• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Muzeum II WŚ zapłaciło 25 tys. za wywiad ze swoim dyrektorem

Rafał Borowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 21:00 (12 lipca 2018)
Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki. Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki.

Ok. 25 tys. zł zapłaciło w ubiegłym roku Muzeum II Wojny Światowej za publikację wywiadu sponsorowanego ze swoim dyrektorem, Karolem Nawrockim w tygodniku "Sieci" - poinformowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w odpowiedzi na interpelację poselską Izabeli Leszczyny z PO.



Jak oceniasz wykupienie płatnego wywiadu z dyrektorem publicznej instytucji za 25 tys. zł?

Sprawę opisał poświęcony mediom portal press.pl.

Izabela Leszczyna, posłanka PO, kilka miesięcy temu skierowała do ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego interpelację, w której pytała o zlecenia na rzecz spółek Apella S.A. oraz Fratria sp. z o.o. w latach 2016-2017.

Apella S.A. to trójmiejska agencja marketingowa, która współpracuje m.in. z Grupą Energa czy SKOK-ami. Jest także współudziałowcem spółki Fratria, która jest wydawcą m.in. tygodnika "Sieci" oraz wielu serwisów internetowych, takich jak wsieciprawdy.pl, wpolityce.pl, wgospodarce.pl, wmeritum.pl.

Po zbadaniu sprawy urzędnicy MKiDN odpisali, że sam resort nie wykonywał żadnych umów we współpracy z tymi firmami, natomiast robiły to zależne od niego instytucje. W ciągu dwóch lat zleciły one spółce Fratria osiem zadań.

Wśród nich znalazł się wywiad sponsorowany z dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej, doktorem Karolem Nawrockim, opublikowany w tygodniu "W Sieci" w 2017 roku w związku z rocznicą wybuchu II wojny światowej oraz otwarciem wystawy czasowej "Westerplatte w 7 odsłonach". Koszt publikacji wyniósł 25 092 zł.

O komentarz do tej informacji poprosiliśmy rzecznika Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Opublikujemy go, gdy dostaniemy odpowiedź.

Inne zlecenia jednostek podległych MKiDN pochodziły od Narodowego Instytutu Audiowizualnego (redakcja materiałów informacyjnych i zamieszczenie ich w tygodniku "Sieci" - 30 tys. zł), Narodowego Centrum Kultury (zakup powierzchni reklamowej i publikacji reklamy na potrzeby konkursu na stworzenie scenariusza filmu fabularnego o historii Polski - 15 tys. zł), Instytutu Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność (reklama kampanii edukacyjnej w ramach międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu - 3,69 tys. zł). Muzeum Piaśnickie w Wejherowie będące oddziałem Muzeum Stutthof wykupiło reklamę za 4,92 tys. zł, Zamek Królewski na Wawelu za 2,75 tys. zł, zaś Muzeum Historii Polski za 1,37 tys. zł.

Z ujawnionych pod koniec kwietnia danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że tygodnik "Sieci" jest czwartym najchętniej czytanym tygodnikiem opinii w Polsce. Średnia sprzedaż pisma w lutym wyniosła ponad 50 tys. zł. Przed nim plasowały się jedynie "Gość niedzielny" (117 tys.), "Polityka" (97 tys.) i "Newsweek" (88 tys.).

Stanowisko władz MIIWŚ ws. artykułu
 
Szanowni Państwo

W związku z doniesieniami medialnymi na temat wypłacenia tygodnikowi "W Sieci" kwoty 25 tys. zł za "wywiad" z dyrektorem Karolem Nawrockim, uprzejmie informujemy, że wywiad ten był elementem promocji Muzeum, nie zaś osoby dyrektora, a przede wszystkim szczególnego wydarzenia, jakim było otwarcie wystawy czasowej prezentującej plon pierwszych w historii badań archeologicznych na półwyspie Westerplatte, zatytułowanej "Westerplatte w 7 odsłonach". Forma wywiadu, nie zaś reklamy graficznej, czy tekstowej, została zaproponowana jako atrakcyjniejsza i bardziej interesująca dla czytelnika. Jest to sposób powszechnie stosowany w przypadku promowania kultury. Płatna forma tego sposobu promowania wystawy czasowej wynikała z wymogu jego ukazania się w ściśle określonym momencie, tuż przed 1 września, kiedy wystawa miała swój wernisaż. Cena zaproponowana przez tygodnik i zaaprobowana przez Muzeum nie odbiegała znacząco od rynkowych cen tego typu usługi w innych podobnych mediach. Nie różniła się przy tym od potencjalnej ceny innej formy reklamy (layout reklamowy). Promocja wystawy czasowej sfinansowana została w całości ze środków własnych Muzeum, a więc z dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży biletów i innych oferowanych przez Muzeum usług.

Aleksander Masłowski rzecznik prasowy, p.o. kierownik Działu Promocji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Miejsca

Opinie (238) 7 zablokowanych

  • Całe PO (3)

    Wszędzie przekręty

    • 6 32

    • (1)

      Dlatego tylko Kacper Płażyński jako prezydent miasta zrobi porzadek z tymi peowcami w muzeum.

      • 7 12

      • Kto???

        kacperek to ze swoja kupa jeszcze do niedawna pozadku Sam nie umial zrobic.Ten dzieciak umiial jedynie z polecenia kolegow I mocodawcow z pisu oczywiscie zwolywac konferencje z ktorych nic nie wynikalo ha ha.Jedyne co moze wygrac to wybory na stanowisko menago Zabki ha ha

        • 11 2

    • Dyrektor muzeum jes z pis, gazetka co przytuliła 25 tys. tż jest pisowska

      Kacper będzie siedział cicho, bo on nie szczeka jak koledzy robią "biznesy"

      • 14 1

  • Naworcki może wrócisz do Glinojecka?

    Nikt cie tu kuźwa nie lubi. Każdy przyzwoity dyrektor podałby się do dymisji za takie przekręty finansowe

    • 44 4

  • Słabo Karol słabo... (1)

    Pamiętam turnieje piłki nożnej na boisku gimnazjum nr 2, wtedy byłeś normalny.
    Szacunek wielki za to jak się wykształciłeś i w ogóle... ale przesiąkasz całym ścierwem politycznym, że aż przykro patrzeć.
    Na Twoim miejscu nie brnąłbym w to, ale każdy z nas chciałby godnie zarabiać. Trzymaj się. I powodzenia.

    • 28 5

    • Szacunek? Turnieje piłki?

      Mylisz pojęcia. Szacunek można mieć do wynalazcy leku, do wolontariusza pomagającego staruszkom, a nie do pulpeta z podgolonym łbem, który monetyzuje swoje dyskusyjne wykształcenie.

      • 13 3

  • To teraz się dziennikarzom sprzedaje wywiady?

    Kpina i żenada. Po chusteczkę jeszcze zawód „dziennikarza” istnieje?

    • 34 2

  • Polityczna korupcja!!! (1)

    Dziwne??? NIE, teraz to NORMA!!!!!!!!

    • 32 3

    • dojna zmiana przy korycie

      • 8 0

  • zarąbista kariera hehe (1)

    w latach 2013–2017 naczelnik Okręgowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Gdańsku

    • 26 1

    • Warto wspomnieć dlaczego i dzięki komu dostał etat w IPN.

      • 12 1

  • c h o r e

    Dyrektor prestiżowej, państwowej instytucji płaci dwóm cwaniaczkom 25.000 zlotych za przepowadzenie ze soba wywiadu dla ich prywatenego szmatławca.

    Nawrocki, jak Ci nie wstyd, chłopie

    • 52 4

  • To juz wiecie na co pojda pieniadze jesli PiS wygra w Trojmiescie.

    Misiewicze, wyprowadzanie pieniedzy z budzetow miast do zaprzyjaznionych osob. Czyli PiSowski standard.

    • 43 4

  • pis dyma ciemny lud, który za 500+ przymyka na to oko.

    • 38 5

  • Pisowskie okradanie Polski a co za tym nas wszystkich kwitnie. Te smieci pewnego pieknego dnia stana przed trybunalem stanu a potem kula w leb i konfiskata majatku. Bedzie to piekny dzien dlanaszej okradanej ojczyzny

    • 28 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane