• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Gdyni chcą kładki bez samochodów

Michał Sielski
11 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miasto nie ma 10 mln zł na kładkę nad torami
Kładka nad torami ma połączyć Karwiny i Mały Kack. Kładka nad torami ma połączyć Karwiny i Mały Kack.

Mieszkańcy Gdyni, którzy wzięli udział w przedstawieniu argumentów na temat tego, czy pomiędzy ul. Strzelców a Buraczaną zobacz na mapie Gdyni zbudować kładkę tylko dla pieszych i rowerzystów czy wiadukt także dla samochodów, są jednomyślni: pomysł, aby wjechały tam samochody, został zmiażdżony.



Większy ruch samochodów na swojej ulicy w zamian za odkorkowanie pobliskiej drogi?

Przypomnijmy:

  1. W maju władze Gdyni poinformowały, że nad torami łączącymi ulice Strzelców i Buraczaną w Gdyni powstanie wiadukt drogowy.
  2. Inwestycja miała zostać ukończona najwcześniej w 2021 roku, a jej koszt szacowano na 16 mln zł. Nie przewidziano konsultacji, bo - jak mówili urzędnicy- budowy wiaduktu oczekiwali mieszkańcy.
  3. Zaprotestowali radni dzielnicy Karwiny i społecznicy, którzy zaczęli wskazywać, że wcale nie chcieli drogiego wiaduktu dla aut, lecz kładki dla pieszych, która miałaby kosztować ok. 2 mln zł (ZDiZ twierdzi, że raczej 10 mln zł).
  4. Ponad pół tysiąca mieszkańców z Karwin i Małego Kacka podpisało się pod petycją, by zrezygnować z budowy wiaduktu. Spór zaostrzał się z dnia na dzień.
  5. Postawione pod ścianą władze Gdyni zdecydowały się na zorganizowanie konsultacji społecznych w tej sprawie. Najpierw odbył się tzw. dialog techniczny dla kładki pieszej, a temat został odłożony na czas po wyborach samorządowych.

Tu powstanie wiadukt dostępny dla pieszych i rowerzystów lub także dla kierowców aut. Tu powstanie wiadukt dostępny dla pieszych i rowerzystów lub także dla kierowców aut.

Mieszkańcy: nie chcemy żadnego wiaduktu dla aut



Podczas wtorkowego wysłuchania argumentów na sali był m.in. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, który dotąd praktycznie nie pojawiał się na takich spotkaniach.

- Chcemy wysłuchać racji i argumentów obu stron. A potem podjąć decyzję po pochyleniu się nad wszystkimi argumentami - opowiadał Wojciech Szczurek, który omówił mocne i słabe strony obu rozwiązań.
Po nim głos zabrało 16 mieszkańców Gdyni. Każdy miał maksymalnie pięć minut na wyłożenie swoich racji. I jeśli ktoś spodziewał się różnicy zdań, kontrowersji czy ożywionych polemik, to srogo się rozczarował. Praktycznie wszyscy mieszkańcy kategorycznie sprzeciwili się wpuszczeniu aut na planowany wiadukt. I to nawet ci, którzy nie ukrywają poparcia dla obecnych władz Gdyni.

- Nie zgadzamy się na budowę wiaduktu dla samochodów, bo na wąskie ulice dzielnicy wjedzie nim 130 samochodów na godzinę. To znacznie obniży bezpieczeństwo, a ceny nieruchomości spadną - podkreślił Adam Skurat, radny dzielnicy Karwiny i kandydat Samorządności do Rady Miasta w ostatnich wyborach.

Uspokojenie ruchu to fikcja



Inni podkreślali, że trzeba myśleć też o dzieciach, które uczęszczają do pobliskiej szkoły i przedszkola.

- Za rok, za dwa dzieci będą mogły samodzielnie iść do szkoły po kładce. Gdy jednak będą tam samochody, nikt samych dzieci nie puści, bo google doradzi kierowcom jak jechać bocznymi ulicami i wszędzie będzie duży ruch - dodawał Krzysztof Zięba, mieszkaniec Karwin.
Nieliczni wskazywali tylko, by umożliwić przejazd kładką pojazdom uprzywilejowanym, które mogłyby skrócić nią drogę w przypadku konieczności ratowania życia lub zdrowia. Nikt nie wierzy również w ewentualne uspokojenie ruchu poprzez progi zwalniające. Jako przykład podawano ul. Strzelców, gdzie strefa Tempo 30 jest fikcją.

- To 30 km/h nie działa wśród gdynian czy w ogóle Polaków. Jedzie się tam z reguły 60-70 km/h. Widzę niemal codziennie w lusterku te wściekłe twarze kierowców, którzy chcą mnie wyprzedzić, nawet jak jadę 40 km/h! - irytował się Tomasz Dobrowolski, mieszkaniec osiedla Hovnanian.
Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia i mieszkaniec Wielkiego Kacka zwrócił uwagę, że w dokumentach strategicznych Gdyni są jasne kierunki rozwoju: preferowanie pieszych.

- Budowa wiaduktu dla samochodów jest skrajnie sprzeczna z tymi dokumentami, a mieszkańcy, którzy współtworzyli strategię, muszą mieć poczucie, że się ich słucha - podkreślał Kajetan Lewandowski.
Jeden z mówców, mieszkaniec Karwin Kamil Skoneczny, poprosił nawet siedzącego w pierwszym rzędzie prezydenta Wojciecha Szczurka o to, by wstał i zobaczył ile osób jest za kładką pieszo-rowerową. Ręce w górę podniosła zdecydowana większość osób.

Jeśli dalsza część konsultacji społecznych będzie przebiegać podobnie, prezydent Gdyni nie powinien mieć wielkich rozterek przed podjęciem decyzji. Na razie nie chce jednak zajmować żadnego stanowiska. Choć widać, że jest zaskoczony tak wielką jednomyślnością uczestników spotkania.

- Gdynia się zmienia. Zmieniają się oczekiwania mieszkańców. I widać, że w niektórych miejscach znacznie szybciej, niż się spodziewaliśmy - przyznaje Wojciech Szczurek.

Kiedy ostateczny wybór?



Obecnie trwa pierwsza faza konsultacji społecznych. 7 stycznia zostanie udostępniony formularz konsultacyjny, pozwalający wyrazić swoją opinię. Konsultacje zakończą się 20 stycznia.

Raport ma zostać opublikowany w ciągu 40 dni od zakończenia konsultacji. O wyborze wariantu do realizacji zdecyduje ostatecznie prezydent Gdyni.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • (1)

    Jak mieszkancy chca kladki pieszej to urzedasy z pewnoscia zrobia im autostrade. Normalka

    • 26 11

    • Pewnie już wizualizacja jest ale jakieś pozory muszą zachować.

      • 3 1

  • (2)

    ale moze nie mieszkancy gdyni, tylko kilkunastu z nich...

    • 29 23

    • (1)

      Każdy mógł przyjść i się wypowiedzieć

      • 13 8

      • Nawet Nadprezydent raczył się zjawić...

        • 1 1

  • Brawo Gdynia
    Kolejna inwestycja

    • 5 7

  • No i brawo! (2)

    Gdynia powoli bo powoli ale coraz bardziej się cywilizuje.
    Czas skończyć z dyktaturą kierowczyków.

    • 28 35

    • Taaa (1)

      Ciekawe kto wyjeżdża z tych bloków ? Samochody

      • 4 1

      • Masz rację.

        • 0 0

  • ja bym chciał i jedną i drugą
    wielkopolska jest tak zakorkowana że nie da się uniknąć rozbudowy sieci drogowej
    niestety w miastach trudno zachować swój zaciszny i słodki kącik

    • 21 23

  • Tylko bus pas na wielkopolskiej i korki znikną (3)

    • 30 21

    • Hahah głupek! Będą jeszcze większe! (2)

      Nie każdy ma ochotę jeździsz autobusem z kichajacymi i zmasakrował auto pasażerami!

      • 5 18

      • To sobie postoja w korku

        Bo wiesz, za wygodę się płaci. Reszta pomknie sobie bus pasem.

        • 11 0

      • Twoj stary furmanka jezdzi i nie narzeka.

        • 0 0

  • a kiedy kładka dla pieszych/rowerzystow nad obwodnicą na Spacerowej? (10)

    Poki co przedostanie się nad obwodnicą z dzielnicy Osowa w stronę Oliwy możliwe jest tylko dla samochodów, bo ktoś kiedyś nie pomyślał ani o pieszych ani o rowerzystach. Co za d.... !!

    • 34 11

    • (3)

      Ale to bardziej gddkia...
      Ale skąd mogłeś wiedzieć.

      • 4 3

      • (2)

        czasem jeżdźę tym wiaduktem z Osowej do Oliwy na rowerze
        nie narzekam, nie czuję się szczególni zagroźony

        natomiast kładka, lub choćby prom, z Oksywia do Głównej
        nie ma alternatywy
        a nikt o niej serio nie mówi

        • 3 0

        • (1)

          Ale na dojazdach musisz lecieć jezdnia niestety...

          • 1 1

          • no tak. samochodem, czy skuterem też jadę jezdnią, i nie sr*m przy tym ze strachu

            spokojnie, kierowcy to zdecydowanej większości normalni ludzie, prawie tacy jak my, tylko leniwsi i "rozpuszczalniejsi". nie chcą zabijać. można im ufać! czasem nawet bardziej można ufać im, niż nam. oczywiście, jak się zdarzy idiota, to jest wielokrotnie grożniejszy niż idiota na rowerze czy pieszo, ale...

            jak często to się zdarza?

            • 3 3

    • Nie ktoś kiedyś, tylko mieszkańcy Osowy zablokowali kladke do centrum handlowego.

      Sprawdź, zanim coś napiszesz.

      • 7 0

    • A co to ma

      • 0 0

    • A co to ma wspólnego z Gdynią?! (3)

      Dzbanie

      • 1 3

      • Ten teren to Gdynia. Z Osowej do CH.

        • 1 0

      • (1)

        Część osowy należy do Gdyni:)

        • 0 0

        • Te trzy ulice - Łosiowa, Sarnia i Jelenia to nie Osowa to Wysoka, cześć Gdyni.

          • 0 0

  • (8)

    Nie mieszkańcy, tylko grupa krzykaczy "społecznych" z panem Kajetanem i jego świtą na czele :)

    • 45 48

    • (3)

      90% nich nie wie kim jest Kajetan
      i/lub olewają go

      ludzie chcą, czego chcą, nie poradzisz

      • 19 4

      • I gdy wybudują Trasę Kaszubską (2)

        będą skomleć by im zrobić alternatywny dojazd. Bo wtedy korki będą takie, że te dzisiejsze to miód i orzeszki.

        • 14 2

        • fakt.
          przyszłość widzę mroczną

          • 6 0

        • I gitara! Niech cały dzień w korkach stoją!

          • 4 0

    • Kajetanowi to za bardzo odbija...,

      • 7 1

    • Tak było. Oni nie mają prawa do aut skoro przeciw są. Zabrać im pojazdy bez odszkodowania i spalić.

      • 4 4

    • Od Kajetana to Ty się odp..... (1)

      On kiedyś będzie prezydentem Gdyni

      • 1 15

      • Kajetan to jelop jakich malo, ped**arz w ciasnych majtach, za to z pustym lbem..sam się odp...czubie...

        • 2 0

  • Wystarczy wymalowac białą farbą

    • 10 7

  • Wielkopolska już się kompletnie korkuje w godzinach szczytu, co będzie za parę lat? (5)

    Kładka jest koniecznością. Tak samo jak poszerzenie wielkopolskiej.

    • 20 25

    • Odkorkuj Wielkopolska puszczając ruch przed swoim domem

      • 17 5

    • (1)

      nie nie nie nie
      wzdłuż Wielkopolskiej trzeba zrobić wydajniejszy transport
      p u b l i c z n y
      albo tor, albo chociaż buspas, choć to tylko namiastka

      Efekty pokladania nadziei w samochodach widzę przez okno
      korek po horyzont
      jeśli by zrobić z Wielkopolskiej dwipupiętrową estakadę
      jak w Kaliforni
      w rok, max dwa lata, stał by tam korek,
      dwupiętrowy, czteropasmowy
      dlaczego miało by być inaczej?

      • 16 5

      • Na wieś się wyprowadź to będziesz miał miejsce samochodów , choć to też niepewne ;(

        • 1 3

    • Taaa. Wyburzyć domy przy Wielkopolskiej, wyburzyć Karwiny zrobić po sześć pasów w każdą stronę. przecież nowobogaccy (czytaj kredyciarze) zza obwodnicy muszą swobodnie przemieszczać się w "swoich" furach. A jak. kto "bogatemu" zabroni.

      • 8 1

    • Poszerzenie wielkopolskiej zwariowałeś? Chyba zwężenie. Od nowych pasów przybywa korków

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane