• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadzieja dla starych dzielnic

Michał Stąporek
3 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Dolne Miasto mogłoby być niezwykle atrakcyjną dzielnicą dla inwestorów, ponieważ ponad 30 proc. jej terenów czeka na zagospodarowanie. Dolne Miasto mogłoby być niezwykle atrakcyjną dzielnicą dla inwestorów, ponieważ ponad 30 proc. jej terenów czeka na zagospodarowanie.
Co czwarty z 6,5 tys. mieszkańców Nowego Portu korzysta z pomocy MOPS-u. Rewitalizacja dzielnicy ma zmienić tę niekorzystną statystykę. Co czwarty z 6,5 tys. mieszkańców Nowego Portu korzysta z pomocy MOPS-u. Rewitalizacja dzielnicy ma zmienić tę niekorzystną statystykę.
Od jutra do niedzieli mieszkańcy Nowego Portu i Dolnego Miasta będą mogli publicznie formułować swoje oczekiwania wobec przyszłości własnych dzielnic. Władze miasta przygotowują się do rewitalizacji tych terenów.

Od środy 4 października do końca tygodnia, przy stolikach i parasolach, które staną na skrzyżowaniach Łąkowej i Dolnej na Dolnym Mieście oraz Wolności i Góreckiego w Nowym Porcie ankieterzy będą pytać mieszkańców o ich wizje przyszłości rodzinnych dzielnic. W ten sposób rozpoczną się konsultacje społeczne, które mają doprowadzić do rozpoczęcia rewitalizacji tych części Gdańska.

- Musimy dowiedzieć się, co zdaniem mieszkańcom wymaga zmiany w ich otoczeniu. Poprosimy ich także o zaopiniowanie przygotowanych przez nas pomysłów na ożywienie ich dzielnic - tłumaczy ideę konsultacji Tomasz Słomczyński z Biura Rozwoju Gdańska, który pilotuje całe przedsięwzięcie.

Jakie projekty przygotowali planiści z BRG w czasie półrocznych prac nad koncepcją rewitalizacji obu dzielnic? Nie sposób dowiedzieć się konkretów, ponieważ urzędnicy zarzekają się, że to mieszkańcy jako pierwsi powinni je poznać. Poza tym nie chcą przesadnie rozbudzać nadziei na szybką i radykalną zmianę sytuacji w obu zdegradowanych dzielnicach.

- Możemy jedynie powiedzieć, że nadzieje na ożywienie Nowego Portu wiążemy z ułatwieniem dostępu do portu oraz z pobliskim Westerplatte i tysiącami turystów, którzy je odwiedzają. Jeśli chodzi o Dolne Miasto to sądzimy, że w jego rewitalizacji ważną rolę może odegrać stara zajezdnia tramwajowa - informuje Grzegorz Sulikowski z BRG.

- Bez wątpienia nie zdecydujemy się też na rewitalizację, która będzie polegała na prostym odświeżeniu fasad zniszczonych kamienic - zapewnia Tomasz Słomczyński. - Chcemy zrealizować projekty, które autentycznie zmobilizują mieszkańców tych dzielnic. Jeżeli więc wyremontujemy kamienicę to tylko wtedy, jeżeli powstanie w niej coś, co przysłuży się lokalnej społeczności, np. poprzez stworzenie jakiegoś miejsca pracy.

Na konieczność rewitalizacji trzynastu dzielnic zwróciła uwagę Rada Miasta Gdańska jeszcze w 2004 roku. Czemu dopiero po dwóch i pół roku, za to na kilka tygodni przed wyborami samorządowymi BRG rozpoczyna konsultacje społeczne, które bez wątpienia dadzą nadzieje mieszkańcom Nowego Portu i Dolnego Miasta na zmianę charakteru ich dzielnic?

Grzegorz Lechman z Biura Rozwoju Gdańska przekonuje, że dopiero teraz można mieć nadzieję na dofinansowanie takich przedsięwzięć z funduszy Unii Europejskiej. - Rewitalizacja gdańskiego Grodziska oraz szpitala w Chojnicach pochłonęło wszystkie środki na rewitalizacje zarezerwowane na ten cel w ZPOR-ze. Nowy Regionalny Program Operacyjny będzie dysponował 16,5 mln zł rocznie na ten cel, więc liczymy, że uda nam się uzyskać część tych pieniędzy.

Wnioski o unijne fundusze zostaną złożone wiosną przyszłego roku. Procesy rewitalizacyjne, jeśli ruszą, będą trwały nawet kilkanaście lat.
Rewitalizacja - działanie skupione na zdegradowanym obiekcie, którego celem jest jego ożywienie, przywrócenie pierwotnego stanu i funkcji, bądź też znalezienie dla niego nowego zastosowania i doprowadzenie do stanu, w którym obiekt ten staje się wartościowy i funkcjonalny. Pojęcie stosowane najczęściej w odniesieniu do części miasta lub zespołu budynków, które utraciły częściowo swoją pierwotną funkcję i przeznaczenie. Rewitalizacja może dotyczyć budownictwa, planowania przestrzennego, ekonomii i polityki społecznej. (na podstawie Wikipedia.org)

Opinie (152) 4 zablokowane

  • jola

    dokładnie tak powinno być. zrobienie drogi od mostu do ew. tunelu nie nastręczało by wielu problemów. ten odcinek jest płaski i nie ma tam wielu rzeczy, które by w tym przeszkadzały. tunel jest o wiele droższy niż np. most ale most musiałby być zwodzony, czyli w miarę często otwierany na tym odcinku co powodowałoby jednak przestoje. tunel to jedyne logiczne wyjście i uważam to za priorytet. dzieki takiemu rozwiązaniu ruch przez centrum napewno by zmalał co pomogłoby w remontach dróg w tej części miasta.

    • 0 0

  • do xnb

    powielanie takich głupich stereotypów,że ta dzielnica taka a ta inna to faktycznie opinie idiotów.Teraz nie ma juz takiego podziału,w łeb można dostac w kazdej dzielnicy, a te typu Stogi,Dolne Miasto, Nowy Port itp. były przez lata zaniedbane przez samorządy.przyjęło się myslenie, że tam menele, pijacy i złodzieje.i nic się nie inwestowało, raczej w starówkę i nowe osiedla.na szczęście zaczyna się to zmieniać, deweloperzy i inni inwestorzy zwąchali że to dobry biznes.może i dla tych dzielnic przyjdą lepsze czasy.
    a samorządy należy rozliczać z obietnic przedwyborczych w czasie trwania kadencji.i bezlitośnie wyciagac wnioski z "kiełbasy wyborczej". ale szanse trzeba dać.

    • 0 0

  • Polska to dziwny kraj
    wszyscy znają się na wszystkim:-) lekarze, budowlańcy, konstruktorzy, wizjonerzy:-)
    nie żebym się naśmiewał, ale jak czytam o tunelach itp bajerach to mnie ogarnia zdziwienie....

    • 0 0

  • ..prawnicy, sędziowie, prokuratorzy, dziennikarze, selekcjonerzy...cdn

    • 0 0

  • a może tak
    wygrywający prezydent podpisuje kontrakt z przedstawicielami mieszkańców
    połowa gaży do ręki, reszta przy końcu kadencji na zasadzie "pokaż brachu coś wykonał"
    toż samo z radnymi z zastrzeżeniem że ich całe diety idą póki co a konto??

    • 0 0

  • Nie wiem co Cię dziwi, tunel był planowany chyba z 10 lat temu, most już stoi, jest jakiś plan rozwoju.

    Powiada się, że Świtek który to głównie spowodował budowę mostu ma być ponownie Prezesem Zarządu Portu. To taka informacja, żeby mieszkańcy N.Portu wiedzieli dzięki komu mają drogi na dzielnicy a mogą mieć szanse na kolejne inwestycje na dzielnicy, trochę bruku tam jeszcze pozostało a i wyremontowane drogi nadają się już w wielu miejscach do remontu.

    • 0 0

  • GALLUXIE

    a czyż ty nie jesteś pierwszym który zna się na wszystkim?
    z kogo sie śmiejecie? sami z siebie się śmiejecie.
    oczywiście że u nas wszyscy znają się na wszystkim, może wynika to z naszej historycznej Sarmacji i tamtych czasów?
    a może lubimy się madrzyć.

    • 0 0

  • czteroletni okres rozbić na konkretne lata i z ołówkiem w ręku odhaczać wykonano/nie wykonano
    jeżeli "niewykonań" bedzie zbyt dużo - taczka i wiooooo
    mówię wam
    musi spaść parę głów żeby się reszta zaczęłą usmiechać, a gołodupcy i nieudaczniki zajmowały pozycję społeczną odpowiednią do ich talentów i umiejętności
    wg Biblii umiejętność gospodarowania jest Darem Bożym i nie każdy jest nim obdarzony, powiem wiecej - tych kumatych jest jakby cokolwiek mniej :-)

    • 0 0

  • jolu
    skoro napisałem "Polacy" to chyba ja też:-)
    chociaż są i wyjątki od reguły:-P

    • 0 0

  • widzę że portalowy jasiu śmietana galluxina ze

    stryszku ma najwięcej do powiedzenia.

    Marynarki polskiej już jest modernizowana to juz da jakiś impuls N.P.
    Budowa tunelu zalezna jest od dotacji z UE bedzie dotacja bedzie tunel.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane