- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (174 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska
Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.
- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.
Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.
Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl
Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia . Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM , która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce .
- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.
Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę
Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.
Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców
Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.
- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.
- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej , do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?
Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej .
- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.
Miejsca
Opinie (312) 2 zablokowane
-
2015-09-28 20:04
CIĘŻKIE DOJAZDY
Masakra((( co się dzieje w Gdańsku z dojazdami na przykład gdańsk -cm. łostowicki Przesiadki,przesiadki i dodatkowe pieniążki za bilety OKROPIEŃSTWO,przecież tam jeżdżą też STARSZE OSOBY -LITOŚCI zróbcie coś z tym ,bo w głowacch mamy kociokwik,ZZZZZZZZZZ,(((
- 29 0
-
2015-09-28 20:08
A korki na WZtce i Kartuskiej coraz większe
A miało być tak pieknie
- 20 0
-
2015-09-28 20:24
ktos musi zapłacic z linie tramwajaowa na morene czyli my paseroie zenda i złodziejstwo w biały dzień
- 17 0
-
2015-09-28 20:25
zwolnić
urzedników
- 21 0
-
2015-09-28 20:26
przywróćcie 142!!!!!!!!!!!
- 21 0
-
2015-09-28 20:30
Gdzie mieszka Dobaczewski? Nie w Gdansku..Paranoja ztm
Zamiast zrobic konsultacje przed to mamy teraz cyrk. Żaden z tych urzedasow nie mieszka na Kartuskiej czy na Jasieniu. Z Zielonego Stoku trzeba przejechać przystanek autobusem i potem się przesiadać na pętli. Absurd. Komunikacja miejska jest dla ludzi. Ma im służyć. Ale o tym urzędasy zapomniały.
- 25 0
-
2015-09-28 20:50
Takt co 7-8 minut a ja po godzinie 16 czekam 15 na autobus...
- 13 0
-
2015-09-28 21:12
ZTM zszedł na psy. Mają ludzi w głęboko gdzieś.
- 23 0
-
2015-09-28 21:13
Biuro projektowe pracuje nad trzema wariantami...
Ja się pytam czemu wcześniej o tym nie pomyślano? Bo im w programie projektowym nie wyliczyła formuła?! Jaki d____l to projektował, czy choć raz przejrzał to, co zaprojektował? I za czyje pieniądze to będzie przeprojektowane. Niech teraz biuro projektowe na swój koszt to zrobi, a urzędnik ze swojej premii zapłaci za błąd. Dlatego jestem za tym, aby to urzędas odpowiadał finansowo, za źle podjęte decyzje.... i tyle w temacie....
- 19 0
-
2015-09-28 21:27
(2)
Zlikwidowac tramwaj i pkm niech dalej w autobusach w korku stoja. Co za narod...wkolo Zle i niedobrze
- 2 34
-
2015-09-28 21:37
No to dziwne jak i tak dalej są korki
mimo tramwaju i pkm...włącz patrzałki i myślenie
- 8 0
-
2015-09-28 22:55
dobrze będzie jak będzie alternatywa nie przymus
autobusy są znacznie szybsze od trajtków i mają mniej przystanków(plotki o korkach to mitologia-korki tworzą osobówki).autobusy mają mało przystanków i podróż jest bezproblemowa. Teraz za to stoję w zatłoczonym tramwaju(jakieś nie wiem... za małe te składy czy coś-komfort żaden), który staje co kilka metrów i na każdych światłach najdłuższe chyba te na skrzyżowaniu Nowe Ogrody tam sobie można postać .....pkm nic mi nie daje. źle skoordynowane te autobusy z pkm i tramwajami 15 minut czekać na autobus na pkm Brętowo, a tam na tyle daleko do Potokowej, że nie opłaca się iść na nóżkach...eh
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.