• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Nowa Letnica

Nowa Letnica

ROBYG

Gdańsk Letnica, ul. Starowiejska Mapa

27 do 117 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Opinie (231) 2 zablokowane

  • Koniecznie trzeba przywrócić SKM do Nowego Portu

    Dzięki temu będzie alternatywa i lepszy dojazd do Centrum

    • 4 2

  • Jedyne szanse tej linii, by historia się nie powtórzyła to:

    -nie danie obsługi tej linii SKM
    -bilety takie same jak w gdańskich tramwajach/autobusach, czyli w skrócie bilety ZTM
    -częsty takt co 15-20 minut
    -przedłużenie trasy, może do Pruszcza, albo nawet Tczewa?
    -odbudowa toru do Nowego Portu, ale dalej np w okolice ul.Władysława iV? Choć jest problem z drogą, która przebiegałaby wzdłuż torów, ale na pewno byłoby to miejsce, gdzie duża cześć mieszkańców miała, by blisko do przystanku (obecnie do przystanku Brzezno prawie każdy ma daleko).

    • 7 1

  • skm

    syf kiła mogiła

    • 1 3

  • Coś trzeba zrobić z komunikacją

    Nadchodzi czas na tereny od Uczniowskiej w stronę Brzeźna. Około 20 ha. Ponad połowa tego obszaru trafi na budowę osiedli. Kolejne kilka tysięcy mieszkańców. Tramwaje mogą nie starczyć.

    • 4 2

  • Przystanki (2)

    pozmieniać lokalizację przystanków, np. Nowy Port bliżej centrum N.Portu a Brzeźno, żeby było w pobliżu parku/plaży w Brzeźnie i sukces gwarantowany!

    • 4 2

    • Nowy Port nie odzyska juj tego połączenia. (1)

      Rozebrano tory.

      • 0 0

      • można położyć nowe. żaden problem

        • 0 0

  • Aquapark by się przydał.

    • 3 2

  • a ktory deweloper mysli o dojazdach? najwazniejsze mieszkania sprzedac

    • 3 0

  • SKM tam wróci (2)

    1. Skasowano linię tramwaju nr. 4 z N. Portu na Zaspę (przedtem do Jelitkowa).
    2. Tram. linii 7 jeździ bardzo rzadko. Tylko rano i po południu. Mieszkańcy zostali zmuszeni do przesiadek.
    3. Kolejka powinna jeździć do Nowego Portu (1 przystanek za "brzeźnem"). tak jak zawsze było. wielu ludzi chce jej powrotu. jak będzie jeździć nawet co 30-40 min (w szczycie może po 20) to ludzie będą jeździć. także przyjezdni. Do Gd. Głównego jeździło się szybciej i wygodniej niż tramwajem.
    4. argument, że i tak jeżdżą samochodami... jeżdżą. skoro mają się co chwilę przesiadać, to kto może to jeździ autem. Nic dziwnego. Obecny prezydencik tylko inwestuje w ruch samochodowy. Wprowadzono by zakaz parkowania na chodnikach i egzekwowano by go, to i ludzie zaczęliby korzystać z komunikacji miejskiej. Ale NAJPIERW ma być więcej kursów. A nie tlko kasować, likwidować.
    5. Skasowano przeprawę promową z n.portu do twierdzy wisłoujście. To udostępnijcie ludziom chociaż tanie kajaki. Wystarczyło wprowadzic tam mniejszy prom osobowo-rowerowy. ale u tego prezydencika to by kosztowało miliardy. Chyba więcej niż w Norwegii!
    6. Dlaczego ten prezydencik tak nienawidzi n. portu? Wygląda na to, że chcą stąd wykurzyć mieszkańców, a wprowadzić przemysł i bezdomnych.
    7. Niech prezydencik zbuduje jeszcze kolejne muzeum i kolejne pomniki na SWOJĄ cześć. A za jego próżność i deficyty w psychice będą płacić mieszkańcy.
    Jest demokracja i to ludzie decydują, a nie jakiś ****. To nie reżim. Tak stanowi konstytucja.
    8. Kasować, likwidować, niszczyć jest łatwo....

    • 5 0

    • Wprowadzono bardzo ciężki transport przez środek osiedla po ulicy Wyzwolenia. Port przeładunkowy rozwija się, ale drogi przez Letnicę żeby ominąć Nowy Port to nie chcą zbudować. Trzeba ich zmusić. Sami z siebie to tylko zniszczą dzielnicę. A czynsze kosztują sporo! Mnóstwo TIRów PRZEŁADOWANYCH tam jeździ. NAJPIERW zbudować drogę lub połączenie kolejowe a dopiero POTEM rozbudowywać przeładunek

      • 1 0

    • Zabytki niszczeją, władza czeka aż rozpadną się. Po co remontować? po co komu zabytki?

      • 1 0

  • mieszkam w Gdyni - tu się żyje najlepiej

    Popieram! powinna być linia Gdynia Północ - Gdańsk Nowy Port

    • 3 0

  • Umarły stocznię to i kolej umarła taka całą prawda

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane