• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na upał najlepsza komunikacja miejska?

Krzysztof Koprowski
4 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W komunikacji szynowej schłodzimy się przede wszystkim w Pesach (nz.) oraz tramwajach Alstom Konstal NGd99. W komunikacji szynowej schłodzimy się przede wszystkim w Pesach (nz.) oraz tramwajach Alstom Konstal NGd99.

Gdy na dworze upał, wielu pasażerów komunikacji miejskiej marzy, by choć odrobinę schłodzić się w drodze do celu podróży. Choć Gdańsk jest liderem pod względem montażu klimatyzacji, to wciąż docierają do nas uwagi o złej konfiguracji urządzeń lub ich awarii.



Obecnie spośród wszystkich kursujących autobusów ZKM Gdańsk (a więc największego przewoźnika w Gdańsku), ponad 80 proc. wyposażonych jest w system klimatyzacji. Zainstalowany jest on też w 1/3 taboru tramwajowego, czyli w Pesach oraz pojazdach Alstom Konstal NGd99. W tych drugich jej sprawność ocenia się na 80-100 proc., zależnie od konkretnego tramwaju.

W klimatyzację nie są wyposażone Dortmundy, Bombardiery (w zamian jest system wentylacji wnętrza) czy też zmodernizowany niedawno Konstal 114Na. W tych tramwajach klimatyzacja jest tylko w kabinie motorniczego, przy czym w Dortmundach tylko w jednej z dwóch. W części pasażerskiej nie montuje się jej ze względu na koszty. Problemem jest też konstrukcja, która pierwotnie nie została przystosowana do takiej instalacji.

- Jesteśmy liderem nie tylko na Pomorzu, ale i w całej Polsce w ilości pojazdów wyposażonych w klimatyzację. Pierwsze klimatyzowane pojazdy w taborze ZKM w Gdańsku pojawiły się już w 1997 roku. Wszystkie nowe tramwaje i autobusy zakupione przez ostatnie lata przez naszą spółkę mają funkcję schładzania powietrza - zachwala Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

- Często w tramwajach klimatyzacja nie jest w ogóle załączona albo ustawiana tak, że można zamarznąć. Wydaje mi się, że brakuje przeszkolenia kierujących pojazdami lub próbuje się w ten sposób jakoś oszczędzać - skarży się natomiast pani Edyta, czytelniczka Trojmiasto.pl

W podobnym tonie wypowiada się też nasz czytelnik, pan Jan, który tak opisuje swoją podróż: - Wracając autobusem z Wrzeszcza na Suchanino, panował na zewnątrz ok. 30-stopniowy upał, a w pojeździe było jeszcze cieplej z powodu wyłączonej klimatyzacji. Podobno w autobusach jest zamontowany system, który włącza automatycznie klimatyzację od temp. 24 stopni wzwyż. Niestety jest to nieprawda. Klimatyzacją w pojeździe steruje tylko i wyłącznie prowadzący pojazd.

- Nie można mówić o tym, że klimatyzacja nie jest włączana ze względu na oszczędności. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń powoduje znikome zwiększenie zużycia energii po włączeniu nawiewów. Poza tym kierujący pojazdami nie są premiowani za oszczędności w zużyciu energii elektrycznej lub paliwa. System chłodzenia załączany jest automatycznie tj. nie wymaga ingerencji kierującego pojazdem - odpowiada Mongird.

Klimatyzacja w komunikacji miejskiej to:

Zgodnie z umową zawartą między ZKM a Zarządem Transportu Miejskiego, klimatyzacja musi być uruchamiana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 24 stopnie Celsjusza. Temperatura, na jaką jest ustawiona klimatyzacja, to natomiast 21 stopni Celsjusza i do takiego schłodzenia wnętrza dąży system zainstalowany w tramwaju lub autobusie. Należy mieć jednak na uwadze, że w przypadku częstych przystanków nie zawsze udaje się utrzymać odpowiednio niską temperaturę.

Sporym wyzwaniem organizacyjnym jest też brak wiedzy wśród pasażerów, którzy otwierają okna w pojazdach, wyposażonych w klimatyzację, przez co jest ona niewydajna. Teoretycznie kierowca lub motorniczy może zablokować okna, ale w praktyce różnie z tym bywa.

Przewoźnik informuje, że z racji przepisów prawa autobusy ruszające prosto z pętli mogą niestety odstraszać duchotą panującą we wnętrzu. Prawo bowiem zabrania postoju pojazdów na pętlach z włączonym silnikiem, a tylko wówczas jest możliwość uruchomienia klimatyzacji.

- Czy klimatyzacja w pojazdach jest w ogóle przez kogoś kontrolowana? Jako alergiczka, wiem jak ważna jest dbałość o czystość filtrów. W samochodach kierowcy, jeżeli nie mają żadnego uczulenia, pomijają dbałość o odpowiednią czystość elementów klimatyzacji. Z tramwajów czy autobusów korzystają jednak tysiące pasażerów - zastanawia się pani Edyta, czytelniczka Trojmiasto.pl

Zakład Komunikacji Miejskiej zapewnia, że troszczy się o zdrowie pasażerów, a system klimatyzacji jest pod opieką specjalistycznej firmy serwisowej.

- Producenci zalecają zmiany filtrów co pół roku, podczas gdy klimatyzacja w pojazdach ZKM w Gdańsku kontrolowana jest co trzy miesiące. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek zanieczyszczenia filtry natychmiast są wymieniane. W ubiegłym roku wymieniliśmy 930 filtrów, w tym roku już ponad 400 filtrów i 300 m kw. maty filtrującej - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.

W Gdyni w klimatyzacje wyposażonych jest ok. 27 proc. pojazdów, jakie są do dyspozycji pasażerów ZKM Gdynia. Listę autobusów i trolejbusów z systemem chłodzenia można sprawdzić na stronach internetowych organizatora gdyńskiej komunikacji. Zgodnie z zaleceniami organizatora, temperatura ustawiona w systemie chłodzenia powinna wynieść ok. 22 stopnie Celsjusza.

Szybka Kolej Miejska nie posiada ani jednego pociągu z systemem klimatyzacji. Remontowane z licznymi perypetiami pociągi będą wyposażone tylko w nawiewy powietrza.

Miejsca

Opinie (269) 2 zablokowane

  • LUDZIE

    Prezydent kolo urzedu ma swoje miejsce parkingowe i autko VOLVO z kierowca ich zawsze zaskoczy albo ZIMA W GRUDNIU ALBO 40 STPONI N LIPCU , SIERPNIU POPROSTU ......IM

    • 0 0

  • trolejbus w Gdyni

    ludzie dosłownie wypadali z niego na przystankach łapczywie wciągając świeże i chłodniejsze (!) powietrze z dworu.. a dziś jest ok 32 stopni C...

    • 1 0

  • Adamowicz i to super miasteczko to we wszystkim sa liderem,smiechu warte

    • 0 0

  • 227

    A ja pozdrawiam mądrale która wypuściła KRÓTKI 227 jadący na plaże około godziny 13 - tłok w autobusie nie do opisania - darmowe grzanie i ocieranie o spoconych ludzi gwarantowane!

    • 0 0

  • Najgorzej jest w gdyńskich starych autobusach

    Dlaczego Gdynia nie kupuje nowych klimatyzowanych autobusów, tylko wozi nas starymi rupieciami?

    • 0 0

  • Gdynia ma mniej klimatyzowanych autobusów niż Gdańsk

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane