• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • I co tam Marszałku wyślesz na trasę jak Ty pociągów nie kupujesz.

    9 sztuk co 10 lat....

    • 7 3

  • Projekt jest niezbędny ale nie szybko odkorkuje drogi z jednego powodu.Janusze kochają jeździć swoimi starymi szrotami!

    Przesiądą się na kolej tylko wtedy gdy jazda tym starym złomem zatruwającym spalinami i powodującym korki będzie nie opłacalna. A obecnie własnie tak nie est bo nawet jazda w pojedynkę starym szrotem jest bardziej opłacalna niż bilet miesięczny na kolej.
    Dlatego trzeba wprowadzić opłaty tak jak w innych miastach, opłaty za jazdę po mieście albo zrobić strefy wolne od szrotu w mieście tak jak np w Krakowie i innych miastach.I obniżyć ceny biletów na komunikacje miejską.

    • 5 4

  • do piszących nieuków (1)

    Linia kolejowa na Oksywie Górne z Gdyni Chyloni i z Rumi była wybudowana już przed 1939 rokiem Wstępna koncepcja budowy PKM przewidywała jej przebieg do Kosakowa. W tym czasie rządzący Gdańskiem głupole planowali budowę z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie linii tramwajowej. To byłby szczyt absurdu.

    • 8 0

    • i to był gwóźdź do trumny władz Gdyni

      I chyba jedyna zasługa, że przeforsowały PKM jako linię kolejową. Potem towarzystwo wzięło się za łby (w tym o lotnisko) a na "gdańską spółdzielnię" raczej wtedy siły nie było. Szczególnie z gdyńskimi "talentami".
      Lepiej było strzelić focha...

      • 9 0

  • prom dziś

    juro most
    albo tunel

    • 2 0

  • a co z linia zaczynajaca sie na Obłózu na wysokosci terminala kontenerowago idacą na lotnisko

    Czy nie można jej tez wykozystac do ruchu pasażerskiego na Pogóze???

    • 7 0

  • Ok

    To bierzemy farbę i namalujemy nowe perony , tory , sieć atrakcyjną............. jak To nie da się namalować hmmmmm. Zarzucić trzeba będzie.........

    • 4 2

  • Szkoda że nie przeż Swarzewo.

    Przecież ludzie jadą raczej z centrum a nie z Chylonii.

    • 2 4

  • projekt (1)

    Moim zdaniem powinna powstac nowa nitka ktora odbijalaby w strone portu pomiedzy Gdynia stocznia a Grabowek Ciekawym rozwiazaniem byloby puszczenie jej odrebna estakada tak jak to ma miejsce przy lotnisku i powinna biec az do Rewy uwzgledniajac przystanek przy lotnisku na Babich dolach Kosakowo Mosty Rewa Przy takim projekcie mozna mowic o perspektywicznym mysleniu na kolejna dekade Czyz nie ciekawa bylaby trasa skm z Koscierzyny do Rewy przez port lotniczy w Rebiechowie Sopot port morski lotnisko na babich dolach i Rewa Mam nadzieje ze ktos przeczyta moj artykul i zastanowi sie nad perspektywa ktora ulatwi zycie wszystkim pomorzanom

    • 11 1

    • taka "nitka" istnieje

      Są nimi torowiska rozrządowe wzdłuż Wiśniewskiego.
      Istnieje do nich łącznica, która nie koliduje z Pucka i Hutniczą.

      • 1 0

  • Jak widać prezydent Gdyni ma w d...ie mieszkańców tych dzielnic. Wiec kto głosował na „ super „ prezydenta. Lotnisko w Gdyni ma sie dobrze. Tu tylko plany, projekty, zmiany projektów itp. Stołek nie gniecie panie Sz.????

    • 5 1

  • Przez Chylonię? (2)

    To jak długo będzie trwała podróż z Oksywia do Centrum?

    • 3 3

    • 13 min. tyle jechała Arriva (1)

      wystarczy przeczytać art. sprzed 2 lat

      • 3 0

      • 12-15min jedzie SKM z Chylonii do Głównej

        Arriva jechała "okazjonalnie" i bez przystanków. Należy wziąć równiez pod uwagę główny problem, jakim jest częstotliwość kursowania w przypadku braku bezkolizyjnych skrzyżowań z Pucką i Hutniczą.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane