• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą przyjaźniejszego pieszym centrum Gdyni

Patryk Szczerba
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów. Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów.

Grupa mieszkańców śródmieścia Gdyni chce wykorzystać ok. pół miliona zł z puli tegorocznego budżetu obywatelskiego na przeobrażenie jednej z ulic. Pod uwagę brana jest przede wszystkim część ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, ale dyskusja, gdzie potrzebne są zmiany, wciąż trwa.



Czy inicjatywy związane ze zmianami w ruchu w proponowanych miejscach to dobry pomysł?

Choć wśród mieszkańców Gdyni nietrudno znaleźć opinie, że większość inwestycji miejskich skierowana jest do centrum, kosztem innych dzielnic, to - zdaniem mieszkających w śródmieściu - jeszcze wiele jest do zrobienia. Zwłaszcza że większość nowo powstałych budynków - jak Infoboks zobacz na mapie Gdyni czy Centrum Filmowe zobacz na mapie Gdyni - którymi chwali się Gdynia, to wizytówki całego miasta i problemów śródmieścia nie rozwiązuje.

Starowiejska w zawieszeniu

A te dotyczą przede wszystkim estetyzacji przestrzeni. Od kilku miesięcy, głównie w internecie, trwa dyskusja, jak powinna wyglądać ul. Starowiejska zobacz na mapie Gdyni. Ścierają się dwie wizje.

Jedna propozycja - forsowana przez Stowarzyszenie Starowiejska - zakłada zmiany polegające na stworzeniu na ulicy strefy współdzielonej, w której na równych prawach mogliby funkcjonować piesi, rowerzyści i kierowcy. Przy okazji domagają się rewitalizacji. W kontrze do niej występuje część prowadzących na ulicy handel kupców ze Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej obawiający się zmniejszenia obrotów. Przekonują, że deptak, który według nich docelowo powstanie na ulicy, to zły pomysł i lepiej, by ulica zachowała swój obecny kształt.

Spór trwa, a jego zawieszenie może przynieść zakończenie unijnego programu Civitas Dynamo. W tym roku Gdynia musi podjąć decyzję, gdzie wprowadzić w centrum ograniczenia ruchu. Oprócz Starowiejskiej pod uwagę brana jest Świętojańska zobacz na mapie Gdyni oraz al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni. Niewykluczone, że skończy się na ustawieniu oznakowania nakazującego wolniejszą jazdę na jednej z ulic. Na razie trwa analiza danych z ankiet dotyczących ruchu w śródmieściu.

Po oczekiwaniu działanie

Mieszkańcy do swoich racji przekonują już ponad rok, więc ci oczekujący zmian chcą wziąć sprawy w swoje ręce. Pomóc ma budżet obywatelski, w którym w tym roku do wydania w śródmieściu będzie ok. 500 tys. zł. Tak duża kwota to efekt małej skali zeszłorocznych projektów. Do głosowania zakwalifikowano dwa stworzone przez Stowarzyszenie Starowiejska. Dotyczyły uspokojenia ruchu na Władysława IV i ustawienia małej architektury na Starowiejskiej. Ich realizacja to koszt 30 tys. zł, podczas gdy do wydania było ośmiokrotnie więcej. Głosowanie było więc formalnością i obydwa projekty zostaną zrealizowane.

W najbliższej edycji przedstawiciele organizacji nie chcą się skupiać na drobnych pracach, dlatego planują stworzyć jeden kompleksowy projekt. Zwłaszcza, że pula mocno wzrośnie. Na remont ul. Starowiejskiej nie wystarczy, ale na modernizację odcinka innych dróg w centrum już tak.

- To akurat tyle, by krótki fragment jednej z ulic przekształcić w przestrzeń przyjazną wszystkim, estetyczną i cieszącą mieszkańców. Pod uwagę bierzemy miejsca, gdzie mamy poparcie osób mieszkających i handlowców. Skłaniamy się ku zmianom na ul. Abrahama - na odcinku od 10 lutego do Batorego zobacz na mapie Gdyni i Zygmunta Augusta. Zobaczymy po podliczeniu, na ile wystarczy nam środków - deklaruje Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Dla turystów i mieszkańców

W przypadku ul. Abrahama chodzi głównie o remont nawierzchni i ujednolicenie jej. Odcinek drogi, gdzie ostatnio wymieniono w kilku punktach szyldy, używany przez wiele osób omijających zatłoczone chodniki przy ul. 10 lutego, był już poddawany analizie zmian, m.in. przez naszych czytelników. Modernizacja miałaby być ukłonem w kierunku spacerujących po centrum turystów.

Inicjatywę mieszkańców widać na ul. Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Sami zgłosili się z chęcią zmian, na których będą mogli skorzystać. Wśród pomysłów pojawia się stworzenie strefy "Woonerf" czyli specjalnego rodzaju organizacji ruchu, który przywędrował do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. Rozwiązanie zastosowano na jednej z ulic w Łodzi, a niebawem dołączy do niej Wrocław. Jej głównym elementem w Gdyni mają być platformy, które uzupełnią i uporządkują przestrzeń.

Pomysły na inne lokalizacje wciąż można zgłaszać, m.in. poprzez media społecznościowe, ale inicjatorzy akcji zastrzegają, że pod uwagę będą brane te miejsca, gdzie zmiany nie wywołają konfliktów.

- Przymierzaliśmy się również do odcinka pomiędzy Starowiejską i 10 lutego, ale tam nie ma zgody na zmiany. Nam zależy na tym, by było to wspólne i zgodne działanie inicjatorów i mieszkających w danym miejscu oraz kupców, dzięki czemu pokażemy, że współpraca jest możliwa - dodaje Piesiewicz.

Opinie (183) 7 zablokowanych

  • (1)

    Brawo mieszkancy Srodmiescia!! Trzymam za was kciuki i goraco popieram.

    Tylko komentarz do strefy wspoldzielonej - zamontujcie kilka kamer, bo niestety w Polsce kierowcy maja gdzies prawo pieszego do poruszania sie. Powinny byc tez fizyczne przeszkody uniemozliwiajace duza predkosc pojazdu
    Zapraszam do Banina gdzie pseudodrogi sa wspoldzielone przez pieszych, kierowcow i rowerzystow, z braku chodnikow. Istny koszmar dla pieszych. Horror! Nie da sie tego opowiedziec co tam sie dzieje.

    • 4 11

    • w gdyni 1 kamerka kosztuje ponad 140tys zł to akurat na 3 szt wystarczy

      • 1 0

  • Myślę że kupcy ze Starowiejskiej to durnie ! Nie znam deptaku czy proponowanej koncepcji zrównoważonego ruchu na Świecie żeby handlowcy na tym stracili !!! Im większy ruch pieszy tym większe zyski !!!!!

    • 12 3

  • (1)

    Ach, kupcy, kupcy. Ulice otwarte na pieszych a zamkniete dla samochodow tylko zyskuja. Zaczyna pojawiac sie tam duzo ludzi, rowniez z dziecmi. Wiec mozna stworzyc wtedy mnostwo fajnych kafejek i miejsc dla calych rodzin.

    Czy naprawde zalezy wam tylko na samochodziarzach? Na nich swiat sie nie konczy....

    • 6 3

    • Ciekawe, z czego żyją kupcy na Oxford St. w Londynie (tylko autobusy, taxi, rowery i piesi). Pewnie kasę piorą.

      • 4 3

  • Abrachama dobry pomysł,ale

    Mieszkańcy najpierw będą chcieli rewitalizacji i ladnych chodzniczko i ogródków ...ale jak sie okaże, że ludzie latem będą tam chcieli posiedzieć przy piwie to zaraz zaczną nasyłać Plicje bo im będą zakłucać cisze. Taka prawda niestety

    • 7 1

  • Pogieło was z tymi wymysłami dla pieszych

    naprawcie najpierw główne ulice potem myślcie dalej.

    • 7 4

  • Tylko i wyłącznie stworzenie strefy "Woonerf" w centrum,

    powinno uspokoić ruch w nim -stworzyć przestrzeń o wysokim poziomie bezpieczeństwa, walorach estetycznych, a przede wszystkim miejsce, gdzie przyjemnie można spędzić czas.
    Należy zaczynać od małych kwartałów ulic i sukcesywnie je powiększać, aż ludzie się przyzwyczają i zrozumieją, że warto. Sklepy i restauratorzy, działający w tych fragmentach ulic, będą mieli możliwość okazałego wystawienia np. ogródków. W ramach budżetu obywatelskiego będzie to nawet ciekawsze rozwiązanie (dzielone na mniejsze zadania)choć droższe, bo tam gdzie stworzy się podobny woonerf - obroty z działalności na pewno znacznie wzrosną.

    Na opornych spadną gromy, a także z powodu bankructw i tak będą musieli wyprowadzić się z ulicy.

    • 4 5

  • Podnieść ceny paliwa o 100 lub 200% i problem sam się rozwiąże. Cała Polskabbędzie jednym wielkim deptakiem

    • 1 3

  • Pieszy...może wszędzie,ale niech myśli!!! (1)

    Ludzie.......... zacznijmy od komunikacji miejskiej,trolejbusy jeżdzą,wiemy po jakich ulicach tego nie zmienimy/ więc ulic na deptaki jest już mniej......i teraz piszmy tylko o tych..........

    • 1 3

    • fałsz,znam miasta w Niemczech gdzie trojlebusy jezdza po deptakach i super to funkcjonuje

      • 0 0

  • Wynik ankiety mówi sam za siebie. Mieszkańcy chcą zmian. O czym więc ta dyskusja ? Jak długo gromadka niedoinformowanych i bojaźliwych sklepikarzy będzie blokować to, co dla wszystkich będzie z pożytkiem.

    • 4 2

  • a nie lepiej nowe lotnisko wybudować? Może tym razem gdzieś w okolicach Wiczlina

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane