W Trójmieście trwa akcja
"Młodość bez procentów". Sprzedaż alkoholu osobie nieletniej jest przestępstwem zagrożonym karą do 2-ch lat więzienia. Policja i Straż Miejska prowadzą w Gdańsku kampanię skierowaną przede wszystkim do właścicieli sklepów monopolowych i spożywczych. Jak wynika z policyjnych statystyk - młodzi ludzie pod wpływem alkoholu często stają się ofiarami utonięć i przestępstw. Sami też częściej dopuszczają się wykroczeń. Dlatego o każdym wykrytym przez policję przypadku zatrzymania nieletnich pod wpływem alkoholu informowany był sąd rodzinny.
W ubiegłym roku gdańska policja przeprowadziła ponad 200 akcji związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi. Ujawniono 6300 przypadków naruszenia ustawy. Nałożono 2200 mandatów, 600 spraw skierowano do sądów grodzkich. Ponad 60 nieletnich zatrzymano w stanie nietrzeźwym. Do izb wytrzeźwień wysłano 2800 osób - w tym ponad 20 nieletnich.
W ramach akcji
"Młodość bez procentów" przeszkolono w Gdańsku pracowników sześciuset placówek handlowych. Pięćset pięćdziesiąt slepów uczestniczących w akcji zostało wpisanych na listę "uczciwych sprzedawców". W każdym z nich umieszczono nalepki z podobizną Agnieszki Rylik i hasłem:
"Alkohol nie dla dzieciaków".
Pomimo to, niektórzy sprzedawcy ze sklepów z alkoholem wolą jednak łamać ustawę o wychowaniu w trzeźwości, bo młodzież to... po prostu bardzo dobra klientela.
-
Sprzedawcy dobrze o tym wiedzą. Sprzedaż alkoholu nieletnim wiąże się z surowymi sankcjami. Przekonała się o tym sprzedawczyni ze sklepu na gdańskiej Orunii, która 3 tygodnie temu sprzedała czterem nastolatkom piwo. Sprawa przeciwko niej trafiła do Prokuratury Rejonowej w Gdańsku - mówi rzecznik gdańskiej policji,
Danuta Wołk - Karaczewska.
Policja tymczasem notuje coraz więcej przypadków zakłócania spokoju przez pijanych nastolatków. To samo dotyczy wykroczeń i przestępstw.
Gdańscy policjanci rozmawiali z właścicielami sklepów zajmujących się sprzedażą alkoholu, informowali ich o skutkach prawnych, wiążących się z jego sprzedażą nieletnim. Czy z dobrym skutkiem? Trudno powiedzieć... W tym roku kampania
"Młodość bez procentów" odbywa się już po raz trzeci.