• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy do naprawy, ale najpierw konsultacje

bra
14 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (104)
Most wantowy służy mieszkańcom już przeszło 20 lat, ale co jakiś czas musi być naprawiany. Most wantowy służy mieszkańcom już przeszło 20 lat, ale co jakiś czas musi być naprawiany.

Pomiary, naprawy i konserwacja - takie zadania czekają wykonawcę prac na moście wantowymMapka. Zanim jednak zostanie wybrany, urzędnicy przeprowadzą konsultacje rynkowe, by określić pełen zakres robót, termin i szacunkowe koszty.



Jechałe(a)ś kiedyś mostem wantowym?

Otwarty jesienią 2001 r. obiekt remonty przechodzi regularnie. Ostatnie prace prowadzone były pod koniec 2020 r. Rok wcześniej most miał wymieniane dylatacje. Z powodu wysokiego pylonu niektóre prace muszą być wykonywane przez alpinistów.

Teraz przyszedł czas na kolejne naprawy i czyszczenie obiektu. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni szuka wykonawcy robót w formule konsultacji rynkowych. Zainteresowane firmy mogą zgłaszać się do 2 marca. Natomiast w dniach 6-10 marca zorganizowane zostaną spotkania w siedzibie GZDiZ-u lub online.

Alpiniści na moście wantowym. Film z grudnia 2020 r.


Jak most przemieszcza się pod wpływem temperatury



Wykonawca będzie musiał w pierwszej kolejności dokonać pomiarów geodezyjnych.

Określą one przemieszczenie pomostu w stosunku do podpór, gdzie występuje zakotwienie, w zależności od zmieniających się temperatur. Dlatego pomiary należy wykonać w różnych temperaturach, najlepiej granicznych: od -25 do +55 st. C.



Potem most zostanie częściowo umyty. Mycie obejmie podpory (2 przyczółki, 4 filary i 1 pylon do poziomu pomostu), chodniki, bariery i balustrady.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Most Wantowy nad Martwą Wisłą Nietypowe Budowle Trójmiasta. Most Wantowy nad Martwą Wisłą

Dalsze prace na moście wantowym obejmą:

  • oczyszczenie zakotwień i łożysk na podporach.
  • naprawy rur osłonowych want w rejonie pomostu
  • konserwację zakotwień i naprawy łączników osłon cięgien podpór
  • konserwację łożysk
  • przegląd i konserwację wózka rewizyjnego (specjalnej konstrukcji jezdnej, która umożliwia inspekcję oraz wykonywanie prac konserwacyjnych spodniej części pomostu)

Na razie nie został wyznaczony termin realizacji prac. Wspomniane konsultacje rynkowe mają pomóc w określeniu dokładnego opisu przedmiotu zamówienia, ustaleniu warunków umowy i pozwolą oszacować koszty robót.

Most wantowy w budowie. Obiekt powstawał w latach 1999-2001. Most wantowy w budowie. Obiekt powstawał w latach 1999-2001.
Most wantowy w liczbach:

  • długość - 380 m 
  • wysokość pylonu - 100 m
  • światło między taflą wody a pomostem - 8 m
  • stalowe liny - 60 m (o długości od 60 do 200 m).
  • koszt budowy - 70 mln zł
  • czas trwania budowy (sierpień 1999 - listopad 2001)
  • Dzienna liczba pojazdów: od 30 do 35 tys.
bra

Opinie (104) 5 zablokowanych

  • haha

    Mnie się podoba patron. Podobnie jak tunelu. Jeden systemowo bronił pedofili, a drugi przekręcił państwo na ponad 100 mln (lata 90te).

    • 6 3

  • Alpiniści, geodezja...itd.

    Przewiduje koszt dziesiątki milionów
    Most 20 letni, podobno przeglądy na bieżąco, a czytam że wszystko muszą analizować, badać, mierzyć...
    Owce czekają!

    • 11 4

  • I ten zakres temperatur pomiarów

    -20 do +50...
    To na nowo go stawiacie?

    • 7 4

  • Projekt tego mostu to strzał w kolano (16)

    bo światło między taflą a pomostem powinno być minimum 2-3 razy wyższe i mieć 20-25 metrów.

    • 52 44

    • (6)

      Tuż obok stoi most kolejowy, on też powinien być wyższy? Pociągi raczej średnio sobie radzą na dojazdach pod górę. Poza tym co tak wielkiego ma tam wpływać? Przy stoczni Wisła jest spore zwężenie, a od drugiej strony - przez kanał portowy - da się dopłynąć aż do mostu Siennickiego.

      • 23 2

      • Niestety racja, to był bląd (3)

        Most Siennicki i kolejowy były mostami zwodzonymi, mozna było pływać całkiem sporymi statkami, teraz też ruch by był, bo w stoczni Wisła i Conrada, całkiem spore konstrukcje sa budowane i wiezione naokoło na montaż do remontowej, czy SG, Safe, Baltic Engineering.

        Po budowie zbyt niskiego wantowego, robienie pozostałych zwodzonych, straciło sens.

        • 16 7

        • Ruski pomysł na ograniczenie produkcji w stoczniach

          SLD czyli komuniści ruscy, Lewica i inne ścierki poparli budowę

          • 5 14

        • (1)

          Całkiem duże statki budowano w Stoczni Gdańskiej gdzie było wszystko, pochylnie dźwigi, hale. Po rozkradzeniu w latach 90 trzeba było zacząć produkcję w krzakach nad Wisłą.

          • 5 1

          • Rozkradli Polskie, łokradli , a kto? Uni , panie, Uni

            • 4 1

      • W 1905 roku jakoś zdawali sobie z tego sprawę i zrobili obracany most kolejowy (środkowe przęsło) (1)

        Były tam 3 przęsła, dwa skrajne stałe. Most był zdemontowany przed budową nowego w 2016 roku. Przy takiej inwestycji nie jest żadnym problemem podwyższyć nasypy, tym bardziej, że wokół jest dużo miejsca na to. Obecne lokomotywy bez problemu wciągają najcięższe składy na wzniesienia nachylone powyżej 12-15%. Składy z lat 80 i 90 dawały radę na większe. Właśnie ze względu na to co jest od strony Stoczni Wisła światło powinno być większe, tor wodny jest utrzymywany stale od strony portu nie od Stoczni Wisła (choć i tam poszerzono i pogłębiono kanał).

        Zobacz jak jest usytułowany most Siennicki i jakie są podjazdy na niego. Kiedyś był to most zwodzony. W tej chwili jest w fatalnym stanie i wymaga w niedługiej perspektywie rozbiórki a nie doraźnego szpachlowania, bo zapada się. Przyczółki się rozjeżdżają. One mają być wyburzone i ma być zbudowany nowy trochę podobny do tego kolejowego.

        • 11 4

        • Nawet Schlezwik Holstein by przepłynął tylko po co? Przecież lidle i aldi mają u siebie.

          • 2 0

    • (4)

      Dokładnie. To było planowanie bez głowy.

      • 5 4

      • Lata budowy to 1999-2001 (2)

        Mam wrażenie, że to wszystko było starannie zaplanowane, aby wyciąć przemysł z tego terenu i nabrzeży i w dużej mierze zapchać go deweloperką. To W Gdańsku jest znany temat. Podejrzewam, że plany na okolice Przeróbki już były rozpisane, wtedy dzielono tereny stoczniowe i te przy Angielskiej Grobli.

        • 5 8

        • To wtedy (1)

          Znaleźli te złoto teście?
          Wracając z Niemiec?

          • 7 2

          • z Reichu od jakiegoś baura z robót przymusowych

            jak to tłumaczono

            • 2 1

      • Były głosy na budowę wantowego na duzo większą wysokość, niestety koszty pogrzebały pomysł

        Poza tym, wjazd z Przeróbki na ten most byłby niemożliwy w obecnym kształcie.

        • 3 0

    • Wałek SLD jak nikt jeszcze walków nie robił (1)

      Kosztował miliard, drugi SLD wybudowało w Warszawie, też za miliard.

      • 1 4

      • 10% to 10%

        • 0 0

    • To nic nie da

      To nic nie da, jest jeszcze most kolejowy i Siennicki

      • 0 0

    • e tam

      I po co skoro jest dostęp z dwóch stron !

      • 1 0

  • Jaki tam most wantowy?

    Nic nadzwyczajnego.
    Na kaszubach potrykusy nad rowem melioracyjnym między polami zrobili most z linek do prania by rozrzutnikiem do gnojówki można było przejechać.
    Po wprowadzeniu ciągnika z rozrzutnikiem na pole, zablokowali pedał gazu sztachetą od płotu co by automatykę pracy wprowadzić i gnojówka sama się po polu rozrzucała, a oni pijackim zwyczajem harde w łapę wzięli i polegli w rowie podziwiając cud kaszubskiej myśli technicznej.

    • 5 5

  • Za czyszczenie Mostu, czy tunelu niech płaci Port!

    • 4 2

  • Pfff.....

    Taki tam most wantowy to równie dobrze owsiki pomiędzy półdupkami mogą sobie wybudować, żadna rewelacja...

    • 2 4

  • Konsultacje mają pomóc znajomym królika dać taką cenę, żeby przypadkiem nie wygrał ktoś spoza systemu. (1)

    • 9 5

    • pisowski system juz dziala .

      • 0 0

  • Pytanie do czytelników (3)

    Czy przy budowie mostów uwzględniamy krzywiznę ziemi?

    • 4 3

    • Wg mnie prędkość względną Drogi Mlecznej w odniesieniu do czarnych dziur.

      • 2 0

    • Tak. Powyzej 30 m.

      • 0 0

    • Coś ty. Ziemia jest płaska jak deska do prasowania.

      • 5 0

  • Pamietam otwarcie. Pazdziernik 2001, huraganowy wiatr i przenikliwe zimno.

    Warszawka przyjechala w letnich ubraniach. Pani Szymanek-Deresz z Kancelarii Prez RP dostala szczękoscisku, nie mogla przemawiac. Po uroczystosci na moscie - obiad na statku Żeglugi Gdanskiej, szypet nie chcial wyplynac na sztormowe morze. Ze dwie godziny plywal w kólko po Motlawie. Flagi i banery porwane na strzepy...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane