• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Oruni nie chcą autobusu

Aleksandra Nietopiel
14 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
Na przystanku przy ul. Nowiny zatrzymuje się tylko autobus linii nr 289. Jest to przystanek na żądanie. Na przystanku przy ul. Nowiny zatrzymuje się tylko autobus linii nr 289. Jest to przystanek na żądanie.

Jest za wąsko, więc niebezpiecznie - autobus się tam nie sprawdza. Mieszkańcy chcą, by miasto skorygowało trasę linii nr 289. Chodzi o ul. Nowiny Mapkana Oruni. Wskazują, że droga jest nieprzystosowana do poruszania się po niej pojazdami komunikacji miejskiej. Podobnego zdania są też kierowcy GAiT. Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku złożył wniosek o likwidację tej linii.



Czy mieszkasz blisko ruchliwej ulicy?

Ul. Nowiny jest ulicą długą i biegnie równolegle do Traktu św. WojciechaMapka oraz kanału Raduni. Przypomina bardziej drogę osiedlową, którą uczęszczają głównie mieszkańcy okolicznych domów. Korzystają z niej także mieszkańcy wyżej położonych osiedli.

Na przystanku NowinyMapka zatrzymuje się tylko linia nr 289 i jest to przystanek na żądanie.

Poprawa bezpieczeństwa i komfortu



Mieszkańcy ul. Nowiny uważają, że korekta trasy autobusu wpłynęłaby na ich poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Skorzystaliby także pasażerowie komunikacji jadący na dalsze osiedla.

Komunikacja miejska w Noc Muzeów



- Korekta trasy linii 289 z pominięciem ul. Nowiny pozwoliłaby na zwiększenie komfortu podróży mieszkańców górnego trasu. Na trasę można by wtedy puścić autobusy przegubowe, a my, mieszkańcy Nowin, mielibyśmy spokój. Wiemy też, że przewodniczący związku zawodowego kierowców w imieniu kierowców GAiT wystosował pismo do władz miasta, zaznaczając, że droga nie jest przystosowana do kursowania komunikacji miejskiej i stwarza zagrożenie dla kierowców oraz pasażerów - twierdzi jedna z mieszkanek.
To jej zdaniem wystarczająco mocny argument, by miasto przystało na zmiany.

  • Na przystanku przy ul. Nowiny zatrzymuje się tylko autobus linii nr 289. Jest to przystanek na żądanie.
  • Na przystanku przy ul. Nowiny zatrzymuje się tylko autobus linii nr 289. Jest to przystanek na żądanie.
  • Na przystanku przy ul. Nowiny zatrzymuje się tylko autobus linii nr 289. Jest to przystanek na żądanie.
  • Na przystanku przy ul. Nowiny zatrzymuje się tylko autobus linii nr 289. Jest to przystanek na żądanie.

Wąska droga, progi zwalniające



O konieczności ich wprowadzenia mówią też kierowcy Gdańskich Autobusów i Tramwajów, którzy obsługują linię 289. Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku złożył w tej sprawie wniosek do Zarządu Transportu Miejskiego:

- Wysłaliśmy, jako związek, pismo o zmianę - czyli zawieszenie linii 289 i przedłużenie linii 189 do ul. KampinoskiejMapka. Przystanek, na którym zatrzymuje się autobus, znajduje się na wysokości ul. GościnnejMapka. Po drodze nie ma żadnych przystanków - tylko jeden na żądanie przy ul. Kampinoskiej. A różnica dojścia do ul. Gościnnej to 100-150 m. Na ulicy Nowiny znajdują się też progi zwalniające, a przepisy zabraniają poruszania się po takiej drodze komunikacji miejskiej. Ponadto ulica jest wąska: każde wejście autobusu w łuk wiąże się z przekraczaniem osi jezdni, a to jest niebezpieczne - zaznacza Marian Menczykowski, przewodniczący związku.

Interwencja radnego



Sprawą zainteresował się miejski radny Lech Wałęsa.

- Ta ulica jest nieprzygotowana do dużego ruchu. Służy ona także mieszkańcom innych osiedli, ale dla tych z ul. Nowiny stała się bardzo uciążliwa. Warto się zastanowić, czy nie zrobić kroku wstecz i nie puścić autobusu tak jak wcześniej - przez Trakt św. Wojciecha, drogę odpowiednio szeroką - mówi radny.

Mieszkania, domy i działki na Oruni. Sprawdź oferty



Interpelację do prezydent miasta radny złożył kilka dni temu.

ZTM: zmiany zbyt kosztowne



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wskazuje, że zaproponowane zmiany pociągnęłyby za sobą większe wydatki, które w skali roku wyniosłyby ponad 600 tys. zł. Póki co nie ma w planach likwidacji linii 289 czy jej korekty.

- Linia 289 cieszy się dużym powodzeniem z uwagi na atrakcyjną trasę. Kluczową rolę odgrywa czas przejazdu, a ten jest najkrótszy przy jeździe przez ul. Nowiny i Kampinoską. Inne rozwiązania są nieefektywne - wymagają zaangażowania większej liczby autobusów i większej pracy eksploatacyjnej. Wycofanie autobusów linii 289 z ul. Nowiny i skierowanie do Kampinoskiej przez Starogardzką-Niepołomicką to wzrost kosztów pracy przewozowej, ponieważ trasa jest dłuższa. Koszt całkowity wyniesie 619 890 zł netto w skali roku - informuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM-u.

Miejsca

Opinie (339) 10 zablokowanych

  • Brak merytoryki w argumentacji. (3)

    Brakuje weryfikacji podniesionych argumentów. Chciałbym tylko zauważyć, że owszem autobusy komunikacji miejskiej nie mogą jeździć po progach zwalniających ale listwowych i płytowych. Te czerwone gumowe badziewia to progi wyspowe, czyli 3 rodzaj progów, po których busy mogą jeździć, bo są tak zaprojektowane by szerokie autobusy mogły je brać między kołami, a jak najadą to na mniejszy spad.
    Z resztą coraz głośniej słychać głosy, że na Starogardzkiej ludzie po remoncie szybko jadą i tam też chcą progi, czyli na jedno wyjdzie jeśli idzie o 189. Od Starogardziej do Kampinoskiej przez Niepołomicką też jest z co najmniej 5 progów wyspowych więc argument nietrafiony. Poza tym uważam, że szacunkowo to około 90% linii autobusowych w tym mieście ma takie trasy że łapią co najmniej 1 próg zwalniający. Takie 149 i 249 na Olsztyńskiej i Meissnera mają 3 progi płytowe (czyli takie po których nie może jeździć komunikacja miejska) i nikt nie robi z tego afery...
    Dodatkowo gdybym miał miarę to pojechałbym tamtędy i zmierzył szerokość jezdni. A to, że tam za wąsko to absurd. Przy domkach jednorodzinnych każdy ma swoje podwórko. Brama wjazdowa i wjeżdżać na swoje posesję i tam parkować i tyle. Te kilka budynków wielorodzinnych czy tam większych szeregów, które się tam trafią (wzdłuż trasy autobusu) mają prywatne parkingi. Nie zastawiajmy publicznych dróg to nie będzie wąsko. Wszytskim się wszystko należy.
    Nikt też nie przeanalizował że zmniejszono kursy 189 bo zdecydowana większość przesiadła się na 289.
    Oczywiście 189 nie jeździ pusty ale 289 jeździ wypchany ludźmi jak puszka z sardynkami. Ludzie wolą szybciej i mniejszy komfort jazdy niż dłuższą podróż po prostu. Różnice w ilości pasażerów są tam olbrzymie.

    • 15 1

    • (2)

      Oczywiście ze jeździ wypchany bo jeżdżą nim ludzie, którym zabrano 189.

      • 0 3

      • Im niczego nie zabrano (1)

        Sumarycznie do Maciek dojeżdża tyle samo kursów. A 289 nawet lepiej obsługuje dzielnicę, bo dojeżdża dalej na południe niż 189

        • 0 0

        • No właśnie i chodzi o to, aby 189 dojeżdżało do kampinoskiej, ale swoją stara trasą, przedłużoną do pętli kampinoska, ale Południe nie chce autobusu na swojej pętli!!! I gdzie tu logika? Zajechać Orunię a og swojej pętli wara!

          • 0 1

  • 289 (1)

    Pomijam ul.Nowiny tam jest problem ale jaki geniusz położył progi na Kampinoskiej żeby samochody podskakiwały przez cały rok dla trzech czy czterech wyjazdów z działek, dlaczego brak progów lub innego g.... przy TYCH wyjazdach.

    • 9 0

    • Bo tam mieszka radny a działkę ma Pani z GZDiZ :)

      • 0 1

  • Tak czytam i zgłupiałem ... (1)

    Progi zwalniające? ,Niepołomicka to cała w progach co 100 metrów......

    • 6 0

    • Tu nie chodzi o progi. Mieszkańcy Południa podchwycili najwygodniejszy punkt odniesienia. Na odcinku kursowania autobusu progi są w 2 miejscach- przy parku ( płac zabaw) i przy sklepie, taka częstotliwość nie stanowi uciążliwości ani dla mieszkańców, ani dla kierowców. Z dyskusji wynika, ze południe ma pretensje o wszystkie progi w Gdansku

      • 2 0

  • bez czytania komentarzy, wiedziałem że chodzi o mieszkanców domków, którzy parkuja na ulicy i autobus im przeszkadza (2)

    przeciez czlowiek sukcesu ma widocznie zaparkowany samochod i nim jezdzi wszedzie, co im biedota bedzie jezdzic autobusem pod oknem.

    Aha i wybudujcie darmowe parkingi pietrowe w centrum, bo my chcemy :)

    • 13 1

    • dla urzedników są

      w centrum przy każdym urzędzie. Pany mają.

      • 0 0

    • To samo co na Wzgorzu Mickiewicza

      • 0 0

  • Mieszkańcy wolą parking niż autobus

    Coż, skutki uzależnienia od jeżdżenia wszędzie samochodem

    • 5 1

  • wielcy właściciel na Nowinach

    W końcu mieszkańcu górnego trasu dostali trochę cywilizacji (samo nie jestem mieszkańcem ale im kibicuje ) a tu larum zaścianka oruńskiego Chciałam zauważyć jakby mieszkańcy nie zastawiali ulicy samochodami tym bardziej, że każdy domek czy blok ma swoje podwórko, to autobus i samochód spokojnie by się zmieścił

    • 10 2

  • Jazda z ul.Niepołomickiej do Gdańska

    Nie wyobrażam sobie lepszego połączenia okolic Niepołomickiej (zazwyczaj zakorkowanej samochodami osobowymi) z Gdańskiem. Przejazd z Gdańska i do Gdańska odbywa się szybko, sprawnie. Z tej linii korzysta ogromna liczba pasażerów, w tym młodzież jeżdżąca do szkoły. Nie należy likwidować tej linii.
    Natomiast uważam, że konieczna jest likwidacja garbów zwalniających ruch.

    • 11 1

  • Autobus 289

    Ten autobus jest bardzo potrzebny, gdyż 175 zmienił trasę a może by tak zrobić zakaz parkowania po obu stronach ulicy i po sprawie.To jest jedyny autobus gdzie można dostać się do Gdańska z górnych osiedli.

    • 10 0

  • W Słupsku bloki wybudowane przez Koszalińskie przedsiębiorstwo nazywają ,,Zemstą Koszalina'' ze względu na liczne usterki..

    W Gdańsku należy przemianować południowe dzielnice na ,,Zemstę Budynia'', bo to jego administracja żyłowała zagospodarowanie przestrzenne jakby miała premię od każdego metra uzyskanego dla dewelopera.
    Latem problemy z parkującymi samochodami, zimą problem z zasypywaniem chodników przez pługi śnieżne, a przyczyną złe zagospodarowanie przestrzenne. Skoro przepustowość dojazdów była taka mała miasto nie powinno zezwolić na rozwój w tym kierunku lub zobowiązać dewelopera do zapewnienia dojazdu o odpowiedniej przepustowości , ale w Gdańsku przepisy działają inaczej a jak ktoś zacznie zadawać pytania to go zwalniają( np. sytuacja audytora z zarządu nieruchomości opisywana przez portal parę lat temu).
    Zapamiętajcie i przekażcie dalej- ,, Zemsta Budynia''.

    • 3 1

  • ZTM doprowadziło do społecznego konfliktu: (1)

    Popieram wydłużenie i wzmocnienie linii 189 do pętli Kampinoska z zachowaniem obecnej trasy tj. Wały Piastowskie-Trakt Św. Wojciecha-Starogardzka z późniejszym wpięciem na skrzyżowaniu (rondo) Czerska-Niepołomicka do pętli Kampinoska

    Wyrażam poparcie dla likwidacji linii 289 po obecnej trasie

    Efekt wydłużenia 189 będzie korzystniejszy i zadowoli większość - kompromis!

    • 2 10

    • Mariuszek to znowu ty?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane