• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy nadpłacili miastu za odbiór śmieci. Co się stanie z 18 milionami zł?

Katarzyna Moritz
12 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 09:15 (12 grudnia 2014)
W Gdańsku, po reformie śmieciowej, osoby, które segregują odpady płacą 0,44 zł miesięcznie za każdy 1 m kw. powierzchni lokalu mieszkalnego. Czy stawka mogłaby być jeszcze niższa? W Gdańsku, po reformie śmieciowej, osoby, które segregują odpady płacą 0,44 zł miesięcznie za każdy 1 m kw. powierzchni lokalu mieszkalnego. Czy stawka mogłaby być jeszcze niższa?

Drugi rok z rzędu Gdańsk zebrał więcej opłat za wywóz śmieci, niż kosztuje ich odbiór i wywóz na Szadółki. Choć na śmieciach nie wolno zarabiać, to miasto tylko raz obniżyło stawki podatku za nie. Rzutem na taśmę ZDiZ ogłosił przetarg na budowę nowego biurowca za około 4 mln zł dla blisko 50 urzędników zajmujących się śmieciami.



Czy nadwyżki z opłat powinny być zainwestowane w system śmieciowy?

1 lipca 2013 roku w całej Polsce wprowadzono tzw. reformę śmieciową. W jej efekcie gminy stały się właścicielami odpadów komunalnych: musiały zorganizować przetargi na ich odbiór, wybrać metodę segregacji, zorganizować zarządzanie systemem i określić stawki za odbiór odpadów.

Prawo zabroniło gminom zarabiać na odbiorze śmieci od mieszkańców. Oznacza to, że przychody z opłat od mieszkańców muszą równoważyć się z kosztami funkcjonowania systemu.

W zeszłym roku założono, że roczne koszty funkcjonowania systemu wyniosą prawie 83 mln zł, z czego transport odpadów blisko 23 mln zł, ich zagospodarowanie 45 mln zł, a zarządzanie 14 mln zł. Założono też, że powierzchnia nieruchomości w Gdańsku wynosi 11,123 mln m kw. (dziś wiadomo, że jest to 10,69 mln m kw.)

Po pół roku działania systemu - w 2013 roku - dochody wyniosły prawie 40 mln, a wydatki ponad 30 mln zł. Z czego zagospodarowanie (transport + utylizacja) pochłonęło 23,79 mln zł, zarządzanie systemem ok. 2,5 mln zł, niemal milion wydano na inwestycje.

Dzięki temu od kwietnia 2014 roku stawkę podatku śmieciowego obniżono o ok. 18 proc., z 56 gr do 44 gr za posegregowane śmieci za każdy 1 m kw. powierzchni lokalu mieszkalnego w części nie przekraczającej 110 m kw.

Co się stało z blisko 9 mln zł nadwyżki za ubiegły rok?

Ponad 7 mln zł przeznaczono na inwestycje związane z systemem. Wydano je na zakup i wdrożenie oprogramowania do gospodarowania odpadami komunalnymi, zakup sprzętu biurowego i centrali telefonicznej Biura Obsługi Klienta Gospodarki Odpadami Komunalnymi, samochodów (do kontroli świadczonych usług).

4 mln zł ma kosztować budowa nowego budynku na terenie ZDiZ, do którego przeprowadzą się pracownicy obsługujący system śmieciowy w Gdańsku. Niedawno ogłoszono przetarg na jego budowę, po 16 grudnia poznamy oferty firm zainteresowanych udziałem w tej inwestycji. Budynek ma mieć trzy kondygnacje, blisko 700 m kw. i ma powstać do końca października przyszłego roku.

- Obecnie pomieszczenia działu są nadmiernie zagęszczone, w poszczególnych pokojach pracuje zbyt wiele osób. Pracowników jest tylu, że czasowo zmuszeni byliśmy przenieść część innych działów do pomieszczeń nad transformatorownią przy ul. Trubadurów - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

Liczba pracowników, którzy zajmują się odpadami, sukcesywnie rośnie. Obecnie zajmuje się nimi blisko 50 osób, z czego w UMG jest 8,5 etatu, ZDiZ - 37 etatów, a cztery osoby pracują na zlecenie. W budżecie na ten rok na ich wynagrodzenia przewidziano ok. 3,5 mln zł.

2 mln z ubiegłorocznej nadwyżki przekazano do budżetu Gdańska. Dlaczego i na jakiej zasadzie się to odbyło?

Aktualizacja godz. 9:15: Już po publikacji artykułu otrzymaliśmy następujące wyjaśnienie od Dimitrisa Skurasa, dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej:

- W projekcie budżetu na rok 2015 planowane dochody na system wynoszą 78,8 mln zł, natomiast wydatki 81,1 mln zł, czyli planuje się wydać o 2,3 mln więcej niż planowane dochody. Wykazana w sprawozdaniu o GOK nadwyżka będzie pokrywała planowany wzrost wydatków na 2015 r. Według opinii uzyskanej z RIO takie przełożenie wydatków na rok następny jest możliwe.

W 2014 r. wydatki związane z zagospodarowaniem odpadów miały wynieść 78 mln zł, czego blisko 7 mln zł miało kosztować zarządzanie. Jednak z informacji, którą dostaliśmy z gdańskiego magistratu, wynika, że do końca listopada koszty zagospodarowania (transport i utylizacja) wyniosły ponad 50 mln zł, a zarządzanie systemem 3,5 mln zł. Można przypuszczać, że do końca roku koszty te adekwatnie wyniosą 55 i 3,9 mln zł, co w sumie daje blisko 60 mln zł. Wychodzi na to, że znów będzie nadwyżka, która może wynieść około 18 mln zł.

Czy w związku z tym nie należałoby już teraz pomyśleć o kolejnej obniżce stawek za odbiór odpadów, zamiast kreować kolejne koszty związane z systemem?

- Kontrakt z firmami wywożącymi odpady obowiązuje do połowy przyszłego roku. Póki co, w naszej ocenie system się dobrze bilansuje, więc żadnych zmian cenowych nie planujemy. Jeśli na koniec okaże się, że będzie jakaś nadwyżka, to przeznaczymy ją na system śmieciowy - zapowiada Maciej Lisicki, odchodzący wiceprezydent, który wdrażał reformę śmieciową w Gdańsku.

Czy naprawdę musimy czekać do połowy przyszłego roku, płacąc ciągle wyższe stawki, bo znów źle oszacowano koszty? Może nowy wiceprezydent ds. polityki komunalnej w Gdańsku - Piotr Grzelak, powinien zacząć od zbadania tej sprawy?

Opinie (405) 1 zablokowana

  • Gdy ostatnio byliśmy na spacerze w trójmiejskich lasach i gdzie leży pełno śmieci, przypomniała mi się podwyżka jaką musieliśmy zapłacić .Obiecywali,że nie będzie w lasach śmieci i w ogóle się polepszy a jest koszmar nie przykryty trawą ani śniegiem ............są pieniądze i nikt nie sprząta.MASAKRA!! i teraz gdy ten artykuł o nadpłacie pojawił się na trójmiasto.pl jeszcze większa niechęć do Adamowicza i PO.

    • 15 2

  • "gratulacje"

    Tak sie r******mieszkancow na kase, bez wazeliny, na budyniek

    • 8 2

  • W Gdyni śmieci rozlicza 8 osób (2)

    No ale w Gdyni wszystko jest liche...

    • 14 2

    • 8 osób

      No i pewnie dlatego w Gdyni nie obniżono opłaty śmieciowej...:-))

      • 4 1

    • Ale w Gdyni POlitycy nie mają szans!!Podobnie jak Pisowcy i inni!!

      • 1 2

  • jaka szkoda,że ten artykuł nie pojawił się przed wyborami

    • 10 2

  • To wszystko to jest jeden wieki SKANDAL - chory urzedniczy kraj

    ludzie obudzcie sie czas na zmiany , czemu w oststnich wyborach wygrali ci sami ? co tu sie dzieje ? chyba ze grupy interesu ( tez urzednicy ) z rodzinami itp poszli a reszta zostala w domach .... coz ....

    • 11 2

  • Smieci (6)

    Od samego początku wiadomo ,że za opracowanie stawek za wywoź śmieci wzięli się idioci!.
    Trzeba być idiotą twierdząc,że metry kwadratowe mieszkania produkują śmieci!
    Uchwalono to pomimo sprzeciwu mieszkańców na przeprowadzanych konsultacjach przez vice Prezydentów Miasta.Oni jak zwykle wiedza lepiej.
    Jednego z tych genialnych myślicieli już we Władzach nie ma,drugi pomysłodawca,który to zatwierdził przed wyborami płaszczył się do wyborców.
    Śmieci produkują ludzie od tego powinna być kalkulowana stawka opląt.
    Aby ukrócić ludzkie cwaniactwo( co do ilości zamieszkanych osób)należy posiłkować się zużyciem wody w danym lokalu(zakładam ,ze wszyscy się myją).
    Oto cala filozofia,która od urzędasów wymaga więcej pracy,ale za to mają pensje.

    • 14 4

    • Smieci (1)

      W czasie dyskusji o systemie rozliczania wywozu śmieci było kilka wersji a nawet
      były ankiety i zaczynała górować wersja rozliczania od ilości osób ale ale
      przyjechał wódz Tusk i stwierdził że tak nie może być no i jest jak jest .
      Radzę poszukać starych artykółów .
      Tak było.

      • 2 1

      • ludzie chcieli metody od osób, tak wybrali na konsultacjach

        ale urzędasy uznali, że im najwygodniej liczyć od powierzchni.
        Na początku liczyło 30 osób, teraz rozrośli się do 50!!!
        A osoba samotna musi płacić tyle co 5 czy 6-osobowa rodzina.

        • 3 1

    • Podczas prezentacji Uchwały Obywatelskiej zwracaliśmy uwagę

      że Miasto Gdańsk pobiera zbyt duże stawki za śmieci (c/a 50%).
      Wtedy Lisicki nazwał nas "oszołomami".
      Minęło 1,5 roku i "wyszło na nasze". Najpierw obniżka o 18%, teraz przeszacowanie opłat o dalsze ok. 30%.
      My - "oszołomy" wyliczyliśmy lepiej koszty systemu niż "fachowcy" miejscy!

      • 2 0

    • Tylko idiota może uwierzyć że na 80m kw (2)

      mieszka 1 osoba. A może blizej prawdy jest ilość 6 studentów, a mamusię zabieramy do siebie na czas wynajmu? To jest Gdańska patologia dopiero.

      • 1 0

      • zapraszam do siebie na oględziny (1)

        1 osoba - 72m2 - 2 pokoje
        To idiota to o Tobie?

        • 0 1

        • Podaj adres - sprawdzimy...

          Twoi sąsiedzi skarżyli się na nocne balango-dyskoteki, a niby tylko ty tam mieszkasz?

          • 0 0

  • a gdzie ankieta? co zrobić z 18 bańkami (2)

    - przyznać sobie premię za "dobrze" wykonaną pracę (u mnie śmietnik się wysypuje, jak sami płaciliśmy za odpady wywożony był 3 razy w tygodniu, pod wiatą był porządek. teraz 2 razy w tygodniu i 2 razy drożej)
    - zatrudnić kolejne 50 osób żeby było więcej czasu na picie kawy
    - zatrudnić 30 osób i kupić 5 samochodów do wożenia się po mieście

    jeszcze jakieś pomysły

    • 14 2

    • Może wódz powinien zacząć kupować mieszknia w jakiś ciekawych miejscach w Europie? Paryż, Londyn?...

      • 5 2

    • zatrudnić wolontariuszy żeby rozpylali odświeżacz powietrza malkontentom .Koniecznie wolontariuszy,a w zamian dostana puste pojemniki po rozpylaczach,fotkę i maskę którą używali z podpisem samego najwyższego :)a za rozpisanie projektu kolejna premia oczywiście dla kolejnych zatrudnionych -minimum 15 osób.

      • 1 0

  • My pracownicy ZDiZ dziekujemy lemingom za milionowe premie świąteczne :)

    Pisowcy powinni się od nas uczyć jak okradać wyborców by mogli na wakacje bezkarnie na ich koszt do Madrytu lecieć. :) Dziękujemy i wesołych świąt :)

    • 10 2

  • niech posprzątają ulice i tereny zielone. Gdańsk jest bardzo brudnym miastem!!!

    • 8 2

  • zakupy

    co z 18 mln? oczywista oczywistość :D prezydent kupi sobie kolejne mieszkania :D moze skopltuje po 1 na każdy rok kadencji :D

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane