• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie daj się oskubać

(boj)
6 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Czy dałeś się nabrać kupując "jednorazową" bluzkę lub zbierając z podłogi kafelki położone tydzień wcześniej przez "fachowca"? Każdy przeżył taką przygodę. Nie każdy zmusił nieuczciwego przedsiębiorcę do zwrotu pieniędzy za brakoróbstwo. Nie każdy wie, że może mu pomóc miejski rzecznik kosumenta. Ruszyła ogólnopolska akcja informacyjna "Nie daj się oskubać"

Dlaczego teraz? Bo zbliżają się święta, a w świątecznej gorączce zakupów łatwo dokonać złego wyboru.

- Wtedy właśnie możesz liczyć na pomoc jednego z 364 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów - informuje Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Mogą oni w Twoim imieniu podjąć interwencję i próbę mediacji z przedsiębiorcą, udzielić porady, pomóc w skierowaniu sprawy na drogę sądową. Bezpłatne informacje dotyczące Twoich praw udzielane są telefonicznie, pocztą elektroniczną bądź bezpośrednio w biurze rzecznika.

Konsument ma swoje prawa. Problem w tym, że nie zawsze je zna i potrafi wyegzekwować. Ile osób reklamując buty zdarło drugą parę próbując dochodzić swoich roszczeń? UOKiK zorganizowało dwutygodniową kampanię billboardową pod hasłem "Nie daj się oskubać". Billboardy umieszczono w centrach handlowych w dużych miastach, również w Trójmieście, ponieważ właśnie w takich miejscach wielu konsumentów robi świąteczne zakupy i właśnie w tym czasie najczęściej padamy ofiarami nietrafionych transakcji. Nie każdy wie, gdzie zgłosić się po pomoc - adres i telefon swojego rzecznika można znaleźć w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta, a także na stronie internetowej UOKiK. W zależności od rodzaju przeprowadzanych badań okazuje się, że zaledwie od 2 do 9 procent ankietowanych w ogóle wie o istnieniu miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

- Tymczasem skuteczność tych rzeczników jest nieprawdopodobnie wysoka - mówi Cezary Banasiński, prezes UOKiK. - Do warszawskiego rzecznika wpłynęło w zeszłym roku ponad 12 tys. skarg. Z tego 70 proc. załatwił pozytywnie w drodze mediacyjnej, a na 120 spraw wniesionych do sądów (rzecznik może również występować w naszym imieniu do sądu) przegrał jedną. Naprawdę warto promować tę instytucję, tym bardziej, że rzecznik działa zawsze bezpłatnie.

Rzecznicy konsumenta działają od roku 2000 i mają szczegółową wiedzę na temat naszych praw (w odróżnieniu od wielu konsumentów). Niedługo będą również dysponowali wiedzą na temat uczciwości poszczególnych sprzedawców czy producentów - trwa budowa sieci informacyjnej, która pozwoli na gromadzenie informacji o skargach na określone firmy. Sieć ma być gotowa w 2006 r.
(boj)

Opinie (18)

  • linki uzupelniajace

    Gdańsk 80-317
    ul.Obr.Westerplatte 12

    gdansk@federacja-konsumentow.org.pl
    058 tel/fax 552-27-25
    poniedziałek 9.30-18,
    wtorek, środa 9.30-15,
    czwartek, piątek 9.30-14.


    http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=342

    http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=314

    uwaga : prezentow od mikolaja nie reklamuje sie ;)

    • 0 0

  • Kampania UOKiK

    Dodam tylko, że jesteśmy w przededniu reorganizacji administacj państwowej. Są 2 dwie instytucje, które zajmują interesami konsumentów - UOKiK i Inspekcja Handlowa (IH). Prawda jest taka, że UOKiK chce "wygryźć" IH; dlatego robi tyle szumu w mediach. Jego atutem jest to, że ma pieniądze (w odróżnieniu od IH).

    • 0 0

  • to wszystko lipa

    a prawda jest taka, że szanowny rzecznik odsyła mnie do rzecznika w Bydgoszczy ( tam jestem zameldowana) choć mieszkam w Gdańsku i umowa jest z firmą w Gdańsku... ręce opadają... rzecznik w Bydgoszczy bardzo znudzony mówi , ze sprawa jest do wygrania, ale sama musze iśc z tym do sądu.. tyle bylo jego pomocy... nie zaproponował nawet wysłamnia pisma do firmy.. to, że mogę iśc do sądu to bez fatygowania 160 km wiedziałam... do kitu z rzecznikami, jak sami o siebie nie zadbamy to nam rzecznik nie pomoże.. a firmy i tak to wszytsko olewają i oszukują nas na potegę...

    • 0 0

  • ogłaszać oszustów

    rada jest jedna .tych co lekceważą klienta i jego prawa a jednocześnie prawa powszechne ogółem ogłaszać takowymi w internecie nieustannie. czasem tylko sprzedawca jest kiep i nie uwzględnia reklamacji(za 500 zet ma sie pocic?).

    • 0 0

  • prosba o uswiadomienie

    co to za nagroda ?
    powazna, mniej powazna, czy satyra ?

    • 0 0

  • sorki sie nie w ten artykul wpisalo :=O

    • 0 0

  • adas

    pod dobrym artykułem link jest podany

    • 0 0

  • A ja kupiłem ostatnio nowy samochód w salonie w Monachium

    i za tą sama cene co w Polszcze dostałem Full wypas i ciesze się , że nie dałem zarobić polskiemu dealerowi-złodziejowi!!! I do tego była tam miła obsługa która odrazu zajęłą się mną pomimo tego, ze nie miałem Rolaxa na ręku i garnituru od Armaniego!!!

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane