• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lubimy jeździć koleją. Gdynia i Gdańsk w top 10 stacji

Patryk Szczerba
16 sierpnia 2024, godz. 14:00 
Opinie (114)
Pomorzanie lubią podróże kolejowe - wynika z raportu UTK. Na zdjęciu stacja Gdańsk Firoga. Pomorzanie lubią podróże kolejowe - wynika z raportu UTK. Na zdjęciu stacja Gdańsk Firoga.

Ponad 70 mln podróżnych z Pomorza skorzystało z pociągów w 2023 r. Częściej z kolei korzystają tylko mieszkańcy Mazowsza. Z kolei Gdańsk i Gdynia są wśród największych stacji w Polsce. Takie dane przynosi raport Urzędu Transportu Kolejowego.



Co sądzisz o wynikach raportu Urzędu Transportu Kolejowego?

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego z usług przewoźników kolejowych działających na Pomorzu w 2023 r. skorzystało 71,1 mln podróżnych. To drugi wynik w skali kraju. Lepsze jest tylko województwo mazowieckie. Na trzecim miejscu znajduje się województwo dolnośląskie, gdzie przewieziono 36,5 mln pasażerów.

Odbicie po pandemii



- Po pandemicznym załamaniu w 2020 r. widzimy to wyraźnie. Osiągnęliśmy wynik o ponad 10 mln lepszy niż w 2019 r., a odnosząc się do roku 2022 liczba podróżnych wzrosła o około 7 mln - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.


Mieszkańcy korzystają z pociągów w dojazdach do szkoły i pracy



Według wskaźnika wykorzystania linii kolejowej Pomorze znajduje się na czele rankingu.

- Wyjaśniając, to liczba pokazująca, jak często mieszkańcy i turyści w dojazdach do pracy, szkoły czy turystycznych wojażach korzystają z pociągów. Na Pomorzu wynosi ona 30,1. To absolutny rekord wśród polskich regionów - wyjaśnia Leszek Bonna.
Pomorskie wyprzedza o prawie połowę województwo mazowieckie (17,7), a także Dolny Śląsk.

SKM punktualna prawie jak kolej warszawska



Przedstawiciele samorządu województwa wskazują również, że trójmiejska Szybka Kolej Miejska jest po warszawskiej WKD drugim, najbardziej punktualnym przewoźnikiem w Polsce. Aż 98 proc. jej pociągów jechało zgodnie z rozkładem jazdy.

Rozkład SKM i PKM



Skąd więc opóźnienia?

- Zdecydowana większość opóźnień powstawała w wyniku tzw. działań zewnętrznych, jak wypadki z udziałem osób postronnych czy zjawisk pogodowych - twierdzą.

Gdynia i Gdańsk w top 10 stacji kolejowych



Według danych w Gdańsku i Gdyni średnio w ciągu doby korzysta ok. 37 tys. podróżnych, co plasuje obydwie stacje w dziesiątce największych na Pomorzu.

Przeanalizowano również liczbę podróżnych w miastach - stolicach województw. Na drugim miejscu z 18 miast znalazł się Gdańsk, w którym z pociągów skorzystało 49,54 mln pasażerów.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (114) 3 zablokowane

  • Gdynia Główna

    Gdynia Główna jedną z największych stacji w Polsce, a szczególnie od Morskiej wygląda jak kraj trzeciego świata. Budowlana siatka, gdzieniegdzie nawet jej brak.

    • 9 2

  • 70 milionów podroznych nie mieszkancow

    • 10 0

  • PKP się naprawdę polepszylo

    Szczególnie jak porównać do dzisiejszego Deuteche Bahn

    • 8 3

  • To sztuczna inteligencja pisala?

    • 5 2

  • (2)

    Plusem Trójmiasta jest jego liniowa budowa. Szczególnie widać to po Sopocie i Gdyni. Geografia terenu, sąsiedztwo Parku Krajobrazowego niejako wymusiły rozwój tych miast jakby wzdłuż jednej nitki. Nawet duża część dzielnic Gdańska, ale też idąc niżej: Pruszcz, Tczew - zabudowa de facto biegnie wzdłuż jednej kolejowej osi. Trzeba mieć coś z mózgiem, żeby tego nie docenić, na rzecz stania w korkach. Szczególnie sprawnie wygląda to przy korzystaniu z Polregio. Składy zatrzymują się tylko na główniejszych stacjach, więc dla osób chcących pokonać trasę z Gdańska do np. Gdyni jest to najlepsza opcja. Oczywiście topografia samego Gdańska idzie od pewnego momentu wszerz, tym bardziej biorąc pod uwagę Ujeścisko, Południe, etc., jednak tam planowanie zostawiono "niewidzialnej ręce wolnego rynku", więc wiadomo jak to wygląda.

    Do Gdańska w ostatniej dekadzie najeżdżało się dużo osób z małych miejscowości, stąd widoczny jest u nich syndrom wiecznego stękania, który pokutuje u osób "dospawanych do samochodu". A prawda jest taka, że nawet jakby spełniono fantazje tego grona osób i zaorano pół miasta pod autostrady po 4 pasy w każdą stronę, to i tak prędzej czy później drogi te i tak się zakorkują. Remedium jest w rozwoju Kolei Miejskiej, szczególnie w stronę gdańskiego południa, tak jak dekadę temu uczyniono z Jasieniem i Kiełpinkiem.

    Oczywiście SKM ma swoją przewagę nad polregio, dużo stacji pośrednich, no i własne tory. Jednak coś za coś, czasowo oczywiście. No i samo Polregio ma jedną zasadniczą wadę, mianowicie nie ma własnych torów. A niestety, pociągi regionalne są najniżej w hierarchii PKP, stąd też częste opóźnienia w godzinach szczytu, gdy składy te muszą przepuszczać pociągi dalekobieżne. To jest jedyny mankament. Reszta czynników oczywiście mocno broni Regio.

    • 11 6

    • Zależy od punktu patrzenia. (1)

      Jeśli mieszkam gdzieś blisko torów i dojeżdżam do miejsca gdzieś blisko torów, to kolej nie ma sobie równych.
      O ile praca blisko linii kolejowej jest dość prawdopodobnym scenariuszem, o tyle mieszkanie jest zarezerwowane raczej dla tych bogatszych, albo tym, którym się gdzieś kiedyś poszczęściło. Reszta jest skazana na turlanie się autobusem/tramwajem do SKM/Polregio i potem pociągiem. I w takiej konfiguracji zarówno bilans czasowy jak i finansowy nie musi być taki oczywisty. Szczególnie, że taka idea jak wspólny bilet (czyli tłumacząc prosto, bo urzędnicy najwyraźniej nie rozumieją czym jest wspólny bilet: możlwość przesiadania się w obrębie jednego biletu 75 minutowego za 6 złotych z ZKM na SKM) została skutecznie zmyta przez Falę.

      • 8 1

      • proszę nie lekceważyć opcji rower+pociąg SKM

        taki system jest podstawą najsprawniejszego na świecie systemu transportu osobowego - funkcjonującego w Królestwie Niderlandów. Szkoda, że włodarze kolei wydają się nie doceniać potencjału takich rozwiązań. W zasięgu 10 minutowego dojazdu do stacji SKM mieszka ponad 80% ogółu mieszkańców Trójmiasta.

        • 1 2

  • przeczytałem pierwsze zdanie artykułu

    ... to, że 70 mln mieszkańców Pomorza coś tam. I dalej nie czytam na takim poziomie.

    • 7 2

  • najlepsza trasa kolejowa (1)

    Tczew-Chojnice polecem

    • 4 1

    • można dalej, do Szczecinka

      przez Czarne.

      Ale to "tylko dla orłów"...

      Najbardziej wytrwali mogą spróbować ze Szczecinka do Słupska...
      Bardzo malownicza trasa...

      • 5 0

  • teraz za duzo tej patologi 800 plus w tych pociagach (1)

    widac jaka ograniczona holota pobiera 800 plus i caly ten socjal

    • 2 9

    • Ten "przebój"

      już dawno przestał kręcić. Lansujcie coś nowego.

      • 0 0

  • Lubimy (4)

    Czyli władze miasa to widzą i co ? SKM jest z czasów PRL i jakoś dało się ją zbudować. A dziś? Dlaczego do dziś nie na planu na METRO?

    • 5 5

    • Po co metro, jak jest SKM? (2)

      • 4 1

      • (1)

        Przecież skm jeździ tylko po jednej trasie. Gorny teraz jest nieobsługiwany przez skm. Juz wiesz po co metro?

        • 2 4

        • Nadal nie wiem.

          Górny taras obsługuje PKM i będzie obsługiwać PKM Południe.

          • 0 0

    • jest plan na PKM z Gdańska Śródmieście do Kowal

      • 1 0

  • Szkoda że nie wspomniano o tym, że lwią część wyniku wygenerowano dzięki SKM.

    Gdyby nie SKM, wynik byłby znacznie gorszy, bo kolej regionalna w naszym województwie jest bardzo daleka od ideału.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane