• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem

Maciej Naskręt
26 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Inspektorzy ITD obok policji mają prawo do zatrzymania m.in. pojazdów osobowych. Inspektorzy ITD obok policji mają prawo do zatrzymania m.in. pojazdów osobowych.

- Kierowca Ubera wziął do ręki różaniec i zaczął się modlić po tym, gdy dowiedział się, że może dostać 8 tys. zł kary. Chciał wzbudzić litość - opowiada inspektor transportu drogowego o jednej z kontroli. Przewożenie pasażerów bez wymaganych zezwoleń wciąż jest pod lupą kontrolerów w Trójmieście.



Czy korzystasz z usług firmy Uber?

Jeśli chcemy przewozić osoby w celach zarobkowych, warto to przemyśleć. Kary za tego typu działalność bez wymaganych zezwoleń, czy też rejestracji są bardzo wysokie - do 8 tys. zł. Kontrole w tym zakresie prowadzi Inspekcja Transportu Drogowego, a na brak pracy nie narzeka szczególnie teraz, gdy na rynku pojawił się m.in. Uber.

Uber to amerykańskie przedsiębiorstwo, które jest twórcą aplikacji służącej do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami.

Niestety, najczęściej odpowiedzialność ponosi wykonawca przewozu, a pośrednik unika kary.

- Tak było w grudniu, kiedy otrzymaliśmy sygnał o nielegalnych przewozach osób realizowanych samochodami osobowymi na terenie Trójmiasta, przez jedną ze znanych międzynarodowych firm pośredniczących w takim przewozie - wyjaśnia Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Inspektorom udało się zatrzymać w jednym miejscu dwóch kierowców, którzy kończyli taki przewóz. Okazało się, że zatrzymani kierowcy wykonywali usługę bez jakichkolwiek dokumentów transportowych, nie mieli też zgłoszonej działalności gospodarczej. Opłata za transport była pobierana na podstawie wskazań przebytej drogi, według aplikacji zainstalowanej na smartfonie.

Przewóz osób może wykonywać osoba posiadająca ważną licencję. Przewóz osób może wykonywać osoba posiadająca ważną licencję.
Inspektorzy: nie dajemy szans na wytłumaczenie

Gdy rozmawiamy z samymi inspektorami, pracującymi przy kontrolach, uśmiechają się tylko, gdy pytamy ich o ten typ prowadzenia działalności. Dlaczego? Przychodzi im od razu na myśl jedna historia.

- Pewnego razu zatrzymaliśmy do kontroli kierowcę w fiacie punto, który przewoził pasażera korzystając z pośrednictwa firmy Uber. Na wieść, że grozi mu 8 tys. zł kary administracyjnej za nielegalny przewóz osób, do ręki wziął różaniec i zaczął się modlić - opowiada nam anonimowo jeden z gdańskich inspektorów drogowych
Jak zareagowali inspektorzy?

- Na pytanie: dlaczego się modli? Odpowiedział, że już tylko to mu teraz pozostało - opowiada inspektor.
Pomysły kierowców Ubera bardzo zaskakują kontrolujących.

- Kiedyś trafił nam się kierowca, który nie jeździł własnym autem po klienta. Robił to samochodem należącym do firmy, w której pracuje - dodaje anonimowy inspektor.
W obu przypadkach sprawy kończyły się wnioskiem o karę administracyjną w wysokości 8 tys. zł.

Kontrola taksówek w centrum Gdańska. Kontrola taksówek w centrum Gdańska.
Inspektorzy przyznają: kierowców Ubera trudno kontrolować

Warto nadmienić, że kontrole kierowców są prowadzone po tym, gdy korzystający z ich usług nie otrzyma stosownego paragonu, czy faktury VAT.

- Właśnie z tego powodu kierowców Ubera trudno jest skontrolować. Nie dość, że trzeba zostać poszkodowanym, to na dodatek uruchamiając aplikację mobilną trzeba podać numer karty kredytowej, z której pobierane są automatycznie pieniądze za przejazd. Po każdej naszej kontroli osoby, które zgłosiły nielegalny przewóz osób Uberem, są wykreślane z systemu - wyjaśnia inspektor.
Wśród zgłaszających byli niejednokrotnie taksówkarze. Muszą jednak za każdym razem wprowadzać nową kartę kredytową do systemu. Gdyby chcieli pokonać nie zawsze uczciwą konkurencję, takich kart musieliby mieć setki.

W ręce ITD wpadają także taksówkarze

Jednak kontrolerzy zatrzymują też taksówkarzy. Ostatnie skoordynowane działania dotyczące kontroli taxi prowadzone były w Gdańsku w godzinach rannych 29 lutego br. Skontrolowano 24 pojazdy.

- Wobec jednego kierowcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne za brak badań lekarskich i psychologicznych, ponadto kierowca poruszał się pojazdem od 2011 roku bez ważnych badań technicznych - mówi Staniszewski.
Nałożono też 1 mandat karny w wysokości 500 zł. - za naruszenie z ustawy o transporcie drogowym za brak licencji przy sobie. Ponadto ujawniono cztery usterki techniczne, dotyczące sprawności świateł w jakie pojazd powinien być wyposażony. Te sprawy zakończono pouczeniem.

Ponadto w 2015 roku przeprowadzono wspólnie z Państwową Inspekcją Handlową kontrole pojazdów wykonujących przewozy osób - czyli samochodów podszywających się pod taksówki.

- Firmy te umieszczają ogłoszenia na portalach społecznościowych, oferując swoje usługi najczęściej w weekendy - tłymaczy Staniszewski.

Miejsca

Opinie (770) ponad 20 zablokowanych

  • A te inne to co lepsze

    Skontrolować te inne firmy skorpionsi itd

    • 8 2

  • Ktoś w końcu nazwał rzeczy po imieniu. Dość uberpatologii ! Brawa dla autora :-)

    • 5 8

  • trójmiejskie taxi - w 60 %

    starzy znudzeni niesympatyczni dziadkowie , z łupieżem na ramionach , w ciuchach jakby robili remont w piwnicy .... to są usługi ? zamiast czytać gazety palić papierosy można w wolnej chwili w środku wypolerować auto tak by Klient czuł się miło ... zaznaczyłem 60 % , bo jest młode pokolenie fajnym miłych młodych kierowców z fajnymi autami i z nienaganną czystością :)

    • 12 2

  • taxi (1)

    3km taksówką 15zł, większość jeżdzi na gazie za 1,60zł za l, na odleglości 3km spali 1litr albo i mniej, czy taksówkarze na takim i innym kursie muszą zarabiać prawie 1000% ?

    • 6 11

    • Rozumiem ,mają Cię wozić po kosztach. Powiem ci coś w zaufaniu ,taksówkarz to taki ktoś kto musi jeść ,nakarmić dzieci ,opłacić mieszkanie ,kupić ubrania ,naprawić samochód,opłacić wszelkie daniny związane z prowadzona działalnością ,zarobić na urlop i na czas ewentualnej choroby i jeszcze odłożyć na następny samochód i na to wszystko musi zarobić przewożąc Ciebie ..Zgadnij dlaczego taksówki to przeważnie kilku lub kilkunastoletnie samochody ? Gwarantuję Ci że taksówkarze to nie entuzjaści starych samochodów tylko dlatego ze ich na nowe nie stać .Jedyna grupa która jeszcze jakoś na tym wychodzi to emeryci dla których taksówka to sposób na dorobienie do emerytury. Te wszystkie nowe auta to wszystko kredyt i o to wzięty przez tych którzy po 15 latach przepracowanych w policji lub wojsku mogą sobie na to pozwolić .Z pewnością nie jeżdżą takimi samochodami ci których taksówka jest jedynym źródłem utrzymania .No tak ale co może o życiu wiedzieć ktoś kto nawet na wkład do michy którą ugotuje mamusia nic nie daje.

      • 4 0

  • a bezpieczeństwo (2)

    a bezpieczeństwo- do kogo wsiadasz? gdzi ecie zawiezie?

    • 4 3

    • Sprawdź jak działa aplikacja Uber...

      ...a potem pisz bzdury w necie.

      • 3 2

    • Jakie bezpieczeństwo? Auta naprawiacie pod domem. Zresztą każde auto musi przejść badanie techniczne.

      • 3 0

  • 66% za Uberem 34% przeciwko

    Zatem sprawa rozwiazana.
    Zlotowy za swoja arogancje pyche i hamstwo dostaja po tylkach wiec sie pluja.hahahahaha

    • 8 5

  • JAK ZWYKLE

    Zaścianek jakich mało, po raz kolejny " dobre" staje się wrogiem lepszego. Prawo, będące w teorii dla obywateli i dobra publicznego blokuje rozwój alternatywy dla istniejącego produktu, lub usługi jak ma to miejsce w tym przypadku,hamując rozrost konkurencji, będącej zbawiennym zjawiskiem dla konsumenta...

    • 2 1

  • taxowkarz (1)

    Czytam te opinie i slow mi brak poprostu z kad ludzie takie fantazje u was ze taxowkarze zarabiaja bog wie ile ze katuja wszyscy?Jak bym zarabial takie krocie na taksowce to teraz jadl bym wielkanocne sniadanie z rodzina a nie stal na postoju z racji pustego portfela....bo takie kokosy sa na taxi..Smacznego jajka zycze

    • 13 2

    • Wiadomo że najlepsze żniwa macie w święta a wasza zachłanność jest znana

      • 3 3

  • a co tych (2)

    dwóch na zdjęciu robi? Mają pozwolenie na zajęcie pasa ruchu? Czy planują zbiorowe samobójstwo?

    • 3 1

    • widzisz linię ciągłą, gamoniu? (1)

      • 2 1

      • a co do tego ma linia?

        stoją za barierkami!

        • 1 1

  • ITD może skontrolować każdy pojazd poruszający się na drodze publicznej, zresztą w artykule była o tym mowa, że również kary są dla taksówkarzy za przeróżne przewinienia.

    Nie dawał mi spokoju ten problem z taksówkami UBERA i stad moje zainteresowanie tym tematem. Zaznaczę od razu że nie jestem taksówkarzem Ubera, oraz nigdy z ich taksówek nie korzystałem.

    W każdej dziedzinie działalności gospodarczej, a tym bardziej w usługach, potrzebna jest zdrowa konkurencja, dotyczy to również usług przewozu osób które powinny być prowadzone w sposób uczciwy i rzetelny. Jeżeli przewozy mają na tym zyskać a więc samochody będą nowsze a kierowcy bardziej uprzejmi a sam przewóz będzie tańszy to dlaczego nie dać im tej szansy? Bezpowrotnie skończyły się czasy kiedy był monopol na świadczenie usług taksówkami przez zawodowych taksówkarzy. Teraz w każdej dziedzinie konkurencja jest bezlitosna i nie pomogą takie zabiegi jak to co się teraz dzieje.
    Nie generalizuję oczywiście, ale niektórzy taksówkarze są opryskliwi, nieuprzejmi i często brzydko pachną. Nie jest to miłe gdy wsiada się do taksówki w której kierowca ubrany jest, grzecznie mówiąc niedbale, śmierdzi potem kierowcy a nie chce włączyć klimatyzacji bo albo jej nie ma albo tylko otwiera okno, bo wzrośnie mu spalanie. Taksówkarze twierdzą, że odbiera im się chleb, gdyż każdy pasażer to konkretne pieniądze. Mówi się również o tym, że jest to ich jedyne źródło utrzymania rodziny. I to wszystko prawda. Znam wielu taksówkarzy i tylko nieliczni traktują to zajęcie jako podstawowe źródło dochodu. Większość z nich pracuje, a taksówkę traktuje jako dodatkowe źródło dochodu i nie ma nic w tym złego. Każdy orze jak może żeby poprawić status swojej rodziny Prawdą jest również to, że pojazdy większości taksówkarzy to pojazdy starsze niż 10 lat, które po pierwsze spalanie w mieście mają powyżej 10 l/100 km, chyba, że w samochodzie jest instalacja gazowa oraz wymagają ciągłego serwisowania, które odbywa się metodą chałupniczą na parkingu przed domem albo w garażu na zamiennikach części oryginalnych, rzadko w serwisie, nie mówiąc już o serwisie fabrycznym. Co oczywiście w znaczny sposób wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Prawdą jest też to, że nie są to tanie usługi. Prawdą jest również i to, że kasa fiskalna i taksometr nie są ze sobą sprzężone w ten sposób, żeby każdy zakończony kurs został zafiskalizowany, a co za tym idzie rzadko wydają paragony fiskalne chyba, że pasażer o to wyraźnie poprosi co nie jest mile widziane a więc jest to oszustwo podatkowo - skarbowe. Ale dosyć już narzekania na tabor naszych taksówkarzy.

    Jeżeli chodzi o legalność prowadzenia usług przewozu osób są dwie metody jej prowadzenia.
    Jedną z tych metod to zarejestrowana działalność świadczenia usług przewozu osób taksówkami.
    Druga to przewóz osób zgodnie z posiadanym stosownym certyfikatem kompetencji zawodowych w krajowym transporcie drogowym osób oraz odpowiedni wpis w działalności gospodarczej.
    To są jedyne wymagane prawem dokumenty potwierdzające wykonywanie krajowego przewozu osób.

    Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą musi opłacić stosowne podatki i ZUS. Tak w pierwszym jak i w drugi przypadku jeżeli jest to podstawowe źródło dochody to zmuszeni jesteśmy do odprowadzenia ZUS`u w pełnej wysokości jeżeli jest to zajęcie dodatkowe to zapłacimy tylko ZUS zdrowotny. Za swoje usługi musi wystawić również rachunek bądź fakturę VAT, Akurat w tym przypadku i dla jednych i dla drugich to 8% VAT.

    Ale po co te wojny tak w ogóle? Dalej tego nie rozumiem. Dlaczego zawodowi taksówkarze nie zarejestrują się na platformie Ubera i nie korzystają z dobrodziejstwa świadczenie usług również za pomocą tej platformy.

    Pozostaję z wyrazami szacunku

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane