- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (255 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (92 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (94 opinie)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (181 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (337 opinii)
- 6 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
Można montować sekundnik przy światłach, ale w Trójmieście ich nie zobaczymy
Ministerialni urzędnicy zgodzili się na montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych. Problem w tym, że ich nie zobaczymy na trójmiejskich skrzyżowaniach - głównie ze względu na to, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach. Czy mamy czego żałować?
Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to może się przyczynić do poprawy płynności ruchu na drogach, ale jak zwykle problem tkwi w szczegółach. Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.
Obecnie w Trójmieście takich miejsc jest bardzo mało.
- Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta. W centrum Gdańska sygnalizacje mają zmienny program sygnalizacji - mówi Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Mało tego, na głównej arterii Gdańska funkcjonuje system Tristar, który dostosowuje program sygnalizacji do natężenia ruchu na drodze, co w praktyce uniemożliwia montaż sekundników w zgodzie z uchwalonymi niedawno przepisami.
Z tego samego powodu nie ma szansy na zmiany w Gdyni i Sopocie.
Opinie o sekundnikach bardzo różne
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada opinie na temat sekundników z wielu europejskich krajów, a także Stowarzyszenia - Klubu Inżynierii Ruchu KLIR oraz wyniki obserwacji zarządców dróg, którzy zdecydowali się na montaż tych urządzeń.
Opinie te nie są jednoznaczne. Choć specjaliści zgodni są co do jednej kwestii - sekundniki ich zdaniem powinny być montowane w sytuacji, gdy kierowanie ruchem wahadłowym odbywa się za pomocą sygnalizacji. Co w pozostałych sytuacjach? Tu głosy są podzielone: jedne mówią o zwiększeniu płynności ruchu, inne o rozpraszaniu kierowców i zmniejszaniu bezpieczeństwa na drodze.
Jako ciekawostkę można podać miasto Grudziądz, gdzie zarząd dróg zainstalował liczniki, na których funkcjonowały urządzenia do pomiaru prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość.
Odsetek pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z prędkością ponad 100 km/godz. wzrósł w tym czasie w niektórych miesiącach o 100, a nawet o ponad 100 proc. Tu możemy przeczytać raport na temat tego zjawiska.
Opinie (260) 3 zablokowane
-
2017-05-30 22:09
Osobiście mi jest to obojętne czy będą czy nie (2)
Ale tłumaczenie powodu dla którego nie można ich zamontować w Trójmieście jest śmieszne. Zwyklego licznika nie można zsynchronizować z takim zaawansowanym systemem jakim jest Tristar? Bardzo wątpię.
- 15 1
-
2017-05-30 22:21
jak czytam artykuł (1)
Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.
W Tristarze program zmienia się nawet w ciągu trwania fazy,,,,- 1 0
-
2017-05-30 22:40
Czyli jak zwykle wyszedł legislacyjny bubel. Najbardziej przydatny licznik byłby właśnie w zmieniających się sygnalizacjach. Przy normalnych kierowcy, a przynajmniej ci co często w danym miejscu jeżdżą, wiedzą mniej więcej gdzie się światła zmieniają szybko, a gdzie można zasnąć czekając na zmianę.
- 5 0
-
2017-05-30 22:09
Biednemu
To i wiatr w oczy
- 1 0
-
2017-05-30 22:12
taaaa
trójmiejscy kierowcy to ofermy, co nawet potwierdziły firmy ubezpieczeniowe.
żadne sekundniki nic nie zmienią, bo teraz tez nie potrafią ruszać z zielonego.
zapala się a ta oferma szuka biegu i gazu ;)- 4 5
-
2017-05-30 22:19
Znowu niedasizm, i ten tajemniczy drogi Tristar którego nikt w 3mieście nie widział. (2)
- 7 3
-
2017-05-30 22:23
a Amerykanie (1)
nie wylądowali na księżycu
- 0 1
-
2017-05-30 22:27
Wylądowali deklu.
- 0 0
-
2017-05-30 22:20
W Gdańsku już były, w latach 80-tych, w 2 czy 3 miejscach.
Czy teraz coś by to zmieniło? Wątpię.
- 3 0
-
2017-05-30 22:21
(1)
Jak nasza sygnalizacja jest zmienna? Przeciez twn caly tristar nie dziala
- 7 0
-
2017-05-30 22:46
Udowodnij że nie działa
- 0 3
-
2017-05-30 22:24
Tylko ten tristar nie dziala
- 8 0
-
2017-05-30 22:26
Najbardziej debilne wytłumaczenie jakie kiedykolwiek przeczytałem ..... (2)
Najbardziej debilne wytłumaczenie jakie kiedykolwiek przeczytałem .....
Ludzie wyświetlacz z liczbą il. sekund do zmiany świateł jak sama nazwa sugeruje do wyświetla informacji za ile co się pojawi - tak tylko wyświetlacz jak te kolorki a nie urządzenie do sterowania - od tego są ogólnie ujmując inne podzespoły - OMG - krótko mówiąc zmiana wyświetlania sygnału oparta jest o czas trwania danego sygnału no chyba że w centrum Tristar siedzą osoby które, POTRAFIĄ włączyć na jednym skrzyżowaniu nagle wszystkie światła zielone (dla pieszych też ) - to była by zabawa jak Watch Dogs
Wrocław tu jest dobrym przykładem - częstotliwość zmiany świateł jakoś tam nie koliduje z WYŚWIETLANIEM INFORMACJI o TYM ..... a często to regulują :P
- proszę włączcie troszkę logiki jak już poruszacie pewne tematy zdefiniwane matematycznie- 10 5
-
2017-05-30 22:34
no tak logika
jeżeli długość światła zielonego (zwykła sygnalizacja akomodacyjna - nie mówiąx o systemie sterowania) jest definiowana na bieżąco w zależności od zajętości detektora lub innych warunków logicznych - to sterownik rozpoczynając wyświetlanie zielonego światła nie wie jak długo będzie je wyświetlał - 5, 10, 15 sek.... - jak w takiej sytuacji odliczać? W zasadzie można np ostatnie 3 sekundy - ale jak czytamy:
Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.- 1 2
-
2017-05-31 09:28
Bzdury gadasz, bo na skrzyżowaniach we Wrocławiu gdzie są sekundniki nie ma ITSu.
- 0 0
-
2017-05-30 22:29
Skrzyzowanie Chłopskiej z Pomorską
Sekundniki dla tramwajów sa już od kilku lat (jadąc z jelitkowa)
- 2 1
-
2017-05-30 22:32
Przecież to by pomogło niektórzy z uczestników jazdy mają taki start że masakra zielone a oni dopiero sprzęgło jedynka i gaz po drugie skrzyżowane powinno być przejeżdżane dynamicznie a nie w sennym tempie
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.