• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Most Wantowy nad Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
14 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Nietypowe Budowle Trójmiasta to cykl, w którym wyjaśniamy przeznaczenie i działanie położonych na terenie naszej aglomeracji obiektów o niecodziennym wyglądzie. Dzisiaj pokazujemy niedostępną drogę na szczyt pylonu mostu wantowego na Martwej WiśleMapka oraz roztaczające się z niego widoki. 9 listopada 2021 skończył on 20 lat. Poprzednio odwiedziliśmy lokomotywownię wachlarzową w Gdyni. Za miesiąc pokażemy działanie zabytkowego młyna w OliwieMapka.



Jak często korzystasz z mostu wantowego nad Martwą Wisłą?

Oficjalnie nazywa się Mostem III Tysiąclecia im. Jana Pawła II. Dla większości jest po prostu mostem wantowym na Trasie Sucharskiego, łączącej otwarty w kwietniu 2016 roku tunel pod Martwą Wisłą z Obwodnicą Południową. Jednak, gdy w listopadzie 2001 r. przecinano na nim wstęgę, z przekąsem żartowano, że to najdroższe połączenie Stogów z Rudnikami w historii.

Zanim jego ranga komunikacyjna dla Gdańska wzrosła i zaczął służyć mieszkańcom, musiała minąć dekada. Gdy powstał, nie było ani tunelu pod Martwą Wisłą, ani Obwodnicy Południowej, ani autostrady A1.

- W pierwszych latach eksploatacji ruch po nim był rzeczywiście znikomy - przyznaje Jacek Kamiński, inżynier i jeden z projektantów mostu z Katedry Mostów Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej. - Bez problemu można było wówczas się na nim zatrzymać, by zaspokoić swoją ciekawość i spacerując przyjrzeć się jego detalom. Dzisiaj taki spacer byłby zapewne... naszym ostatnim - żartuje.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.

Budowa mostu przypomina olinowanie żaglowca



Sporym wyzwaniem okazał się też spacer stromą i ciasną klatką schodową na górę dwunogiego i wysokiego na 100 m pylonu.

Aby znaleźć się na ostatnim podeście, z którego roztacza się fantastyczna panorama Gdańska, najpierw trzeba pokonać 18 drabinek. Pylon osadzony jest na fundamencie i palach wkopanych w ziemię na głębokość 35 metrów. Powstał po to, by przenosić obciążenia za pomocą ukośnych lin stalowych tzw. cięgien, co przypomina nieco olinowanie masztu żaglowca.

- Różnica polega na tym, że w żaglowcu maszt jest utrzymywany przez liny zamocowane do pokładu, a w moście przęsło jest utrzymywane przez liny zakotwione w pylonie - tłumaczy Jacek Kamiński.
Czytaj także:

Jak wygląda techniczny tunel w tunelu pod Martwą Wisłą



Most wantowy na Trasie Sucharskiego jest najdłuższym i najwyższym tego typu obiektem w Gdańsku. Ma 380 metrów długości, a samo przęsło ma 230 metrów długości. W momencie budowy było to też najdłuższe przęsło w całym kraju (parę lat później z pierwszego miejsca gdański obiekt zepchnął Most Świętokrzyski w Warszawie).

Poza charakterystycznym pylonem jego cechą szczególną są stalowe liny. Jest ich 60, a ich długość waha się od 60 do ponad 200 metrów. Każda z nich składa się z kilkudziesięciu splotów stalowych osłoniętych czerwoną polietylenową rurą osłonową.

Dziennie mostem przejeżdża od 30 do 35 tys. pojazdów.

Mógłby być wyższy, nie posiada też drogi dla rowerów



Obiekt, który w listopadzie będzie obchodzić 20. urodziny, choć ma sporo zalet, nie jest też pozbawiony wad. Jedną z nich jest stosunkowo niskie zawieszenie na lustrem wody.

Z jednej strony sprawia to, że linia pomostu, po której poprowadzono jezdnię z dalszej perspektywy jest mało zauważalna, z drugiej - zaledwie 8-metrowe światło pomiędzy rzeką a mostem ogranicza rozwój ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle, nie mogą tamtędy przepłynąć wyższe jednostki. Standardem dla tego typu obiektów jest prześwit 20-metrowy, a dla ruchu oceanicznego nawet 45-metrowy.

Most mógłby być nie tylko wyższy, ale też posiadać drogę rowerową, o którą pierwotnie zabiegano. Podobnie jak w przypadku wysokości, zrezygnowano z jej budowy ze względów finansowych.

Piętą achillesową mostu - podobnie jak innych tego typu obiektów - są też dylatacje. Pierwsze zużyły się po 10 latach eksploatacji, kolejne wymieniono w 2019 r.

  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most Wantowy nocą jest podświetlony.

Obiekt służy naukowcom, strażakom i zakochanym



I choć na co dzień most dla osób postronnych jest zamknięty, a wejście zabezpieczone, to dzięki uprzejmości Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni mogliśmy wejść na górę z kamerą. Wrażenia? Fantastyczne.

Ze szczytu pylonu widać i słychać nie tylko mknące pod stopami samochody i ciężarówki, ale też jednostki pływające po Martwej Wiśle. W tle słychać też zakłady przemysłowe na Przeróbce, a po drugiej stronie chrzęst mielonego złomu na złomowcu w pobliżu Elbląskiej. Przy sprzyjających warunkach pogodowych widoczny jest Półwysep Helski.

Trójmiasto w Budowie. Zobacz, jak powstają nowe inwestycje



M.in. z tych powodów most jest nie tylko popularnym obiektem wśród fotoreporterów, ale także naukowców. Regularnie odwiedzają go studenci uczelni technicznych z całej Europy, jest też celem corocznego objazdu dydaktycznego studentów PG. Chętnie ćwiczą też na nim strażacy, był też miejscem... zaręczyn jednego z inżynierów.

Uwaga! Na co dzień wejście do środka jest niedostępne i zabezpieczone przed ingerencją osób postronnych. Redakcja Trojmiasto.pl mogła wejść do środka i na górę dzięki uprzejmości Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Warto dodać, że obiekt został zaprojektowany w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku przez zespół inżynierów wywodzących się wyłącznie z Katedry Mostów Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej.

- Przy budowie mostu po raz pierwszy w Polsce zastosowano metodę nawisową, inaczej mówiąc wspornikową, nie wymagającą budowy rusztowań. Poszczególne sekcje mostu były transportowane barkami, a następnie podnoszone i scalane z resztą konstrukcji. Tak nie budował w naszym kraju nikt wcześniej! - wspomina Jacek Kamiński. - Jako że mosty wantowe należą do obiektów szczególnie narażonych na oddziaływania wiatrowe, do obowiązków wykonawcy należało m.in. przeprowadzenie badań modelowych mostu w tunelu aerodynamicznym. Ich realizację zlecono francuskiemu Ośrodkowi Naukowemu i Technicznemu Budownictwa w Nantes. Badania sprawiły, że dokonano nieznacznych korekt elementów przęsła mostu, które wyposażono w owiewki, skrywające lampy oświetlenia iluminacyjnego.
Budowa mostu trwała dwa lata (1999-2001) i kosztowała 70 mln zł. Co ciekawe, środki na jego budowę nie pochodziły z Unii Europejskiej (Polska do wspólnoty dołączyła dopiero trzy lata później), a z pożyczki Banku Światowego i państwowej dotacji budżetowej.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Opinie (94) 3 zablokowane

  • Teraz dulkiewicz nic nie robi (1)

    Szykuje się na przegrane wybory uciec do parlamentu nawet nie udaje że kocha to miasto

    • 16 6

    • to ty chyba siedzisz w skrzynce na węgiel

      • 0 0

  • bez unii???
    kto na to pozwolił, skandal!!!

    • 7 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nietypowe Budowle Trójmiasta: Most Wantowy nad Martwą Wisłą

    znowu kolarstwo sie burzy,zawsze i o wszystko sie burza

    • 10 4

  • Pamiętam jak grałem tam na polanie w piłkę, albo niejedne solo po szkole 61.To będzie około 26 lat temu...

    • 9 0

  • Ja pamiętam jak obok działek był kort tenisowy,ja i koledzy motorynkami przez działki że stogów jeździliśmy grać w tenisa,jak zaczęli budować most to ten kort tenisowy został zniszczony,pewnie niektórzy znają temat...a szkoda...

    • 9 0

  • Obok (1)

    A co to za stocznia obok?

    • 3 0

    • Conrad

      • 0 0

  • bubel wantowy

    • 0 10

  • Piękny most.

    Ale pod mostem bałagan. Między klubem Drakar a stocznią jest nie ciekawie. To jest ulubione miejsce wędkarzy. Pod mostem pływają drewniane elementy podestu . Wystają z wody grube rury wygląda to tak jakby nie dokończono jakiejś zamierzonej inwestycji.

    • 9 1

  • BNT napieraj

    chłopie!

    • 1 1

  • Ach, ach gdyby most wantowy miał 20 metrowy prześwit nad lustrem wody do Przeróbki do strony Sobieszewa mógłby dopłynąć nawet mój jacht. Dalej by nie przepłynął, bo jest znacznie niższy Most Siennicki. Tylko po co? Mogę dopłynąć od strony portu.

    • 14 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane