• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • (3)

    Dwa lata na dokumentacje :D

    • 30 8

    • to nie będzie dokumentacja, tylko studium

      • 8 2

    • (1)

      Ty byś ze szwagrem zrobił w tydzień za pół litra?

      • 5 5

      • plus ogórki i śledzik

        • 2 0

  • Zanim linia powstanie to miasto zniknie.

    Zadusi się w korkach. A czy nasze prawnuki się doczekają? Może jednak wcześniej uruchomią lotnisko?

    • 35 5

  • tak jest. projekty, projekty, projekty. ja tez projektuje. dziś zaprojektowałem sobie listę zakupów w biedrze i lidlu (1)

    • 28 5

    • a potem idż

      do apteki po coś na bóle pod beretem

      • 2 3

  • jak to odbędzie sie bez szczura to jest szansa, że powstanie. (1)

    • 28 5

    • tak gwarantuje to

      zarząd woj . pomorskiego

      • 2 0

  • Przez Chylonie? Bezsensu! (6)

    Kolej ma być szybka, a nie ma być wycieczką po pierdziszewach gdyńskich.

    • 38 32

    • (3)

      A ty skad jestes, swiatowcu? Z wejherowa, czy leborka?

      • 8 2

      • Podróż do pracy - nie powinny być wycieczką objazdową. (2)

        Tym bardziej, że istnieje dogodniejsza alternatywa dojazdu do centrum.

        • 7 3

        • Czyki jaka? (1)

          • 1 2

          • Masz na mapie. Tory są wystarczy rewitalizacja.

            • 6 1

    • Mieszkańcy dzielnic Kępy Oksywskiej też pracują na Chyloni. (1)

      Czy mają zawsze jeździć 163, 197 i 198?

      • 1 1

      • przystanek moze być przy Puckiej

        500m od przystanku Chylonia.
        Przesiadka łatwa i szybka pod warunkiem odpowiedniej infrastruktury. Chodzi o to aby nie wpuszaczać intensywnego ruchu kolejowego na przejazdy z Hutnicza i Pucką.

        • 1 0

  • Gdynia na zdjęciach spoza centrum wygląda jak wschodnia Ukraina. (2)

    • 57 8

    • Bez przesady. Ukraina wygląda lepiej

      • 22 5

    • Ukraińców już mamy. Budy menelskie - na Pekinie.

      Jeszcze tylko do takiego zdjęcia pożyczyć Transita z lat 90., by zagrał Gazelę. ;-) Proponuję tytuł "Dumka na dwa Szczurki" - lokalny sequel hitu "Wystarczą cztery Tuski, a bedziem zbierać puszki".

      • 4 1

  • Rum (5)

    Wszystko fajnie ale jak nie powstanie tunel na hutniczej koło Vistulu to Rumia zostanie całkowicie odcięta jak będzie trzeba zamykać przejazd co 15min

    • 40 6

    • Rumia ma skm

      • 13 1

    • Koło Vistuli ;)

      • 5 0

    • (1)

      Tunel, albo wiadukt i koniecznie poszerzyc Hutnicza do 4 pasow.

      • 8 2

      • Rezerwa terenu służy jako parking.

        Zabrać z niego TIR-y, niekoniecznie na tory. W ogóle to wstyd, że tyle lat mogli zbudować wiadukt kolejowy nad obniżoną ul. Hutniczą (potocznie tunel drogowy), a tylko w 2011 r. wyremontowali... przejazd kolejowy.

        • 5 1

    • to nie wszystko, bo potem trzeba jeszcze pokonać Pucką

      i pogodzić sie z ruchem towarowym...

      • 0 1

  • Władze Gdyni oczywiście niezainteresowane..

    • 38 3

  • Przez Chylonię? Po co? 50 minut zamiast 15 minut krótszym łącznikiem? (10)

    Nie da się?

    • 44 13

    • (2)

      Niby ktorym?

      • 0 6

      • Tym na mapie.

        • 11 0

      • Torowiskami rozrzadowymi przy Wisniewskiego

        Przebudowa niewielka, peron i przesiadka przy Poczcie nr 2.

        • 12 2

    • skąd te 50 minut? (5)

      • 2 3

      • 50 min to ona z Gdyni do Kartuz jedzie

        • 4 5

      • Zmiana kierunku jazdy. Włączenie się do głównej nitki - potrzebna synchronizacja itd.

        Zresztą po co ma aż taki kawał drogi się cofać!

        • 9 5

      • (2)

        Ha ha ha, z doooopy wzięli, a nawet nie klikneli łącza w artykule - inaczej by wiedzieli, że przejazd przez Chylonię trwa kwadrans. Nieźli fantaści, wszystko wymyślą, żeby tylko ponarzekać, ha ha ha ha! :D

        • 5 4

        • Kwadrans to jedzie SKM'ka do Chylonii

          Trasa przez Chylonie implikuje przejazdy przez Hutnicza I Pucka a to gaszenie pozaru benzyna.

          • 4 1

        • To prawda!

          A nad Hutniczą i Pucką pociąg się po prostu teleportuje! Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni!

          • 3 0

    • a najszybciej wpław lub na materacu z żaglem

      przez kanał portowy

      • 3 1

  • kolej w Gdyni (2)

    Tylko nie zablokójcie ul. Hutniczej koleja

    • 12 9

    • nie musisz się martiwć (1)

      Ta kolej nie powstanie ( w najbliższej perspektywie 10 lat)

      • 13 3

      • bo to jest bez sensu

        szybciej nadal będzie a-busem

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane