• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na tramwaj koło LOT-u dotrzemy nie tylko tunelem

Krzysztof Koprowski
10 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć Hucisko i Bramę Wyżynną dzieli zaledwie kilkadziesiąt metrów, brakuje wygodnego przejścia, alternatywnego dla tunelu. Choć Hucisko i Bramę Wyżynną dzieli zaledwie kilkadziesiąt metrów, brakuje wygodnego przejścia, alternatywnego dla tunelu.

W tym roku do przystanku "Brama Wyżynna" w Gdańsku dojdziemy bez pokonywania schodów prosto z Huciska. To oznacza, że nie będzie już trzeba pokonywać tunelu.



Po wschodniej stronie nie będzie chodnika. W zamian powstanie przejście przez tory w rejonie peronów tramwajowych. Po wschodniej stronie nie będzie chodnika. W zamian powstanie przejście przez tory w rejonie peronów tramwajowych.

Czy nowy chodnik ułatwi dostęp do przystanku?

Przystanki tramwajowe w śródmieściu Gdańska ze względu na przejścia podziemne oraz brak wind ograniczają dostęp do tego rejonu miasta niepełnosprawnym, rodzicom z wózkami dziecięcymi czy osobom starszym. Wkrótce z tego niechlubnego grona będzie można wykluczyć przystanek Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska.

Obecnie na perony tramwajowe dotrzeć można tutaj wyłącznie poprzez tunel pozbawiony wind. Wielu pasażerów często wybiera alternatywną, niezgodną z intencją projektantów, drogę - od Huciska pasem zieleni zobacz na mapie Gdańska, następnie omijając barierki na końcu przystanku.

Dzięki nowemu chodnikowi droga zostanie w końcu w pełni przystosowana do potrzeb pieszych. O pomyśle budowy takiego połączenia pieszego wspominaliśmy już ok. 1,5 roku temu w artykule przy okazji planowanego wówczas przedłużenia peronów przystankowych przy Bramie Wyżynnej. Wtedy jednak do zrealizowania zamierzeń zabrakło pieniędzy.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - informowała w czerwcu 2012 r. Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj też: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Obecne szacunki wskazują, że utworzenie nowego dojścia do peronów tramwajowych pochłonie ok. 80 tys. zł, a inwestycja zapisana została w programie modernizacji chodników, ogłoszonym kilka dni temu.

O wpisanie na listę tego chodnika zabiegała Komisja Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska, która pierwotnie chciała umieścić to zadanie jako "zwykły" wydatek w budżecie miasta na 2014 r.

- Jako komisja składaliśmy wniosek do budżetu na 2014 r., ale ostatecznie wykonanie chodnika ujęto w kompleksowym programie modernizacji chodników - mówi Dariusz Słodkowski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji.

Nie ukrywa, że to świetne rozwiązanie.

- Szerokość przystanku oraz układ jezdni nie pozwalają na montaż wind. Platformy przyschodowe, takie jak na przystanku przy dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, nie sprawdzają się, bo wymagają asysty pracownika, a dodatkowo są wolne i blokują ruch innym pieszym. Proponowany chodnik jest natomiast rozwiązaniem najprostszym i najtańszym.

W przeciwieństwie do ścieżek w trawie wydeptanych po obu stronach torów, nowy chodnik powstanie tylko po stronie zachodniej, gdzie jest więcej wolnej przestrzeni (po drugiej stronie chodnik nie spełniałby norm szerokości i bezpieczeństwa). W północnej części przystanku będzie jednak wykonane przejście przez tory tramwajowe - ma przypominać pod tym względem przystanek przy dworcu PKS zobacz na mapie Gdańska.

Pierwsi pasażerowie z nowego udogodnienia skorzystają w tym roku. Jak udało się nam dowiedzieć, inwestycja ma być zakończona jeszcze przed wakacjami.

Czytaj też: Piesi nie będą musieli chodzić tunelem przy UG

Dzisiaj dojście z Huciska do przystanku tramwajowego utrudniają brak chodnika oraz barierki na końcu peronu.

Miejsca

Opinie (81)

  • (1)

    Gdańsk jest w ogóle ewenementem nawet w kraju jeśli chodzi o jakość poruszania się osób niepełnosprawnych - to chyba jedyne miasto, które w ścisłym centrum jest praktycznie NIEDOSTĘPNE dla osób na wózkach jeżdżących komunikacją miejską
    w normalnych miastach tak ważne przystanki jak ten pod dworcem czy bramą wyżynną miałyby dojścia w poziomie jezdni i to z obu końców przystanków (od przodu i tyłu) - dzięki temu ludzie nie tłoczyliby się na jednym końcu

    • 8 1

    • To prawda

      pokażcie chociaż jeden odcinek na ul. Podwale Przedmiejskie, gdzie inwalida w wózku mógłby dostać się na tramwaj lub przejechać na drugą stronę ulicy.
      Gdańsk - miastem barier dla inwalidów i ludzi starych!!!

      • 8 2

  • Zapytajcie lepiej ZKMu dlaczego przedłużono przystanek, a tramwaje i tak nie zatrzymują się podwójnie w kierunku Stogów. Jeden stoi, a drugi czeka przed przystankiem.

    • 4 1

  • perony tramwajowe...hmm...perony autobusowe, peron Alaska, peron Woodstock (1)

    jeszcze o czymś takim nie słyszałem, od kiedy tramwaj jest pociągiem

    • 2 3

    • zapomniałes o.. Evicie Peron

      i jej mężu Juanie don Enricque de Peron

      • 3 0

  • Wiecej przejść, wiecej świateł, tak co 5-10m!!!!!!!!!!

    Masakra....

    • 9 10

  • ojej ! Tunel mnie zarobi !!!

    Początek końca ELDORADO ???

    Lisicki & Kotlowski to dobrzy gospodarze... jak zarządzają swoim.

    • 1 1

  • wypadki

    i zaraz będzie jak kiedys na przystanku koło Manhatanu przed przeniesieniem . Ludzie będą biegać z przystanku T na A nie patrząc na światla, wprost pod przejeżdzające koła aut...

    • 10 2

  • A czy drzewka się się ostaną

    • 4 0

  • Ile osób zginie? (1)

    Kolejny "genialny" pomysł urzędników! Chyba nie wiedzą jaki są tu korki rano i popołudniu! A tu jeszcze przejście dla pieszych! Najlepiej to zasiać trawę!!!!
    Ciekawe ile osób będzie musiało zginąć potrąconych przez samochód lub tramwaj, żeby się ktoś opamiętał?

    • 6 9

    • to ty się opamiętaj

      jak samochody stoją w korku to nie ma dużego ryzyka wypadku bo jadą wolno lub stoją. Dodanie przejścia dla pieszych nie jest przyczyną zmniejszenia przepustowości pasa drogowego, jeżeli liczba samochodów już dawno przekroczyła rozsądny poziom (W Warszawie i w Tczewie więcej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Berlinie)

      • 1 0

  • to się chwali

    Mam 80 lat tunelem też ciężko

    • 10 0

  • od zawsze na zawsze (1)

    od zawsze chodziłem tą drogą na skróty, nikt się nie czepiał czy to Policja czy Straż Miejska.. pamiętam jak chodziłem do gimnazjum i przebiegałem przez ulicę, a widziała to Pani ze szkoły i dostałem uwage haahha

    • 3 1

    • weź się lepiej za lekcje

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane