• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wskazali czarne punkty

Michał Stąporek
28 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Przez dwa miesiące w listach, mailach i telefonicznie gdańszczanie podpowiadali miejskim urzędnikom co zmienić na gdańskich drogach, by łatwiej się jeździło. Niemal dwadzieścia z ich sugestii zostanie zrealizowanych, kilkanaście innych poczeka na lepsze czasy.



Maciej Lisicki, który jako zastępca prezydenta Gdańska od stycznia odpowiada za gdańskie drogi, już na początku swojej pracy uznał, że wiele spraw lepiej widać z perspektywy zwykłego mieszkańca, niż ratuszowego urzędnika. I dlatego dwa miesiące temu postanowił zapytać gdańszczan o najgorsze ich zdaniem miejsca na komunikacyjnej mapie Gdańska.

- Przez kilka tygodni trwania akcji dostaliśmy informacje o niemal czterdziestu takich miejscach. Niektóre powtarzały się tak często, że aż dziw, że nikt wcześniej nie pomyślał o ich reorganizacji. Zwłaszcza, że prawie zawsze wymaga to niewielkich, lub nawet żadnych nakładów finansowych - dziwi się Maciej Lisicki.

Urzędnicy radzą się mieszkańców w sprawach ważnych dla miasta

Na tej podstawie powstała lista osiemnastu miejsc w mieście, których "lifting" (czasami drobna przebudowa, czasami po prostu zmiana długości faz świateł) może usprawnić komunikację samochodową w Gdańsku. Większość z sugestii już zrealizowano, lub stanie się to jeszcze przed latem. Całkowity koszt przeróbek wyniesie od 200 do 300 tys. zł

Jedno zadanie - budowa ok. stumetrowego łącznika pomiędzy ul. Wilanowską a Łódzką, który ma odciążyć niemal zawsze przeciążone skrzyżowania ul. Warszawskiej i Łódzkiej oraz Warszawskiej i Armii Krajowej - zostanie zrealizowane w listopadzie.

Na co jeszcze wskazywali mieszkańcy? Najczęściej powtarzającą się prośbą było przywrócenie dwukierunkowego ruchu na ul. Dąbrowszczaków na Przymorzu (zniknął 14 lat temu, powróci w kwietniu).

Zmiany dotkną także obu końców ul. Czyżewskiego w Oliwie. W marcu zostaną zlikwidowane sygnalizatory kierunkowe przy wjeździe w tę ulicę od strony ul. Spacerowej. W kwietniu zaś uruchomione zostaną dwa pasy ruchu przy wylocie Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej.

Sporo racjonalizatorskich sugestii dotyczyło dróg w dzielnicy Gdańsk Południe. I tak w marcu zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Witosa, Warszawskiej i Łódzkiej - priorytet zniknie z ul. Wileńskiej, a pojawi się w relacji Witosa-Warszawska. Już powstał lewoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką. Na przełomie marca i kwietnia ruszą prace, którą poprawią stan bitej nawierzchni na ul. Cedrowej, która można się dostać z Ujeściska do Kartuskiej omijając Łostowicką. Prace będą miały charakter doraźny ponieważ cała ulica zostanie gruntownie przebudowana, a właściwie ponownie zbudowana w latach 2009/10, wraz z rozbudową Cmentarza Łostowickiego.

Wraz z listą "spraw do załatwienia" powstał też spis miejsc, które pomimo sugestii mieszkańców nie zostaną poprawione. Powody są różne. - Nie zlekceważyliśmy żadnych sugestii, ale niektórych nie można zrealizować ze względów technicznych, innych ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeszcze inne zostaną przebudowane później, w ramach już zaplanowanych inwestycji - tłumaczy Maciej Lisicki.
Propozycje przyjęte do realizacji, poprawiające płynność ruchu zgłoszone przez mieszkańców, media, kierowców taksówek i pracowników samorządowych


1. Otwarcie dla ruchu skrzyżowania Kartuska-Pólnicy, cel: odciążenie skrzyżowania Kartuska-Damroki, termin: marzec 2007, co: dopuszczony zostanie skręt w prawo z ul. Pólnicy w ul. Kartuską oraz skręt w prawo z ul. Kartuskiej w ul. Pólnicy, obydwa dla samochodów osobowych

2. Udrożnienie ul. Cedrowej, odciążenie ruchu w ciągu ul. Łostowickiej, marzec/kwiecień 2007, budowa nowej ul. Cedrowej przewidziana jest do realizacji w ramach rozbudowy Cmentarza Łostowice w latach 2009-2010

3. Udrożnienie doraźne ul. Myśliwskiej na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej, odciążenie lewoskrętów na skrzyżowaniu ulic Kartuska - Nowolipie, zrealizowano

4. Likwidacja zakazu parkowania w zatoce w ciągu al. Hallera, zwiększenie ilości miejsc postojowych, zrealizowano

5. Realizacja połączenia pomiędzy ulicami Wilanowską i Łódzką, odciążenie skrzyżowania ulic Warszawska - Łódzka oraz Warszawska - Armii Krajowej, listopad 2007, znajduje się w WPI na 2007 r.

6. Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Witosa - Warszawska - Łódzka, zwiększenie przepustowości w relacji najbardziej obciążonej, marzec 2007, będzie obowiązywać do czasu wykonania połączenia podanego w pkt. 5

7. Budowa lewoskrętu z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką, odblokowanie (zwiększenie przepustowości) w dół ulicy Świętokrzyskiej, zrealizowano, poszerzone zostało pobocze drogi dając tym samym możliwość ominięcia kolejki na lewoskręcie

8. Udrożnienie przejazdu między ul. Cygańska Góra - Smoluchowskiego, odciążenie ul. Beethovena, kwiecień 2007, nawierzchnia gruntowa zostanie doprowadzona do przejezdności

9. Udrożnienie przejazdu ul. Ogrodową, odciążenie ul. Słowackiego, maj 2007, na odcinkach zostaną ułożone płyty, na pozostałym fragmencie wyrównana nawierzchnia gruntowa

10. Uruchomienie promu Wisłoujście w soboty i niedziele, umożliwienie objazdu Śródmieścia Gdańska, maj 2007, prom zostanie uruchomiony w soboty, niedziela jest dniem przeznaczonym na prace konserwacyjne

11. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej w ciągu ul. Spacerowej na wys. Geanta do godz. 9.00, udrożnienie ruchu w dół w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007

12. Poprawienie przepustowości ul. Spacerowej na wysokości ul. Czyżewskiego (sygnalizacja blokuje), zwiększenie przepustowości w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007, zlikwidowane zostaną sygnalizatory kierunkowe

13. Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego w ciągu ul. Dąbrowszczaków, skrócenie dojazdu do Sopotu, poprawa bezpieczeństwa ruchu na ul. Jagiellońskiej i Piastowskiej, kwiecień 2007

14. Wprowadzenie trzech pasów skrętu w lewo z ul. 3-go Maja w Targ Rakowy, zwiększenie przepustowości trasy dojazdowej na czas remontu głównego ciągu, marzec 2007

15. Wprowadzenie dwóch pasów ruchu przy wylocie ul. Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej, zwiększenie przepustowości wlotu i zmniejszenie kolejek w ciągu ul. Czyżewskiego, kwiecień 2007

16. Wydłużenie fazy światła zielonego na wlocie ulicy Armii Krajowej do Węzła Groddecka, zmniejszenie długości kolejki pojazdów oczekujących na ul. Armii Krajowej, zrealizowano. Wydłużenie długości fazy odbyło się kosztem światła zielonego w ciągu ul. 3-go Maja po poprawie warunków ruchu w ciągu ul. Targ Rakowy

17. Umożliwienie wysadzenia pasażerów taksówkarzom przed dworcem PKP we Wrzeszczu, możliwienie podjazdu pod budynek dworca, marzec 2007

18. Wprowadzenie na trasie objazdu trzeciego pasa ruchu na Targu Rakowym, poprawa płynności ruchu na trasie objazdowej, zrealizowano

Opinie (135) 1 zablokowana

  • Skrzyżowanie Biskupia-Armii Krajowej-3 Maja-Podwale Przedmiejskie

    Nie twierdze, że muszą tam być sygnalizatory, ale w takim razie sygnalizator stojący od strony Biskupiej traci na swoim znaczeniu skoro nie ma sygnalizatora od strony AK. Po drugie nie zgodzę się, że jest tam mały ruch, może w późniejszych godzinach, ale z rana kiedy mieszkańcy górnych tarasów jadą przez chełm ulicą pohulanka a później do centrum przez Na Stoku i biskupią to jednak tworzą się tam poważne korki sięgające nawet czasami ulicy lubuskiej na chełmie.

    • 0 0

  • manipulacja wizerunkiem w mediach

    jak zrobic zeby ilosc decyzji wydawala sie wieksza?
    czytamy, ze zrealizowano PRAWIE 20 pomyslow, a KILKANASCIE nie - czyli wydaje sie, ze wiekszosc jest przyjeta, tymczasem dalej okazuje, ze przyslano BLISKO 40 (czyli mniej 37? 38? 39?), a z dokladnego wyliczenia wynika, ze zrealizowanych bedzie 18 - czyli byc moze nawet MNIEJ NIZ POLOWA. :) ech te media....

    • 0 0

  • Świetnie...

    ... że coś się dzieje, aczkolwiek mam pewną uwagę:
    Otwarcie skrzyżowania Kartuska-Pólnicy faktycznie udrożni skrzyżowanie Kartuska-Damroki... na krótki czas. Wydostać się stamtąd jest wymaga refleksu i bystrego oka - widok na ulicę Kartuską jest utrudniony przez nasypy i latarnie. Poza tym brak dodatkowych pasów skrętu na Kartuskiej spowoduje wg mnie utrudnienia w ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu. Rozwiązaniem byłyby na tym skrzyżowaniu (wraz z ul. Leszczynową) światła zsynchronizowane z tymi na skrzyzowaniu Karuska-Damroki. W innym razie w zasadzie nic się nie zmieni.

    • 0 0

  • dodatkowe usprwnienie

    Skrzyżowanie Wyspiańskiego - wyjazd z Leczkowa - Hallera w stronę Węzła Kliniczna - Jana z Kolna. Na czas remontu ul Mickiewicza i Podwala Grodzkiego należaloby wydłużyć cykl świateł ( obecnie bardzo krótkie), aby przez skrzyżowanie mogło przejechac 5 samochodów, teraz ledwie 3, a jak sie ktoryś zagapi to i 2. W niektore dni przed godz. 8.00 korki sięgają do Akademików przy Leczkowa.
    Stoi sie wówczas do 15 minut.

    • 0 0

  • Dąbrowszczaków

    Wkoncu ktos zauważył 20 metrow zakazu wjazdu na ulicy Dąbrowszczaków!!! To jest paranoja Jadąc do Pracy mam 1km ale wracajac mam juz 3km!!!! a wszystko przez 20 metrow zakazu!!! Jezeli to sie zmie to bedzie sukces Wkoncu

    • 0 0

  • A ostatni zakręt na Słowackiego

    A co z ostatnim zakrętem przed obszarem zabudowanym zjeżdżając ze Złotej Karczmy?
    Przecież tam co chwilę są wypadki... Niech drogowcy wypowiedzą się jak często barierki wymieniają...
    Moim zdaniem to droga strachu, żeby nie powiedzieć śmierci :)

    • 0 0

  • mieszkaniec dąbrowszczaków

    1 km do pracy to by ci lepiej zrobiło jakbyś chadzał na piechotę- do PZU, czy do Spółdzielni Mieszkaniowej, itp.
    spacery rozładowują napięcie, poprawiają krążenie,
    Byłbyś mniej nerwowy.............

    zobaczysz przez kilka tygodni jak się będą pukać, wjeżdżasz w prawo na "swoją" ulicę a tu Ci wyjeżdża taki jadący "na pamięć" z lewego pasa w Jagiellońską

    • 0 0

  • Dabrowszczakow

    Ten kto jest za otwarciem Dabrowszczakow nie miaskza na pewno przy owej ulicy!!! Nie pamieta jaki ruch byl 14 lat temu gdy samochodow na naszych drogach bylo o wiele mniej!!! Wtedy wyjachanie z bocznej uliczki parkingowej w godzinach szczytu graniczylo z cudem!! Co bedzie teraz?? Teraz wyjechac nie bedzie mozna!! Otwieranie tej ulicy jest kompletnie bez sensu!! Szcegolnie ze objazd trwa 4 minuty i zadnych korkow nie ma nigdy!! Jest to decyzja podjeta pochopnie bez sensu, bez konkretnych argumentow. Bo to ze ktos zaoszczedzi maks. 4 minuty jest zadnym. Bzdura!!

    • 0 0

  • "budowa ok. stumetrowego łącznika pomiędzy ul. Wilanowską a Łódzką, który ma odciążyć niemal zawsze przeciążone skrzyżowania ul. Warszawskiej i Łódzkiej oraz Warszawskiej i Armii Krajowej"
    Czy o tym też urzędnicy sami nie pomyśleli? Jeżeli tak, to współczuję i im, i nam. Ale dobrze chociaż, że się pan Lisicki dziwi. Taki wstrząs poznawczy zazwyczaj oznacza coś dobrego na przyszłość.

    • 0 0

  • Siwson

    Skoro objazd to tylko 4 minuty i nie ma korków to z parkingu zamiast w lewo wyjedziesz w prawo tu ruch się nie zmieni i zaliczysz te 4 minuty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane