- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (217 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (118 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (759 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (114 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (54 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie
Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym Porcie. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.
Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.
Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.
porównać
Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego
Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.
Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. Podjazd.
Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.
Czytaj też:
[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy
[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków
Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego
Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.
Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.
Czytaj też:
[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu
[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
porównać
Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego
Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.
Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.
Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu
Ponadto wzdłuż ul. Blizowej przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.
W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.
Czytaj też:
Punkty widokowe w Trójmieście
Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim
Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.
Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.
Czytaj też:
Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-07 09:35
Nastawiają bloków a za kilka lat (9)
Wielkie zdziwienie że nie będzie się z tąmtad dało wyjechać. Kolej powinna dam dalej jeździć. Nawet jeżeli nie pełna skm to np mniejszy skład jak na pkm.
- 377 25
-
2021-06-07 23:15
(2)
i bardzo dobrze, tam jest tramwaj i nie trzeba kolei , ciezkiej i glosnej. Niech buduja tam zeby wprowadzali sie mlodzi a stara patologia niech wymiera
- 1 14
-
2021-06-08 10:50
(1)
Młodzi? Tam się firmy z apartamentami pod wynajem wprowadzą. Nikt nie będzie chciał tam mieszkać by wiecznie stać w korkach.
- 2 2
-
2021-06-09 17:38
ta, bo wszyscy "mądrzy" mieszkają za obwodnicą? ;)
Mieszkania zostaną sprzedane na pniu, zanim jeszcze pierwszą łopatę wbiją. Zakładzik? Jak przegrasz to napiszesz z imienia i nazwiska, że lubisz gadać pierdoły XD
- 3 1
-
2021-06-07 22:42
Interesy deweloperów ważniejsze niż dojazdy szaraków
- 12 2
-
2021-06-07 20:31
Kupią mieszkania, a potem będą narzekać, że hałas z portu i że się kurzy.
Dobrze, że od śmietniska daleko.
- 15 3
-
2021-06-07 12:22
(3)
Tam pelna SKM sie nigdy nie zmiesci. Maks jeden wagon. Ty wiesz o czym w ogole piszesz?
- 7 22
-
2021-06-08 10:48
No patrz a do 2002 się mieścił :) Poza tym zawsze można kilka metrów peronu dorobić. Wiadomo, że tam nie będzie jeździć tak długi skład jak między Gdańskiem i Gdynia, ale już jeden pociąg może zabrać tyle samo co 3 tramwaje albo 6 autobusów przegubowych. Najlepiej jednak wszystko zaorać i udawać zdziwienie jak się pojawiają korki. Mam czasami
No patrz a do 2002 się mieścił :) Poza tym zawsze można kilka metrów peronu dorobić. Wiadomo, że tam nie będzie jeździć tak długi skład jak między Gdańskiem i Gdynia, ale już jeden pociąg może zabrać tyle samo co 3 tramwaje albo 6 autobusów przegubowych. Najlepiej jednak wszystko zaorać i udawać zdziwienie jak się pojawiają korki. Mam czasami wrażenie, że rządzi Gdańskiem król Julian ze swoim hasłem "a teraz szybko róbcie co powiedziałem zanim do nas dotrze, że to bez sensu". Spokojnie za 4-5 lat powróci temat, że przydała by się kolej do Nowego Portu i będzie jak z Gdańskiem Południe. No wiemy, że by się przydało ale jest problem bo nie ma rezerwy terenowej. Analizujemy możliwości. Walcie się na ryj my tutaj teraz myślimy gdzie upchnąć dla dewelopera kilka bloków a wy o jakichś pociągach bredzicie.
- 7 0
-
2021-06-07 14:14
"Z kąd" ma wiedzieć? (1)
- 9 8
-
2021-06-07 22:52
Z tond.
- 6 1
-
2021-06-07 13:05
Nieźle (4)
Z jednej strony miasto ogranicza, zwęża drogi (jak grunwaldzka), a z drugiej likwiduje kolej do dzielnic, które się rozwijają. Za kilka lat będzie płacz, że korki, dojazd do pracy to godzina w jedną itp. Ale ja już niczego nie oczekuję od naszych radnych, prezydent itp.
- 266 9
-
2021-06-07 14:07
(3)
To nie miasto likwiduje kolej - sprawdź sobie, kto liniami kolejowymi zarządza.
- 11 19
-
2021-06-07 17:36
(1)
rozumiem że miasto nie ma wpływu na kolej? swoją drogą przynajmniej wiadomo dlaczego rozebrano tory - po to by wybudować ścieżkę rowerową.
- 15 5
-
2021-09-30 16:13
i bardzo dobrze
- 0 0
-
2021-06-07 14:25
a kto planuje zabudowę miasta i od lat wwala się na tereny portowe z deweloperką ?
PKP albo Urząd Morski ? To tak jak z rozbudową DCT przed wyborami, w których brał udział budyń - łgał, że nie ma planu zabudowy w pobliżu plaży na Stogach i wycinki lasu, a od ponad 12 lat wiadomo, że ma tam być dalsza część placu składowania + nowe i wydłużone bocznice kolejowe.
- 24 7
-
2021-06-07 10:07
Kiedy likwidacja pętli w Oliwie (17)
Super fajna działka na bloki.
Idąc dalej można zlikwidować jedną jezdnie na Grunwaldzkiej i postawić na tak odzyskany, terenie nowy falowiec. Od Oliwy do Wrzeszczą. Na wizualizacji dodać stojaki na rowery i kawiarniane stoliki. Będzie super.- 441 18
-
2021-06-07 22:44
I to jest słuszna koncepcja
- 2 2
-
2021-06-07 17:37
Odbudować Danziger Hof (1)
Wtedy uwierzę ze władze miasta mają plan odbudowy, zabudowy
- 5 6
-
2021-06-09 16:35
Danziger Hof kwintesencja kiczu i prowincjalizmu
- 1 0
-
2021-06-07 14:36
nic nowego, a nawet (1)
krok do tyłu. We Wrzeszczu nitka Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy pobudowana na miejscu przedwojennych kamienic. Proponuję odbudować.
A do miasta wstęp tylko pieszo, ew. niepełnosprawni rowerami (riksze). I załatwione.- 15 3
-
2021-06-07 23:52
Za czasow świetności Danzig inne rozwiazania stosowalo sie w sprawie niepelnospeawnych
Ostateczne hehe
- 5 1
-
2021-06-07 13:27
OK - świetny pomysł. Załatwione
- 10 3
-
2021-06-07 11:03
(6)
Taki falowiec doskonale komponowałby się z zieleniakim, bastionem wałowa oraz klocem forum! Rewelacja! Chociaż deweloperzy nie prędko stawialiby coś takiego, bo nawet taki falowiec musiałby mieć przed sobą i za sobą odpowiednio dużo zielenii, a to źle, bo w ten sposób uzyska się mniej powierzchni użytkowej z apartamentami 30m2, więc postawiliby
Taki falowiec doskonale komponowałby się z zieleniakim, bastionem wałowa oraz klocem forum! Rewelacja! Chociaż deweloperzy nie prędko stawialiby coś takiego, bo nawet taki falowiec musiałby mieć przed sobą i za sobą odpowiednio dużo zielenii, a to źle, bo w ten sposób uzyska się mniej powierzchni użytkowej z apartamentami 30m2, więc postawiliby na 2 szeregi po 20 wysokich kurników w stylu Novego letnieva, oczywiście z kilkoma miescami postojowymi za delikatną dopłatą w kwocie po 50 tysi/jedno. Wazne jest dobre sąsiedztwo, więc można będzie sobie podawać rękę z sąsiadami z bloku naprzeciwko! Cena oscylowałaby do skromnych 17km2;) Na dole oczywiście usługi, myśle ze powinno przypadac tak po 3 żabki i jeden gabinet estetyki na jeden budynek. Do tego koniecznie trzeba rozbudować Galerię Bałtycką, może nawet dałoby się to jakoś połączyć?
- 43 4
-
2021-06-07 13:20
(3)
Tylko falowiec musiałby mieć minimum 50 m wysokości i nie nazywałby się falowiec tylko faloviec, albo jakoś inaczej byle z "v". A ta zieleń - po co? 4 krzaczki na całej długości stykną.
- 30 2
-
2021-06-07 13:48
(2)
Ja bym raczej kostkę bauma dała w miejsce krzaczków - praktyczniejsza w utrzymaniu i w krzakach to różne rzeczy ludzie robią, po co kusić.
- 20 2
-
2021-06-08 08:32
(1)
te krzaczki można by narysować na ścianie
ewentualnie posadzić na dachu
i styknie
taką mam końcepcję- 8 0
-
2021-06-08 11:29
Na dachu może raczej biletowana wieża widokowa? Albo i latarnia morska dla klimatu.
- 3 0
-
2021-06-07 11:21
W każdej klatce jedna żabka..... (1)
Aby po piwko nie trzeba było chodzić.
Ba... aby nawet nie marnować miejsca na lodówkę w apartamencie 20m2.- 42 1
-
2021-06-07 11:51
I te widoki(jak rodem z Przymorza) jak słoje i ukraińcy walczą ze sobą żeby zaklepać sobie tam wynajem hehehe;) A Żabki(rak rynku) muszą być obowiązkowe i to po 2 na klatkę, oczywiście z takim samym asortymentem i Karynami/studentkami na umowach śmieciowych.
- 20 7
-
2021-06-07 10:43
Ten falowiec to byłby symbol Gdańska.
I jego zrównoważonego rozwoju połączonego z głęboka troską o mieszkańców.
Więcej ludzi będzie miało do Centrum.- 51 5
-
2021-06-07 10:17
(2)
bedzie to najdłuższy falowiec świata, jestem za
- 47 3
-
2021-06-07 10:35
proponuję też budynek ogrodzić (1)
chcesz się dostać z Jaśkowej na Wajdeloty? musisz objechać na wysokości Zieleniaka ;)
- 57 2
-
2021-06-07 13:16
I jeszcze 0,05 miejsca parkingowego na mieszkanie - logiczne, skoro jezdni i tak nie bedzie :)
- 41 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.