- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (271 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (329 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Nasze PESY są bezpieczne - zapewniają urzędnicy
Pasażerowie gdańskiego ZKM-u obawiają się, że nowe tramwaje - PESA Swing - mają fabryczną wadę hamulców i mogą nie zatrzymać się na czas przed przeszkodą. - To nieprawda - ripostują gdańscy urzędnicy.
W połowie września w Warszawie nowy tramwaj marki Pesa Swing nie zatrzymał się na przystanku i wjechał na przejście dla pieszych. Większość przechodzących udało się uciec, ale jedna osoba dostała się pod tramwaj. Zginęła na miejscu.
Zdarzenie, choć doszło do niego w stolicy, wywołały spore obawy wśród pasażerów gdańskiego ZKM, który właśnie zaczyna eksploatować PESY.
- Testy nowego tramwaju prowadzone w Gdańsku nocą mogą potwierdzać to, co się stało w Warszawie. Przy hamowaniu tramwaju z prędkości powyżej 50 km/h puszczają hamulce - informuje nasz czytelnik, pan Jacek. - Czy zatem w Gdańsku może dojść do podobnej sytuacji?
O komentarz poprosiliśmy rzecznika ZKM, ale ten uchylił się od odpowiedzi. Głos w sprawie zabrała rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie ma powodów do obaw. Pojazdy przygotowano tak, aby bez trudu pokonywały duże różnice terenów, szczególnie te na trasie na Chełm. Tramwaje są sprawne technicznie. Hamulce, jak i inne podzespoły działają bez zarzutu - uspokaja Emilia Salach-Pezowicz.
W sprawie warszawskiego wypadku producent tramwajów - bydgoska firma PESA - wielokrotnie przekonywała, że przyczyną wypadku nie były wadliwie działające hamulce, a błąd ludzki. Motorniczy niewłaściwie zmieniał tryby hamowania.
Tramwaj PESA Swing został zaprezentowany gdańszczanom podczas sobotniego festynu komunikacyjnego na pętli na Chełmie. Wzięło w nim udział kilkaset osób, które mogły przejechać się nowym tramwajem wokół pętli i obejrzeć zabytkowy tabor ZKM.
Miejsca
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (148) 9 zablokowanych
-
2010-10-04 10:46
Nowe PESY mają wadliwe hamulce! (1)
W Warszawie jedna z nowych PES zabiła kobietę na przejściu dla pieszych
Przyczyna - zawiniły hamulce- 6 8
-
2010-10-04 11:16
Przestań gadać głupoty
- 3 4
-
2010-10-04 10:46
(1)
Różne tryby hamowania? Nie znam się więc się nie wymądrzam, ale jak to różne tryby? Hamowanie służy temu, żeby zatrzymać pojazd... a tam zginął człowiek...
Więc co? hamował przez przyśpieszanie? Czy hamowanie nie powinno być automatyczne? Proszę o wyjaśnienie.- 8 2
-
2010-10-04 11:32
masz tryb elektrodynamiczny - hamowanie silnikami trakcyjnymi to pierwszy etap drugi to hamowanie hamulcami tarczowymi a trzeci to hamulec szynowy. zależy jak mocno odciągniesz manetkę do tyłu tyle trybów hamowania się uruchamia. Można hamować samymi silnikami trakcyjnymi można silniki trakcyjne wspomagać hamulcami tarczowymi w skrajnych przypadkach dołączyć do tego hamulec szynowy.
- 10 1
-
2010-10-04 10:48
Największą atrakcją był robot saperski przyprowadzony przez policję
Pesa przypomina bombardiera w środku. Ale lepiej wyposażona. Choćby ta wspaniała grafika obrazująca przystanki i fotografie w pobliżu.
Na zewnątrz? Ujdzie. Bombardiera pod tym względem nie przebije nic.- 6 3
-
2010-10-04 10:48
Dlaczego te nowe tramwaje piszcza na zakrętach? (8)
Nowe tramwaje piszczą na nowo wyremontowanych zakrętach.
- 14 5
-
2010-10-04 10:52
Jakby to powiedział urzędnik: (5)
To wina zakrętu. Jak kobieta skasuje samochód na drzewie, to jest wina drzewa etc.
- 4 2
-
2010-10-04 10:58
BO TO JEST WINA ZAKRĘTU! (4)
GEOMETRIA I FIZYKA SIĘ KŁANIA
Koła tramwaju zamontowane są na wspólnej sztywnej osi, zatem zawsze obracają się z tą samą prędkością kątową. Zakręt posiada różny promień dla lewej i prawej szyny, zatem także ich długość się różni na zakręcie. Skoro oba koła pokonują różną drogę w tym samym czasie, to muszą się ślizgać po szynach, nie ma innej możliwości.
Chyba, że sobie szyny wysmarujesz olejem, ale wtedy hamulce będą średnio skuteczne...- 6 0
-
2010-10-04 11:15
Czy można zamontować koła tak, aby poruszały się niezależnie? (2)
- 1 3
-
2010-10-04 16:23
Nie można (1)
Można ale miało by to negatywny wpływ na inne zachowania pojazdu. Nigdzie takie rozwiązania nie są stosowane.
- 0 0
-
2010-10-05 10:03
poza Strasburgiem
- 0 0
-
2010-10-04 11:21
Czy można zamontować koła tak, aby poruszały się niezależnie?
- 0 3
-
2010-10-04 11:06
dlaczego piszczą? hmm.. powiem ci tak
My tramwaje wydajemy rózne dżwięki o zróżnicowanej częstotliwości. Zwykle te nasze nawoływania mają charakter pulsujący, niesłyszalny dla ucha ludzkiego, jednak gdy tramawaje są podniecone, wydają przeraźliwe piski. Tak naprawdę, to podnieca nas jak motorniczy szybko wchodzi w zakręt,wtedy piszczenie staje się intensywne i słyszalne dla ludzi. Ot i cała tajemnica
Tramwaj
numer boczny do wiadomości redakcji (pragnę pozostac anonimowy)- 19 4
-
2010-10-04 16:30
co proszę?
jechałem na pętli full ludzi i żadnych pisków, chyba że ja słyszę inne częstotliwości
- 5 0
-
2010-10-04 10:49
Pesa jednak również na Migowie
Po ostatnich decyzjach i oszczędnościach inwestycyjnych okazuje się, że Pesy będą miały również okazje zwiedzać Migowo.
- 5 3
-
2010-10-04 10:50
uffffff....
dzięki Pani Emilii uspokoiłem się....
- 6 3
-
2010-10-04 10:50
Bład ludzki? A co z awaryjnym hamowaniem?
Czy ten super tramwaj nie ma działajacych awaryjnych hamulców?
- 3 2
-
2010-10-04 10:54
Emigrant
Jeździłem PESAMI sporo po Warszawie- po prostu miód i rewelacja. Doskonałe wyposażenie,amortyzacja,wyciszenie i funkcjonalność.No a wygląd-po prostu przecudnej urody. Ale konkurencja nie śpi i puszcza różne dymy. A PESY jadą dalej !
- 6 4
-
2010-10-04 10:57
Nie pamiętam żeby ZKM przyznał się kiedyś, że wypuszcza na trasę niesprawne pojazdy.
Tak więc nieważne czy te PESY mają dobrze skonstruowane hamulce czy nie.
Jeśli o czymś zapewniają ZKM do spółki z urzędami i motorniczym budyniem, to od samego początku trzeba traktować to jako mało wiarygodne. Myślę, że najbliższy czas pokaże prawdę o PESACH i o tym czy to są dobrze wydane pieniądze.- 14 2
-
2010-10-04 10:59
Ważne foto nr 6 do artykułu (2)
Dlaczego odstęp między krawędzią peronu a tramwajem jest taki duży co widac na 6 fotografii a jakiego nie ma w Bombardierach.
Dlaczego zamawiający nie podał w specyfikacji że odległość między krawędzią peronu a tramwajem musi wynosić max 10 cm.- 15 3
-
2010-10-04 11:43
Spoko, by się naród od SKM nie odzwyczaił ...
- 6 1
-
2010-10-04 12:02
naprawdę wielki ten odstęp:)
zdjęcie zrobione pod kątem jeszcze bardziej go "powiększa":)
Jak to dobrze, że jest na co ponarzekać :D- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.