- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (297 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (93 opinie)
Nie warto wyrzucać wszystkich zniczy
Wielu z nas segreguje śmieci i stara się wykorzystywać surowce. Większość zapomina jednak o tych na cmentarzach. A gdyby tak za każdym razem niechciane przez nas znicze lądowały - zamiast w śmietniku - na specjalnym regale, z którego może je wziąć kolejna osoba? - Pomysł jest dobry, wart rozważenia i wypróbowania - komentuje Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Regał na znicze do wielokrotnego użytku
Dziś większość zniczy ma możliwość wymiany wkładów z woskiem i knotem. Jednak i tak większość z nas kupuje nowe znicze, a stare, często jeszcze całkiem dobre, wyrzuca do śmietników na cmentarzu. Ratunkiem na ten wcale nie tak mały problem jest regał na znicze do ponownego wykorzystania, który już w zeszłym roku stanął na cmentarzu w Tczewie. Co ciekawe, swoje regały mają także nekropolie m.in. w Ostródzie czy Bydgoszczy. Czy taki pomysł można by zrealizować w Trójmieście?
- Pomysł jest świetny w swojej prostocie. Jest także wart rozważenia i wypróbowania. Jeśli dojdzie do realizacji projektu, to pierwsze regały zapewne staną na Łostowicach i Srebrzysku - komentuje Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Dziś i tak kupujemy mniej zniczy niż kiedyś, ale nadal nabywamy przesadne ilości - dodaje.
Pomysł regału na znicze do ponownego wykorzystania jest wart realizacji - cmentarze prawdopodobnie zaoszczędziłyby na wywozie śmieci. Wysypiska zapełniałyby się wolniej. Miałoby to też - symboliczny, ale jednak - wpływ na środowisko naturalne.
Część osób z pewnością skorzystałoby bowiem ze zniczy "wielokrotnego użytku". Dowodem na to jest powodzenie takich rozwiązań w innych miastach, a także duże zainteresowanie, jakim cieszą się miotły, szufelki czy grabie do wypożyczenia za darmo, które znajdują się m.in. na cmentarzu na Srebrzysku.
Ile kosztują znicze?
Znicze to co roku coraz większy wydatek. Jednak jeśli nie chcemy mocno przepłacać, warto zaopatrzyć się w nie w supermarkecie, gdzie ceny zalewanych zniczy zaczynają się już od 2 zł za sztukę. Większe, z wymiennymi wkładami, to koszt minimum 10 zł. Pamiętajmy również, że przy cmentarzach będzie drożej - same wkłady do zniczy to koszt od 2 zł. Cena dużego znicza szklanego na cmentarzu to nawet 25 zł.
Pamiętajmy również przy okazji zbliżającego się święta, że na cmentarzach panuje zakaz picia alkoholu, palenia papierosów i wprowadzania psów.
Opinie (123) 6 zablokowanych
-
2019-10-29 10:38
Opinia wyróżniona
(8)
Pomysł jest świetny. Chętnie wstawię do regału kilka wkładów, aby osoby niezamożne mogły postawić światełko na grobie bliskich.
- 256 2
-
2019-10-29 20:03
A ja wyczuwam nowy biznes
zniczowy secondhand
- 8 1
-
2019-10-29 18:08
znicze (1)
Dlaczego mowa o osobach niezamoznych? Ja nie jestem uboga a znicze wykorzystuje kazdego roku te same. Myje, uzupelniam wklad i stawiam na grobie. Caly rok kupuje nowe.
- 14 1
-
2019-10-29 23:08
mu chodziło o osoby, dla których zakup wkładów, to kolejny wydatek w napiętym budżecie
- 3 0
-
2019-10-29 16:41
Dokladnie. Jest wiele pieknych duzych zniczy ktore sa wyrzucane a mozna po prostu dokupic wklad i tyle. My juz od kilku lat tak robimy
- 13 0
-
2019-10-29 15:30
Dlaczego ekologia ma mieć twarz ubóstwa? Zamiast dokupywać ograniczaj własne zużycie. To będzie dobry uczynek. (1)
- 9 3
-
2019-10-29 22:51
Gorzej, że ekologia zaczyna mieć twarz zwijania się, zamiast rozwijania i po prostu normalnego życia. Ograniczanie zużycia wszystkiego (nie mylić z rozsądnym dysponowaniem i nie marnowaniem) to zwijanie się, jakaś taka rezygnacja z życia. Wyłączę światło, nie kupię znicza, nie kupię samochodu (paskudny ślad węglowy) i w ogóle będę abnegatem... Przecież nie o to chodzi.
- 4 4
-
2019-10-29 15:13
Popieram twój wpis.
Można wziąść znicz i dokupić wkład. Wkład jest dużo tańszy od znicza.
- 12 0
-
2019-10-29 12:26
Świetnie :)
Brawo Ty
- 10 1
-
2019-10-29 10:44
Opinia wyróżniona
segregacja! (12)
Dlczego na cmentarzach praktycznie wcale nie ma segregacji? przecież to idealne miejsce na to, mega łatwo podzielić: mokre (bio), szło, plastik. Wszystko idzie do jednego kontenera :(
- 234 9
-
2019-10-29 17:09
bo to obraza uczucia religijne (1)
podobnie jak nie jedzenie miesa, badz, nie gwalcenie dzieci
- 2 3
-
2019-10-30 19:04
Naucz się pisać "nie" z rzeczownikami
- 0 0
-
2019-10-29 17:13
W Niemczech tak jest.
- 0 1
-
2019-10-29 14:42
większością cmentarzy w Polsce włada kościół katolicki (2)
a on jest ponad prawem i "czyni Ziemię sobie poddaną".
Niepopularna opinia, ale prawdziwa.- 5 7
-
2019-10-29 15:34
Pokaż mi niekomunalny cmentarz w Gdańsku.
Ale z drugiej strony władze miasta mają podobną strategię działania. Jeszcze mniej popularna opinia i jeszcze prawdziwsza.
- 4 1
-
2019-10-29 15:03
Zdziwisz się !!!
Byłem ostatnio na małym cmentarzu parafialnym w naszym województwie i ze zdziwieniem stwierdziłem że tamtejsza społeczność segreguje na cmentarzu odpady bio od szklanych i plastikowych i to na wyraźną prośbę proboszcza . Można ? I tam są pojemniki wyraźnie opisane mało że kolory się zgadzają to jeszcze są odpowiednie napisy . Co do Twojej opinii to
Byłem ostatnio na małym cmentarzu parafialnym w naszym województwie i ze zdziwieniem stwierdziłem że tamtejsza społeczność segreguje na cmentarzu odpady bio od szklanych i plastikowych i to na wyraźną prośbę proboszcza . Można ? I tam są pojemniki wyraźnie opisane mało że kolory się zgadzają to jeszcze są odpowiednie napisy . Co do Twojej opinii to ona nie jest niepopularna ale tendencyjna ! Do Twojej wiadomości - nie jestem nawet praktykującym katolikiem ale ze swoimi opiniami staram się być obiektywny .
- 10 2
-
2019-10-29 11:18
segregacja jest (3)
Cmentarz łostowicki- pojemniki na odpady są opisane, tylko ludzie nie wrzucają do odpowiedniego, a gdzie popadnie :(
- 7 4
-
2019-10-29 12:03
Słabe oznakowanie śmietników lub brak informacji (2)
Niby powinno to być intuicyjne że śmietnik na BIO - jest brązowy, a na zmieszane - czarny a jednak czytelniejsze oznakowanie by się przydało na cmentarzach. Można by też umieścić informację dlaczego do zmieszanych idzie szkło i plastik ze zniczy - dlatego że jest zanieczyszczony parafiną, a ponadto ma inny skład chemiczny (gorszy) i dlatego szkło
Niby powinno to być intuicyjne że śmietnik na BIO - jest brązowy, a na zmieszane - czarny a jednak czytelniejsze oznakowanie by się przydało na cmentarzach. Można by też umieścić informację dlaczego do zmieszanych idzie szkło i plastik ze zniczy - dlatego że jest zanieczyszczony parafiną, a ponadto ma inny skład chemiczny (gorszy) i dlatego szkło ze zniczy nigdy nie przejdzie recyklingu na butelkę do celów spożywczych. władzo gdańska!!!: informujmy mieszkańców, edukujmy i zachęcajmy do ekologicznych zachowań! DZiękuję :-)
- 15 1
-
2019-10-29 12:48
(1)
co ty wymagasz od tej marionetki niemieckiej?
- 1 12
-
2019-10-29 13:25
nie jestem fanką obecnej władzy, ale trochę kultury.. proszę..
- 8 1
-
2019-10-29 11:08
(1)
Szkło i plastik zanieczyszczone parafiną itp. są już nie do ponownego wykorzystania. Tylko bio miałoby sens.
- 6 12
-
2019-10-29 23:04
Stary to nie XII wiek.
- 0 0
Wszystkie opinie
-
2019-10-29 10:31
Zawsze kupuję tylko wkłady ale na wszystkich Świętych wypada kupić jednak nowy znicz i kwiatki...... (11)
- 50 74
-
2019-10-29 10:43
Wypada ? (1)
Aaaa...żeby "somsiad" obok widział , że mam nowe / lepsze wooow
- 35 9
-
2019-10-29 20:29
Obok, czyli z grobu?
- 0 0
-
2019-10-29 10:45
A czemu wypada?
- 28 3
-
2019-10-29 10:55
Chodzi o pamiec a nie o to co wypada
- 23 3
-
2019-10-29 11:57
A dlaczego na Wszystkich Świętych czemu nie Boże Ciało albo Boże Narodzenie? (2)
- 7 5
-
2019-10-29 12:32
ja codziennie zaplam... papierosa
- 3 3
-
2019-10-29 12:48
żebyś mogła się głupio spytać
- 3 5
-
2019-10-29 13:27
ta, i na cmentarz też "wypada" podjechać starym dieslem (1)
"wypada" - magiczne słowo. Lubią je osoby praktykujące ubój rytualny. Lubią go ludzie kupujący żywe karpie w reklamówkach. Lubią zwolennicy fajerwerków w sylwestra. A moim zdaniem to "wypadałoby" w końcu zacząć okazywać większy szacunek naszej planecie.
- 16 3
-
2019-10-29 15:36
Masz rację.
Mam nowy samochód, ale 1 listopada jadę na cmentarz autobusem. Wysiadam przy bramie cmentarza i nie muszę martwić się o miejsce do parkowania.
- 5 0
-
2019-10-29 15:01
Wypada jak cię stać, a jak nie, to (1)
wypada zwyczajnie się pomodlić i powspominać bliskiego zmarłego ...
- 12 0
-
2019-10-29 15:18
Masz rację.
Wystarczy dokładnie wysprzątać grób. Ozdoby w postaci zniczy i kwiatków są zbyteczne.
Czysty grób nie wygląda gorzej od tego zastawionego ozdobami.- 13 1
-
2019-10-29 10:32
I bardzo dobrze. (1)
Sama nie skorzystam, ale mogę się założyć, że część ludzi weźmie pusty znicz, wlozy wkład i troszkę oszczędzi. Oczywiście o środowisku juz nie wspomne :)
- 119 3
-
2019-10-29 12:32
wspomniałeś
- 3 1
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2019-10-29 10:34
Uważam że to dobry pomysl,jestem za
- 119 1
-
2019-10-29 10:34
Niektórzy biorą (7)
Ale prosto z grobów.
Szczególnie głupie jest kupowanie tych zniczy LED, postoi jeden dzień i cyk, ukradzione.- 74 6
-
2019-10-29 10:45
Andrzej wydaj te parę złotych na znicz....znicze nie są teraz aż takie drogie. (1)
- 5 5
-
2019-10-29 10:54
Jakubie nie denerwuj się
Znajdziesz nową pracę
- 4 4
-
2019-10-29 17:46
3 x Janusz Ch. (1)
Człowieku coś z Toba nie tak , przestań zaśmiecać komentarze
- 3 1
-
2019-10-29 18:23
Zacznij się podpisywać, to też będą cię atakować takie typy jak ty. Stop hejt.
- 0 2
-
2019-10-29 18:20
(1)
Mi w Oliwie ktoś "posprzątał" z grobu wszystkie znicze. Pewnie harcerze robili porządki. Przyszedłem z wkładami i lipa.
- 3 0
-
2019-10-29 20:37
To rodzina .
- 2 0
-
2019-10-29 18:32
Znicz led? Porażka zimą, bateria wytrzymuje chwilę i do tego śmieć w postaci baterii plastiku itp
- 3 2
-
2019-10-29 10:35
nie palę zniczy, pamientam o zmarłym cały rok, (3)
- 43 25
-
2019-10-29 12:41
to dobrą masz pamienć...
- 4 5
-
2019-10-29 18:09
znicz
To nic nie kosztuje!
- 2 0
-
2019-10-30 01:06
pamięć
Pamientaj także, że pisze się pamiętaj
- 1 0
-
2019-10-29 10:36
nie mam w trójmieście rodziny więc nie idę palić zniczy, (3)
- 11 25
-
2019-10-29 12:50
no to nie wypowiadaj się
- 2 9
-
2019-10-29 13:29
hej!! (1)
możesz zapalić znicz na opuszczonym czy zaniedbanym grobie.. :)) tak robi mnóstwo osób, którzy nie mają bliskich pochowanych w okolicy:)) pozdrawiam:))
- 13 1
-
2019-10-29 15:20
A jak się wypali, to go potem sprzątasz?
Myślę, że nie.
- 1 3
-
2019-10-29 10:38
Fajny pomysł. Takie regały powinny stać na każdym cmentarzu.
- 85 0
-
2019-10-29 10:38
już widzę tajemniczo zbite znicze... (3)
a to chuligani coś stłuką, a to wiatr przewróci regał....; Z polską mentalnością - nie sądzę żeby coś takiego miało rację bytu. Przecież sprzedawcy zarabiają na sprzedaży a nie na tym, że się użytkownicy wymieniają. W ich interesie jest aby uszkodzeniu ulegała ( lub była wyrzucana ) jak największa liczba zniczy. Tak samo jak z biznesem pogrzebowym - w dziwny sposób najtańsze pochówki kosztują właśnie tyle ile zasiłek pogrzebowy - przypadek ?? A brak możliwości rozsypywania prochów w tzw "ogrodach pamięci" - od lat dziwnie blokowany ( a że to niby przepisy sanitarne ) - przypadek ?
- 62 25
-
2019-10-29 13:21
W innych miastach się to sprawdza. (2)
Czemu akurat w trójmieście miałoby być inaczej?
Aaa... wiem. Od reszty kraju róznią mieszkańców Trójmiasta preferencje polityczne ;]- 5 7
-
2019-10-29 13:49
Tobie nawet jak ktoś beknie na ulicy, skojarzy się to z polityką, prawda?
- 6 4
-
2019-10-29 20:33
Jednak można
To właśnie w Gdyni na cmentarzach mogą być ogólnodostępne grabki, łopatki, konewki i inne narzędzia. I chyba nie giną.
- 2 0
-
2019-10-29 10:38
Opinia wyróżniona
(8)
Pomysł jest świetny. Chętnie wstawię do regału kilka wkładów, aby osoby niezamożne mogły postawić światełko na grobie bliskich.
- 256 2
-
2019-10-29 12:26
Świetnie :)
Brawo Ty
- 10 1
-
2019-10-29 15:13
Popieram twój wpis.
Można wziąść znicz i dokupić wkład. Wkład jest dużo tańszy od znicza.
- 12 0
-
2019-10-29 15:30
Dlaczego ekologia ma mieć twarz ubóstwa? Zamiast dokupywać ograniczaj własne zużycie. To będzie dobry uczynek. (1)
- 9 3
-
2019-10-29 22:51
Gorzej, że ekologia zaczyna mieć twarz zwijania się, zamiast rozwijania i po prostu normalnego życia. Ograniczanie zużycia wszystkiego (nie mylić z rozsądnym dysponowaniem i nie marnowaniem) to zwijanie się, jakaś taka rezygnacja z życia. Wyłączę światło, nie kupię znicza, nie kupię samochodu (paskudny ślad węglowy) i w ogóle będę abnegatem... Przecież nie o to chodzi.
- 4 4
-
2019-10-29 16:41
Dokladnie. Jest wiele pieknych duzych zniczy ktore sa wyrzucane a mozna po prostu dokupic wklad i tyle. My juz od kilku lat tak robimy
- 13 0
-
2019-10-29 18:08
znicze (1)
Dlaczego mowa o osobach niezamoznych? Ja nie jestem uboga a znicze wykorzystuje kazdego roku te same. Myje, uzupelniam wklad i stawiam na grobie. Caly rok kupuje nowe.
- 14 1
-
2019-10-29 23:08
mu chodziło o osoby, dla których zakup wkładów, to kolejny wydatek w napiętym budżecie
- 3 0
-
2019-10-29 20:03
A ja wyczuwam nowy biznes
zniczowy secondhand
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.