• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • a prądu w Gdyni centrum dalej nie ma:) (1)

    na stronie energi napisali:
    " Rejon Dystrybucji w Gdyni
    Miasto Gdynia
    Gdynia Władysława IV,Starowiejska, Abrahama,Świętojańska i okolice Trwa lokalizacja uszkodzenia.
    Przewidywany czas przywrócenia zasilania dnia 02.04 godz. 23:30"
    czyli do jutra nie ma prądu, do rozmnażania marsz :) lodówki puszczą nad ranem..

    • 8 3

    • Pewnie pomylili datę

      Ale jeśli nie to zwali się na Gdańsk i PO i też będzie dobrze

      • 7 0

  • Jestem za oderwaniem Gdyni od Polski , stwórzmy Republikę Kaszubską (4)

    Po co nam Polska skoro cały czas kłody pod nogi rzuca.

    • 25 7

    • Wystąpcie jeszcze z Unii Europejskiej (1)

      Wtedy będziecie mogli otworzyć lotnisko w Kosakowie.

      Musicie tylko najpierw "sfederalizować" gminę Kosakowo.

      • 12 2

      • Głupku, na żartach się nie znasz ?

        • 0 4

    • jestem za

      Poprosimy króla Szwecji o przyłączenie do jego królestwa. Krym mógł do Rosji, kaszuby mogłyby wrócić do swojej skandynawskiej praojczyzny

      • 1 0

    • Kaszuby nie chcę mieć nic wspólnego z niegospodarną Gdynią

      • 1 1

  • W Redzie nie mozna wyjechać z ulicy Nowej na ulicę Pucką bo jakiś imbecyl postawił światła tylko dla pieszych.

    Pieszy może zatrzymac ruch i przejść przez jezdnię. O kierowcach zapomniano. Nie d si e wyjechac z ulicy Nowej w lewo. W sezonie dochodzi tam do aktów desperacji. Kierowcy wyskakują z aut , leca do przejscia dla pieszych, wciskaja guzik i leca z powrotem do samochodu. Takie to jaja sa w Redzie. A wystarczyło postawić jeden słupek z sygnalizatorem więcej. Brawo Reda! Ale o czym mowa jak za burmistrza Jaksa postawili mostek na ulicy Obwodowej za kilkaset tysięcy, który niedługo za milion bedzie remontowany do rangi mostu. Juz wtedy wszyscy pukali się w głowę, ze jeden pas to absurd. W Redzie jakoś wiele rzeczy robione było na wczoraj, może nowy Burmistrz cos zmieni w kategorii tych absurdów? Jakieś pismo do zarządcy drogi? Bo Ciechocino naprawdę ma dosyc tej sytuacji.

    • 11 0

  • Co dla kierowców ważniejsze?

    Trasa Kaszubska - zgadzam się, że bardzo ważna,
    ale Obwodnica Metropolitalna to inwestycja w tej chwili zdecydowanie mniej potrzebna niż OPAT.

    • 16 9

  • Najważniejsza jest autostrada do lotniska w Kosakowie

    Powinna zostać zbudowana z pieniędzy NATO jako droga strategiczna.

    • 22 8

  • I bardzo dobrze

    Z uwagi na fakt, że Trasa Kaszubska jest ważniejsza inwestycja dla Trójmiasta i regionu. Popieram budowę OPAT ale w następnej kolejności po Trasie Kaszubskiej

    • 10 3

  • OPAT to nie jest problem lokalny! (1)

    Sprawa OPAT nie ma tylko znaczenia lokalnego. Poza tym, że dotychczasowy przejazd z Trójmiasta do Słupska i Szczecina jest utrudniony, a z dojazdu na Hel korzysta cała Polska, to pierwszy odcinek OPAT-u jest potrzebny ze względu na jego połączenie poprzez przyszłą drogę "czerwoną" z portem gdyńskim.
    Obecna Trasa Kwiatkowskiego nie spełnia wymagań obciążeniowych na odcinku Estakady Kwiatkowskiego.
    Tego nie można traktować jako problemu lokalnego, ponieważ port ma znaczenie transportowe dla całego kraju!
    Już nieraz pisałem, że rozwiązaniem kompromisowym może być zbudowanie najpierw pierwszego odcinka OPAT-u i połączenie go z portem, a potem dobudowanie pozostałych odcinków. To pozwoliłoby rozłożyć koszty budowy całości w czasie i byłoby do udźwignięcia przez kolejne budżety.
    Z wypowiedzi zacytowanej w artykule wynika, że wreszcie lokalnym decydentom zaczyna coś się rozjaśniać w głowach i może coś konkretnego zrobią w tej pilnej sprawie, chociaż dla portu będzie to i tak o wiele za późno.

    • 8 8

    • No co zrobić jeśli wg politykierów z Gdańska ważne są tylko ich notowania i kasiora osobista

      I co to za argumentacja "znaczenie transportowe dla całego kraju!"? przecież ona będzie miała ponad krajowy charakter ponieważ Port jet TransGranicznym elementem.

      No, ale jak przeczytałeś kilk postów to widac od razu, że piszą je albo dzieciaki z Gdańska(tzw. przyszłość biało zielona) albo zwykli dorabiajacy w PO hajterzy:))

      Tu nawet szkoda komentować, bo tu akurat ani merytoryka ani argumenty nie zadziałają:))

      • 0 2

  • więcej tuneli

    za tę kasę możnaby zbudoweć parę km tunelu wzgłuż grunwaldzkiej...

    • 7 8

  • odezwa (3)

    Spytać się trzeba która partia będąca u władzy sfinansuje budowę i na nią całe miasto + półwysep powinien głosować.PO i Tusk będą popierać Gdańskie inwestycje więc trzeba ich wyciąć.Jak w zachodniej i północnej części pomorza nie dostaną żadnego głosu to może się obudzą.

    • 11 8

    • moze najpierw zastanow sie czy prezydent gdyni doktor szczurek z sensem wydaje pieniadze czy moze nie (2)

      a poźniej szukaj sponsorów

      • 6 5

      • a partii samorządność zwanej też klubem dobroczyńców Gdyni takie rozważania prowadzą donikąd
        wszak dogmatów się nie kwestionuje

        • 3 1

      • widać, że PO chętnie by wydawało gdyńskie pieniadze

        oj chętnie dla swoich kolesi, bo mocno zadłuzli Polske a teraz trzeba zniszczyc tych niezależnych?

        • 1 1

  • Do Redakcji (6)

    Do Redakcji" za Waszym posrednictwem prosze o zapytanie do Magistratu Gdyni co dalej? Jezeli nie OPAT to co? Kiedy i czy wogle znajda sie srodki na budowe tunelu badz estakady nad torami w Chyloni pomiedzy ul. Chylonska a ul. Hutnicza bo to co tu sie dzieje codziennie to jest masakra a nie XXI wiek. Kolej sie wykpila w trakcie modernizacji lini Warszawa- Gdynia Chylonia to moze miasto wezmnie sprawy w swoje rece???? Bo nie ma co liczyc kolejny raz na na ten rzad!!!!!!!!!!!%

    • 15 1

    • a co mnie obchodzi jakis tunel na zadupiu (4)

      muszę się usmiechac , jestem z gdyni

      • 7 3

      • Ty jesteś z Gdańska ? Nie, ty jesteś wieśniak z kresów co zamieszkał w Gdańsku. (3)

        Won z Trójmiasta !

        • 3 7

        • czytanie ze zrozumieniem się kłania

          • 2 0

        • kretyn, nawet nie ma pojęcia, że większość przedwojennej, polskiej inteligencji wywodzi się ze Lwowa

          • 4 2

        • a ty potomek bosych antków, z tobołkiem i butami na sznurku

          bida z nędzą przyjechała budować port, mieszkali w szałasach jak slumsy, a teraz wielkie państwo. Od tysiącleci gdynianie

          • 3 3

    • OOo następny mUndry

      chciałby aby Prezydent Szczurek Kolej budował. Dlaczego nie napiszesz do PKP co dalej?
      Oj hołota w tej Gdyni sie pleni, coraz większa hołota, ale jest na to rada przeprowadźcie się do Gdańska tam wam Tusk wszystko wybuduje za free kolejne tunele pod Wisłą, koleją dworce za 200 baniek itd. Dalsze szybkie i przelotowe trasy typu Słowackiego pod markety typu ETC

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane