• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można montować sekundnik przy światłach, ale w Trójmieście ich nie zobaczymy

Maciej Naskręt
30 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości. Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości.

Ministerialni urzędnicy zgodzili się na montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych. Problem w tym, że ich nie zobaczymy na trójmiejskich skrzyżowaniach - głównie ze względu na to, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach. Czy mamy czego żałować?



Czy sekundniki usprawniłyby podróże w Trójmieście?

W miniony piątek Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że wyświetlacze będą mogły być instalowane na drogach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, marszałka województwa, starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu.

Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to może się przyczynić do poprawy płynności ruchu na drogach, ale jak zwykle problem tkwi w szczegółach. Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.

Obecnie w Trójmieście takich miejsc jest bardzo mało.

- Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta. W centrum Gdańska sygnalizacje mają zmienny program sygnalizacji - mówi Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Mało tego, na głównej arterii Gdańska funkcjonuje system Tristar, który dostosowuje program sygnalizacji do natężenia ruchu na drodze, co w praktyce uniemożliwia montaż sekundników w zgodzie z uchwalonymi niedawno przepisami.

Z tego samego powodu nie ma szansy na zmiany w Gdyni i Sopocie.

Opinie o sekundnikach bardzo różne

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada opinie na temat sekundników z wielu europejskich krajów, a także Stowarzyszenia - Klubu Inżynierii Ruchu KLIR oraz wyniki obserwacji zarządców dróg, którzy zdecydowali się na montaż tych urządzeń.

Opinie te nie są jednoznaczne. Choć specjaliści zgodni są co do jednej kwestii - sekundniki ich zdaniem powinny być montowane w sytuacji, gdy kierowanie ruchem wahadłowym odbywa się za pomocą sygnalizacji. Co w pozostałych sytuacjach? Tu głosy są podzielone: jedne mówią o zwiększeniu płynności ruchu, inne o rozpraszaniu kierowców i zmniejszaniu bezpieczeństwa na drodze.

Jako ciekawostkę można podać miasto Grudziądz, gdzie zarząd dróg zainstalował liczniki, na których funkcjonowały urządzenia do pomiaru prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość.

Odsetek pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z prędkością ponad 100 km/godz. wzrósł w tym czasie w niektórych miesiącach o 100, a nawet o ponad 100 proc. Tu możemy przeczytać raport na temat tego zjawiska.

Opinie (260) 3 zablokowane

  • Osobiście mi jest to obojętne czy będą czy nie (2)

    Ale tłumaczenie powodu dla którego nie można ich zamontować w Trójmieście jest śmieszne. Zwyklego licznika nie można zsynchronizować z takim zaawansowanym systemem jakim jest Tristar? Bardzo wątpię.

    • 15 1

    • jak czytam artykuł (1)

      Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.
      W Tristarze program zmienia się nawet w ciągu trwania fazy,,,,

      • 1 0

      • Czyli jak zwykle wyszedł legislacyjny bubel. Najbardziej przydatny licznik byłby właśnie w zmieniających się sygnalizacjach. Przy normalnych kierowcy, a przynajmniej ci co często w danym miejscu jeżdżą, wiedzą mniej więcej gdzie się światła zmieniają szybko, a gdzie można zasnąć czekając na zmianę.

        • 5 0

  • Biednemu

    To i wiatr w oczy

    • 1 0

  • taaaa

    trójmiejscy kierowcy to ofermy, co nawet potwierdziły firmy ubezpieczeniowe.
    żadne sekundniki nic nie zmienią, bo teraz tez nie potrafią ruszać z zielonego.
    zapala się a ta oferma szuka biegu i gazu ;)

    • 4 5

  • Znowu niedasizm, i ten tajemniczy drogi Tristar którego nikt w 3mieście nie widział. (2)

    • 7 3

    • a Amerykanie (1)

      nie wylądowali na księżycu

      • 0 1

      • Wylądowali deklu.

        • 0 0

  • W Gdańsku już były, w latach 80-tych, w 2 czy 3 miejscach.

    Czy teraz coś by to zmieniło? Wątpię.

    • 3 0

  • (1)

    Jak nasza sygnalizacja jest zmienna? Przeciez twn caly tristar nie dziala

    • 7 0

    • Udowodnij że nie działa

      • 0 3

  • Tylko ten tristar nie dziala

    • 8 0

  • Najbardziej debilne wytłumaczenie jakie kiedykolwiek przeczytałem ..... (2)

    Najbardziej debilne wytłumaczenie jakie kiedykolwiek przeczytałem .....

    Ludzie wyświetlacz z liczbą il. sekund do zmiany świateł jak sama nazwa sugeruje do wyświetla informacji za ile co się pojawi - tak tylko wyświetlacz jak te kolorki a nie urządzenie do sterowania - od tego są ogólnie ujmując inne podzespoły - OMG - krótko mówiąc zmiana wyświetlania sygnału oparta jest o czas trwania danego sygnału no chyba że w centrum Tristar siedzą osoby które, POTRAFIĄ włączyć na jednym skrzyżowaniu nagle wszystkie światła zielone (dla pieszych też ) - to była by zabawa jak Watch Dogs

    Wrocław tu jest dobrym przykładem - częstotliwość zmiany świateł jakoś tam nie koliduje z WYŚWIETLANIEM INFORMACJI o TYM ..... a często to regulują :P

    - proszę włączcie troszkę logiki jak już poruszacie pewne tematy zdefiniwane matematycznie

    • 10 5

    • no tak logika

      jeżeli długość światła zielonego (zwykła sygnalizacja akomodacyjna - nie mówiąx o systemie sterowania) jest definiowana na bieżąco w zależności od zajętości detektora lub innych warunków logicznych - to sterownik rozpoczynając wyświetlanie zielonego światła nie wie jak długo będzie je wyświetlał - 5, 10, 15 sek.... - jak w takiej sytuacji odliczać? W zasadzie można np ostatnie 3 sekundy - ale jak czytamy:
      Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.

      • 1 2

    • Bzdury gadasz, bo na skrzyżowaniach we Wrocławiu gdzie są sekundniki nie ma ITSu.

      • 0 0

  • Skrzyzowanie Chłopskiej z Pomorską

    Sekundniki dla tramwajów sa już od kilku lat (jadąc z jelitkowa)

    • 2 1

  • Przecież to by pomogło niektórzy z uczestników jazdy mają taki start że masakra zielone a oni dopiero sprzęgło jedynka i gaz po drugie skrzyżowane powinno być przejeżdżane dynamicznie a nie w sennym tempie

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane