• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkaniec: jak parkować w centrum Gdyni?

Piotr
23 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nieliczni szczęściarze mają w Śródmieściu garaże. Inni muszą szukać miejsc - np. przy ul. 3 Maja. Nieliczni szczęściarze mają w Śródmieściu garaże. Inni muszą szukać miejsc - np. przy ul. 3 Maja.

Znalezienie miejsca parkingowego w centrum Gdyni to często 20-30 minut krążenia, a władze właśnie likwidują kolejne miejsca. Mieszkańcy centrum w zamian za tak poszukiwane miejsca parkingowe otrzymają wątpliwej urody kwietniki, przyciągające niestety osoby żebrzące i uzależnione, które będą miały gdzie sobie "przycupnąć" pomiędzy nagabywaniem przechodniów - pisze nasz czytelnik, pan Piotr z Gdyni.



Czy masz kłopoty z parkowaniem w okolicach domu?

Przypomnijmy: zarówno władze miasta, jak i radni dzielnicy Śródmieście przekonują, że w centrum miasta powinno być więcej zieleni. Nawet kosztem miejsc parkingowych.

Zieleń i piesi najważniejsi w Śródmieściu

Nie wszystkim to się jednak podoba. Prezentujemy list mieszkańca centrum Gdyni - pana Piotra - który opisuje, jak już teraz trudno jest zaparkować nieopodal własnego mieszkania. Oto jego przemyślenia:
***

Gdynię uważam za najpiękniejsze miasto w Polsce, od dziecka byłem nią zafascynowany. Dowodem mojej fascynacji miastem była napisana przeze mnie praca magisterska poświęcona Gdyni jako modernistycznemu miastu, w którym tak cudownie się żyje i mieszka... Jednak w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej inwestycji, koncepcji i pomysłów, które bezpośrednio utrudniają życie mieszkańcom centrum. Jestem mieszkańcem kamienicy przy ul. 10 Lutego 19Mapka i mam wykupione "miejsce" w strefie płatnego parkowania. Strefa ta ogranicza się do możliwości pozostawienia samochodu w kwadracie ulic:

W Strefie Płatnego Parkowania obszar ten określony jest jako 200 m od miejsca zamieszkania. A teraz fakty: problem z parkowaniem w tej strefie był zawsze. Jest to związane zarówno z liczbą sklepów, restauracji i innych punktów usługowych, jak i z bliskością C.H. Batory. Problem z miejscami był szczególnie w ciągu dnia, w sezonie oraz w godzinach popołudniowych przez cały rok. Piszę "problem", bo najczęściej wystarczyło jednorazowe, dodatkowe objechanie strefy, żeby takowe miejsce znaleźć.

Samochodów przybywa, Gdynia "upiększa" okolicę



W tym miejscu chciałbym zaznaczyć jeszcze jedną ważną rzecz: kamienice w centrum w ok. 50 proc. są zamieszkiwane przez osoby starsze, które nie posiadają samochodów. Cały czas ze względu na - nazwijmy to - "zmianę pokoleniową" w ich miejsce pojawia się coraz więcej nowych mieszkańców, którzy to samochodami już dysponują i muszą gdzieś parkować.

Co na to Gdynia? Gdynia uruchamia inicjatywę, która ma na celu "upiększenie" naszego miasta. Jak to zrobić? Na ul. 10 Lutego powstaje nowy budynek mieszkalny, na ul. Batorego powstał nowy budynek mieszkalny, kolejny nowy budynek mieszkalny to inwestycja "Plac Unii" powstająca przy ul. Armii Krajowej. Trzy potężne inwestycje zwiększające liczbę mieszkańców centrum, a co za tym idzie niezbędnych miejsc parkingowych, bo dość często, pomimo zakupionego miejsca w hali garażowej, rodzina posiada drugi samochód, który będzie musiała postawić w strefie. Co robi Gdynia dla mieszkańców centrum?

  1. Likwiduje całkowicie miejsca parkingowe na ul. 3 Maja.
  2. Zmniejsza o sześć liczbę miejsc na ul. Władysława IV, rzekomo powstaje miejsce na wyładunek towaru dla okolicznych punktów usługowych, ale ani jeden z punktów usługowych z tego nie korzysta. Wszystkie punkty usługowe w obszarze ulic 10 Lutego i Władysława IV zaopatrzenie przyjmują od "podwórka", od strony ul. Batorego i robią to od godziny 5 rano codziennie. C.H. Batory oraz C.K Kwiatkowski mają własną strefę rozładunkową wewnątrz budynku.
  3. Likwiduje całkowicie największą liczbę miejsc parkingowych (dostępnych w mojej strefie), czyli cały pas ul. 10 Lutego.

Co w zamian? Zamiast tak poszukiwanych miejsc parkingowych będą wątpliwej urody kwietniki, przyciągające niestety osoby żebrzące i uzależnione, które będą miały gdzie sobie "przycupnąć" pomiędzy nagabywaniem przechodniów.

Znalezienie miejsca w obecnych realiach to często ok 20-30 minut krążenia w dzień. Wieczorem jest łatwiej, ale pamiętajmy, że zamknięte są centra handlowe, siłownie, a restauracje serwują posiłki tylko na wynos (co będzie, gdy wszystko znów zostanie otwarte?) Co z małymi/lokalnymi przedsiębiorcami, które Gdynia tak zawsze wspierała, czy z pozostałymi usługami prowadzonymi przy ul. 10 Lutego? O ile spadnie im sprzedaż, skoro nie będzie gdzie zaparkować?

Zieleni i lasów przecież w Gdyni nie brakuje



Gdynia to jedno z nielicznych miast w Polsce, w którym z każdej dzielnicy można dojść spacerem do lasu. Gdynia to jedno z nielicznych miast w Polsce, w którym z każdej dzielnicy można dojść spacerem do lasu.
Gdynia jako jedno z nielicznych, a może jedyne miasto w Polsce, dysponuje dostępem do lasów z każdej swojej dzielnicy. Nawet z centrum jest 10-15 minut piechotą, by znaleźć się w lesie na Działkach Leśnych i móc odsapnąć od gwaru Śródmieścia.

Ostatnio pojawiła się informacja dotycząca poszerzenia strefy płatnego parkowania. Mieszkańcy zyskaliby aż 100 m więcej do parkowania od miejsca zamieszkania. W moim przypadku oznacza to, że mógłbym zaparkować (a raczej upolować miejsce) 300 m od domu, wypakować dzieci (mam dwójkę małych), zakupy, psa i ruszyć obładowany na 300-metrowy spacer, zadowolony, że w końcu gdzieś udało się znaleźć miejsce. Najlepiej niech jeszcze pada deszcz.

Uśmiechnij się... chyba że mieszkasz w centrum



Ostatnia kwestia to odtworzenie historycznego szpaleru drzew wzdłuż ul. 10 Lutego i inne tego typu pomysły. W przedwojennej Gdyni jeździły konie, a samochód pojawiał się raz, dwa razy dziennie. Gdynia nigdy nie potrzebowała historii, to Gdynia tworzyła historię, będąc najbardziej nowoczesnym miastem w Polsce. To mieszkańcy Gdyni zawsze stali murem za rządzącymi, bo rządzący chcieli dla mieszkańców jak najlepiej.

Obecnie stanowisko władz miasta mówi jasno: Gdynia nie ma być przyjazna mieszańcom centrum i innych dzielnic, a ewentualnie turystom, którzy zjadą tłumnie zachwycać się kwietnikami. A hasło naszego pięknego miasta powinno być zmodyfikowane na: Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni (chyba że mieszkasz w centrum, bo wtedy nie masz powodów do śmiechu).
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    gościu, kupujesz mieszkanie i nie sprawdzasz czy będziesz miał gdzie parkować? a może przyjanuszyłeś na miejsce parkingowe albo garaż?

    większość Gdyni trak jak całej Polski to nadal stare budownictwo które nie przewidywało miejsca parkingowego dla każdego mieszkania a już tym bardziej kilku miejsc na mieszkanie.

    rozwiązanie jest proste, albo kupujesz sobie miejsce parkingowe/garaż albo sprzedajesz samochód.

    to nie jest tak że ty nie masz gdzie zaparkować to parkujesz gdziekolwiek kosztem innych bo przyjdę i nasr*m ci pod drzwi mówiąc że akurat nie miałem gdzie się wys*ać. to nie wieś gdzie stawiasz gdzie ci wygodnie, w mieście obowiązują inne zasady :)

    • 35 51

    • Czytanie ze zrozumieniem (1)

      Jak kupował mieszkanie, to było gdzie parkować. Problem jest taki, że władze miasta zaczęły ograniczać te miejsca.
      Nie każdy może sprzedać samochód i dojeżdżać do pracy komunikacją miejską czy rowerem.
      Ja powoli rozważam wyprowadzkę z Gdyni - pracy dla mnie tu nie ma, tam, gdzie obecnie pracuję, samochodem jadę 35 minut. Komunikacją, z przesiadkiami, wychodzi ponad 1,5 h. Sprawdzałam.
      Ponadto z samochodu korzystam też w ramach wykonywania pracy.
      Pozostaje opuścić Gdynię, która robi się coraz mniej przyjazna, i poszukać mieszkania gdzieś bliżej pracy. Albo po środku, bo mąż pracuje zupełnie w innej części trójmiasta.
      Albo szukać mieszkania z halą garażową. W Gdańsku lub Sopocie.
      Papa nieprzyjazna Gdynio.

      • 5 5

      • brawo - poszukac mieszkania z hala garazowa - to jest dobry kierunek

        • 1 1

    • Proste? To znajdź mi miejsce garażowe w centrum

      • 0 0

  • 20-30 minut krążenia?? To chyba żart. (2)

    Być może parkujący kombinuje aby stanąć pod drzwiami miejsca docelowego. Fakt że znalezienie miejsca pod celem podróży nieraz okupione jest fartem, ale już parkowanie kawałek dalej (100-150m) nie jest problemem. Miasto likwiduje miejsca parkingowe, zostaw auto na park'n'ride, użyj komunikacji zbiorowej. To że ulica znajduje się pod Twoją klatką nie upoważnia Cię do pierwszeństwa w parkowaniu. Jako osoba mająca auto mam takie samo prawo parkowania na drodze publicznej jak i Ty. To są uroki mieszkania w Centrum. PRL się skończył i wybór miejsca zamieszkania to też wybór między plusami i minusami tychże lokalizacji. To także liczenie się z konsekwencjami wyboru. Nad zapewnieniem miejsc parkingowych powinna też trzymać piecze wspólnota, często to od mieszkańców zależy czy będą mieli parking, czy park kieszonkowy, czy może plac zabaw.
    Właśnie z w/w powodów, z racji że miasto staje się wielkie, powstają droższe strefy parkowania. Dzisiejsza cena jest nieodstraszająca dla potencjalnych użytkowników komunikacji zbiorowej.

    • 25 66

    • a gdzie ty w Gdyni park'n'ride widziałeś? Obudź się

      • 3 1

    • " PRL się skończył i wybór miejsca zamieszkania to też wybór między plusami i minusami tychże lokalizacji." Tak, bo większość mieszkańców Gdyni (jak i Polski) stać na zmianę miejsca zamieszkania co 4 lata.

      • 1 0

  • tuz obok przy Batorym wielki parking - platny - mnostwo wolnych miejsc (5)

    Kupno samochodu to poczatek wydatkow - nie stac cie na oplacenie miejsca parkingowego? Sprzedaj samochod!

    • 30 66

    • Poczekaj bucu jak będziesz musiał płacić nawet na wstęp na molo w Orłowie. (4)

      Dlaczego płacić tylko za parkowanie? Niech ludzie płacą także za spacerowanie i oddychanie.

      • 8 11

      • W Sopocie już płacimy

        Więc i w Orłowie moglibyśmy. Miasto by dorobiło na turystach.

        • 9 3

      • zieew. Przeginanie jest nudnym argumentem

        • 1 3

      • jak ktos tak ograniczony mogl uzyskac prawo jazdy? (1)

        kup sobie garaz i parkuj do woli.

        • 2 3

        • ha ha Ty pewnie nawet na kursie nie byłeś, bo Cie nie stać

          • 0 0

  • Zgadzam die z Panem Piotrem (2)

    Urzędnicy z prezydentem miasta na czele odpowiedzialni za dyskryminowanie zmotoryzowanych mieszkańców śródmieścia sami mieszkają na peryferiach i nie widzą problemu. Liczy się tylko rowerowa mniejszość tylko, ze jakoś nie widzę naszych włodarzy na codzień korzystających z dwóch kołek

    • 80 16

    • coraz gorzej? w wyniku nadmiaru samochodów (1)

      Konsekwentna polityka zarządzania popytem na parkowanie niedługo poprawi jakość życia w Gdyni, tak jak to miało miejsce w Kopenhadze.

      • 2 8

      • nie ma sprawy

        Tylko niech wybudują parkingi przed ścisłym centrum miasta

        • 0 0

  • Parkowanie (3)

    trudno zrozumieć działania rady miasta, najpierw zabudowują wielkimi bryłami każdy kawałek wolnej przestrzeni,zamiast zrobić właśnie jakiś park ,a potem zabierają skrawki parkingu ,jakby to miało zrekompensować zabudowane przestrzenie.
    tylko za zgodę na budynek ktoś dostal odpowiednią dolę, a za zabranie kilku miejsc parkingowych nikt nie zapłaci. Myślą, że co tam Gdynianie powkurzaja sie przez miesiac dwa i w końcu będą musieli zaakceptować.
    taka to polityka.
    a gdzie tu dbałość o zbieranie wód opadowych...zapomnij. masakra... kochałem to miasto, dziś chce się stąd uciekać byle dalej.

    • 71 8

    • na wody opadowe tworzy się zielone przestrzenie miejskie oraz tzw. ogrody deszczowe (1)

      oraz zbiorniki retencyjne. Budowa parkingów pogarsza jakość gospodarowania wodą w mieście.

      • 2 6

      • To ile tych "zielonych przestrzeni miejskich" wybudowano w centrum

        aby zrównoważyć zsbetonowanie Placu Unii, skweru pod Kwiatkowskim, ogrodu przy Banku Polskim, budowę betonowego garażu podziemnego pod parkiem, budowę biurowca Boczka?

        • 3 0

    • to miasto buduje? wy chyba wciaz w PRL glebokim zyjecie

      gdzie wszystko bylo panstwowe, a jak cos, szlo sie o magustratu z flaszka i slonina "zalatwiac". Moze buduja firmy, na prywatnych terenach, nie miejskich. Wiesz co to prywatne? To takie, gdzie nie masz nic do gadania

      • 0 0

  • Dużo treści a argumentów sensownych brak (1)

    Bo czytelnikowi nie chodzi o parkowanie, a o niechęć do władzy

    • 13 46

    • Super żart

      Brak argumentów??? Argumentów jest aż nadto. Miasto UM nie ma argumentów. Poza tymi wyssanymi z palca. A skoro uważasz ze nie to albo jesteś trolem lub pracownikiem UM albo fanatycznym cymbałem na poziomie fanatyków PiS.

      • 2 2

  • Ten artykuł jest za mało radykalny!

    Zlikwidujmy wszystkie kwietniki bo na nich lubią przycupnąć żebracy i pijacy. Już z tego powodu prawie nie ma ławek. Można by też zlikwidować parki gdyby jakieś istniały w centrum Gdyni, ale na szczęście nie ma. W związku z tym proponuje zlikwidować też chodniki bo chodzą nimi różnej maści menele i osoby o podejrzanej moralności. Ile będzie nowych miejsc parkingowych tak potrzebnych w centrum!

    • 30 21

  • Miejsce parkingowe to nie prawo czlowieka xd (2)

    Gosciu mieszka w centrum i jeszcze oczekuje ze będzie parkowal pod drzwiami klatki.

    • 27 47

    • Racja, lecz wolę już to oczekiwanie niż

      takie, gdzie ludzie wbrew naturze oczekują że nie będą inkubatorem itp...

      • 0 5

    • Bo w centrum jest miejsce tylko na lokale pod wynajem.

      Banki, kebaby i knajpy. Tu nie ma moejsca dla mieszkańców!

      • 1 0

  • z tymi turystami to bym nie przesadzał (2)

    Część turystów też się 2 razy zastanowi zanim przyjedzie w miejsce gdzie nie będzie miała gdzie samochodu zostawić. Ja dawniej regularnie do Gdyni zajeżdżałem na spacer i obiad, ale od pewnego czasu robię to co raz rzadziej. Dużo przyjemniej jest pojechać na Kaszuby gdzie przed każdą knajpą jest parking i nie muszę się martwić o to czy po posiłku na kole będzie blokada, za szybą mandat czy jeszcze inna niespodzianka mnie spotka.

    • 77 11

    • i po co piszesz takie oczywistości (oczywiste tylko dla osoby przyspawanej mentalnie do fotela samochodu)? (1)

      Niedługo jakość życia w Gdyni wzrośnie tak jak wzrosła w Kopenhadze, gdzie restrykcje parkingowe i uwalnianie ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów stosowane są od ponad 45 lat.

      • 5 13

      • Przyjadą turyści, zaparkują w Gdańsku albo Redzie

        i podjadą do naszej perły Bałtyku SKMką (takt co 30 minut w weekendy).
        Z dworca pójdą pieszo na Aleję JPII (nie da się zbiorkomem) i będą podziwiać zieleń po drodze....
        ....a nie czekaj: ogrodu przy banku nie ma, skwerku przy infoboxie zaraz nie będzie tak jak i parku Rady Europy.
        Zieleń jest najważniejsza jak powiedzieli Radni Śródmieścia.

        • 9 3

  • (6)

    Najlepiej parkować na swoim prywatnym terenie, wtedy zwykle nie ma problemu.

    • 27 23

    • Jak byś nie wiedział auto służy do przemieszczania się, a nie do stania na prywatnym terenie. (5)

      • 8 7

      • przeciętne auto spędza ponad 23 godziny na dobę na jakimś miejscu postojowym (4)

        do jeżdżenia służą taksówki - one jeżdżą w przeliczeniu na czas "życia" duuużo więcej.

        • 3 6

        • To podobnie jak drogi rowerowe. Przez dziesięć miesięcy w roku są puste. (1)

          Dlaczego mają więc generować potężne koszty na ich budowę i utrzymanie oraz zajmować publiczną przestrzeń? Jeździj sobie swoim rowerem po prywatnym polu teściowej.

          • 10 6

          • niepełnosprawnych jest niewielu, więc zlikwidujmy podjazdy i windy

            • 1 4

        • Przeciętnie w ciągu życia trafiamy do szpitala na kilka godzin. (1)

          Zlikwidujmy szpitale.

          • 5 1

          • co za bezsensowne porównanie

            • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane