- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Terminal Cukrowy obok tunelu
Silos będący częścią Terminala Cukrowego mieści 50 tys. ton cukru.
Ogromny silos obok tunelu pod Martwą Wisłą, który prezentujemy w tym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta, służy do przeładunku cukru. W poprzednim odcinku opisaliśmy historię gmachu przy ul. Morskiej 77, w kolejnym opowiemy historię wieży ciśnień w Letnicy, o którą pyta wielu naszych czytelników.
Wielki "walec" to jak dotąd najmłodsza budowla opisywana w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta. Jest to część Terminalu Cukrowego, który do użytku oddany został zaledwie w październiku ubiegłego roku. Element, który zwraca największą uwagę, to nic innego jak silos do przeładunku cukru. Ma on wysokość 56 metrów, a więc tyle, ile 17. piętrowy blok i pojemność 50 tys. ton.
Oprócz niego w skład terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wchodzą:
- pakownia cukru
- magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
- pomieszczenia biurowe
- infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową (wagony z cukrem produkowanym w siedmiu cukrowniach na terenie Polski podjeżdżają bezpośrednio pod silos).
Ponad 100 mln zł w budowę zajmującego ponad 3 hektary Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie zainwestowała Krajowa Spółka Cukrowa, która jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie. Nowa infrastruktura powstała, by znacząco zwiększyć możliwości eksportu cukru - nie tylko do krajów Europy, ale także, by zdobyć nowe rynki zbytu w Azji i Afryce. Powstanie terminalu umożliwiło transportowanie produktów Polskiego Cukru nie tylko w kontenerach, ale także w olbrzymich masowcach. Właśnie dlatego terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Zobacz także: elewatory zbożowe w Nowym Porcie
Planowany przeładunek cukru w terminalu ma wynosić ponad 300 tys. ton. W ciągu jednego dnia terminal jet w stanie przyjąć do 3 tys. ton cukru.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Opinie (83) 8 zablokowanych
-
2020-08-01 19:13
Hodowla prochnicy i otylosci
- 6 6
-
2020-08-01 19:39
Badają tam zawartość cukru w cukrze.
Czy Marysia to rozumie?
- 16 1
-
2020-08-01 20:40
Szkoda tylko, że już nie mamy ani jednej polskiej cukrowni. Wszystkie należą do naszych zachodnich sąsiadów. (3)
Kiedyś Polska budowała cukrownie na całym świecie i byliśmy w tym dobrzy. Może jeszcze ktoś pamięta hasło Melchiora Wańkowicza: "Cukier krzepi" wymyślone na potrzeby kampanii cukrowniczej.
- 20 5
-
2020-08-01 21:41
Kiedyś mieliśmy polskie plantacje bananów i cytryn (1)
Teraz mamy plantacje cebuli i buraka
- 2 7
-
2020-08-02 09:09
teraz mamy plantacje kukieł operacyjnych na Tik toku
- 4 0
-
2020-08-03 11:19
:)
Mamy polskie cukrownie, doucz się, później siej herezje.
- 0 1
-
2020-08-02 08:01
zamiast budować terminale trzeba było nie likwidować cukrowni (1)
- 13 3
-
2020-08-03 11:21
:)
Panie, Terminal a cukrownia to dwie rozne rzeczy.
Porównujesz produkcje z bezpośrednim pkt przeładunkowym. Gratuluje !!- 0 3
-
2020-08-02 11:01
Hahah ludzie wiem co to jest, przenoszą sejm do gdańska!
- 4 3
-
2020-08-02 12:42
A Jaworski z pisu to dalej w tym cukrze rzadzi?
- 4 3
-
2020-08-02 15:54
Wańkowicz: Cukier krzepi.Polacy: Wódka lepij.
Tak to było przed wojną
- 4 0
-
2020-08-02 18:23
Na filmie... (1)
Napisane ze mozliwy przeladunek 300 tyś ton rocznie? Czyli mozna go napelnic 6 razy? Raz na 2 miesiace?
- 2 0
-
2020-08-03 06:39
:)
Tak
- 0 1
-
2020-08-02 23:14
Nikt nam tego nie zabierze (3)
Rozrasta się Port i Gdansk, nikt nam tego nie zabierze, będzie praca, pieniądze ze sprzedaży nadwyżek cukru, w Polsce oprócz KSC jest jeszcze kilka innych spólek cukrowych np. diamont, łyżeczka itp co by tu nie pisać większość postów to bełkot, typu tunel się zawali i zęby popsują, opanujcie się tak nie wygląda opozycja ...
- 6 2
-
2020-08-03 06:43
:) (1)
Brawo za głowę, gdyby tusk nie sprzedal cukrowni, to potęgą dawno byśmy byli. W europie już jesteśmy. KSC ma się dobrze a ludzie mają pracę.
Z silosu robimy podkop pod tunel, zeby miec krótszą trasę z drugiej strony, a zawartość cukru w cukrze jest odpowiednia.
Aktualnie testowane są kontenery cukrowe. Kolej robi tory, to nie gra komputerowa, że wszystko się kliknie i jest - inżynierowie Panowie.
Polska mentalność, pieprzą o czymś o czym nie mają pojęcia.
Dobrze. PKB kraju rośnie, KSC zarabia, ujemne saldo gamonie jest przez inwestucje a nie przez kijowe działanie firmy, masakra.- 1 1
-
2020-08-03 08:20
A przestan agitować
Kampania już dawno za nami, a twoi wygrali. Sam nie wierzysz w to co piszesz. Kolej buduje tory... Gdzie konkretnie? Kto zaczyna inwestycje przed infrastruktura kolejową i drogową? Wyjaśnij Panie prezesiku.
- 0 0
-
2020-08-03 08:44
Nie chciałbym tam w takich warunkach pracować.
Port, stocznia, magazynier... coraz mniej młodych silnych mężczyzn jest chętna pracować w tego typu obiektach. Czym tu się można pochwalić?
- 0 1
-
2020-08-03 03:41
Na serio?
Bezkolizyjna infrastruktura drogowo-kolejowa? Ludzie z marketingu pisali ten artykuł? Rozładunek cukru jedynie z naczep, w dodatku w sposób który blokuje Wiślane całkowicie. Jedna droga , jedne tory, a to wszystko współdzielone między kilkoma spółkami operujacymi na tym terenie. Logistyczna porażka. Prywatny przedsiębiorca NIGDY nie odwazylby się budować takiego silosu wiedząc doskonale, że będzie nierentowny i niewydajny. Patrzcie o to Miś na miarę naszych możliwości...
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.