• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadzieja na rządowy OPAT. Posłowie są "za"

Michał Sielski
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych. Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych.

Jest jaskółka nadziei w sprawie pozyskaniu rządowego finansowania budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta. Jednogłośnie opowiedzieli się za tym posłowie z komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa.



Wierzysz, że OPAT powstanie w ciągu 8 lat?

O konieczności budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która ma wyprowadzić ruch samochodowy z Trójmiasta na północ, z pominięciem Rumi i Redy, mówi się od 40 lat.

- Już w latach 70. gdy zrobiono prowizorkę i wciśnięto dwa kolejne pasy w ówczesną zabudowę Rumi i Redy, zdawano sobie sprawę z konieczności budowy takiej trasy - przypomina burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński.

Prowizorka, jak to prowizorka - przetrwała do dziś. Tylko że obecnie w sezonie letnim przejeżdża nią nawet 60 tys. samochodów na dobę. A raczej "przetacza się", bo przy takim natężeniu ruchu korki są ogromne, a prędkość aut - minimalna.

Ogromne są także koszty budowy OPAT, która mogłaby ten problem rozwiązać. Za 14-kilometrową trasę należy bowiem zapłacić ok. 1,586 mld zł - 1,66 mld zł brutto. I to wyłącznie za prace budowlane, do których trzeba także doliczyć koszt wykupu gruntów w Gdyni, Redzie, Rumi i Kosakowie. W samej Redzie kupić trzeba 120 ha, a biorąc pod uwagę fakt, że średnia cena metra działki wynosi tam 200 zł, potrzeba na to ok. 240 mln zł. Tymczasem roczny budżet tego miasta to ok. 50 mln. zł. Nie ma więc szans, by samorządy sfinansowały tę inwestycję.

Do tej pory zainteresowanie rządu finansowaniem tej trasy było jednak minimalne, by nie powiedzieć - żadne.

Jednak pomorski poseł Stanisław Lamczyk twierdzi, że właśnie nastąpił przełom. I to nie tylko dlatego, że w Sejmie powołany został zespół parlamentarny ds. OPAT.

- W ostatni czwartek posłowie komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa jednogłośnie opowiedzieli się za budową OPAT ze środków rządowych. Przygotowali w tej sprawie dezyderat, który zostanie przedstawiony premierowi - relacjonuje poseł Lamczyk.

Taki dezyderat nie jest wiążący dla premiera, nie ma on też prawnego obowiązku wykonania zawartych w dezyderacie postulatów. Musi natomiast zająć wobec nich stanowisko, no co ma 30 dni od dnia jego otrzymania.

Poseł Lamczyk wierzy jednak, że odpowiedź będzie pozytywna: - Myślę, że premier podzieli opinię posłów, że ta droga powinna powstać ze środków rządowych.

Jeśli rząd zgodzi się na wyłożenie pieniędzy na budowę OPAT, będzie to jednoznaczne z uznaniem tej drogi za drogę krajową. Za takim rozwiązaniem opowiadają się zresztą samorządy, przez które OPAT pobiegnie.

Czy na drodze do budowy OPAT nie stanie jednak budowa Trasy Kaszubskiej, innej pomorskiej drogi krajowej, której budowa planowana jest od dawna? Ona także ma odciążyć ruch na północnym krańcu Obwodnicy Trójmiasta oraz w Rumi i Redzie. Według statystyk Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad odciąży jednak tylko w niewielkim stopniu, bo o ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Wciąż zostanie więc 45 tys., czyli dwukrotnie więcej niż stan, który uznaje się za krytyczny i uzasadniający budowę obwodnic w wielu innych miastach.

Inna sprawa, czy rząd stać na budowę dwóch tras, których przebieg jest podobny?

Zobacz przebieg Trasy Kaszubskiej.

Władze Gdyni, które od dawna zabiegają o wpisanie budowy OPAT na listę rządowych inwestycji, proponują także kosmetyczną zmianę w nazewnictwie dróg krajowych na Pomorzu. Budowa Trasy Kaszubskiej sprawi, że obecna dwupasmowa jezdnia przecinająca Rumię i Redę straci status drogi krajowej nr 6 (będzie nią Trasa Kaszubska). Powstał więc pomysł, by status DK 7 zyskały Południowa Obwodnica Gdańska, obecna obwodnica Trójmiasta oraz właśnie OPAT z Gdyni do Redy.

- Dzięki temu powstałaby czytelna klasyfikacja dróg krajowych wokół Trójmiasta. Jadąc z Warszawy do Gdańska, wjedziemy na Południową Obwodnicę Gdańska, potem na obwodnicę Trójmiasta, a w końcu na OPAT. To będzie rzeczywista obwodnica metropolitalna, bo miniemy nią wszystkie większe miasta naszej metropolii - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Czy zapowiedź rządowego finansowania dla budowy OPAT oznacza, że droga powstanie już niebawem? Niestety nie. Znacznie bardziej zaawansowane prace przy projektowaniu Trasy Kaszubskiej być może zakończą się ogłoszeniem przetargu na jej budowę za dwa lata, czyli w roku 2015. W optymistycznym wariancie budowa zacznie się w 2016 r., a zakończy jesienią 2018 roku.

Tymczasem procedury w sprawie budowy OPAT są opóźnione w stosunku do Trasy Kaszubskiej o około dwa lata. Trzeba też pamiętać, że Trasa Kaszubska trafiła na listę rezerwową Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury. Mimo to wcale nie jest jeszcze pewne, że ta trasa uzyska finansowanie z budżetu centralnego.

Zobacz, jaki przebieg zaplanowano dla Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej (7)

    znaczna część ruchu drogowego przeniesie się właśnie na nią. Więc OPAT może poczekać. A poza tym powszechnie wiadomo, że samorządy spartoliły wymaganą dokumentację. Może wpierw niech to wyjaśnią.

    • 11 16

    • ale Gdynia Port nie może czekać! (5)

      strefa gdyńskiego portu się rozbudowy wuje i musi mieć połączenie z resztą kraju

      • 6 4

      • Niestety, masz rację, co do portu. (4)

        Już teraz wiadomo, że połączenia portu gdyńskiego z początkiem Obwodnicy Trójmiejskiej w Gdyni Cisowej nie będzie w ciągu najbliższych dwóch lat. To właśnie tam miałaby mieć początek OPAT. Bez tego połączenia port gdyński umrze. Estakada Kwiatkowskiego jest za słaba, a jej ewentualna budowa od nowa praktycznie zatkałaby port całkowicie pod względem połączenia drogowego z otoczeniem.
        Najpilniejsza jest budowa pierwszego odcinka OPAT przedłużającego Obwodnicę Trójmiejską, aby możliwe było bezkolizyjne połączenie jej z portem. Resztę można zbudować w późniejszym terminie, jak będą na to środki finansowe.

        • 3 1

        • To po co Gdynia brała dofinansowanie (3)

          na Kwiatkowskiego jako połączenie portu z obwodnicą jeśli po klilku latach dowiadujemy się, że to nie jest dobra droga dla obsługi portu? To samo z pogłębianiem basenów. Gdynia wydała kasę z unii a teraz opowiada, ze to i tak nic nie dało bo kontenerowce są większe niż sadziliśmy. Obudźcie się i występujcie z wnioskami na projekty, które będą przydatne, a nie te które po paru latach w waszej ocenie nie spełniaja już funkcji które miały spełniać.

          • 4 4

          • (1)

            Pytanie o źle wykonaną Estakadę Kwiatkowskiego nad ulicą Morską jest dobre, ale nie do mnie powinno być skierowane.
            Problem z obracaniem odpowiednio dużych statków wewnątrz portu, czy braku terenów pod powiększenie możliwości obsługi kontenerowców leży głównie poza decyzjami samego portu.

            • 0 1

            • I znów zapisało moją wypowiedź zanim ją skończyłem i podpisałem, po wciśnięciu "enter", co wcześniej powodowało tylko utworzenie nowego akapitu.
              Chciałem dopisać jeszcze, że, z tego, co wiem, wnioski o dofinansowywanie inwestycji portowych są rozsądnie i skutecznie składane, a inwestycje są realizowane planowo. Problemy są z decyzjami nie leżącymi w gestii portu.

              • 0 0

          • co ty za głupoty wypisujesz!

            dynia mówi , że kontenerowce sa za duze??? Hahahahaha. Człowieku, dzwoni ci w uszach; ale ty bzdury piszesz, no nie moge.Głuptaku, chodzi o to, ze stanardy drogi krajowej przewiduja wieksze obciazenia na oś TIR-ów niz to jest dopuszczalne na drodze powiatowej, a taki status ma estakada. Choc technicznie takie obciażenia może ta trasa unieść. Chodzi wiec o przyznanie jej statusu krajowego, no i w konsekwencji takze przyjecie współfiansowania utrzymania pewnie. Nie kumasz, to sie nie wygłuipiaj ze swoimi pseudopoglądami.

            • 0 0

    • co to znaczy "powszechnie wiadomo"???

      Bo ktoż tak palnął? A ty skwapliwie i zaśliniony powtarzasz?

      • 3 1

  • po co szczurek głos zabiera ? (3)

    w Gdyni od lat nie potrafi z przejazdem na Puckiej się uporać i z innymi drobnymi d*perelami a o OPAT-cie ma tyle do powiedzenia ! - Wybory ?...

    • 27 10

    • (2)

      bo wszedzie tam gdzie wystepuje PKP tak to wlasnie wyglada. probowales kiedys zalatwic cos z pkp (obojetnie z ktora spolka)? ja probowalem.

      • 3 2

      • a dlaczego w Gdańsku na Żabiance się udało? (1)

        piękna nowa droga z tunelem pod SKM i PKP. w krótkim czasie

        • 6 2

        • Bo ci w Gdańsku na pewno zrobili coś źle, skoro im się udało.

          Tym z Gdyni nic się nie udaje, bo robią wszystko dobrze - taka pokrętna logika gdyńskich urzędników.

          • 7 4

  • tylko bicie piany

    • 5 1

  • Co za problem (1)

    Niech Gdynia napisze wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej,zabezpieczy w budżecie 20-30 % kosztów inwestycji i droga na pewno powstanie,Gdańsk w ten sposób zbudował i buduje dalej m.in. Trasę W-Z,Nową Słowackiego,obwodnicę południową,Aleję Havla,Nową Łostowicką,Trasę Sucharskiego z tunelem pod kanałem portowym,kolej metropolitalną,nowe trasy tramwajowe i szereg innych inwestycji infrastrukturalnych,budują na potęgę,ale dopłacają do tych inwestycji z własnego budżetu a mądre gdańskie głowy piszą po prostu dobre wnioski,skoro projekty przechodzą,dlaczego akurat Gdynia ma dostać OPAT za darmo,niech się dorzucą do interesu a nie skomlą w mediach o jałmużnę i niech ktoś w tej Gdyni wreszcie napisze jakiś porządny wniosek unijny zamiast płakać,że taki Gdańsk to wszystko dostaje

    • 25 19

    • ale bajeczka o złym Gdańsku to idealna

      zasłona dymna dla gdyńskich nierobów.
      Infoboxy łykają te bajeczke jak pelikany i głosują na wiadomo kogo (90%)

      • 9 2

  • Posłowie są "za"

    operacja się udała, pacjent zmarł.

    • 9 1

  • teraz poseł rżnie głupa,

    że to dzięki niemu powstanie inwestycja. A kto pamięta, że tylko Szczurek jeździł i walczył o OPAT

    • 9 8

  • uwaga, jakiś OPAT będzie biegał po triomieście.

    • 2 2

  • uwaga, jakiś OPAT będzie biegał po triomieście.
    zboczek jaki czy co? z tego opata, przeora?

    • 1 3

  • Ja też jestem za ....

    I co z tego? A jaką drogę posłowie z komisji uznają za niepotrzebną? Bzdura.

    • 2 0

  • dopiero bedą płakać jak ich ruch ominie (1)

    80% firm padnie ! ruch w ciągu szlaku na zachód nakręcił koniunkturę w tym regionie, jak wybudują opat to ADIOS !

    • 6 5

    • ruch?

      Właśnie w tym rzecz. Gdzie ten ruch? W tej chwili jest totalny bezruch. Stoisz w korku i ani myślisz zajechać do jakiejś firmy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane