• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niepewny los przeprawy między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście

Szymon Zięba
24 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Na początku majówki z przeprawy skorzystało ok. 100 osób.

Przeprawa pieszo-rowerowa między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście stanęła pod dużym znakiem zapytania. Wszystko przez brak porozumienia między spółką PolSail, która miała ją organizować, a gdańskim portem, który zawiaduje terenem przy nabrzeżu ZbożowymMapka.



Czy uważasz, że przeprawa z Nowego Portu jest potrzebna?

Oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom.

Lukę tę miała wypełnić przeprawa pieszo-rowerowa, organizowana przez firmę PolSail. W tym roku pierwsi pasażerowie mieli z niej skorzystać między 1 a 3 maja, a sama przeprawa miała później regularnie funkcjonować do końca września, we wszystkie weekendy.

Jak tłumaczy Robert Smagoń ze spółki Polsail, w tym czasie udało się co prawda przewieźć około 100 osób, ale atrakcja działała tylko jeden dzień.

- Niestety, z powodu obostrzeń koronawirusowych musieliśmy zawiesić działalność - wyjaśnia Smagoń.
Jak się jednak okazuje, mimo poprawy sytuacji epidemiologicznej funkcjonowanie przewozów stanęło pod dużym znakiem zapytania, a powodem są koszty, które - jak twierdzi Robert Smagoń - nagle miałyby wzrosnąć ponad dwunastokrotnie.

Bilety za ponad 100 zł od osoby?



- Wymarzona przez nas i przez was przeprawa pieszo-rowerowa Nowy Port - Wisłoujście niestety nie zostanie uruchomiona. Zarząd Portu Morskiego Gdańsk zaproponował (...) 12,5-krotnie wyższą stawkę za jednorazowe dobicie jednostki do nabrzeża Zbożowego, niż w minionych latach płaciliśmy Gdańskiemu Ośrodkowi Sportu. Oznacza to, że żebyśmy mogli opłacić samą tylko dzierżawę obu nabrzeży, bilet w obie strony musiałby kosztować ponad 100 zł od osoby. Ogromnie nam z tego powodu przykro, zwłaszcza że organizowane przez nas w latach ubiegłych przeprawy cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i były dobrze przez was przyjęte - można przeczytać na facebookowym profilu spółki PolSail.
Robert Smagoń podkreśla, że oferta była dla spółki szokiem, tym bardziej że rozmowy z dysponentem nabrzeża Zbożowego prowadzone miały być od lutego tego roku.

- Przekładając to na kwoty, podczas gdy dzierżawcą terenu był GOS, miesięczne koszty działania wynosiły ok. 2 tys. zł. Teraz zaproponowano nam stawkę rzędu kilkunastu tysięcy złotych, jest to po prostu nie do przyjęcia i nie pozwoli nam wyjść nawet na zero - zaznacza Smagoń.

Port chętny do dialogu



Jak tymczasem tłumaczy Anna Drozd, rzeczniczka prasowa Portu Gdańsk, Gdański Ośrodek Sportu dzierżawił teren przy nabrzeżu Zbożowym do kwietnia 2021 roku. Po wygaśnięciu dzierżawy wrócił on w ręce portu.

- W związku z tym firma PolSail zwróciła się do nas z prośbą o wycenę dzierżawy terenu z wiatą przystankową o powierzchni łącznie 378 m kw., z bezpośrednim dostępem do wody - mówi Anna Drozd.
  • W majówkę byli chętni do korzystania z przeprawy. Funkcjonowała ona jednak tylko jeden dzień.
  • W majówkę byli chętni do korzystania z przeprawy. Funkcjonowała ona jednak tylko jeden dzień.
  • W majówkę byli chętni do korzystania z przeprawy. Funkcjonowała ona jednak tylko jeden dzień.
Dodaje, że taką wycenę PolSail otrzymała od działu handlowego 22 czerwca.

- Do tej pory przedstawiciele firmy nie zwrócili się do nas z jakąkolwiek odpowiedzią na naszą ofertę - tłumaczy rzeczniczka portu.
Przedstawiciele portu nie udzielają jednak informacji na temat konkretnych kwot zaproponowanych PolSail, argumentując to tajemnicą handlową.

Anna Drozd podkreśla jednak, że portowi zależy na komercjalizacji terenu nabrzeża i na dialogu z zainteresowanymi firmami.

- Jesteśmy także otwarci na dyskusję na ten temat, również z firmą PolSail. Jeżeli jednak nie uda się dojść do konsensusu, to oczywiście będziemy szukali innych chętnych - podsumowuje rzeczniczka Portu Gdańsk.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • Nie szukajcie winnych w Porcie (9)

    Grzelak z Mieszkaniowiczem rozwalili przeprawę promową do NP. Rozorali coś, co doskonale sobie radziło.

    • 17 12

    • Bzdury. Przewoźnik zrezygnował, bo się nie opłacało gdy wszyscy tunelem pojechali. (7)

      • 11 1

      • Miasto wycofało się z finansowania promu (6)

        Za to finansuje przeprawę przez tunel (co roku utrzymanie za X mln PLN), groszy dla NP nie starczył, znaczy inaczej - NP zapłacił za to, że mu zabrali połączenie z Westerplatte. To nawet nie zbrodnia, to egzekucja

        • 2 9

        • Taaa, ludobójstwo. I żaden Nowoporcianim szrotem przez tunel nie jeździ prawda? (1)

          • 8 1

          • może nawet hulajnogą

            analizuję stan faktyczny i tutaj właściwie sprawa jest jednoznaczna. NP sfinansował utrzymanie ruchu w tunelu (procent, bo przecież prom był znacznie tańszy). Pomijając, ze to Miasto zakochane - medialnie - w komunikacji publicznej. Miasto opowiadaczy bajek, rowerowa stolica Polski, miasto pasjonata-zajawkowicza Jung Tuska który za niewiaodmoile będzie nam usprawniał płynność ruchu. Likwidując prom (czyli jakby nie było komunikację miejską), Grzelak z kolegami równocześnie celowo wypiął się na rowerzystów i pieszych. Złamano wszelkie zasady, który ponoć z ferajną hołdują.

            ps. A wiecie, że tramwaje wodne padły, bo kasa poszła na utrzymanie deweloperskich kładek na Motławie? Tak, to są te pieniądze. I tak, to są wasze promy, których nie ma.

            • 5 7

        • (3)

          Ile aut przeplywalo promem w godzine a ile przejezdza tunelem? Gdzie by sie konczyla kolejka aut na prom? W Mlawie?

          • 9 2

          • czyli jesteś z Mławy? Po wynika z tego, że nigdy na przeprawie nie byłeś (2)

            Prom jako komplementarna przeprawa samochodowa i domyślna dla rowerzystów, turystów i pieszych.

            • 3 7

            • (1)

              Ale kto ma to finansowac dla kilku pieezych i rowerzystow?

              • 1 5

              • My

                przecież finansujemy komunikację miejską. Mieszkaniowicz z Grzelakiem np. zdecydowali, że młodzież do 18-ego roku życia będzie jeździć KM darmo. Absurdalna, szkodliwa, ale polityczna decyzja. Ja tylko pokazuje gdzie uciekły pieniądze. Utrzymujemy IKM, w którym dyrektorka na czysto zarabia 200 tysięcy rocznie. Na czysto.

                W poście wyżej napisałem, że kasa z Promu, z NP poszła na utrzymanie tunelu, a kasa z tramwajów wodnych na kładkę. Nie wyraziłem się precyzyjnie. Kasa z promu oczywiście poszła na tunel, ale przede wszystkim na kładkę na Ołowiankę. Tak, to są dokładnie te pieniądze, przeszeregowane w tabelce budżetowej. Także jak widzisz, to są decyzje polityczne. Nowy Port nikogo nie interesuje, zdaniem ekipy Mieszkaniowicza mieszkają tam podludzie. AirBnB nie wchodzi w grę.

                • 4 1

    • Kiedy nie było tunelu i ruch był większy to ta przeprawa ledwo się utrzymywała. Przypomnij sobie ten widok promu, co wyglądał jakby go ktoś ze szrotu wyciągnął. Teraz gdy jest tunel chętnych byłoby o 80% mniej.

      • 0 1

  • (3)

    Haha;) Port Gdańsk może sobie truć okolicznych mieszkańców pyłami z niezabezpieczonych hałd, ale pomóc we wdrożeniu atrakcji w taki ikonicznym miejscu jak Szaniec Zachodni, to już nie ;) Do tego ruch ciężarówek niszczy okolicę, obecna ul. Wyzwolenia wraz z trasą do Brzeźna to obecnie ruina. Jak zwykle straty publiczne i zysk prywatny. Przeprawa rowerem od strony Nowego Portu/Letniewa na drugą stronę to nawet latem tytaniczne wyzwanie.

    • 21 5

    • Ikonicznym? w jakim to języku? (1)

      • 1 5

      • Język wolski

        • 1 2

    • A nowa przeprawa to co? Straty (oddanie przystanku za bezcen) publiczne, a zyski prywatne

      • 0 1

  • Niestety, zawsze jest jakiś problem (1)

    Przeprawa jest atrakcją turystyczną, można zorganizować wycieczkę z Brzeźna przez Nowy Port do Twierdzy Wisłoujście, a dalej na Westerplatte. Po za tym to jest udogodnienie dla mieszkańców bez samochodów. Np. jak ktoś mieszka w Nowym Porcie, a pracuje załóżmy w porcie północnym albo siarkopolu to teraz jeździ naokoło, przez tunel z kilkoma przesiadkami. Tak to mógłby pieszo lub rowerem podjechać na prom, przepłynąć, a dalej rowerem lub autobusem do pracy. Pamiętam jak byłem w Niemczech to samochodem przepłynąłem przez kanał. Niby nic dla mieszkańców, ale dla mnie to była frajda. W Gdańsku takiego czegoś nie ma więc niech zostanie ten prom.

    • 15 4

    • To plac 100zl za kurs

      • 7 2

  • Przykra wiadomość

    Duża szkoda. Tym bardziej, że twierdza i przystań to właściwie najciekawsze miejsca w tym fyrtlu. Zdecydowanie należy ułatwiać do nich dostęp. Mam ostrożną nadzieję, że sprawa nie ma tła "politycznego" i nie chodzi po prostu o rzucanie organizatorom kłód pod nogi. Jeśli tak nie jest, to zapewnie uda się dojść do porozumienia. Pozdrawiam i czekam na dalsze info o losach przeprawy.

    • 87 3

  • Ja się czasami zastanawiam o co chodzi tym państwowym spółką (1)

    Przecież po takiej stawce to pojedzie taksówka w dwie strony z czterema osobami.Dwa ubery z ośmioma osobami... A oni tak podnoszą opłatę, żeby nikt z tego nie skorzystał, mówiąc, że zależy im na komercjalizacji tych terenów.... No to jak to jest?

    • 17 0

    • to znaczy

      ustawka

      • 0 0

  • Najpierw zabrano NP SKM, potem prom

    dzielnica zupełnie odcięta od świata. Horyzontem decydentów (bandytów) z Miasta - Robyglandia na Letnicy.

    • 21 4

  • Potrzebne jest regularne czeste placzenie z Gdanska Wrzeszcza SKM do Westerplatte i Stogow, oczywiscie przez tunel (10)

    Zamiast tak kombinowac z tym promem, uda sie nie uda sie, lepiej wprowadzic regularne polaczenie autobusowe dla wszystkich chetnych

    • 14 42

    • (5)

      Patrząc na ceny warszawkie to bardziej opłaca się uruchomić prom, który jest dodatkową atrakcją turystyczną (i to za darmo) niż uruchomić autobus 658 na krótkim odcinku, a co dopiero na dłuższym.

      • 4 4

      • zajrzalem tam wmajówkę.. (3)

        i kosili 8 zeta jak pamiętam- 5tka za osobę plus dopłata za rower 3 zeta. w obie strony 16 wiec niech się gonią.

        • 8 11

        • (2)

          Pewnie chciałbyś za darmo bo ci się należy?

          • 8 7

          • za darmo to chciałbym 500+ bo mi się też należy.

            jak była tam regularna przeprawa to ceny inaczej się kształtowały. 8 pln to kpina.

            • 10 3

          • Owszem, chcialbym "za darmo", czyli zeby placilo miasto z naszych pieniedzy.

            Mieszkancy nie maja jak sie dostac na druga strone rzeki, ale inwalidzi udajacy zawodowych pilkarzy noznych i ich przekreciarski klubik dostaja 10 milionow jalmuzny rocznie. Z naszych, a co. Tyle samo idzie na remont tych kilkuset kilometrow drog, ktore tego wymagaja.

            • 15 2

      • ty może patrz od razu na ceny z Nowego Yorku dlaczego ograniczać się tylko do Warszawy...??? co za bzdurna wypowiedź. Mieszkam w Gdańsku ale będę patrzył na ceny warszawskie. Mistrz biznesplanu, ciekaw jestem jak żeś to obliczył co się bardziej opłaca.

        • 1 0

    • Kup busa i wio , odkryj ile doplacisz

      • 3 2

    • (1)

      158 i 258 sie nazywa

      • 2 5

      • 158 i 258 nie odgrywają praktycznie żadnej roli w komunikacji miejskiej z racji częstotliwości porównywalnej z częstotliwością PKSu do np Starogardu.

        • 3 1

    • Akurat są tory i wystarczy puścić tam PKM

      • 3 3

  • Nabrzeże jest świeżo po remoncie więc Zarząd Portu będzie kroił dużą stawkę.

    • 7 1

  • Wielka Du dziękujemy

    • 7 7

  • Banda d**ili.. (2)

    Niech sobie wezmą przykład ze świnoujścia, tam są dwa promy i w dodatku za darmo

    • 15 4

    • Za darmo powiadasz?

      • 2 0

    • I stępka, nie zapomnij o stępce. A nie, czekaj..

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane