• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motorniczy nie sprzedał biletu. GAiT: bo nie musiał

Max, czytelnik Trojmiasto.pl
25 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Motorniczowie i kierowcy autobusów mogą sprzedawać bilety w pojazdach komunikacji miejskiej jedynie za odliczoną kwotą (zdjęcie ilustracyjne). Motorniczowie i kierowcy autobusów mogą sprzedawać bilety w pojazdach komunikacji miejskiej jedynie za odliczoną kwotą (zdjęcie ilustracyjne).

Pan Maks chciał kupić w tramwaju bilet. Nie miał odliczonej kwoty, więc zrezygnował z reszty wynoszącej 10 groszy. Motorniczy odmówił mu jednak sprzedaży biletu, a później - jak twierdzi nasz czytelnik - go ignorował, był wulgarny i wykonywał gesty świadczące o tym, że może go uderzyć. Przewoźnik twierdzi, że motorniczy zachował się właściwie, bo przepisy mówią o sprzedaży biletów wyłącznie za odliczoną kwotę. Zachowania motorniczego nie można zweryfikować, bo GAiT nie dysponuje zapisem z kamer monitoringu.



Czy kupując bilet zawsze masz odliczoną kwotę?

Oto historia pana Maksa:

W dniu 17 lipca poruszałem się tramwajem o numerze pojazdu 1035 (linia 11 Odrzańska-Witosa). Chciałem zakupić bilet. Motorniczy w ogóle nie reagował, nawet nie miał zamiaru otworzyć okienka w drzwiach do kabiny. Dopiero po głośniejszym upomnieniu, łaskawie otworzył. I zaczęło się.

Poprosiłem o bilet za 1.90 zł i położyłem 2 zł. Kierowca z krzykiem, że "sprzedaje bilety tylko za odliczoną kwotą", na co odrzekłem, że nie musi wydawać 10 groszy.

Do końca trasy motorniczy mnie ignorował. Na pętli spisywałem numer pojazdu oraz numer motorniczego. Ten wyszedł z kabiny i krzyknął do mnie "wypier...! końcowy".

Podszedłem do kabiny, a motorniczy zamaszystym ruchem dał mi do zrozumienia, że może mnie uderzyć. Wdałem się z nim w kłótnię i usłyszałem "jak dorwę cię na ulicy, to ci nogi z d...y powyrywam". Po przyjściu do domu złożyłem pisemną skargę do ZTM na motorniczego o numerze 3192.

Nie poruszyłbym tego wydarzenia, gdyby nie fakt, że nie chodziło o brak odliczonej kwoty, ale o fakt, że dla motorniczego był to ostatni kurs i już dawno (wsiadłem na przystanku Odrzańska, a więc dwa przystanki do końcowego przystanku) był spakowany i nie miał zamiaru przemęczać się sprzedażą biletów.

Natomiast brak kultury (wulgaryzmy, opryskliwość itd.) są niestety dość częstym zjawiskiem, zarówno wśród motorniczych, jak i kierowców.

Stanowisko przewoźnika Gdańskie Autobusy i Tramwaje:

Sprzedaż biletów w pojeździe regulują "Przepisy porządkowe obowiązujące w pojazdach komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku", które stanowią, iż "opłata za bilet zakupiony u prowadzącego pojazd powinna być uiszczona kwotą odliczoną" (przypomina o tym również naklejka na kabinie motorniczego) oraz, że "pasażerowie... oraz obsługa... obowiązani są do przestrzegania przepisów porządkowych". Stosowanie tych zasad eliminuje sytuacje konfliktowe. Planując podróż w godzinach wieczornych i nie dysponując odliczoną kwotą można dokonać płatności mobilnej w kilku dostępnych aplikacjach, zakupić bilet w coraz liczniejszych biletomatach lub posiadać jeden bilet w portfelu.

Zakup biletu u prowadzącego pojazd na zasadzie "proszę zatrzymać resztę" nie jest możliwy. Przepisy zabraniają niewydawania reszty, gdyż nie można pobierać opłaty wyższej niż przewiduje to taryfa. Prowadzący pojazdy obawiają się takich sytuacji, gdyż zdarzały się skargi na przywłaszczenie reszty, pomimo, iż pasażer prosił o niewydawanie reszty. Zapis monitoringu potwierdzał, iż przyjęta została moneta o nominale wyższym niż cena wydanego biletu. Efekt - poważne sankcje dyscyplinarne.

Instrukcja dla kierowców i motorniczych stanowi iż "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie". Motorniczy w złożonym wyjaśnieniu zapewnia, iż zachowywał się prawidłowo. Ze względu na brak zapisu monitoringu nie mamy możliwości zweryfikowania opisanych przez pasażera okoliczności, a w efekcie podstaw formalnych do uznania winy i zastosowania sankcji dyscyplinarnych. Reasumując - nie ma przyzwolenia na niewłaściwe zachowanie, a konsekwencją wszystkich udokumentowanych przypadków są sankcje dyscyplinarne.

Jeżeli zachowanie motorniczego było niewłaściwe lub mogło być tak odebrane, to bardzo przepraszam.

Krzysztof Wojtkiewicz
główny specjalista ds. eksploatacji, Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Max, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (732) 7 zablokowanych

  • Koniec z biletami u motorniczego

    Zakup biletu u motorniczego, to jakiś archaizm. Są biletomaty na przystankach są aplikacje mobilne, są punkty z biletami. Dodatkowo urządzenie do sprzedaży powinno być w każdym pojeździe. Nawet w Olsztynie komunikacja tak działa. Należy zakończyć sprzedaż biletów przez motorniczego.

    • 9 1

  • Automat w Jelitkowie!

    Dlaczego nie ma automatu w Jelitkowie? ! Kierowcy i motorniczowie to nie handlarze!

    • 10 1

  • Coraz gorzej .. (7)

    Beszczelnosc kierowców autobusów i motorniczych w Gdańsku to standard.staram się zazwyczaj kupić bilet w automacie ale te często nie działają lub na niektórych przystankach nie działają.Kierowcy faktycznie udają ze nie słyszą awanturuja się itd.wydać resztę z 2 zł...faktycznie problem...to jest złośliwość zwykla nic więcej.jak komuś praca się nie podoba niech zmieni a nie rzuca się jak potluczony nie raz miałam mało przyjemna wymianę zdań z kierowcą autobusu.jeżdżę codziennie i są tacy których już się zna...jak widzę jednego i drugiego z krzywa miną to się odechciewa wsiadac do autobusu.Nie dość że autobusy brudne ,śmierdzące,zazwyczaj bez klimatyzacji to jeszcze kierowcą cham.a za bilet kasuja jak za zboże...masakra

    • 4 12

    • Jak się nie podoba to zainwestuj w rower! (3)

      Dlaczego kierowcy nie reagują? Rozmowa z prowadzącym pojazd podczas jazdy jest zabroniona! Gdy klimatyzacja lub ogrzewanie są sprawne naprawdę nic nie słychać! Skąd mamy brać 10 lub 20 groszy skoro większość nie płaci odliczoną kwotą? !? Nie jesteśmy handlarzami!

      • 5 2

      • jesteś (2)

        skoro twój pracodawca taka usługę prowadzi.

        • 0 4

        • Może frytki do tego?

          • 4 0

        • Nie mój pracodawca a rada miasta Gdańska wprowadziła przepis tzw za odliczoną kwotę :)

          • 2 0

    • do rodowitej gdanszczanki

      Pewnie jako młoda dziewczyna należałaś do Bund Deutscher Mädel i dlatego piszesz beszczelnośc zamiast bezczelny.Skorzystaj ze slownika od czasu do czasu.

      • 5 2

    • Rodowita gdańszczanka, a pisać nie umie poprawnie. Wstyd!

      • 3 1

    • A dla Ciebie jeśli problemem jest posiadanie odliczone kwoty to proponuję zmienić środek transportu lub dostosować się do zasad w obecnym

      • 0 0

  • Biletomat w autobusie (2)

    Rozwiązaniem byłoby wprowadzenie biletomatów w autobusie. Takie rozwiązanie jest w Lublinie, świetna sprawa.

    • 8 1

    • Nie, prawdziwym rozwiązaniem...

      to byłoby wprowadzenie monet o nominale 1,90zł. I po problemie

      • 1 0

    • Popieram biletomat w autobusie

      I w Krakowie też. Kierowca nie powinien w ogóle sprzedawać biletów w pojeździe. On ma się skupić na jeździe a nie bawić w kioskarza

      • 1 0

  • Urząd skarbowy

    Za brak paragonu powinna być kara!
    Przecież wszyscy powinni być tak samo traktowani

    • 6 0

  • Ryba

    Wszyscy wiedza kto rządzi w gait. ryba psuje się od głowy!! No ale dopóki budyń bedzie na szczycie doputy ta ryba nawet bez głowy zostanie.zle bardzo zle ale co tam - lubu dubu niech zyje prezes naszego klubu. Szczerze aż wstyd ze w takim miescie istotą jest koleś a nie profesjonalizm !!! Wszyscy widzą wszyscy słyszą a gora jak zamurowana.Trzeba mieć charakter zeby tyle wytrzymać a moze znowu wygram a co tam jeleni nie brakuje.

    • 3 1

  • ludzie zastanówcie się co wy piszecie !

    ludzie wezcie sie zastanowcie co wy piszecie jedziecie komunikacja i chcecie byc szanowani przez motorniczych i kierowcow a sam jaki macie szacunek do nich !! pierw spójrz na siebie a pozniej oceniaj innych prosto jest ocenic innych a nie siebie , to oni woza wasze d*py do pracy na wycieczki i swieta to oni poswiecaja czas wam bardziej niz swoim rodzinom a dostaja takie podziekowania ... kiedys ludzie sie cieszyli ze tramwaj przyjechal i ze dojada do domu a teraz chwila spoznienia to odrazu krzywa mordka jest bo winna motorniczego bo nie umie jezdzic na czas ale czy się zastanowiłeś że to wy takie opóźnienia robici tramwaj to nie Tax że poczeka ze ma czas ich goni czas który mają nałożony przez ztm... kazdy zwasz moze jak by zostal motroniczym na tydzien to by zobaczyl jaka to jest ciezka praca i odpowiedzialnosc !!!
    I wtedy może byście zaczęli ich szanować a oni by mieli stosunek inny do was ;)

    • 10 2

  • Maxiu leżeć! (1)

    Nie szczekać!

    • 2 2

    • Nie wymagaj za dużo od kundla

      • 0 1

  • Motorniczy-typowy KODziarz (2)

    • 2 4

    • Co ma piernik do wiatraka?

      Fanatyczny pisiaku

      • 2 0

    • Fanatyk pisior, najgorsze połączenie

      • 2 0

  • (3)

    a kasowniki często źle odbijają bilet i co wtedy ? ostatnio musiałem skasować 3.

    W GAiT nic nie działa i nic się nie da

    co za dno i 7 metrów mułu

    co na to Adamowicz ? nie musisz się obawiać że ktoś zapyta

    Tutaj w ogóle nie stosuje się nowoczesnych rozwiązań. Zobaczcie sobie bielty w Barcelonie na kartoniku masz na 10 przejazdów, noweczesne kasowniki. W Niemczech automaty wydające same resztę.

    W Gdańsku Nie Da się!

    • 3 1

    • W Gdańsku też automaty wydają resztę (1)

      Kierowcy i motorniczowie nie i bardzo dobrze

      • 0 0

      • mówię o automacie w autobusie przy motorniczym. Motorniczy daje Ci bilet a resztę wydaje Ci automat.

        • 0 0

    • Następnym razem to nie kasuj trzech biletów...

      ... tylko skasuj kanara jak wsiądzie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane