- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (255 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (104 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera
Nowa atrakcyjna część miasta ma szansę powstać na terenie zajmowanym obecnie przez zajezdnię autobusową przy al. Hallera oraz na południe od niej. Dopuszczono tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z maksymalną wysokością 40 m oraz utworzenie dwóch osi pieszo-rowerowych.
- Obszar planu ma powierzchnię ok. 17 hektarów. Podstawowym celem przystąpienia do sporządzenia tego planu jest umożliwienie przekształcenia funkcjonalno - przestrzennego terenu przemysłowego w atrakcyjnej lokalizacji Gdańska - mówił podczas dyskusji publicznej Artur Budziak, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa zajezdnia na Południu. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż
Nadal utrzymana zostaje koncepcja zakładająca utworzenie pieszo-rowerowej przestrzeni publicznej, która poprowadzona zostanie środkiem od skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego do ul. Grudziądzkiej .
Dodatkowo w poprzek terenu przewiduje się wykonanie połączenia pieszo-rowerowego od wejścia do Parku Millenium Gdańska do al. Hallera na wysokości zabudowań Gedanii .
Wysokość do 40 metrów
Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów. Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40-metrów (tj. ok 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej .
Najbliżej ul. Pstrowskiego , wzdłuż której istnieje zabudowa jednorodzinna, wysokość maksymalna zostaje obniżona do 13 metrów. Dodatkowo postuluje się wprowadzenie szpaleru drzew przy granicy z istniejącymi domami jednorodzinnymi.
Miejska zabudowa
W projekcie planu bardzo duży nacisk położono na wykreowanie miejskiej, zwartej zabudowy. Dlatego też od strony al. Hallera, ul. Chrobrego (na odcinku Hallera - Powstańców Wielkopolskich) i wspomnianych ciągów pieszo-rowerowych narzucono sytuowanie budynków w pierzejach z lokalami handlowo-usługowymi w parterach i szlachetnymi materiałami elewacyjnymi.
Co ważne, w planie zakazano również tworzenia tzw. dróg serwisowych z parkingami naziemnymi od strony ulic i głównych przestrzeni pieszo-rowerowych. Parkingi mogą powstawać na zapleczu nieruchomości lub pod ziemią.
Łącznie w ramach projektu planu przewidziano realizację ok. pół hektara terenów zieleni urządzonej oraz ponad 1,5 ha ogólnodostępnych przestrzeni publicznych.
Problematyczny przebieg połączenia pieszo-rowerowego
Bardzo szczegółowy i przemyślany dokument może jednak niektórym pokrzyżować plany inwestycyjne. Właściciel nieruchomości przy al. Hallera 140 przekonuje, że znacznie utrudni on ewentualną przebudowę lub rozbudowę jego budynków.
- Projektowany ciąg pieszo-rowerowy przechodzi częściowo przez jeden z naszych budynków, a jego linia rozgraniczająca znajduje się w odległości mniejszej niż cztery metry od drugiego budynku. Po uchwaleniu planu w takim kształcie, oba budynki, w których po dokonanych niedawno dużym kosztem modernizacjach mieści się ponad 40 firm, utracą możliwość normalnego funkcjonowania w dłuższym okresie czasu - argumentuje Robert Reich, zarządca nieruchomości i właściciel firmy GNRR.
Zdaniem właściciela firmy GNRR, lepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie w planie o kilka metrów w kierunku północnym połączenia pieszo-rowerowego Park Millenium - Gedania.
- Przebieg tego połączenia wynika z układu funkcjonalno-przestrzennego. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wchodzimy w nieruchomość prywatną, ale dzięki temu zyskujemy plac o regularnym kształcie. Ponadto pod ziemią ułożone są ważne sieci magistralne [m.in. grawitacyjne kanały sanitarne - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Realizacja w (nie)odległej przyszłości
Pełna realizacja zapisów planu może okazać się bardzo trudna i rozciągnięta w czasie - plan reguluje tylko nową zabudowę, zaś dotychczasowa może istnieć aż do czasu rozbiórki.
O ile teren zajezdni po sprzedaży może szybko przeistoczyć się w plac budowy, o tyle bardziej skomplikowana sytuacja panuje na południe od ul. Grudziądzkiej. Tu grunty należą do różnych właścicieli, którzy niekoniecznie będą zainteresowani realizacją nowej zabudowy. W tej części powstaje też (w oparciu o warunki zabudowy) nowe osiedle dewelopera Robyg.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Uwagi do 13 grudnia
Z projektem planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej lub bezpośrednio w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi w formie pisemnej lub e-mailowej (obligatoryjnie z podpisem elektronicznym) można składać w terminie do 13 grudnia br.
Miejsca
Opinie (222)
-
2016-11-22 08:19
Budyniowo (2)
Budyń znów zarobi.
- 21 5
-
2016-11-22 10:09
kolejne mieszkania nie dopoliczenia :) (1)
- 2 1
-
2016-11-22 19:05
ma
ma swojego kapciowego w osobie Macieja Lisickiego on zadba o interes swojego chlebodawcy a i fira deweloperska bedzie swoja
- 3 0
-
2016-11-22 08:26
dopuscic farbowanego lisa do koryta
to pusci cale miasto z torbami
- 15 1
-
2016-11-22 08:27
Makabra
Ten sposób zabudowy kojarzy się z obozem koncentracyjnym. Nie mogę zrozumieć, że ludzie chcą tak mieszkać.
- 28 5
-
2016-11-22 08:34
Co ważne, w planie zakazano również tworzenia tzw. dróg serwisowych z parkingami naziemnymi od strony ulic i głównych przestrzeni pieszo-rowerowych
CZyli jednak się to da zrobić dobrze. Jeszcze Polska nie zgineła- 5 1
-
2016-11-22 08:39
A proszę o wyjaśnienie czym mają być budynki zlokalizowane wzdłuż Hallera po przeciwnej stronie do planowanego osiedla? Kolejne ogródki działkowe do likwidacji i zabudowy? W artykule brak na ten temat informacji tymczasem wizualizacja prezentuje zabudowę od skrzyżowania Hallera-Chrobrego aż do Kolonii Uroda. Na pewno nie wygląda to jak dotychczasowa oczyszczalnia. Proponuje od razu wyciąć całą zieleń w pień i zabudować!
Jeżeli miasto chce pozbyć się działkowiczów to sugeruję kontynuację pomysłu przerobienia terenów działkowych na park- podobnie jak w przypadku parku Reagana, takie tereny rekreacyjne "w okolicy" stadionu na pewno się przydadzą tym bardziej, że Letnica też ma zostać zabetonowana.- 17 3
-
2016-11-22 08:39
parkingi (2)
a gdzie parkingi?znowu pojawi sie kilka tysiecy samochodów które bedą parkować na chodnikach a deweloper upcha budynki co 5 metrów.
- 30 3
-
2016-11-22 08:57
parkingi (1)
podobno do każdego mieszkania obowiązkowy jest zakup miejsca w hali garazowej mają być pietrowe
- 5 0
-
2016-11-22 16:05
no i super
tak powinno być na każdym osiedlu! Przymusowo musi być kupione miejsce parkingowe.
- 5 0
-
2016-11-22 08:53
Drapacze chmur!
- 2 2
-
2016-11-22 08:58
20 - 26 metrów ? To wiszące ogrody i Morena sa dużo wyższe. Będzie tak ZKM sprzeda grunt, a deweloper zmieni plan o (1)
Dodatkowe 4 piętra. Tak jak było z gruntem przy TVP w Oliwie. :( od razu zapisać 30m wysokości i drożej sprzedać grunt ZKM będzie więcej kasy dla Gdańska !!!
- 20 0
-
2016-11-22 19:33
ale wtedy kasa trafi do budżetu miasta, a nie zasili kiesę znajomych
- 3 0
-
2016-11-22 09:06
Tramwaje unpluged
Żeby zadowolić dewrloperkę zlikwidują NOWĄ stację prostownikową! Czyli zostawią tramwaje bez prądu. Tylko niech nie zapomną oddać dofinansowania unijnego.
Prywatyzacja zysków i uspołecznianie strat w czystej postaci!- 15 2
-
2016-11-22 09:07
znowu ktoś przytulił coś (1)
a zajezdnię zrobią to tu to tam tak jak z pętlą przy jana z kolna a autobusy plączą się teraz po całym mieście utrudniając np przejazd przez rondo przy zieleniaku, stoją tabunami to tu to tam, czy rozjeżdżają parking przy garnizonowym
- 16 2
-
2016-11-22 09:46
przecież pętla przy JzK jest
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.