• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Newag wyprodukuje pociągi dla SKM? Jest tańszy od Pesy

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach. Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach.

Tylko dwóch producentów wystartowało w przetargu na dwa nowe pociągi SKM. To Pesa i Newag, przy czym korzystniejszą ofertę złożył Newag. Pojazdy gotowe mają być do marca przyszłego roku.



Co najbardziej doskwiera ci w obecnych pociągach SKM?

Szybka Kolej Miejska na zakup pojazdów chciała przeznaczyć ok. 40,5 mln zł. Nieco niższe oferty złożyli producenci taboru kolejowego. Newag chce za budowę dwóch pociągów 35 571 600 zł, zaś Pesa 36 039 000 zł. Obaj producenci zadeklarowali wysokość podłogi na poziomie 960 mm.

Wysokość podłogi nie jest bez znaczenia, ponieważ chodzi nie tylko o komfort wsiadania (na wysokości jak najbardziej zbliżonej do poziomu peronu), ale też o wybór konkretnej oferty. Podłoga decyduje o wyborze producenta w 20 proc., zaś cena w 80 proc.

Oficjalnie producenta pociągów poznamy za kilka dni, gdyż komisja przetargowa będzie jeszcze analizowała oferty pod kątem zgodności formalnych.

Otwarcie ofert w przetargu planowano pierwotnie na 29 grudnia 2014 r. Potem termin został przesunięty na 12 stycznia, a ostatecznie na 23 stycznia. Wydłużeniu uległ też termin realizacji nowych pociągów - z 30 października br. na 31 marca 2016 r. Przyczyną tych zmian były liczne pytania i wnioski o zmiany w zapisach przetargowych producentów taboru.

Ale zmiana terminów oznacza także, że kolejarze nie mogą już liczyć na środki unijne z perspektywy 2007-2013, gdyż te inwestycje muszą być rozliczone do końca 2015 r. Trójmiejska spółka chce więc pokryć zakup ze środków własnych, a następnie starać się o dofinansowanie zakupu z kolejnej perspektywy w ramach realizacji kolejnego, dużego projektu unowocześniania infrastruktury SKM.

Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy . Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy .
Zgodnie z intencją kolejarzy, nowe pociągi mają być lepiej dostosowane do przewozów aglomeracyjnych. Jednostki o długości maksymalnie 90 metrów (jeden EZT typu EN57 ma długość niespełna 65 metrów) będą musiały być zdolne do przewozu co najmniej 359 osób na stojąco oraz co najmniej 144 na siedząco.

Wsiadanie do pociągu odbywać się ma przez 16 drzwi (po 8 na każdą stronę), a więc porównywalnie jak w krótszym E57, gdzie jest 6 drzwi na każdą stronę. Wejścia mają posiadać automatycznie wysuwany stopień, niwelujący przerwę między pociągiem a peronem.

W pociągach ma być gotowa infrastruktura dla uruchomienia dostępu do Internetu. Będą też gniazdka elektryczne, pozwalające na doładowanie telefonu czy laptopa. Wnętrze, objęte systemem monitoringu, będzie także klimatyzowane, a oprócz siedzisk mają być też przewidziane miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach, miejsca pod rowery oraz jedną toaletę (z obiegiem zamkniętym, przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Miejsca

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • Błagam - zmieńcie malowanie (1)

    Błagam - zmieńcie malowanie

    • 3 4

    • Niech zgadne: Na bialo-zielone?

      Zestaw ktory z niczym sie nie kojarzy. Moze z lasem iglastym zima. Wiec, do Kanady z tym.

      • 0 1

  • Boże broń przed Pessą !

    Zapraszam obejrzeć tramwaje po 4 latach. Wszystkie rzepy puszczają i Super Glue już nie trzyma. A nowe Jazz Duo Projektant myślał, że motorniczy ma mmax 160 cm wzrostu, bo większy ma kłopot zmieścic się w kabinie !

    • 0 1

  • Szkoda tylko tych kolorów

    potrafią spiypryzć wygląd nawet najładniejszego pociągu

    • 0 0

  • więcej kursów do Wejherowa, Lęborka, Słupska

    • 0 0

  • Ostatnio miałem okazję jechać SKM-ką

    Jeszcze zanim usiadłem, przypomniałem sobie, dlaczego unikam ich jak ognia.
    Śmierdzi w nich jak w najgorszych przytułkach dla bezdomnych.
    Z wierzchu odnowione, ładne światełka, pierdółki, foteliki, ale to tylko pudrowanie trupa, bo w środku capi tak, że wysiadłem przystanek wcześniej żeby pawia nie puścić. Współczuję tym którzy muszą podróżować do pracy tym syfem 2x dziennie.

    • 0 0

  • Newag dla SKM

    Wszystko super. Starają się. Nie mam nic przeciw Ukrainie. Ale dlaczego SKM-ka musi jeżdzić w tych beznadziejnych uraińskich barwach ???? No błagam zróbcie coś.. takie wiejskie kolorki...

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane