDiZ, ani wicekomendant SM nie byli w stanie odpowiedzieć na to pytanie.
Opinie (479) 4 zablokowane
-
2016-07-08 05:52
Do szkoly z dzieciakiem autem pod same drzwi , do kościola w niedziele
pod same drzwi, na plaże najlepiej na wydme .
Juz przestajemy prawie chodzic, no może tyle co w niedziele po Hipermarkecie
bo tam sie nie da podjechac prosto pod regal ,ale ....................- 8 9
-
2016-07-08 06:17
Przekręt
Jak miasto może omijać prawo wprowadzając opłaty 24h/7 dni???? Gdzie jest CBA,przecież to rąbi...przekretem z daleka. Jednoosobowa działalność gospodarcza wydzierżawia cały pas nadmorski-dobre. Czemu miasto nie jest operatorem parkingów????pewnie Adamowicz znów zapomni wpisać paru mieszkań w oświadczeniu.
- 23 1
-
2016-07-08 06:19
budyń nadszedł twoj koniec
Pa pa
- 14 2
-
2016-07-08 06:27
Ten cały program to jedno wielkie nieporozumienie
A urzędnicy idą zaparte i źle na tym wyjdą.
- 13 2
-
2016-07-08 06:42
"- Potencjał parkingowy obszarów al. Hallera był badany przed wprowadzeniem tam parkingów płatnych. Oceniliśmy, iż miejsca postojowe w podwórkach bloków tam usytuowanych są w stanie pomieścić pojazdy mieszkańców. Po raz kolejny sprawdziliśmy to na początku tygodnia. Sytuacja nie uległa zmianie."
Słucham?!?!?!?!?! Wcześniej mogli badać bo większość mieszkańców mogła korzystać z parkingu na Hallera i może wtedy ten potencjał widzieli.
Teraz? Mieszkańcy wjeżdżają na boisko i plac zabaw dla dzieci bo NIE MA MIEJSCA. Może ten potencjał miasto widzi w przypadku kiedy każdy mieszkaniec będzie parkował resorakiem a nie zwykłym nawet małym samochodem. Na moim osiedlu znajduje się ponad 100 mieszkań. Miejsc parkingowych jest około 70. Tutaj nawet Jezus i cudowne rozmnożenie nie pomoże tym bardziej, że na niektóre mieszkania przypada więcej jak jeden pojazd.- 14 1
-
2016-07-08 06:48
Dzieciaki zależne finansowo i bezpłodni fanatycy dwóch kółek widzę mają używanie :)
(bezpłodni od codziennej jazdy w ciasnych kalesonach na twardym siodełku)- 4 4
-
2016-07-08 06:48
platne parkingi dla turystow
A darmowe dla mieszkancow, weryfikacja po tablicy rejestracyjnej i sprawa rozwiazana.
- 9 2
-
2016-07-08 07:04
Co z tym zrobimy? (5)
Odwalac wladze miejskie, Adamowicza w najblitszych wyborach i im tego nie zapomniec proste!
- 14 2
-
2016-07-08 07:24
(4)
a kogo osadzisz na ich miejscu?
- 1 0
-
2016-07-08 07:37
kogokolwiek ... (2)
- 0 1
-
2016-07-08 10:26
ten na pewno utrzyma opłaty (1)
wyobraź sobie, że albo płacisz za parkowanie, albo tracisz paliwo czas i pieniądze na szukanie wolnego miejsca.
- 0 2
-
2016-07-08 16:01
dlaczego jest tyle osób próbujących zaklinać rzeczywistość?
jak na razie to tylko dwóch minusujących proste prawdy
- 1 0
-
2016-07-08 19:52
Co za różnica? Gorzej być juz nie może. Tzn. Może ale przez takie wstrętne działania obecnej władzy ludzie myślą, że nie może i wpadniemy w jeszcze większe bagno.
- 0 0
-
2016-07-08 07:12
Za ile miasto sprzedało Górskiemu działkę po starym browarze we Wrzeszczu?
To chyba powinna być jawna informacja ale nie mogę jej znaleźć.
Z moich informacji jednak wynika, że była to kwota dość bezczelnie zaniżona.- 9 5
-
2016-07-08 07:23
pierwsze skojarzenie: dobra zmiana
kończy się kasa na 500+
- 5 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.