• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceprezydent Gdańska Potr Borawski: nie podniesiemy cen biletów

Szymon Zięba
16 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ceny biletów w Gdańsku należą do jednych z niższych w kraju. I na razie tak ma pozostać. Ceny biletów w Gdańsku należą do jednych z niższych w kraju. I na razie tak ma pozostać.

Budżet na komunikację publiczną w 2022 r. w Gdańsku będzie rekordowy i przekroczy barierę pół miliarda złotych. To przede wszystkim efekt wysokich cen prądu i paliwa. Miasto nie planuje jednak ani podwyżek ceni biletów, ani cięć w liczbie kursów. Tych ma być nawet więcej.



Czy był(a)byś w stanie więcej zapłacić za bilet na komunikację miejską?

W poniedziałek, 15 listopada, do gdańskiej Rady Miasta trafił projekt budżetu miasta na 2022 rok. Jeden z jego najważniejszych punktów dotyczy wydatków na komunikację publiczną. Już wiadomo, że przekroczą one barierę 500 milionów złotych.

Choć - w porównaniu do poprzednich lat - to kwota rekordowa, bynajmniej nie dlatego, że zaplanowano rewolucję przy podnoszeniu komfortu podróży pasażerów czy np. zakrojone na niespotykaną dotąd skalę unowocześnianie taboru.

Gdańsk musi bowiem na samym początku "zasypać dziury" powstałe w wyniku wzrostu cen, przede wszystkim energii.

Jak doprecyzował wiceprezydent miasta Piotr Borawski, rekord wynika z wysokich podwyżek cen prądu (+32 proc.) i paliwa (+22 proc).

- Stajemy na głowie i robimy wszystko, aby w tych warunkach nie ograniczać liczby kursów autobusów i tramwajów (ich liczbę nawet delikatnie zwiększymy) ani nie zmieniać cen biletów, ale w tych warunkach finansowych to naprawdę niezwykle trudne zadanie - podkreśla Borawski.
Porównanie wydatków Gdańska na komunikację miejską w latach 2019-2022. Porównanie wydatków Gdańska na komunikację miejską w latach 2019-2022.
Samorządowiec zaznacza przy tym, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.

W dyskusji z internautami Borawski zauważył też, że "wbrew obiegowej opinii ceny biletów w naszej aglomeracji są jednymi z najniższych w całej Polsce."

Wiceprezydent Gdańska ma rację:

Choć jednak miasto podkreśla, że mimo rekordowych kwot na komunikację miejską podwyżek cen biletów i cięć w liczbie kursów nie będzie, miejski budżet nie jest z gumy.

Większe wydatki w jednym miejscu, mogą oznaczać cięcia w innym. Tym bardziej, w obliczu zadłużenia miasta oraz planowanego zaciągnięcia kolejnych zobowiązań.

Gdańsk zadłużony na ponad miliard złotych



Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że dług Gdańska z tytułu pożyczek i kredytów na koniec września przekroczył miliard złotych (dokładnie: 1,087 mld zł).

Według stanu z Wieloletniej Prognozy Finansowej z 30 września 2021 r. w latach 2022-2024 przewidziano także zaciągnięcie kredytów długoterminowych, emisje obligacji w następujących wysokościach:

  • 2022 r. - 556,5 mln zł,
  • 2023 r. - 295,5 mln zł,
  • 2024 r. - 49 mln zł.

Opinie (278) 7 zablokowanych

  • Dajcie już blacho-smrodziarze spokój z cenami paliwa bo ono dla was powinno kosztować 10zł/l

    Paliwo kosztowało już kilka lat temu 6zł a bilety były tańsze. Przestańcie skomleć bo stać was na auta po 50-100 tys i więcej a 20 groszy żałujecie.

    • 0 2

  • Przypominam, że prawie 10 lat temu paliwo kosztowało 6zł/l. !ROK 2012!

    A ile wtedy kosztowały bilety komunikacji miejskiej ? Przestańcie ludziom mydlić oczy !

    • 1 0

  • W kolejnym BO powinien być projekt przeznaczenia kasy na to, by komunikacja miejska nie drożała! I mówię to jako osoba, która rzadko gdziekolwiek jeździ, bo wszędzie mogę się dostać pieszo. Tyle jest marudzenia o tym, ze drogi zapchane, samochody psują powietrze i tak dalej, a jak tylko pojawia się temat podwyżek za prąd czy cokolwiek, to wszyscy klapki na oczy i "zróbmy droższe bilety". No w taki sposób, to nie zbudujemy lepszego kraju.

    • 0 0

  • Trójmiasto.pl manipuluje

    Czemu w wybranych cenach nie podano Warszawy? Ma podobną rozciągłość linii i bilety znacznie tańsze. Nie podano także cen tzw. biletów dobowych, wariantów ulgowych, itp. Po prostu - niedomówienie służące manipulacji. Dodam, że zamiast ew. dopłacać ze względów ekologicznych i zmusić kierowców do zostawiania samochodów, kiedy to nie jest 'konieczne', to SKM i ZKM w Trójmieście obdzierają ludzi ze skóry cenami przejazdów, zniechecając do korzystania szczególnie z SKM. Ale o tym trójmiasto' nie raczy prawdy napisać. Ile kosztuje bilet metro w Warszawie z końca do końca, a ile SKM z Gdańska do Wejherowa? Ten sam dystans.

    • 1 0

  • Wow!

    Widać, że tylko u włodarzy drożeje prąd i paliwo! Panie vce prezydencie kiedy podwyżki dla kierujących w Gait? Za chwilę Gdynia ogłosi strajk kierowców i miasto zostanie sparaliżowane. Za najniższą krajową to ciężko pracować z tak olbrzymią odpowiedzialnością.
    19,20 na godzinę brutto? To jest żart!
    A i 40 groszy brutto to nas nie interesuje!

    • 0 0

  • ludzie są głupi

    20% - 'nie, bo uważam, że komunikacja miejska w dużym mieście powinna być darmowa'

    czy wciąż tyle ludzi nie rozumie, że nie ma nic za darmo??? NIC!!!

    • 0 2

  • darmowe przejazdy sa sprawiedliwe bo wtedy mniej korkow na drodze i nie ma smogu czyli eko

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane