• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem

Maciej Naskręt
26 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Inspektorzy ITD obok policji mają prawo do zatrzymania m.in. pojazdów osobowych. Inspektorzy ITD obok policji mają prawo do zatrzymania m.in. pojazdów osobowych.

- Kierowca Ubera wziął do ręki różaniec i zaczął się modlić po tym, gdy dowiedział się, że może dostać 8 tys. zł kary. Chciał wzbudzić litość - opowiada inspektor transportu drogowego o jednej z kontroli. Przewożenie pasażerów bez wymaganych zezwoleń wciąż jest pod lupą kontrolerów w Trójmieście.



Czy korzystasz z usług firmy Uber?

Jeśli chcemy przewozić osoby w celach zarobkowych, warto to przemyśleć. Kary za tego typu działalność bez wymaganych zezwoleń, czy też rejestracji są bardzo wysokie - do 8 tys. zł. Kontrole w tym zakresie prowadzi Inspekcja Transportu Drogowego, a na brak pracy nie narzeka szczególnie teraz, gdy na rynku pojawił się m.in. Uber.

Uber to amerykańskie przedsiębiorstwo, które jest twórcą aplikacji służącej do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami.

Niestety, najczęściej odpowiedzialność ponosi wykonawca przewozu, a pośrednik unika kary.

- Tak było w grudniu, kiedy otrzymaliśmy sygnał o nielegalnych przewozach osób realizowanych samochodami osobowymi na terenie Trójmiasta, przez jedną ze znanych międzynarodowych firm pośredniczących w takim przewozie - wyjaśnia Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Inspektorom udało się zatrzymać w jednym miejscu dwóch kierowców, którzy kończyli taki przewóz. Okazało się, że zatrzymani kierowcy wykonywali usługę bez jakichkolwiek dokumentów transportowych, nie mieli też zgłoszonej działalności gospodarczej. Opłata za transport była pobierana na podstawie wskazań przebytej drogi, według aplikacji zainstalowanej na smartfonie.

Przewóz osób może wykonywać osoba posiadająca ważną licencję. Przewóz osób może wykonywać osoba posiadająca ważną licencję.
Inspektorzy: nie dajemy szans na wytłumaczenie

Gdy rozmawiamy z samymi inspektorami, pracującymi przy kontrolach, uśmiechają się tylko, gdy pytamy ich o ten typ prowadzenia działalności. Dlaczego? Przychodzi im od razu na myśl jedna historia.

- Pewnego razu zatrzymaliśmy do kontroli kierowcę w fiacie punto, który przewoził pasażera korzystając z pośrednictwa firmy Uber. Na wieść, że grozi mu 8 tys. zł kary administracyjnej za nielegalny przewóz osób, do ręki wziął różaniec i zaczął się modlić - opowiada nam anonimowo jeden z gdańskich inspektorów drogowych
Jak zareagowali inspektorzy?

- Na pytanie: dlaczego się modli? Odpowiedział, że już tylko to mu teraz pozostało - opowiada inspektor.
Pomysły kierowców Ubera bardzo zaskakują kontrolujących.

- Kiedyś trafił nam się kierowca, który nie jeździł własnym autem po klienta. Robił to samochodem należącym do firmy, w której pracuje - dodaje anonimowy inspektor.
W obu przypadkach sprawy kończyły się wnioskiem o karę administracyjną w wysokości 8 tys. zł.

Kontrola taksówek w centrum Gdańska. Kontrola taksówek w centrum Gdańska.
Inspektorzy przyznają: kierowców Ubera trudno kontrolować

Warto nadmienić, że kontrole kierowców są prowadzone po tym, gdy korzystający z ich usług nie otrzyma stosownego paragonu, czy faktury VAT.

- Właśnie z tego powodu kierowców Ubera trudno jest skontrolować. Nie dość, że trzeba zostać poszkodowanym, to na dodatek uruchamiając aplikację mobilną trzeba podać numer karty kredytowej, z której pobierane są automatycznie pieniądze za przejazd. Po każdej naszej kontroli osoby, które zgłosiły nielegalny przewóz osób Uberem, są wykreślane z systemu - wyjaśnia inspektor.
Wśród zgłaszających byli niejednokrotnie taksówkarze. Muszą jednak za każdym razem wprowadzać nową kartę kredytową do systemu. Gdyby chcieli pokonać nie zawsze uczciwą konkurencję, takich kart musieliby mieć setki.

W ręce ITD wpadają także taksówkarze

Jednak kontrolerzy zatrzymują też taksówkarzy. Ostatnie skoordynowane działania dotyczące kontroli taxi prowadzone były w Gdańsku w godzinach rannych 29 lutego br. Skontrolowano 24 pojazdy.

- Wobec jednego kierowcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne za brak badań lekarskich i psychologicznych, ponadto kierowca poruszał się pojazdem od 2011 roku bez ważnych badań technicznych - mówi Staniszewski.
Nałożono też 1 mandat karny w wysokości 500 zł. - za naruszenie z ustawy o transporcie drogowym za brak licencji przy sobie. Ponadto ujawniono cztery usterki techniczne, dotyczące sprawności świateł w jakie pojazd powinien być wyposażony. Te sprawy zakończono pouczeniem.

Ponadto w 2015 roku przeprowadzono wspólnie z Państwową Inspekcją Handlową kontrole pojazdów wykonujących przewozy osób - czyli samochodów podszywających się pod taksówki.

- Firmy te umieszczają ogłoszenia na portalach społecznościowych, oferując swoje usługi najczęściej w weekendy - tłymaczy Staniszewski.

Miejsca

Opinie (770) ponad 20 zablokowanych

  • Psełdo pismaku. !!!

    • 1 6

  • Psełdo pismaku. !!! (3)

    Artykuł który napisałeś ma Bardzo dużo błędów i jest nie prawdą wszyscy klienci wiedzą dokładnie jakie warunki spełnia Uber a kierowcy mają działalność i odprowadzają podatki bo klienci dostają faktury po każdym przejeździe a licencję co poniektorzy posiadają żaden problem wyrobić dziękujemy za reklamę znów sciągalność aplikacji Uber znacznie wzrośnie

    • 19 14

    • Taksówkarz - prowokator.

      • 1 2

    • (1)

      1. Kierowcy Uber nie posiadają działalności, są zatrudnione przez spółdzielnie które rozliczają się z Uberem. Kierowca płaci za to 50 zł tygodniowo. Dodatkowo formą zatrudnienia jest zwykła umowa zlecenie. Zgodnie z polskim prawem kierowca może być zatrudniony tylko i wyłącznie na podstawie umowy o pracę w pełni jej wymiaru.
      2. Kierowcy nie posiadają kas fiskalnych. Zgodnie z polskim prawem przedsiębiorca wykonujący odpłatny przewóz osób za wykonaną usługę jest zobowiązany wystawić paragon fiskalny jeśli klientem jest osoba fizyczna.
      3. Kierowcy nie odprowadzają podatku ponieważ nie rejestrują przychodu za pomocą kas fiskalny i w żaden inny sposób tego nie rejestrują i nie piszcie głupot że aplikacja wszystko rejestruje bo to nie jest urządzenie które służy do rozliczania się z fiskusem.
      4. Opłaty naliczane są przez aplikacje, a więc tak naprawdę nikt niema nad tym kontroli. Może naliczać jak chce, co chce i ile chce. Jedynym dopuszczonym przez prawo urządzeniem do naliczania opłat za przewóz osób jest taksometr! Urządzenie to przechodzi co dwa lata kontrole w urzędzie miar.
      5. Kierowcy Uber nie posiadają ubezpieczenia na zarobkowy przewóz osób. A więc w razie wypadku pozostajemy bez świadczenia.
      6. Kierowcy Uber nie muszą posiadać prawa jazdy, mogą być przestępcami karanymi wyrokami, nie muszą być zdrowi psychicznie ! Tak uber pisze że to kontroluje a prawda jest zupełnie inna. Taksówkarze są kontrolowani pod tym kontem przez urząd miejski, policje i itd.
      Ogólnie nie twierdzę że wszyscy taksówkarze są cacy, są także idioci którzy próbują obejść te regulacje ale dla mnie to tacy sami idioci jak kierowcy Ubera.
      Jeździjcie sobie Uberem i oszczędzajcie 2 zł na kursie a potem biegajcie po sądach i prokuraturach tak jak warszawscy klienci gdzie służby dobrały się do aplikacji i wyciągnęły dane klientów. Nie wspomne już o oszustwach Ubera i pobieraniu kasy z karty za kursy których w ogóle nie było bo to laktura na cały wieczór ... Pozdro

      • 9 4

      • hahahah

        uśmiałem się co niemiara :)

        • 1 5

  • (5)

    Obiektywnie. W dzień lepiej jeździć taxi. Fakturę wystawią przynajmniej. W nocy stawki taxi rosną x2 więc pozoztaje tylko Uber.

    • 0 8

    • Chyba nigdy taxi nie jechałeś !! (4)

      Według ciebie 2 taryfa to znaczy dzienna stawka x 2 ??? chłopie nigdzie w Polsce tak nie ma !!! głupoty totalne wypisujesz !!! druga taryfa to zawsze jest było i zapewne będzie 50 % !!!! np : 2 zł stawka dzienna za kilometr to na drugiej czyli nocnej taryfie, a ta zaczyna się po godzinie 22.00 będzie to 3 zł za każdy przejechany kilometr drogi .

      • 5 2

      • (3)

        Dalej sporo więcej niż Uber. Pozatym wieczorne przejazdy są głównie prywatne. Nic mi po fakturze. Przykro mi.

        • 2 5

        • Spisywać nagrywać kontrolować (2)

          Spisywać nr rej kierowców Uber ,nagrywać ,kontrolować, tworzyć bazę danych i wysyłać do służb pisać donosy do U. S , ZUS ,ITD i ta nielegalna podróba zniknie z Polski zdecyduj się kierowco , albo chcesz wozić ludzi legalnie i zostajesz taksówkarzem albo szukaj innej pracy.

          • 5 6

          • (1)

            Ja od dziś zacznę nagrywać taksiarzy i ich oszustwa :)

            • 3 1

            • Nagrywaj

              • 1 0

  • ale z tego wynika, że to nie jest problem ubera a jedynie nieuczciwych kierowców, (1)

    którzy pod szyldem ubera, nie zadbali o swoje papiery?

    ja jako klient i tak wybiorę ubera, zwłaszcza dzięki przejrzystości trasy i ceny,
    a kierowcy nie się martwią o siebie

    • 5 11

    • Każda szanująca się korporacją prowadzi weryfikację kierowców. Poza tym urzędy też taką weryfikacją prowadzą. Uber nie weryfikuje kierowców w żaden sposób. Może tam jeździć każdy nawet bez prawa jazdy. Proponuje sobie wygoglować np. "uber gwałty" Co z tego że aplikacja pokazuje trasę i cenę skoro w żaden sposób nie jest homologowana i przez nikogo sprawdzana. Taka aplikacja może robić Ci w balona lepiej niż niejeden cwany Taksiarz. A o przeliczniku ubera słyszałeś ?

      • 7 0

  • Jeżeli tum zajmuje się ta sluzba

    To jest to dowód na to, ze jest niepotrzebna.

    • 7 4

  • Ostroznie z Uberem! (4)

    Uber wchodzi agresywnie na rynki Ameryki Poludniowej i teraz kolek na Polske.Cala kasa idzie do USA czy do Niemiec ,do anonimowych wlascicieli (hochsztaplerow) a naiwni polscy kierowcy dostaja tylko ochlapy, sa tania sila robocza.Wlascicielom Uber wszedzie gdzie wchodza,chodzi o zdobycie monopolu na rynku, o zniszczenie wszelkiej konkurencji,Jak tego dokonaja to wtedy oplaty za przejazd ida gwaltownie w gore.Niestety my Polacy nie myslimy dalekowzrocznie,jak to robia kapitalisci z Niemiec czy USA.My myslimy tylko o dzis,aby taniej,nie myslimy ze to "Taniej" dzis, jutro wyjdzie nam bokami.To kolejne podcinanie galezi ,na ktorej siedzimy

    • 22 13

    • Do Holandii. Czyli Unia. Czyli jest OK.

      • 1 4

    • podaj choć JEDEN kraj gdzie uber stał się monopolistą :D
      zmyślasz gościu i tyle

      • 4 4

    • Pisiorku stuknij się w glowe

      Głupawa retoryka pisiorow. Większość kasy zostaje u kierowcy. I ten lierowcaa możliwość dodatkowej pracy i dodatkowego zarobku. I to jest normalne.

      • 1 5

    • a to własnie kapitalizm

      • 1 0

  • Kilka lat temu zrezygnowałem z prowadzenia taksówki .Miałem już dość chamstwa niektórych pasażerów którzy wsiadając do mojego samochodu zachowują się jakbym był jego sługą .To tacy nowobogaccy którzy nie rozumieją że kelner czy taksówkarz to jest ktoś świadczący im usługę i ich nieśmieszne żarty nie muszą rozbawiać .

    • 33 6

  • (2)

    Wesołych świąt drodzy narzekacze ,nie musicie jeździć taksówkami .Na tramwaj albo pieszo .Polakowi zawsze źle.

    • 16 5

    • (1)

      albo uberem :)

      • 3 0

      • większość to słoiki, wyjechali na święta. Zostały tylko taksówki.

        • 3 0

  • Ruszcie glowa przecie panstwu nie chodzi o taks

    • 2 1

  • Ruszcie glowa panstu nie chodzi o zlotoey oni sa niezle opodatkowani zusy podatki firmy wszystkie tez placom chodzi o to ze

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane