• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Minutniki pomogą kierowcom uniknąć korków w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
5 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Zdjęcie poglądowe, jak mogą wyglądać wyświetlacze z komunikatami o otwarciu tunelu. Zdjęcie poglądowe, jak mogą wyglądać wyświetlacze z komunikatami o otwarciu tunelu.

Jeszcze w tym roku przed wjazdami do tunelu pod Martwą Wisłą, zarówno od strony Stogów, jak i Letnicy, drogowcy chcą zamontować wyświetlacze, na których będą informować kierowców, ile minut pozostało do otwarcia podwodnej przeprawy zamkniętej z powodu np. kolizji czy awarii auta. Tzw. minutniki mają pomóc kierowcom zdecydować, czy poczekać na przejazd, czy pojechać inną trasą.



Komunikaty o czasie pozostałym do otwarcia tunelu oceniam:

O planach drogowców, chcących usprawnić ruch w tunelu pod Martwą Wisłą, informowaliśmy jako pierwsi w połowie 2019 r.

Jak tłumaczą urzędnicy, nowe wyświetlacze zostaną zainstalowane pod istniejącymi tablicami zmiennej treści. W sumie będzie ich siedem i pojawią się po obu stronach tunelu: od ul. Marynarki PolskiejElbląskiej.

- Ze względu na rosnącą liczbę aut przejeżdżających każdej doby przez Tunel pod Martwą Wisłą - średnio to 29 tys. pojazdów - rośnie także liczba różnego rodzaju zdarzeń, do których dochodzi w jego wnętrzu - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Kolizje czy awarie pojazdu, a także korki powodują, że tunel musi być zamykany na czas usunięcia skutków tych zdarzeń - odholowania pojazdu, uprzątnięcia jezdni czy rozładowania zatoru. Zamknięcia tunelu mają najczęściej krótkotrwały charakter - trwają kilka lub kilkanaście minut, jednak przy poważniejszych zdarzeniach, np. wypadku, czas zamknięcia przejazdu jest dłuższy. Jednak nawet w przypadku chwilowych zamknięć przy wjeździe do tunelu tworzą się korki samochodów oczekujących na otwarcie wjazdu, a kierowcy nie wiedzą, kiedy przejazd zostanie udrożniony. Ci bardziej cierpliwi czekają na możliwość przejazdu, ci mniej wyrozumiali decydują się zawracać, nierzadko łamiąc przy tym przepisy ruchu i doprowadzając do powstawania niebezpiecznych sytuacji.

Na nowych wyświetlaczach o wymiarach ok. 0,5 x 5 m pojawiać się będzie informacja, ile czasu pozostało do otwarcia zamkniętego tunelu (np. "OTWARCIE TUNELU ZA XX MINUT"). Dzięki temu kierowcy będą mieli wiedzę i będą mogli zadecydować, czy chcą poczekać na otwarcie przejazdu, czy też wybiorą objazd przez centrum miasta. O czasie, jaki będzie wyświetlał się na minutnikach, decydować będą dyspozytorzy pełniący służbę w całodobowym Centrum Zarządzania Tunelem.

- Nasza kadra dyspozytorów nabyła już dużego doświadczenia i jest w stanie oszacować, w zależności od rodzaju zdarzenia, jak długo tunel musi pozostać zamknięty. Komunikat wyświetlany na minutniku będzie mógł być uaktualniany w zależności od bieżącej sytuacji, np. gdy okaże się, że powodem zatrzymania pojazdu nie jest jego awaria, a zasłabnięcie kierowcy i trzeba będzie udzielić mu pomocy medycznej, co wydłuży czas zamknięcia przejazdu przez tunel - dodaje Kiljan.

Jak dodaje, montaż minutników został podzielony na dwa etapy. W pierwszym zlecone zostanie opracowanie projektu instalacji wyświetlaczy. Projekt ma uwzględnić możliwość ich podwieszenia na istniejących bramownicach. Drugim etapem będzie przeprowadzenie postępowania na wykonanie minutników oraz ich montaż, a także na zmianę oprogramowania tunelu, umożliwiającą wyświetlanie informacji na tablicach zmiennej treści.

Zakończenie całej inwestycji, której koszt szacowany jest na ok. 300 tys. zł, planowane jest na listopad 2020 roku.

- Minutniki stosowane są już przy wjazdach do tunelu w ciągu trasy średnicowej w Katowicach pod rondem Ziętka. Zainstalowane są tam dwa minutniki, które pomagają kierowcom zdecydować, czy poczekać na przejazd, czy pojechać inną trasą. Z informacji uzyskanych od operatorów katowickiego tunelu wynika, że dyspozytorzy korzystają z nich praktycznie codziennie - dodaje Kiljan.

Miejsca

Opinie (72) 1 zablokowana

  • Po co tunel?

    Światowa tendencja to przejścia naziemne. Jak skończą Łąkową to wezmą się za ten tunel.

    • 2 2

  • a dlaczego oni zamykaaj tunel

    moim zdaniem to jest niepowazne, odlaczyc jeden pas i niech jada

    • 1 0

  • Niech zrobią sekundniki na dużych skrzyżowaniach !!!!

    tak jak jest w wielu krajach...

    • 4 0

  • przdalaby sie aplikacja (2)

    mieszkam mniej wiecej w połowie drogi przez miastu lub przez tunel, wybierewm tunel bo jest szybciej, omijam wiekszosc swiatel i drobne korki, ale denerwuje sie gdy chce przejechac a tunel jest zamkniety, nie mozna by tego jakos sprawdzic przed rozpoceciem drogi np w telefonie? moze zmiast wyswietlacza tuz przed tunelem ktory nic juz nie zmieni, warto pomyslec o wdrozeniu systemu infomrkacji o zamknieciou tunelu online

    • 2 0

    • Wyświetlacz tak, ale... (1)

      Wyświetlacz bardziej potrzebny, nie każdy siedzi z nosem w smartfonie przy byle okazji, a zwykłe komórki też są w użyciu.

      • 0 0

      • co mi po wyswieltlaczu

        jak juz przejade 4 km , a tak wybralabym inna droge ....

        • 0 0

  • Tego czego tam naprawdę brakuje to fotoradarów ! Szybkich ,głupich i wściekłych tylko kary mogą czegoś nauczyć

    • 4 0

  • Do operatora tunelu

    Kiedy zainstalują informacje świetlną o utrudnieniach od strony Stogów

    • 1 0

  • Tunel pod Marwą Wisłą (1)

    Po raz kolejny proszę o zajęcie się sprawą prędkości w tunelu.Jeżdżę tunelem codziennie rano ok.godziny 7,45 i widzę pędzące auta powyżej 100 km/h /znaki świetlne informuję,że w stronę Stogów można jechać max.70 km/h.Czekamy tylko na dużą tragedię w tunelu np.pożar!!Zróbcie Pańswto z tym porządek !!Może miasto,może policja,może ci co dbają o porządek w tunelu.Podpisuję się imieniem i nazwiskiem ponieważ mam nadzieję,że sprawą zajmą się odpowiednie osoby odpowiedzialneza bezpieczeństwo na gdańskich drogach i odpowiedzą na moją opinię konkretnie

    • 8 1

    • na pewno to poprawna godzina?

      ja koło 7:45 przeważnie stoję na lewym pasie w korku pod tablicami z ograniczeniem do 50 i uwaga zator... powodowanym przez lepszy sort wpychający się z lewego pasa na prawoskręt...

      pomijam że na rondzie z tunelu powinna być tylko możliwość bezkolizyjnego skrętu w prawo - pozostałe kierunki mają 200 metrów dalej kolejny dużo bezpieczniejszy zjazd

      • 0 0

  • A co

    Aco zrobić w tym korku, ja nie ma szansy wyjechać w bok? Strzelić sobie w łeb? Paranoja

    • 4 0

  • Popieram

    Ale nie lepiej byłby na istniejacym znakach zmiennej treści wyświetlić znak zator drogowy i np. +10 min?
    Ale niech robią zawsze zmiana na lepsze!

    • 2 0

  • Super to proszę jeszcze prawy pas nakaz jazdy w prawo lewy na wprost, na wyświetlaczach w kierunku letnicy o poranku.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane