- 1 Wspólna pasja ojca i syna. Razem kradli lego (67 opinii)
- 2 Pożar magazynu pod lupą ABW (175 opinii)
- 3 Powstanie 40-metrowy akademik z hotelem (242 opinie)
- 4 Czarne skrzynki z rozbitego Bielika (137 opinii)
- 5 Zakopiańska jednokierunkowa i niejasna? (138 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (334 opinie)
Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz?
"Mieszkasz nad morzem? Chyba nad zatoką?" - skomentowała szyderczo moja mieszkająca w Poznaniu koleżanka. Szybko ją jednak "naprostowałem", bo prawa do mówienia, że mieszka się nad morzem, nikt nam nie może odebrać.
- Trójmiasto nie leży nad morzem?
- Zatoka Gdańska Morza Bałtyckiego
- Za granicą zdają się nie mieć takich problemów
- "Nie może znajdować się nad morzem coś, co się z nim nie kojarzy" (sic!)
- Czas skończyć ze stereotypami i złośliwościami - Trójmiasto znajduje się nad morzem!
Trójmiasto nie leży nad morzem?
Dotychczas nie reagowałem, ale kiedy niedawno kolejna osoba zwróciła mi uwagę, że nie mieszkam nad morzem, to wybuchnąłem. Mieszkam i nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Kto uważa inaczej, jest w błędzie.
Zatoka Gdańska Morza Bałtyckiego
Fakt - Trójmiasto leży nad Zatoką Gdańską i Zatoką Pucką. Kolejny fakt - zatoka to część morza, a skoro tak, to Trójmiasto bezwzględnie leży nad Morzem Bałtyckim.
Nawet jeśli wody zatoki mają inne cechy hydrograficzne i ekosystemowe w porównaniu do otwartego morza, a zatoka stanowi pewien rodzaj osłony przed bezpośrednim działaniem fal i sztormów morskich, to nadal jest morze.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Szukasz miejsca na ziemi? Kup dom nad jeziorem
Za granicą zdają się nie mieć takich problemów
Ten upór w upominaniu innych, że Trójmiasto nie leży nad morzem, wydał mi się równie fascynujący, co irytujący. Postanowiłem dowiedzieć się, skąd w ludziach takie właśnie przekonanie. Jedna ze znajomych odpowiedziała, że mapy i definicje geograficzne wskazują, że Gdańsk jest położony nad Zatoką Gdańską, a poza tym w nomenklaturze geograficznej miejscowości położone nad zatokami są określane jako leżące nad zatoką, nie nad otwartym morzem.
Szybko wyprostowałem tę bzdurę. Bo czy ktoś upomina mieszkańców Bilbao bądź innych miejscowości znajdujących się nad zatoką Biskajską, że nie mieszkają nad oceanem? Nigdy się z tym nie spotkałem! Przeciwnie - jeśli w folderach reklamujących wycieczki pojawia się informacja o tym, że miasta leżą nad zatoką, używa się raczej pełnego zapisu Zatoka Biskajska Oceanu Atlantyckiego.
"Nie może znajdować się nad morzem coś, co się z nim nie kojarzy" (sic!)
Jeszcze ciekawsze wytłumaczenie usłyszałem od innej znajomej:
- W Polsce istnieje wiele mniejszych miejscowości nadmorskich, które są bardziej kojarzone z typowym wypoczynkiem nad morzem, tak jak Międzyzdroje, Kołobrzeg czy Władysławowo - odpowiedziała na moje pytanie o to, dlaczego uważa, że Trójmiasto nie mieści się nad morzem. - W porównaniu do nich duże miasta, jak Gdańsk, Gdynia i Sopot, kojarzą mi się jako bardziej miejskie i mniej "nadmorskie".
Czas skończyć ze stereotypami i złośliwościami - Trójmiasto znajduje się nad morzem!
Możemy też założyć, że w niektórych przypadkach może to być po prostu kwestia lokalnych stereotypów, żartów czy złośliwości, na które jednak nie ma mojego przyzwolenia. Trójmiasto leży nad Morzem Bałtyckim, bo Zatoka Pucka i Zatoka Gdańska są jego częścią.
Opinie wybrane
-
2024-07-14 16:59
W zasadzie... (30)
można powiedzieć ze Trójmiasto leży nad morzem czy nad Bałtykiem bo zatoka jest przecież częścią Bałtyku, ale przyznaję rację pani Poznaniance iż Trójmiasto leży nad Zatoką. Rozróżnienie dokładności jest potrzebne bo przecież ktoś jedzie do , Jastarni, Helu czy Juraty i pyta się o wolne pokoje nad morzem, a tu niespodzianka - wolne pokoje są bliżej Zatoki niż morza.
- 62 281
-
wczoraj 14:14
(1)
no tak, a pani z poznania mieszka w Polsce czy w woj. wielkopolskim?
- 5 0
-
wczoraj 16:12
i czy Helsinki, Tallin, Ryga nadal są portami Bałtyckimi, czy leżą nad jakimiś zatokami
- 2 0
-
wczoraj 11:12
Podążając za pokrętną logiką pani z Poznania, trzeba by zmienić program nauczania w szkole, bo wynika z niej, że Wisła jednak nie wpada do morza, ale do zatoki! Całe życie mnie okłamywano! :-)
- 17 0
-
wczoraj 07:41
Zazdrosc
Straszna rzecz. Wstyd dla przedstawicielki Poznania
- 11 2
-
wczoraj 07:07
Morze
Dokładność potrzebna jest przy zdawaniu pytań. Bezsporne jest, że zatoka,fiord czy cieśnina są częściami morza. Nic więcej, a jak ktoś nie jest tego w stanie pojąć to tylko jego problem.
- 15 0
-
2024-07-14 22:21
(1)
Bałtyk to raczej jezioro niż morze, zresztą ziemia i tak jest płaska
- 16 1
-
wczoraj 15:20
Nie prawda, jest półokrągła.
- 0 0
-
2024-07-14 21:07
heheheh
Powstał aż artykuł na portalu bo jakaś baba z Poznania nie ogarnia logiki.
- 25 2
-
2024-07-14 21:05
Dla mnie Gdańsk leży i nad morzem i pod samymi Tatrami. (1)
A taki Poznań to dla nie jedynie ulica na Rysy.
- 12 1
-
2024-07-14 22:43
ty chyba z wawy jesteś i się wymądrzasz
- 2 0
-
2024-07-14 20:04
(2)
Zawistne nieuki wciąż nie wiedzą, że Zatoka jest częścią morza ? Niech sobie obejrzą zdjęcia z lotu ptaka ! To jeden i ten sam akwen morski !!!
- 18 2
-
2024-07-14 22:53
Gdańsk miasto na prawach powiatu w północnej Polsce w województwie pomorskim, położone nad Morzem Bałtyckim u ujścia Motławy do Wisły nad Zatoką Gdańską, największe pod względem powierzchni miasto w kraju.
- 17 1
-
2024-07-14 22:44
możesz z mojego pooglądać
- 0 0
-
2024-07-14 18:44
Wasyl (1)
"a tu niespodzianka - wolne pokoje są bliżej Zatoki niż morza."
Widzę dalej błądzisz- 16 4
-
2024-07-14 21:29
Bo nie rozumie morza i otwartego morza
- 9 0
-
2024-07-14 18:38
Morze
Nie można powiedzieć,tylko trzeba powiedzieć
- 4 2
-
2024-07-14 18:12
Może morze.
Większych problemów nie macie.
- 19 1
-
2024-07-14 18:04
To jak w tym kawale.
Rosjanin pyta się ziomka, gdzie mieszka?
Ten, że pod Moskwą... 600 km.- 3 3
-
2024-07-14 17:53
(1)
Do nieuka nic nie dochodzi ! Trójmiasto leży nad morzem Bałtyckim ! Jakakolwiek zatoka morska jest integralną częścią morza !
- 28 6
-
2024-07-14 22:46
więcej nie pij i nie pal zioła
- 2 9
-
2024-07-14 17:22
Polwysep Helski w całości leży w obszarze zatoki Gdanskiej (8)
- 14 5
-
2024-07-14 17:39
(7)
ale masz dwie strony półwyspu - jeden od strony morza - drugi od strony zatoki
- 11 11
-
2024-07-14 17:49
(6)
Obie strony Półwyspu Helskiego leżą nad zatoką. Granica zatoki Gdańskiej biegnie od przylądka Rozewie do przylądka Taran na półwyspie Sambia
- 15 4
-
2024-07-14 18:35
(1)
Formalnie masz racje. W praktyce język sluzy do skutecznej komunikacji i polwysep ma czesc zatokową i morska. I jak juz tak się czepiasz szczegolow to nie jest to zaden polwysep
- 5 5
-
wczoraj 14:07
tylko co?
- 1 0
-
2024-07-14 18:29
A mówimy tu o zatoce jako obiekcie geograficznym czy podział na mapie?
- 2 1
-
2024-07-14 18:26
Dziekuję za ten komentarz
Jest dokładnie tak jak piszesz
- 5 0
-
2024-07-14 17:55
No to wszystkie miasta i wioski na Świecie leżą nad Zatokami ! Nawet te na Oceanach !!!
- 4 4
-
2024-07-14 17:52
pewnie na mapach morskich i wojskowych - geografii jednak nie zmienisz
- 1 1
-
2 godz.
Boże, co za bzdury
- 0 0
-
2024-07-14 17:01
Ja bardziej uważam . . . (6)
. . . że Mikoszewo, Jantar, Stegna, Sztutowo nie leżą na Mierzei Wiślanej, bo ta geograficznie zaczyna się dopiero w Kątach Rybackich. Mimo to akceptuję fakt, nazewnictwa potocznego i turystycznego, i nie robię z tego problemu.
- 136 20
-
wczoraj 09:12
Geograficznie
Geograficznie Mierzeja Wiślana obejmuje wał rozciągający się niemal od samego Gdańska. Jak ktoś nie wie czym jest Mierzeja to jego problem
- 10 0
-
wczoraj 08:27
trojmiasto lezy na granicy świata
ziemia jest płaska, a granica tuż za miastem hel, nie ma problemu jak ktoś tak mówi, każdy ma prawo do bycia głupim
- 2 0
-
2024-07-14 18:06
Mierzeja Wiślana Zaczyna się od Westerplatte
Mierzeja Wiślana zaczyna się geograficznie od Gdańska Westerplatte.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mierzeja_Wiślana- 20 0
-
2024-07-14 17:26
Mierzeja Wiślana geograficznie zaczyna się
już w Gdańsku.
- 19 1
-
2024-07-14 17:25
Geograficznie może i nie (1)
Ale geologicznie to Mierzeja Wiślana zaczyna się na Stogach...
- 14 1
-
2024-07-14 17:50
Bardziej to na Westerplatte.
- 13 0
-
2024-07-14 16:32
Ja nigdy nie slyszałam o tym by ktoś się upierał, że Gdańsk nie leży nad morzem (7)
Poza tym utarło się mówić, że Sopot jest dużym miastem. Tylko ktoś kto tu nie mieszka na stałe i i nie sprawdza danych Sopotu może tak mówić.
- 286 9
-
wczoraj 14:04
Gdańsk, Sopot, Gdynia to de facto jeden organizm miejski.
Powinien być jednym miastem (z jednym zarządem) i nazywać się Trójmiasto... By Gdynianie mogli to strawić.
- 1 2
-
wczoraj 01:59
Sopot obszarowo jest całkiem spory o czym właśnie przyjezdni nie wiedzą, mieszkańców ma mało, kiedyś miał dwa razy więcej
- 2 0
-
2024-07-14 22:27
Za młodu...
...w kręgach szkolnych często słyszało się żarty, że Sopot jest dzielnicą Gdańska, więc nie do końca zgadzam się z tym stwierdzeniem. Chyba każdy Gdańszczanin zna żart "W co się bawią dzieci w Sopocie? W miasto"
- 6 4
-
2024-07-14 18:29
(1)
Sopot jest miasteczkiem z przerośniętym ego
- 26 8
-
2024-07-14 20:48
miasteczko
którym 20 lat rządził sołtys
- 12 2
-
2024-07-14 18:04
A ja mam podobne doświadczenia
Jak autor artykułu
- 5 1
-
2024-07-14 17:26
Artykuł typowo niedzielny, bez sensu i potrzeby
Ot kolejna polaryzacja społeczeństwa przez media.
- 45 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.