• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na upalny dzień najlepszy tramwaj lub autobus

Krzysztof Koprowski
30 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
SKM uważa, że klimatyzacja jest niepotrzebna w kolei aglomeracyjnej. W zamian montuje w modernizowanych składach nawiewy powietrza. SKM uważa, że klimatyzacja jest niepotrzebna w kolei aglomeracyjnej. W zamian montuje w modernizowanych składach nawiewy powietrza.

Pierwsze gorące dni sprawiają, że wielu pasażerom trójmiejskiej komunikacji zaczyna doskwierać duchota wewnątrz pojazdów. Gdańsk od lat inwestuje w tabor klimatyzowany, Gdynia ostatnio również wprowadza takie pojazdy, a SKM? Ratuje się nawiewami zimnego powietrza.



W Gdańsku w klimatyzację dla pasażerów są wyposażone wszystkie tramwaje Pesa 120NaG (nz.) oraz Alstom/Konstal NGd99, a także 80 proc. autobusów ZKM. W Gdańsku w klimatyzację dla pasażerów są wyposażone wszystkie tramwaje Pesa 120NaG (nz.) oraz Alstom/Konstal NGd99, a także 80 proc. autobusów ZKM.
W Gdyni tylko 18 proc. autobusów posiada system klimatyzacji. W Gdyni tylko 18 proc. autobusów posiada system klimatyzacji.
Największy gdański przewoźnik od lat chwali się zakupem taboru wyłącznie klimatyzowanego. Obecnie aż 80 proc. autobusów to pojazdy, w których w trakcie upałów pasażerowie powinni poczuć powiew zimnego powietrza. Od tego roku również w tramwajach będzie nieco chłodniej - wszystkie pojazdy marki Pesa posiadają klimatyzację, jednak wielu naszych czytelników skarży się, że nie jest ona włączana.

- Jestem mieszkańcem Chełmu i korzystam przynajmniej dwa razy dziennie z linii nr 6 oraz 11, na których jeżdżą Pesy. Tylko jeden raz udało mi się podróżować pojazdem, w którym panował przyjemny chłód - skarży się pan Aleksander, nasz czytelnik.

- Niestety, ale zawiodłem się na tramwajach marki Pesa. Liczyłem, że wraz z pierwszymi ciepłymi dniami podróż nimi będzie przyjemnością. Dobrze, że producent wykonał duże okna, dzięki czemu da się wytrzymać na krótkich dystansach, takich jak mój do pracy z Chełmu do Bramy Wyżynnej - pisze do nas Pan Zbigniew, czytelnik Trojmiasto.pl

ZKM twierdzi jednak, że klimatyzacja w pojazdach marki Pesa działa bez zarzutu. Jednocześnie dementuje plotki pojawiające się wśród pasażerów, jakoby motorniczowie nie włączali jej celowo ze względu na irytujący hałas.

- Klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie chodzi głośno (osobiście sprawdziłam) i nie może być uciążliwa dla pasażerów. Klimatyzacja w kabinie motorniczego jest natomiast niezależna od przedziału pasażerskiego. Jeśli motorniczy ustawi sobie na 15 stopni przy 30 stopniach Celsjusza na zewnątrz, to faktycznie będzie funkcjonować głośno, do momentu aż osiągnie wymaganą temperaturę. Urządzenie w takiej sytuacji działa na pełnych obrotach i tym samym jest głośniejsze. Oba systemy chłodzenia pracują niezależne i nie ma żadnego powodu do wyłączania klimatyzacji dla pasażerów - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego przewoźnika.

Czy klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej jest potrzebna?

Zakład Komunikacji Miejskiej obecnie sprawdza klimatyzację w pozostałych tramwajach, chociaż poza Pesami tylko cztery z nich posiadają taki system w przedziale pasażerskim - są to mocno zaniedbane niskopodłogowe tramwaje z 1999 roku - Alstom/Konstal NGd99.

- Dwa składy "Alstomu" przeszły już przegląd techniczny w tym zakresie i po kosmetycznych zabiegach, wymaganych przy każdym przeglądzie, system klimatyzacji funkcjonuje poprawnie. Pozostałe dwie sztuki NGd99 czekają na swoją kolej - dodaje Kozicka-Prus.

W Gdyni w klimatyzację wyposażonych jest 21 z 86 (24 proc.) trolejbusów oraz 45 z 251 (18 proc.) autobusów. W najbliższym czasie dołączy do nich sześć trolejbusów z takim systemem chłodzenia. Miasto przez długi czas wahało się, czy takie pojazdy wprowadzić do swojej floty - głównie ze względu na koszty eksploatacji, jednak teraz chce stawiać na tego typu tabor.

- Przyjęliśmy założenie, że każdy fabrycznie nowy pojazd w gdyńskiej komunikacji miejskiej będzie klimatyzowany. Klimatyzacji wymagać będziemy także przy zawieraniu długoletnich umów na obsługę linii. Spowoduje to sytuację, w której najdłuższe czasowo zadania przewozowe, bo na nie kieruje się najnowsze pojazdy, obsługiwane będą pojazdami klimatyzowanymi - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdyńscy przewoźnicy z pewnością nie będą jednak modernizować taboru i montować klimatyzacji w już istniejących pojazdach. W obecnych pojazdach ZKM Gdynia zalecił takie ustawienie urządzeń, by temperatura nie przekraczała 22 stopni Celsjusza. Jak zapewnia rzecznik, pojazdy m.in. pod kątem klimatyzacji są sprawdzane przez Wydział Nadzoru i Regulacji Ruchu oraz poprzez anonimowych kontrolerów.

Zdecydowanie najgorzej pod względem komfortu podróżowania w upalne dni wypada Szybka Kolej Miejska. Stare jednostki nie posiadają jakichkolwiek urządzeń obniżających temperaturę wewnątrz składów (poza oknami i nawiewami w kilku składach typu EW58).

- Klimatyzacja w kolei typu aglomeracyjnego, jaką jest SKM, nie spełniłaby swojego zadania. Bardzo częsta wymiana powietrza poprzez otwarte drzwi na gęsto zlokalizowanej sieci przystanków zniweczyłaby efekt pracy klimatyzatora - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM Trójmiasto.

W klimatyzację nie są również wyposażone modernizowane składy, chociaż tutaj sytuacja ma ulec nieznacznej poprawie.

- Niedługo upały nie będą tak dokuczliwe, ponieważ we wszystkich modernizowanych pociągach SKM będą montowane wydajne systemy wentylacji. Ponadto, w zimie zniknie problem z ogrzewaniem, które w systemie nadmuchowym będzie można bardzo dokładnie regulować - dodaje Głuszek.

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • Gadanie,pisanie

    KLIMA w tego typu pojazdach jest tak konstruowana,by nawet czeste otwieranie drzwi nie przeszkadzalo.Co innego okna-te musza byc zamkniete.Najlepiej to dziala w Gdanskich krotkich Solarisach.A Neoplany i Mercedesy w lato-koszmar

    • 7 1

  • Panie Głuszek

    komu pan chce takie ściemy montować? Pan na prawdę myśli, że jesteśmy bandą ćwierćinteligentów, którzy uwierzą we wszystko co "ktoś" powie z przekonaniem bo będzie miał w tym interes? Jest XXI wiek a jak pan chce nadal być w latach 60 XX wieku, to niech pan innych za sobą nie wciąga i włączy klimatyzację dla nas.

    • 11 1

  • w autobusach i trajtkach

    drzwi sie w ogole czesto nie otwieraja, bo wcale nie ma gestej sieci przystankow (!) panie gluszku. je....j sie pan w leb, panie dyrektorze

    • 10 1

  • Ciekawe czy pan prezes

    w prywatnym aucie podczas upalnego dnia urzywa klima czy nawiewu? Cwaniaczki bo kolejką nie jeżdżą...

    • 8 1

  • w gdańsku w autobusach klimatyzacja?

    śmiech na sali.. okna pozamykane, nie daje się wytrzymać taka sauna, a klima sobie astmatycznie podmuchuje. żenuła :)

    • 9 2

  • W ostatnie lato w autobusie zmieniałem skarpetki,kóre nosiłem przez 4 dni

    a Pani siedząca obok wielce oburzona:/

    • 13 0

  • He, he, he...

    Ale mam ubaw jak czytam takie artykuły...

    • 4 4

  • hah jeśli

    jeśli zapytaliby mnie kiedykolwiek, jaka jest pierwsza rzecz, którą powinni zrobić z skm, to na pewno byłaby to klima.
    'jest niepotrzebna' ehh..

    • 6 1

  • temat brzmi:

    Na upalny dzień najlepszy tramwaj lub autobus...???

    to jakaś pomyłka...
    przejechać się tramwajem lub autobusem w upał...
    graniczy czasem z obłędem...
    klima nie działa - lub nie włączona specjalnie,
    ludzie spoceni jak smoki,
    ścisk, tłok....
    omdlenia...
    najgorzej jest chyba w Sopocie, bo okna zamknięte automatycznie,
    a klimatyzacja chyba z przed 20 lat...

    • 13 1

  • Głuszek - w d... żeś był, g.... widział. Masz FIPkę, to wybierz się gdzieś za granicę (za półdarmo!) i przejedź aglomeracyjnym pociągiem po czym stwierdź "niewydolność" klimatyzacji. Młody jest, a bzdurzy jak stary pekapowiec. Przykre.
    Aha - w Polsce możesz wypróbować "niewydolność" klimy w bratniej SKM Warszawa- składy 14WE i 19WE.

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane