• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzi kierowcy na krótszej smyczy i pod nadzorem

Marcin Tymiński
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie. Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie.

Znacznie większy nadzór nad młodymi kierowcami, obowiązkowe uprawnienia do jazdy na quadach i nowe wzory prawa jazdy. To najważniejsze z licznych zmian w prawie o ruchu drogowym, jakie rząd przyjął 8 lutego. Jeszcze w tym roku mają być głosowane w Sejmie. Czy nowe rozwiązania zwiększą bezpieczeństwo użytkowników dróg?



Jak oceniasz proponowane zmiany w prawie o ruchu drogowym?

Statystki wypadków są bezlitosne dla najmłodszych kierowców (do 25 roku życia). Rocznie powodują oni ponad 9 tys. wypadków drogowych, w których ginie ponad 1 tys. osób, a kolejnych kilkanaście tysięcy odnosi poważne obrażenia.

Dlatego właśnie rząd chce ich objąć dodatkowym nadzorem. W myśl proponowanych zmian, każdy świeży posiadacz prawa jazdy kategorii B, który w ciągu roku od otrzymania dokumentu popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostanie skierowany na kurs reedukacyjny. Drastyczne pogwałcenie przepisów na drodze może się też skończyć odebraniem im prawa jazdy.

Postulowane zmiany cieszą policjantów. - Od dawna postulowaliśmy o większy i dłuższy nadzór nad najmłodszymi kierowcami - komentuje młodszy inspektor Janusz Staniszewski, szef pomorskiej drogówki. - Tylko w zeszłym roku aż 72 młodym kierowcom z Pomorza cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami. Do tej pory młody kierowca tracił prawo jazdy, jeśli w ciągu roku od jego otrzymania uzbierał 20 punktów karnych,. A ten rok to często za mało, by zostać sprawnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Taki okres próbny już dawno wprowadziły Niemcy, Austria, Wielka Brytania, Luksemburg Finlandia i Norwegia. - Liczba wypadków z udziałem młodych kierowców po wprowadzeniu takich zmian spadła tam nawet o połowę - mówi Katarzyna Rachoń, psycholog pracujący z młodzieżą. - Młodzi kierowcy nie zdają sobie często sprawy z ryzyka, jakie niesie agresywna i nieprzemyślana jazda. Niewłaściwa jest często u nich także ocena własnych umiejętności. Bywa, że po roku jeżdżenia samochodem wydaje się im, że mogą już wszystko, co prowadzi do brawurowych zachowań czy błędnej oceny sytuacji na drodze.

Kolejne ważne zmiany dotyczą kierowców, którzy przekroczą liczbę 24 punktów karnych. Do tej pory musieli powtórnie zdawać egzamin. Teraz ma czekać na nich kurs reedukacyjny. Jeśli po nim ponownie "zaliczą" 24 punkty dopiero wtedy trafią na plac egzaminacyjny. To kontrowersyjny punkt zmian, ponieważ de facto zwiększa on dwukrotnie limit punktów, wystarczających do odebrania prawa jazdy.

Kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu dodatkowo będą kierowani na kursy profilaktyki antyalkoholowej.

Skończyć się ma też szaleństwo na quadach. Osoby od 14 roku życia, które będą chciały jeździć quadami, motorowerami i innymi "lekkimi pojazdami czterokołowymi" obowiązkowo zdadzą egzamin na nową kategorię prawa jazdy - AM.

Prawo jazdy nie będzie już bezterminowe. Dokumenty na najpopularniejsze kategorie mają być ważne maksymalnie 15 lat. Termin ważności uprawnień np. na prowadzenie autobusów ma wynosić 5 lat. Do 2033 roku wszystkie prawa jazdy będą musiały zostać wymienione na te zgodne z wzorem unijnym.

Zmiany obejmą także szkolenie kierowców. Egzaminatorzy mają składać oświadczenia majątkowe i mieć zgodę na prowadzenie dodatkowej działalności. Z kolei instruktorzy będą musieli corocznie brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Trafią też na badania lekarskie i psychologiczne gdzie będą sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania przez nich pracy instruktora.

Zdaniem praktyków ruchu drogowego zmiany idą w dobrym kierunku, niektórzy postulują również dodatkowe restrykcje dla piratów drogowych.

- Dobrym rozwiązaniem, o którym nie ma jednak mowy w nowym projekcie byłoby cofanie uprawnień na jakiś czas przez samych policjantów - tłumaczy Janusz Staniszewski. - Gdy policjanci zatrzymują pirata drogowego przekraczającego prędkość w obszarze zabudowanym o 100 km/h, kończy się na punktach karnych i mandacie. Skuteczniejsze byłoby np. natychmiastowe odebranie mu prawa jazdy na pół roku.

Staruszkowie za kierownicą - czy oni też są niebezpieczni?

Opinie (307) 10 zablokowanych

  • Beznadziejne zmiany (1)

    wystarczy podnieść nieco poprzeczkę na egzaminie na prawo jazdy, tak aby stosowny dokument dostawali ludzie, którzy maja odpowiednie predyspozycje do prowadzenia pojazdów. Jazda po lodzie, poslizg i konkretne testy psychiki wystarczą.

    • 5 1

    • taaaaaaaaaaaa

      • 0 0

  • a po 15 latach?

    nowy kurs?
    a jak któryś z kierowców ma wszystkie kategorie?
    Co za B E Z E D U R A !!!

    • 5 1

  • Prawko od 35 do 45 lat, a posłów do odśnieżania! (1)

    • 2 0

    • Z tym prawkiem to przesadziles,a co do poslow to jak najbardziej

      • 2 0

  • prawko od 25 r.ż i prawie tysiąc dusz rocznie uratowanych - ot tak prosto idąc za logiką i opierając się na statystykach :) i jak sielsko i anielsko na drogach! A młodzi na rowery, póki mają siłę w nogach ot co.

    • 3 0

  • Wg raportów Komendy Głównej Policji statystyczny drogowy-zabójca jest mężczyzną w wieku 25-39 lat, do tego co drugi sprawca takiego śmiertelnego wypadku w tej grupie wiekowej był nietrzeźwy (u 18-15 latków co czwarty).

    Tak to jest jak dopasowuje się statystyki do tego co chce się napisać lub co gorsza powiela się dane za innymi nierzetelnymi źródłami.

    • 0 0

  • nie do końca przemyślane

    zgadzam się że małolatów trzeba ukrócić... quady i skutery jak najbardziej dla przeszkolonych....pijanych kierowców zamykać i wysyłać do robót publicznych!! lecz nie w tym tkwi do końca problem
    żeby zdać prawko to albo trzeba mieć znajomości w PORD albo zapłacić lub zaparkować auto 5 cm od lini :):):):)
    a jak już taki delikwent wyjedzie na drogę to albo jest w szoku bo nie wie jak sie zachować albo gaz do dechy bo się filmów naoglądał za dużo i myśli że jest najlepszy bo najszybszy !!!
    NIE O TO CHODZI!!! trzeba uczyć ludzi jazdy po lodzie po mokrej nawierzchni omijania przeszkód przy wiekszej prędkośc etc.
    A POMYSŁ Z WYMIANĄ PRAWKA TO KOMPLETNA BZDURA....A JAK KTOŚ MA CZTERY KATEGORIE.....no ale nasz rząd wie jak kasę zdzierać ze swoich obywateli !!!!!! brawo tusku !

    • 0 0

  • mozna miec prawko i od 17 lat ale trzeba mieć w bani poukładana,jak ktos jest brzydki i nie moze popukac to i swiruje przed kobietami:))))

    • 2 0

  • Po pierwsze to trzeba sie wziąść za szkoły jazdy żeby nie produkowały kalek,

    i uczyły jeździć tak jak potrzeba to na warunki jazdy w polsce i na świecie,a nie 30km na godzine po całej gdyni bo nikt tak nie jeździ tylko tam gdzie trzea,nie trzymanie sie lewego pasa juz km szybciej bo za km skręca w lewo,nauczyć zmieniania i właczania sie do ruchu BEZKOLIZYJNIE,no i bolączka polskich ulić...jazda na suwak,to jest ułatwienie dla wszystkich i niech każdy baran co blokuje droge która za 800 metrów sie skończy pomyślał o tym...ze któs za nim stoi na skrzyżowaniu bo sznur samochodów blokuje jeden pas.......

    • 1 1

  • POGONIĆ (2)

    rowerzystów z dróg publicznych pogonić- dotyczy starych i młodych nawet zimą w śniegu pedałują

    • 1 5

    • Moze nie pogonic:) (1)

      Pare dni temu taki jeden rowerkiem po Zaspie szalal w tym sniegu.Nie powiem zeby to bylo bezpieczne.Troche wyobrazni wystarczy

      • 1 0

      • co ty się o kogoś martwisz człowieku jak ktoś wyjeżdża rowerem na śnieg to znaczy że umie jeździć łamaga nie ujedzie w śniegu bo to jest inna jazda niż po asfalcie.Wszyscy niedzielni rowerzyści trzymają je od października w domach teraz jeżdżą ci którzy robią to często i mają świetnie opanowaną technikę jazdy w każdych warunkach.

        • 0 2

  • wyciąganie kasy

    to wszystko tylko po to aby wyciągnąć kasę od obywateli, przede wszystkim to niech zrobią porządek ze skuterami, które przeciskają się między samochodami nierzadko zahaczając o lusterka żeby stanąć przed światłami jako pierwsi a potem jadą 40km/h środkiem pasa i żeby ich wyprzedzić trzeba pas zmieniać bo nie raczą jechać przy prawej krawędzi jezdni.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane