• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Długim Targu układana jest nowa kostka. Na próbę

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Układanie próbnej kostki ma się rozpocząć we wtorek. W poniedziałek zdemontowano dotychczasową nawierzchnię.
  • Taka kostka miałaby się pojawić docelowo na całej nawierzchni Długiego Targu.
  • Zdemontowana w poniedziałek dotychczasowa kamienna kostka.
  • Nowa kostka jest znacznie większa od dotychczasowego bruku - kamień jest nieco wyższy i ponad dwukrotnie dłuższy.
  • Prace mogłyby się rozpocząć jesienią 2021 roku po zakończeniu letniego sezonu turystycznego.

W poniedziałek przy fontannie NeptunaMapka rozpoczęło się układanie próbnej nawierzchni Długiego Targu. Na razie nowa kostka brukowa pojawi się na powierzchni 25 m kw. Jeśli przypadnie do gustu konserwatorowi zabytków, jeszcze w maju Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosi przetarg na remont w tej technologii całego Długiego Targu.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak często bywasz na Długim Targu?

Hałas młotów pneumatycznych, wygrodzony teren i palety pełne nowej kostki kamiennej przy fontannie Neptuna mogłyby sugerować, że planowana od lat modernizacja Traktu Królewskiego wreszcie nabrała realnych kształtów.

I tak, i nie, bo na Długim Targu powstaje na razie tylko ekspozycja tego, co może nastąpić w kolejnych miesiącach. Urzędnicy, spełniając oczekiwania pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, zdecydowali się wykonać na próbę tzw. pole testowe, na którym wyeksponowana zostanie kamienna kostka, docelowo - przewidziana na niemal całej długości Długiego Targu.

Stanie się tak tylko pod warunkiem pozytywnego zaopiniowania przez konserwatora. Ten na ocenę nowego wyglądu najbardziej reprezentacyjnego gdańskiego traktu będzie miał kilka tygodni. Urzędnicy zakładają bowiem, że jeszcze w maju uda się ogłosić przetarg na roboty budowlane.

Miejsce do ekspozycji kamiennej kostki wskazał sam konserwator. To fragment traktu o powierzchni 5 x 5 m kw. znajdujący się po wschodniej stronie fontanny Neptuna.

W poniedziałek przed południem teren został wygrodzony, a na wydzielonym miejscu pracownicy zdjęli dotychczasową kostkę brukową, przygotowując teren pod ułożenie nowej - tymczasowej - nawierzchni. Prace przy jej układaniu mają rozpocząć się we wtorek.

  • Urzędnicy podkreślają, że zastosowany materiał dobrany został pod kątem spełnienia wymagań antypoślizgowych.
  • Jeśli konserwatora uda się przekonać, przetarg na prace budowlane ma zostać ogłoszony już w maju.
  • Próbny fragment zostanie oceniony przez konserwatora w zakresie typu, faktury i kolorystyki kostki.
  • Przetarg na prace remontowe Długiego Targu ma zostać ogłoszony w przyszłym miesiącu.
  • Wykorzystana kostka ma 10-12 cm szerokości, 18-20 cm długości i 10 cm grubości.
  • Urzędnicy podkreślają, że zastosowany materiał dobrany został pod kątem spełnienia wymagań antypoślizgowych.

Skandynawski bohus o drobnym uziarnieniu



- Wykorzystana zostanie kostka o wymiarach 10-12 cm szerokości, 18-20 cm długości i 10 cm grubości. Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki o bokach łupanych, zaś lico kostki będzie cięte i uszorstnione poprzez groszkowanie. Do ułożenia nawierzchni zostanie wykorzystany skandynawski bohus o drobnym uziarnieniu, ciepłej tonacji kolorystycznej i pastelowych odcieniach. Zastosowany materiał dobrany został pod kątem spełnienia wymagań antypoślizgowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jak dodaje, próbny fragment zostanie oceniony przez konserwatora w zakresie typu, faktury i kolorystyki kostki. Musi ona również spełniać wymagania konserwatorskie, uwzględniając historyczny charakter reprezentacyjnej ulicy Gdańska i jej zabudowy wpisanej do rejestru zabytków.

Nowa kostka na Długim Targu. Stan na 22 kwietnia 2021 r.


- Zależy nam, aby nowa nawierzchnia była funkcjonalna i dawała maksymalny komfort pieszym, w tym także osobom niepełnosprawnym czy rodzicom z dziećmi w wózkach - dodaje Kiljan.
Prace mogłyby się rozpocząć jesienią 2021 r. po zakończeniu letniego sezonu turystycznego. Planowane zakończenie to rok 2022, z uwzględnieniem ewentualnej przerwy w robotach z uwagi na możliwość wystąpienia niesprzyjających warunków atmosferycznych w okresie zimowym.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe jak kobiety w szpilkach tam będą się czuły :)

    Biedna moja żona

    • 18 7

  • Za komuny były betonowe ławki na długiej

    • 8 2

  • Na cietej kostce rywan bedzie jechal jeszcze szybciej

    Serdecznosci Panom budowlancom podczas pracy !

    • 16 3

  • wspólny mianownik łodzi i gdańska? prezydętki? tak. afera z wymianą podłoża na głównym deptaku? (1)

    na razie tylko w Łodzi, jedyne 50 mln PLN poszło, tutaj rozumiem 150 mln będzie, bo to Gdańsk? :)

    • 15 6

    • No i znowu pisowski troll nie zna ortografii...

      • 1 1

  • A potem przyjedzie żuraw z choinką

    i piękną nową kostkę salonową wykruszy. I będzie jak zawsze.

    • 22 3

  • Żeby na próbę sprawdzili,jak wpłynie przejście dla pieszych po nawierzchni jezdni przy Wyżynnej Bramie (9)

    na płynność przejazdu w centrum Gdańska,to by było gucio,a tak będzie wielki klops. A funkcjonuje przejście podziemne,świeżo wyremontowane.

    • 83 50

    • to jest bez sens budować naziemne jak jest podziemne

      • 15 9

    • Przejście powinno być naziemne

      Ale grunwaldzka powinna być pod ziemią

      • 17 6

    • Nudni jestescie

      z tym przejsciem.Ono powstanie,bo tak piesi i mieszkancy sobie tego życzą. A jak za duzo wam swiatel,to zlikwidujcie te na wys Banku PKO,ta nawrotke.Nam pieszym jest ona do niczego niepotrzebna.

      • 9 16

    • Juz nie takie swieze

      • 3 0

    • Nie o tym jest temat, matole.

      • 0 1

    • Osoby przemieszczające się autami muszą zrozumieć, że miasto nie jest organizowane dla ich przyjemności. (2)

      • 3 4

      • warto by osoby poruszające się samochodami zauważały, że największe trudności w poruszaniu się

        samochodami stwarza obecność innych samochodów - na parkingach i na jezdniach. Żadne poszerzanie ulic i dobudowywanie pasów do skrętu w lewo i w prawo nie zlikwidowało w dłuższej perspektywie problemu zakorkowania jakiegokolwiek miasta. Tylko zdecydowane stawianie na poprawę dostępu pieszych i rowerzystów do centrum miasta oraz do przystanków SKM i PKM może pozytywnie wpłynąć na warunki ruchu ludzi po Trójmieście.

        • 1 1

      • Osoby poruszające się pieszo muszą zrozumieć, że ludzie nie mieszkają tylko w centrum, a blokowanie jedynego szybkiego traktu

        Gdańsk to nie Berlin, który pokryty jest siatką szerokich arterii. Mamy tylko jedną główną drogę wiodącą przez całe miasto. Spowalnianie jej na siłę to większe korki, więcej smogu, redukcja bezpieczeństwa oraz gorzej funkcjonująca komunikacja miejska.

        • 2 1

    • Tam przecież już jest przejście naziemne

      • 0 0

  • Tam trzeba przebudować cała podziemną infrastrukturę. (4)

    Samo ułożenie kostki to bezsens. Potem za kilka lat i tak trzeba będzie wszystko rozbierać od nowa...

    • 55 8

    • Przecież będą wymienione wszystkie podziemne instalacje (2)

      na Trojmiasto dawno temu o tym pisali (artykuł z 23 lipca 2019)

      • 6 1

      • I tak wymuenia tylko na dlugim targu a nie na dlugiej

        Wiec czym tu się ekscytowac

        • 0 1

      • Skoro obiecali rok temu, to znaczy że wymienią, nie tzreba im co roku wypominać ;)

        • 0 0

    • Akurat kostka ma to do siebie, że można fragmentami rozbierać i układać na nowo praktycznie bez śladu. Ale oczywiście wiedząc, że coś będzie do zrobenia lepiej to wykonać przed położeniem nawierzchni, żeby nie mnożyć kosztów.

      • 0 0

  • (1)

    Nowa kostka? Podobna jest na Łakowej i to nie jest dobra kostka. Stan tragiczny!!!

    • 17 2

    • No bo, chodzom ludzie, osoby ludzie, co to ważą swoje i chodzom i się kostka zapada się o. I tak o. I stan jest jaki jest, ludzie som jakie som a życie jest jakie jest.

      • 0 0

  • Czy będzie odznaczona droga rowerowa kostka w kolorze czerwonym ? (5)

    Przejazd Długą to w tej chwilii koszmar, wszędzie piesi chodzący bez ładu i składu.

    Jacek z Łąkowej

    • 6 21

    • (2)

      Tam się w sezonie nie jeździ rowerem, ani to bezpieczne ani przyjemne. A poza sezonem nie ma tłoku

      • 3 1

      • Co nie jeździ ? Decydujesz za innych ? Ja nie, dlatego napiszę normalnie, czyli w liczbie pojedynczej (1)

        1 osoby, czyli: ja tamtędy nie jeżdżę, bo pieszych jest tak dużo, że spowalnia to mocno jazdę, dlatego wybieram do przejazdu Ogarną. Jak jadą inni rowerzyści to mnie nie obchodzi, ale widzę, że miażdżąca większość jedzie również Ogarną.

        • 0 3

        • No to w czym jest ból, skoro jedziecie se Ogarną. Boście se ogarnęli.

          • 0 0

    • To ile szerokości ma Twój rower, że się tam nie zmieści?

      • 0 0

    • Nie będzie bo jest plan żeby przerobić długą na parking

      • 0 1

  • Nie dotykać pod żadnym pozorem.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane