• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Następne buspasy w Gdyni powstaną na ul. Morskiej

Patryk Szczerba
13 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Miejsce i kierunek zatorów na ul. Morskiej zależy od pory dnia. Odcinki buspasów pojawią się na obydwu jezdniach. Miejsce i kierunek zatorów na ul. Morskiej zależy od pory dnia. Odcinki buspasów pojawią się na obydwu jezdniach.

Do końca przyszłego roku na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma powstać 1,2 km buspasów w obydwu kierunkach. Miasto zaczęło poszukiwania wykonawcy prac.



Czy tworzenie buspasów ma sens?

Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie GdyniZespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych zobacz na mapie Gdyni. Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi.

Bez ciągłości

Ciągłości zatem nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.

Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.

Wybrany wykonawca będzie przede wszystkim zagospodarowywał na buspasy prawoskręty. Konieczne będą jednak miejscowe poszerzenia lub dobudowanie jezdni. Oprócz tego trzeba będzie m.in. przebudować zatoki autobusowe, sygnalizację świetlną, sieć trolejbusową oraz kanalizację deszczową i sanitarną. Nie obędzie się też bez wycinki drzew, którą zrekompensują nowe nasadzenia.

Schemat buspasów na Morskiej. Schemat buspasów na Morskiej.
- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej. Jeśli do niej dopłacamy i chcemy ją promować, to podróż autobusem i trolejbusem musi być realną alternatywą dla jazdy samochodem stojącym w korku. Jeśli autobus i auto i tak wspólnie jadą ślimaczym tempem, mało kto wybierze komunikację zbiorową - przypomina Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
W trakcie prac należy spodziewać się sporych utrudnień, ale - jak zapewniają przedstawiciele miasta - wykonawcy będą starali się, by były one jak najmniejsze.

Prace nie dłużej niż rok

Termin składania ofert mija 18 grudnia. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc., ale już następnym łączny okres zajęcia jezdni pasa drogowego dla wszystkich odcinków robót - 20 proc. Kolejne to czas wykonania - 10 proc., czas udzielonej gwarancji i rękojmi - 5 proc. oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5 proc.

Na realizację inwestycji przeznaczono maksymalnie rok. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty w styczniu, to prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2018 roku.

Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

Przypomnijmy, że póki co, na ul. Morskiej funkcjonuje jeden 350-metrowy buspas od ul. Zakręt do Oksywia w kierunku Rumi. Ostatnim wydzielonym pasem dla autobusów w Gdyni jest odcinek ul. Małokackiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku Witomina.

Czytaj też: Autobusy jadą po Małokackiej buspasem

Opinie (202) 1 zablokowana

  • Każda dwupasmówka powinna mieć buspasy (2)

    Każda droga która ma dwa lub więcej pasy ruchu, naturalnie powinna mieć buspas na prawym pasie.

    Obecna sytuacja jest mocno nielogiczna jeśli autobus z kilkudziesięcioma osobami na pokładzie musi stać w korku za prywatnym samochodem w którym siedzi jedna osoba

    • 8 8

    • tyle, że... (1)

      ...prywatne samochody wiozą kilka jeżeli nie kilkanaście razy więcej pasażerów. Buspas, po którym sporadycznie jedzie autobus powoduje zatem większe straty czasu. Ponieważ Jadących samochodami jest więcej, płacą wiec większą część podatków. Żeby był śmieszniej autobus jest z podatków, z których pobudowano drogi. A z tych podatków dotowany jest także autobus...

      • 4 0

      • to wcale nie jest sporadyczna jazda, autobusy w porze szczytów jadą często

        • 1 0

  • Biedna Gdynia

    Po raz kolejny widać, że ludzie odpowiedzialni za to miasto nie mają kompletnie pomysłu i spójnej wizji rozwoju czegokolwiek.
    Zapatrzeni w siebie - bawią się zabawami - samolocikami i biegami - po co to komu? No tak - igrzyska muszą być, toć plebs ma głosować na jedyną słuszną linię Pana Sz, i Pana Ł.
    Jaka szkoda, że jeszcze przez 8 lat będziemy się z tym nieudacznikiem męczyć, chyba, że gdynianie zmądrzeją w końcu.
    Tylko czy będzie wybór, bo p. Horała to wyjątkowo zakuty pisior.
    Biedna Gdynia...

    • 5 2

  • Do redaktora i prokuratury

    Witam Pana redaktora i prokuraturę - bo to sprawa dla niej .
    Z tego co pamiętam przez lata płaciłem osobny podatek drogowy który teraz jest " ukryty" w paliwie.
    Więc jeżeli Gdynia " zabierze" mi celowo drogę " mój jeste ten kawałek podłogi" to ja się pytam jak mogę odebrać zwrot podatku drogowego który płacę od 40 lat w różych formach... jeżeli to będzie " 3 pas" to ok - rozumiem ... a tak na marginesie Panie redaktorze mam dla Pana i policji pytanie i " fuchę". Na estakadzie jak kończy się bus pas , który wchodzi w prawo skręt ( zjazd na unruga) to kto ma pierszeństwo ?
    Po drugie : czemu na " końcówce" estakady w kierunku pogóża ( ostanie ) 300 metrów po zjeździe na unruga nie ma zakazu wyprzedzania ? Cwaniaki z GPU dopiero na wysokości cmentarza wbijają się na siłe . Czemu tam i przy wlocie z estakady ( od strony terminala) na morską Policja nie wyłapuje cwaniaków , któży tak na prawdę generują 80 % korka ???

    • 9 0

  • A kiedy PKM do Gdyni Północ? (1)

    • 7 0

    • I..

      Nazachod tez by ponogla...

      • 2 0

  • Szanowni radni jak wam nie wstyd?

    • 6 2

  • dlaczego

    Jakiś "mądrala" upiera się że jedynym wyjściem jest komunikacja miejska. No chyba że metro, które spieszę wyjaśnić - w waszych warunkach geologicznych jest niewykonalne. Było wprawdzie jeszcze w Gdyni podejście do przesiadki na samoloty, ale okazało się nadzwyczaj nieudane...

    W kontekście kasy utopionej w lotnisku, chciałem zapytać co takiego zrobiono w Gdyni przez ostatnie 25 lat, aby układ komunikacyjny mógł wchłonąć "boom" samochodowy? Ano NIC!!!! Dwupasmowe trasy w mieście już więcej nie przyjmą, a Kwiatkowskiego na dodatek nie spełnia już norm udźwigu dla pojazdów jadących do portu. Wyobraźcie sobie że dochodzi do wielkiej katastrofy budowlanej, przy jednej z tych arterii. Oby nie.... ale od tego jest "władza" aby dmuchać na zimne. Niektóre dzielnice zostaną po prostu odcięte.

    A komunikacja miejska? Co będzie decydować o tym że zostawię samochód pod domem? Jeśli ma to być (według mądrali!) iluzja w postaci trolejbusu mijąjącego auta stojące w korku, to gratuluje dobrego samopoczucia i szczerze radzę zbadać sobie stan zdrowia. Przecież nie trzeba być jakimś geniuszem aby wiedzieć że jakikolwiek bus zatrzymujący się co kilkaset metrów na przystankach, suma sumarum nie dojedzie nigdzie wcześniej niż auto. Jest tylko jedna sytuacja w której byłoby to możliwe... buspasy przez całe miasto (po co więc przerabiać, jak wystarczy wymalować napis na prawych pasach?).

    Reasumując, moja ocena jest taka. Gdynia to miasto skrajnie nieprzyjazne dla samochodów. Nie znam żadnego przepisu konstytucyjnego, zabraniającego posiadania "czterech kółek". A tu proszę. Najlepiej abyście nie korzystali ze swojej własności, bo zawadza na drodze urzędniczym wizjom. Jak stawiacie to coś w śródmieściu, to wyskakujcie z kasy bo inaczej grzywna. Chcecie zaparkować pod blokiem, ni chu chu, bo przerabiamy wam teren pod ścieżkę rowerową (obecnie wieje na niej nudą). itd itp.

    Ponieważ jakoś tak przewiduje że zaraz kolejny mądrala będzie mi robił wykład na temat smogu, uprzejmie wyjaśniam. Proszę najsampierw zbadać za jaką część zanieczyszczenia powietrza w Polsce odpowiadają samochody (3, 4 a może 10 procent?). Kolejne zadanie do odrobienia to rozwiązanie zagadki czy auta stojace w korku emitują więcej smrodu od tych poruszających się płynnie....

    ps wyobraźcie sobie że jest wielce prawdopodobne że wzmiankowane wyżej auta "smrodzą" dokładnie tak samo. tyle że to pierwsze robi to bez przerwy przez np. dwie godziny, a to drugie być może tylko przez 20 do 30 minut...
    Logiczne? Niekoniecznie

    • 11 4

  • I bardzo dobrze

    Zostawię auto w garażu i przesiądę się na kom miejską, którą będę szybciej dzięki buspasom

    • 1 6

  • Ulica Morska nie była modernizowana od czasów...Gierka

    Na wysokości Dworca Głównego do Szkoły Morskiej jedyną inwestycją, która powstała po 1989 roku jest szeroka ( szersza od chodnika) ścieżka rowerowa. Kiedy po przeciwnej stronie pomostu Gdynia Stocznia wysiada się z samochodu, wpada się wprost pod koła pędzącego rowerzysty.

    • 1 3

  • buspas, morska

    już mamy na Władysława IV, strach się bać, chyba UM Gdynia powinien udać sie do psychiatry z wodzem na czele ...
    Ulice: dziura na dziurze, brak dodatkowych ulic, przejazd z np Chwarzna przez Witomino strasznie a wywalono tyle kasy na dwa pasy przez las, lepiej się stoi, ramię w ramię...

    • 3 1

  • Zibi

    Zostawcie pasy dla aut a zamiast autobusow i trolejbusow wybudujcie linie tramwajowa srodkiem morskiej

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane