• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe rondo powstało w Gdańsku

rb
14 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów.

Przy ul. CzerskiejMapka w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.



Nowatorskie rozwiązania w infrastrukturze rowerowej w Trójmieście oceniam:

Nietypowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym zostało oddane do użytku kilka dni temu. Ul. Czerska to jedna z lokalnych ulic na Oruni Górnej na południu Gdańska. Dotychczas nawierzchnia była pokryta betonowymi płytami, a ostatnio zyskała nowy asfalt. Przebudowę wykorzystano do wdrożenia nowatorskiego w Gdańsku i całym Trójmieście rozwiązania, by ruch rowerowy na samym rondzie poprowadzić środkiem jezdni po dedykowanym dla jednośladów pasie.

- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe. Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.

Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.

Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.

Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy ŚwiatMapka w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.

Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech. Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech.
rb

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Czerska...jaka ulica takie rozwiazanie

    • 2 0

  • te rondo nic nei zmieni

    dopóki ludzi nie nauczą się jeździć odpowiedzialnie i z głową. przedewszystkim znajomość znaków i przepisów. rowerzyści żyją swoim rytmem natomiast kierowcy(niektórzy), których prawie codziennie spotykam na drogach nadają się jedynie do podróży komunikacją miejską. co z Wami? Ludzie.

    • 2 0

  • a czy ktos z was tam byl i widzial jak ta pseudo droga wyglada? 100m nowego asfaltu od starogardzkiej, potem rondo donikąd (oba wloty ślepe), za rondem od razu płyty betonowe przez 200m, potem znowu asfalt przez 200m i dojazd do osiedla i koniec drogi w polu.
    W Gda nawet jednej ulicy nie potrafią zbudować, jest w środku dziura i droga z płyt....

    • 5 0

  • Finał jest taki,że na wymalowanych pasach na czerwono stoją zaparkowane auta a "hopka",która miała auta spowolnić jest omijana przez auta po drodze rowerowej

    • 2 0

  • ktos chyba ma duzo czerwonej farby do sprzedania, i to nie pierwszy raz

    nie widzialem takiego ronda ani w Niemczech ani w Holandii.

    • 2 1

  • Nie czaję

    • 2 0

  • a w tle widac na 2fotce już jakis janusz parkuje

    na tych pasach rowerowych, a SM nie mamy. Te pasy powinny być węższe i jezdnia też. Tak by nie dało się zaparkować nie blokując jezdni

    • 1 0

  • No już głupszego ronda jak to, nie widziałam

    Tylko patrzeć na ilość wypadków z udziałem rowerzystów. Kurcze samochodów o niebo więcej na drogach a co rusz się głaska rowerzystów. Jeszcze obwodnicę niech zwężą psia mać. Na portalu w miejscu Raport drogowy powinna powstać zakładka "kolizje na rondzie na Czerskiej", bo tyle tego będzie!

    • 3 4

  • Brawo! prawie jak w Gdyni, tylko nie biała a czerwona farba :)

    Co za dzban to wymyślił, co za drugi dzban zatwierdził?!?

    • 2 2

  • Hmm

    Tak, to rondo było tam niezbędne bo jeździ tam tylu rowerzystów, że szok i wszyscy tam taaaacy rozpędzeni jeżdżą autami, tym bardziej, że dalej za rondem jest dalsza część starej plytowki to nic, że kilkanaście metrów dalej od tego wspaniałego ronda jest skrzyżowanie armagedon (delikatnie ujmując). Niech jeszcze tylko Lidla otworzą myślę, że niejednej osobie skończy się tam cierpliwość przy próbie opuszczenia skrzyżowania. A rondo obiecują i obiecują... Ale to rondo naprawdę super, nigdzie takiego nie ma, szacun miasto.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane