• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy pamiętają o deklaracjach śmieciowych

Michał Sielski
14 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Deklaracje dotyczące segregowania śmieci muszą wypełnić właściciele nieruchomości i przedsiębiorcy. Za mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych zrobią to zarządy ich nieruchomości. Deklaracje dotyczące segregowania śmieci muszą wypełnić właściciele nieruchomości i przedsiębiorcy. Za mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych zrobią to zarządy ich nieruchomości.

Już ponad 4 tys. osób w Gdańsku, 3 tys. w Gdyni i ok. 600 osób w Sopocie złożyło deklaracje śmieciowe. Urzędnicy są zdziwieni, bo byli przekonani, że będzie jak z PIT-ami - wszyscy ruszą dwa tygodnie przed końcem, a oblężenie urząd przeżyje w ostatnich dniach maja, kiedy mija termin złożenia deklaracji.



Miasta zadbały, by w sieci było jak najwięcej informacji o składaniu deklaracji. W Gdańsku informacje zamieszczono na stronie czystemiasto.gdansk.pl. Gdynianie znajdą je na stronie smieciodnowa.pl, gdzie można nie tylko pobrać formularz, ale krok po kroku dowiedzieć się jak go wypełnić. Potem wystarczy podpisać i wysłać do urzędu. Na stronie sopockiego Zakładu Oczyszczania Miasta można zarówno wypełnić deklarację elektroniczną, jak i pobrać i wydrukować deklarację tradycyjną.

Dostarczyłeś już deklarację śmieciową do urzędu?

- W Gdyni deklaracje złożyło już ok. 3 tys. osób, to według naszych szacunków 15-20 proc. wszystkich, którzy do 31 maja powinni to zrobić. Mamy jeszcze dwa tygodnie, a wszyscy dostali deklaracje listem do domu, więc jestem dobrej myśli - mówi Bartosz Frankowski, naczelnik wydziału środowiska w gdyńskim magistracie. - Jestem zadowolony, szczerze mówiąc myślałem, że będzie gorzej - dodaje.

Urzędnicy spodziewali się bowiem, że będzie jak z deklaracjami PIT - sporo osób "przypomni" sobie o obowiązku w ostatnich dniach. Pracownicy magistratu przekonują jednak, że nawet jeśli tak będzie, są przygotowani i zapewnią odpowiednią ilość stanowisk, które rozładują ewentualne kolejki. W poniedziałek przed południem przed salą 107 Urzędu Miasta stała niewielka, kilkuosobowa kolejka, mimo trzech stanowisk, które na bieżąco obsługiwały mieszkańców. Czekało się w niej nie więcej niż 10 minut.

Na razie problemów nie ma, także ze spółdzielniami, które regularnie otrzymują newsletter i odpowiedzi na wszystkie pytania. Wypełnienie deklaracji też nie jest specjalnie skomplikowane.

- Deklaracja składa się z dziewięciu części, z czego siedem wypełnia mieszkaniec. Na naszej stronie internetowej można znaleźć formularz, a na nim aktywne podpowiedzi, precyzujące co dokładnie wpisać w konkretnych rubrykach. Deklarację zawsze składa właściciel nieruchomości lub jej zarządca - wspólnota, spółdzielnia etc. - podkreśla Damian Kleina, kierownik referatu gospodarki odpadami w wydziale środowiska.

Deklaracje, które wypełnić muszą właściciele domów jedno lub wielorodzinnych, którymi nie zarządza wspólnota ani spółdzielnia, można składać do 31 maja. A co potem? Jeśli ktoś nie zdąży lub zapomni, grozi mu odpowiedzialność karno-administracyjna. Urzędnicy przekonują jednak, że karać na początku nie będą. Zaczną od upomnień, chyba że ktoś uporczywie będzie uchylał się od złożenia deklaracji. Jednocześnie od poniedziałku trwa intensywna kampania informacyjna, rozpoczęta od wysłania do wszystkich mieszkańców formularzy deklaracji. Potem przyjdzie czas na dokładne poinformowanie co do jakich pojemników wrzucać.

Gdańsk

6 maja Zarząd Dróg i Zieleni zaczął przyjmować deklarację od mieszkańców i przedsiębiorców. W sumie wpłynęło ich około 4 tys. z czego 400 sztuk to e-deklaracje złożone drogą elektroniczną. Tych ostatnich byłoby znacznie więcej, jednak w zeszłym tygodniu serwery ZDiZ nie udźwignęły zainteresowania tym sposobem załatwiania formalności. Od środy do połowy czwartku system nie działał. Choć awarię usunięto urzędnicy nie dają gwarancji, że nie pojawi się ona ponownie.

Sopot

W Sopocie dotychczas ok. 600 mieszkańców wypełniło deklaracje śmieciowe. Do końca maja powinno zostać wypełnionych 4 tys. Wzór dokumentu można pobrać ze strony internetowej Zakładu Oczyszczania Miasta.

W mieście przeprowadzane jest też badanie opinii publicznej na temat gospodarki odpadami oraz kwestii związanych z porządkiem, czystością oraz segregacją odpadów. Ankieterzy przebadają losowo wybrane 1000 gospodarstw. Ankiety są anonimowe i zostaną przeprowadzone do końca maja br. Koszt badań to około 25 tys. zł.

Jakie stawki za śmieci w Gdańsku, Gdyni i Sopocie?

Gdańsk: 56 groszy od metra kwadratowego mieszkania za posegregowane i 72 groszy za niesegregowane odpady. Powyżej powierzchni 110 m kw., za każdy dodatkowy metr zapłacimy 7 groszy przy braku segregacji i 5 groszy, gdy to robimy.

Gdynia: 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., (28 zł przy braku segregacji), 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. (48 zł) i 39 zł - gdy lokal przekracza 80 m kw. (58 zł).

Sopot: za odpady segregowane: 0,52 zł miesięcznie za każdy rozpoczęty m kw. mieszkania lub domu, gdy jego powierzchnia nie przekracza 110 m kw., 0,10 zł miesięcznie dla części powierzchni przekraczającej 110 m kw. Dla odpadów zmieszanych: 0,78 zł miesięcznie za każdy rozpoczęty metr dla części nieprzekraczającej 110 m kw., 0,20 zł miesięcznie dla części powierzchni przekraczającej 110 m kw.

Opinie (133) 2 zablokowane

  • Nikt z moich znajomych z Gdyni (1)

    żadnych deklaracji nie dostał!!!!!! Niech Frankowski nie opowiada bzdur

    • 9 1

    • formularze

      wczoraj dostałam aż 2 egz do skrzynki pocztowej

      • 1 0

  • Gdynia

    formularz deklaracji trzeba sobie samemu pobrać w UM, potem dobrze namyślić się co wpisać, wypełnić - i złożyć.
    Podstawowe zagadnienie:segreguję czy nie?. A potem dylematy:jakie pojemniki, ile i skąd je wziąć...

    • 6 0

  • DLACZEGO

    Dlaczego supermarkety w UE, np. Dania są w stanie odbierać plastikowe i szklane butelki i jeszcze za to płacić.
    Firmy działającym w Polsce nie zostały zmuszone przez administracje do takich działań.
    Nikit by nie palił plastikiem w piecu, ani nie wywoził do lasu.
    Można by jeszcze, ale to groch o ścianę.

    • 22 0

  • ja pierdziu (1)

    odpis zwyczajny księgi wieczystej, no żesz hołota urzędnicza nie wie kto jest właścicielem?? Po to miało to być zarządzany przez chore państwo i system śmieci, bo nasze chore państwo przecież najlepiej i wszystko wie o swoich inwigilowanych obywatelach, a teraz numer pesel i odpisy księgi - gdy to jest dostępne, a wydział skarbu co rok przysyła kwity do zapłaty...

    i jeszcze jedno, w całej tej ustawie nie ma słowa o ilości produkowanych śmieci, więc proponuje żądać największych pojemników jakie się zmieszczą. Jeśli mi dadzą za mały i coś mi się nie zmieści, na jakiej podstawie mam dopłacać? wywioze do lasu...

    A może by tak te deklaracje umieścić na stronie do pobrania, coby nie pisać na miejscu?

    • 25 0

    • Odpis KW nie wystarczy

      ponieważ jeśli nieruchomość jest niezamieszkała i nie powstają na niej odpady komunalne to gmina nie ma co wywozić a w związku z tym nie ma prawa pobierać opłaty.
      Ja np mam 2 mieszkania (w jednym mieszkam a drugie wystawiłem na sprzedaż - stoi puste). Dlatego zgłosiłem do Zarządcy SM że nieruchomość jest niezamieszkała i żeby jej nie wykazywali w deklaracji.

      • 2 0

  • moze byście napisali jak dla ludzi (3)

    Kto konkretnie ma składać deklaracje i na jakiej podstawie prawnej, bo znalazłem już wszystko łącznie z pozwem do trybunału ale nie taką informację. No bo po co wyraźnie napisać czarno na białym kogo to dotyczy( bez ogólników w stylu właściciele)...co mnie obchodzi że w czwartek cos tam nie działało?? robicie aferę zamiast napisać porządny artykuł

    • 12 2

    • Deklaracje składają : (2)

      - osoby nie należące do spółdzielni wspólnoty itp.
      Czyli tylko ci co mają domy itp.

      Wspólnoty i spółdzielnie złożą za Ciebie jeżeli masz mieszkanie u nich.

      • 1 1

      • Na jakiej podstawie prawnej?

        • 2 0

      • bardziej chodzilo mi o takie cos

        jezeli moderator nie wytnie to na portalu gminy koluszki jest taka informacja: "(...)zgodnie z art. 6 m znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości będzie zobowiązany do złożenia w gminie deklaracji (...) Zgodnie z art. 2 ust 1 pkt 4 ww. ustawy, przez właścicieli nieruchomości - rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. Ponadto zgodnie z art. 2 ust 3 ww. ustawy, jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany." W trójmiescie jest tak samo??

        • 0 0

  • Będą Krawaciarze za wiele majstrować przy śmieciach , to zrobi im się tak jak trzy lata temu w Neapolu !!!

    Miasta będą tonęły w śmieciach i wtedy może się ockną !...

    • 16 0

  • Pierwsza reakcja społeczństwa (1)

    Pierwszą reakcją społeczną w temacie nowej ustawy (która m. in. wymaga zakupu pojemników), była kradzież spod mojego domu pojemników na śmieci... Po co kupować przecież sąsiad juz ma :D

    Ot, Bolandia...

    • 12 1

    • Kaczystan masz na dzielni.

      • 3 3

  • a jak Trybunał Konstytucyjny (1)

    uzna ustawę śmieciową za niekonstytucyjną to co ?, będzieta zwracać kary z odsetkami.

    • 21 0

    • I co z tego, ze TK cos tam uzna? Myslisz, ze ma to jakies znaczenie? Myslisz, ze masz jakies prawa? Sproboj zadrzec z wladza to sie przekonasz, ze twoje jedyne prawo to prawo do milczenia.

      • 2 0

  • pamiętacie o odliczeniui (3)

    od powierzchni mieszkalnej metrów zajętych przez szafy wbudowane?
    Definicja przyjęta przez Radę: są to wszystkie szafy, które nie dadzą się przestawić bez demontażu.

    • 6 2

    • Ustawa mówi wyraźnie o powierzchni lokalu mieszkalnego. (1)

      Art. 6j.
      1. W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, opłata za gospodarowanie
      odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:
      1) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo
      2) ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo
      3) powierzchni lokalu mieszkalnego
      oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1.

      Swoją drogą ciekawe jak jest liczona powierzchnia. Bo oczywiście ta ustawa o tym milczy. Z piwnicą czy bez, użytkowa czy całkowita, brutto, netto?

      • 3 0

      • przeczytaj druk deklaracji

        na dole druku jest wszystko napisane jak liczy sie powierzchnie i czego sie do niej nie wlicza (m.in. piwnicy!!)

        • 0 0

    • Ja mam w szafach najwięcej śmieci, głównie moje wlasne ciuchy.Od lipca zaczne je wyrzucać:D

      • 0 0

  • Urzędnicy nie są zdziwieni ale są w szoku !!!

    i to głębokim !!!

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane