• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus omija przystanek, przy którym inne się zatrzymują

Roman
12 grudnia 2023, godz. 21:00 
Opinie (76)
Dlaczego autobusy linii nocnych nie zatrzymują się na przystankach, obok których przejeżdżają - pyta nasz czytelnik. Dlaczego autobusy linii nocnych nie zatrzymują się na przystankach, obok których przejeżdżają - pyta nasz czytelnik.

Dlaczego autobusy linii nocnych nie zatrzymują się na przystankach, obok których przejeżdżają? Co ciekawe, nie robią tego nawet na żądanie. O powody takiego stanu rzeczy pyta nasz czytelnik, pan Roman.



Z jakiego środka transportu korzystasz w nocy najczęściej?

Oto jego list:

Komunikacją miejską poruszam się stosunkowo często. Posiadam bilet miesięczny na autobusy i tramwaje w Gdańsku + gminy, co wraz z kartą mieszkańca pozwala mi korzystać z pociągów SKM i PolRegio na terenie miasta. Mieszkam na Oruni niedaleko peronu, dlatego pociągi Przewozów Regionalnych są dla mnie ważnym elementem w prawie każdej podróży z i do domu.

Jako że ostatni pociąg jadący od strony Gdyni, który zatrzymuje się na Oruni, jest w okolicy 23:00, to w późniejszych godzinach korzystam z autobusów nocnych. A raczej autobusów jednej linii o numerze N5, które podwożą mnie na przystanek GościnnaMapka.

Nowy przystanek przy falowcu. Jedna linia będzie stawać, druga nie Nowy przystanek przy falowcu. Jedna linia będzie stawać, druga nie

Autobus odjeżdża spod Dworca Głównego o pełnych godzinach od 23 do 4 (jeszcze dodatkowy kurs o 23:30), dzięki czemu nawet nie trzeba sprawdzać rozkładu, żeby wiedzieć, o której godzinie pojawić się na przystanku. Zawsze wsiadałem na przystanku Dworzec GłównyMapka lub Brama WyżynnaMapka, nie zastanawiając się, jaka jest trasa autobusu. Ważne, żeby w odpowiednim momencie wdusić czerwony przycisk "STOP", bo wszystkie następne przystanki aż do końcowego są na żądanie.

Krótki spacer na przystanek, a tam niespodzianka



Ostatnio, jako że byłem przed czasem na przystanku Brama Wyżynna, postanowiłem przejść się kawałeczek w stronę domu i tam wsiąść do autobusu. Zdziwiłem się, gdy autobus linii N5 nie zatrzymał się na wezwanie na przystanku ZaroślakMapka. Z początku myślałem, że stałem za daleko od wiaty i kierowca mógł mnie nie zauważyć. Okazało się, że ten autobus po prostu nie zatrzymuje się na przystanku, przy którym przejeżdża, nawet na żądanie!

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Za to autobus linii N1 już tak. Kolejny przystanek, na którym można się zatrzymać, jadąc N5, jest SandomierskaMapka. Rozumiem, że Zaroślak nie jest obleganym przystankiem, ale powinna być możliwość zatrzymania n/ż, chociażby dlatego, że odległość między przystankiem Sandomierska a Brama Wyżynna wynosi ponad 2 km.

Na przystanku ToruńskaMapka przy SKM Śródmieście również nie można wsiąść do tego autobusu. Ostatnie pociągi SKM do stacji Gdańsk Śródmieście przyjeżdżają po godz. 23 (23:18 i 23:48), co oznacza, że gdy chcemy kontynuować podróż do np. Pruszcza Gdańskiego, musimy albo wysiąść wcześniej w Gdańsku Głównym i tam wsiąść w N5, albo wysiadając na Śródmieściu, przesiąść się na N1 i na Sandomierskiej zgarnie nas docelowy autobus.



Po przystanku Sandomierska autobus N5 może zatrzymać się n/ż na przystanku Rejtana, który jest 500 m dalej, ale wcześniej minął ważny przystanek przesiadkowy Toruńska oraz Zaroślak, Stare Szkoty i Brama Oruńska przejeżdżając 2,2 km bez możliwości zatrzymania n/ż.

Zastanawia mnie, dlaczego wszystkie przystanki po drodze nocnego autobusu nie są dostępne do zatrzymania na żądanie.

Odpowiedzi nasuwają mi się dwie.

Nie, bo nie?



Pierwszą jest, że to jest autobus nocny i jego trasa musi być możliwie jak najszybsza i jak najbardziej zoptymalizowana pod kątem czasu przejazdu, zużycia paliwa itp. Nie ma zatrzymywania się na byle jakich, nieopłacalnych przystankach. Niech sobie pasażerowie podejdą do jakiegoś większego przystanku i tam sobie wsiądą.



Druga zaś odpowiedź, która przychodzi mi do głowy, jest bardziej realna i brzmi: nie, bo nie. Linię N5, jak i inne niektóre linie, których trasy sięgają poza gminę Gdańsk, obsługuje operator BP Tour z Lublina.

Nie wiem, jaki jest proces włączania przystanku do linii, ale trasy linii autobusowych czasami się zmieniają i nie wygląda to na superkosztowną sprawę. Żeby na rozkładzie nocnego autobusu pojawiło się kilka przystanków n/ż, według mnie nie potrzeba specjalnych analiz dotyczących ewentualnego potoku pasażerów, nawet korekty w rozkładzie. Ten autobus po prostu tamtędy przejeżdża i byłoby dobrze, gdyby można było do niego wsiąść.

Z powodu małej liczby nocnych pasażerów rozumiem pominięcie przystanków Brama OruńskaMapkaStare SzkotyMapka (kilka zabudowań mieszkalnych na ulicy Brzegi i zakłady oraz firmy na Trakcie Św. Wojciecha), ale żeby autobus nocny nie miał możliwości zatrzymania się przy końcowej stacji SKM, przy wiadukcie Biskupia Górka?

Autobusy linii N1 i N4 obsługiwane przez GAiT, potrafią się tam zatrzymać n/ż, podobnie jak i na wcześniej wspomnianych "mniejszych" przystankach Zaroślak, Nowe Szkoty i Brama Oruńska.
Roman

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (76) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Autobusy nocne rządzą się swoimi prawami.Mają mieć jak najmniej przystanków z prostej przyczyny.Większosc ludzi wraca po imprezie i wysiada na końcowym przystanku.Wiadomo że są w większości pod wpływem,gdyby autobus stawał co chwilę, już kompletnie by się pogubili.A tak kierowca na końcowym przystanku klakson,pobudka i do domciu.

    • 11 32

    • może lubią być pogubieni

      co autobusom do tego?

      • 7 5

    • Tak tak wiemy wszyscy chleją a babki dają w szyję. Zamiast powielać myśli kulawego naPiSz coś od siebie :))))))

      • 3 9

  • Opinia wyróżniona

    Dotyczy to różnych autobusów, nie tylko nocnych (8)

    Chociaż również na Oruni, przykładowo przystanek Rejtana który jest czasami pomijany mimo że nie jest przystankiem na żądanie. Powód? Chętnie poznam.

    • 72 3

    • Może to kwestia Oruńskiej legendy... wiecie...

      ... dzielnica latających noży, legenda wiecznie żywa. Mimo że od powodzi minęło tyle lat. Patologii wymyło sporo, sporo napłynęło. Nie ma to tamto, zmienia się. To już nie jest tamta Orunia. Idzie nowe. Zmiania się na lepsze.

      • 1 8

    • Przejedź się autobusem z Pruszcza do Gdańska (4)

      Stając na każdym przystanku. Linie z Pruszcza powinny stawać tylko na tych ważniejszych przystankach (Lipce, Gościnna, Sandomierska) żeby dojechać do centrum w 30 minut a nie 45 stając wszędzie

      • 11 4

      • (3)

        Mam w tym osobisty interes by autobus się tam zatrzymywał. Rano, kiedy jadę do pracy na 8 i o 17 po południu lub o 20:30 chcę by autobus zatrzymał się na moim przystanku. Nie mówię że mają jeździć co minutę. Ale skoro są co pół godziny to niech się chociaż zatrzymują.

        • 8 8

        • To niech zatrzymują się linie 189 i 289 (1)

          Które jeżdżą w takcie 15-20 minutowym. Linie pruszczańskie powinny mieć na celu przyspieszone połączenie z Gdańskiem a nie stawanie na każdym przystanku i wydłużanie czasu przejazdu

          • 8 8

          • O, widzę, oruńskie hrabiostwo minusuje

            A Pruszcz chce na Sandomierskiej wsiąść do swojego autobusu, co czasem jest niemożliwe, bo Orunia musi na Gościnną jechać koniecznie 207, zamiast jadącym minutę po pustym 189

            • 12 1

        • No widzisz, ty masz. Ale pamiętaj, że ruch pasażerów jest obserwowany, również przez kierowców

          Jeśli na danej linii na to 30 kursów dziennie na danym przystanku na żądanie autobus staje może przy 3-4 kursach bo ktoś wsiada albo wysiada i zwykle są to 1-2 osoby to kierowcy również o tym mówią dyspozytorowi i taki przystanek na żądanie może zostać zlikwidowany dla danej linii w celu zoptymalizowania czasu przejazdu, szczególnie jeśli masz też inne linie autobusowe

          Tak jak pisze przedmówca. Przejedź się linią 132, którą ja zazwyczaj jeżdżę z Pruszcza do Gdańska.
          Rano w szczycie komunikacyjnym nawet jak za bardzo nie ma korków jedzie się ponad godzinę, bo wszystkie przystanki na trasie są dla tej linii obowiązkowymi lub na żądanie.

          • 3 0

    • Przeprowadż się do miasta

      • 0 1

    • powód jest prosty - nie jesteś jedynym pasażerem

      autobus to nie taksówka, każdemu pod domem stawać nie musi, szczególnie gdy już robią to inne linie, omijanie wybranych przystanków przez linie pruszczańskie jest jak najbardziej ok, one obsługują Orunię tylko przy okazji, ich celem jest sprawnie zawieźć ludzi z Pruszcza do Gdańska a nie zniechęcać ich do skorzystania z komunikacji kosmicznie długim czasem jazdy, obecnie i tak przystanków jest za dużo, 207 i 205 spokojnie mogłyby omijać św Wojciech i inne mniej ważne, Toruńska, Sandomierska, Gościnna i potem dopiero Pruszcz, cała reszta spokojnie poradzi sobie z samym 132 bo on jeździ często, od Oruni jest dodatkowo 289 i 189

      • 0 0

  • W mojej ocenie to dlatego, (7)

    że N5 jest współfinansowane przez Gminę Pruszcz Gdański i jako takie połączenie ma być szybkie i służyć głównie mieszkańcom Pruszcza. Używając tej samej analogii wszystkie linie przyspieszone jak 200, 205, 207 i 232 też nie zatrzymują się na co najmniej połowie przystanków na Trakcie

    • 103 8

    • Czyli mieszkańcy gminy Pruszcz Gdański są ograniczani

      Przecież to bez sensu. Mieszkasz w Pruszczu, możesz wsiąść przy Dworcu, po co się szwendasz po całym mieście!

      • 4 12

    • 205 i 207 (1)

      to generalnie na malo ktorym si enie zatrzymuja, a co do 200 i 232-to zgoda, pomijaja kilka przystankow

      • 8 0

      • Niestety, 205 i 207 przerobiono na stodoły zatrzymujące się na wygwizdowach

        bo właśnie Orunię bolał każdy autobus niezatrzymujący się im pod domem

        • 4 0

    • i dobrze, bo z Oruni do Gdańska Głównego można nimi szybciej dojechać :D

      • 5 5

    • (2)

      No właśnie niestety od jakiegoś czasu linie "pruszczańskie" zatrzymują się na dużej ilości przystanków jak ukośna, ust itp. Przez to czas przejazdu z Pruszcza wydłużył się o jakiś 5-7 minut. Fajnie by było jakby te linie ponownie były przyspieszone, bez zatrzymywania się na każdym mniejszym przystanku

      • 10 1

      • Jak dojedziesz te 10 minut później to będzie jakas tragedia? (1)

        • 3 13

        • Jak się jedzie do Oliwy to tak, tragedia

          Większa niż mentalna niezdolność Oruni do przychodzenia na puste 189 dwie minuty później.

          Pomijając to, że 100 pasażerów z Pruszcza musi się tłuc po dziurach na św. Wojciechu dla 1-2 osób.

          • 5 0

  • a wybory idą będziemy pamiętać (1)

    • 12 5

    • no ja zapamiętam

      bardzo dobre działanie ZTM że skoro są dwie linie to jedna jest przyspieszona i nie trzeba się wlec przez wszystkie przystanki, ta organizacja jest godna pochwały i nie umknie mi to przy wyborach

      • 1 0

  • Każdy normalny omija patologię

    • 8 10

  • (3)

    Jeśli doszedłeś do zaroslaka, to do goscinnej idzie się 15 minut wolnym krokiem. Fajna trasa górą kanału i zdrowiej

    • 15 13

    • no 25-30min i to takim szybszym

      • 5 2

    • Tak,polecam zwłaszcza w godzinach nocnych...

      A te 10 min to może bardziej hulajnoga lub mevo...

      • 3 0

    • on tam poszedł bo chciał zatrzymać autobus, który mógł się tam nie zatrzymywać

      czyli chciał spowolnić powrót do domów innych pasażerów przez swoją głupią fanaberię, na szczęście ZTM ma jeszcze resztki rozsądku i N5 nie jest spowalniany przez takich złośliwych dziadów

      • 5 0

  • Pendolino do Warszawy... (2)

    nie zatrzymuje się na tyłu stacjach obok których przejeżdża że szok.
    Ktoś powinien coś z tym zrobić!

    • 11 17

    • A samoloty?

      Tyle pod nimi miejsc docelowych. Może by pasażerów wysiadających na spadochronie wyrzucać?

      • 6 1

    • A Flixbus do Krakowa? Ile ten pomija przystanków

      • 1 0

  • Po co są nocne autobusy? (2)

    Autobusy nocne i tak nie pokrywają się z siatką połączeń dziennych. Wiele miejsc wymaga dojścia do oddalonych przystanków, na których stają autobusy nocne. Dlatego tym bardziej pasażerowie powinni mieć możliwość skorzystania z każdego przystanku po drodze. Nie przesadzajmy, że tak to opóźni dojazdy, gdyż przecież niemal wszystkie przystanki są na żądanie, a nie na każdym to żądanie faktycznie ma miejsce, więc czas kierowca może nadgonić. Po drugie, autobus to nie pociąg, gdzie każde zatrzymanie pociągu to konkretny koszt. To jak postój na światłach. No i ostatnia kwestia, pasażerowie pod wpływem. Że niby jak autobus będzie omijać połowę przystanków to autobusem pojedzie o połowę mniej pijanych pasażerów?

    • 26 5

    • Akurat wzrost kultury w pruszczolotach po minięciu Gościnnej jest zauważalny

      Kiedyś to nawet zapachowo następowała poprawa...

      • 3 0

    • Przystanki po drodze do Oruni obsługuje N1, więcej nie trzeba.

      Jakiś tłum z Zaroślaka codziennie w nocy jedzie do Pruszcza? Nie! Więc N1 starczy do obsługi Zaroślaka. Korzyść dla N5 jest ewidentna bo on i tak ledwo kółko zdąża w godzinę obrobić na takiej długiej trasie a nie ma innego rozsądnego wyjścia, dołożenie wozu i postój w Pruszczu to zły pomysł bo Pruszcz najlepiej objechać w jedną stronę bez postoju, korzystne dla całego Pruszcza, tylko jeden biedny orunianin nie mógł wkurzyć ludzi zbędnym postojem na Zaroślaku, biedaczek, kogo on dziś zdenerwuje?

      • 2 0

  • (4)

    Bo to jest Gdańsk, a w Gdańsku wszystko jest na opak np. zamiast normalnego jednego biletu, będzie Fala i cyrk z meldowaniem i wymeldowaniem w każdym pojeździe

    • 77 27

    • (3)

      Przerasta cię to? A wysiąść nie zapominasz?

      • 10 31

      • (1)

        Zapraszam na Havla o 6:30.

        • 14 3

        • hehehe albo przy locie kolo 16

          • 6 0

      • Borawski już się nie tłumacz. Dałeś ciała i tyle

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane