• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikt nie panuje nad tramwajami. Czas na zmiany w ZKM-ie

Krzysztof Koprowski
10 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Burza, jaka wybuchła po zderzeniu tramwajów, w którym ucierpiało 20 osób, musi doprowadzić do zmian w gdańskim ZKM-ie. Burza, jaka wybuchła po zderzeniu tramwajów, w którym ucierpiało 20 osób, musi doprowadzić do zmian w gdańskim ZKM-ie.

Fatalnego stanu gdańskich tramwajów nie poprawiają nawet zakupy nowego taboru. W ZKM-ie narasta konflikt miedzy motorniczymi, a mechanikami. Tylko zmiany u największego gdańskiego przewoźnika poprawią bezpieczeństwo pasażerów.



Gdańskim tramwajom zdarza się jeździć z drzwiami leżącymi na podłodze... Gdańskim tramwajom zdarza się jeździć z drzwiami leżącymi na podłodze...
oraz gubić część składu. To wszystko efekt technicznych fuszerek. oraz gubić część składu. To wszystko efekt technicznych fuszerek.
Nie milkną echa wypadku sprzed 10 dni, w którym dwa tramwaje zderzyły się na skrzyżowaniu ulicy Wojska Polskiego i al. Grunwaldzkiej. Motorniczy - zwolniony dyscyplinarnie z pracy - twierdzi, że przyczyną wypadku były niesprawne hamulce tramwaju, a pojazd nie był sprawny technicznie.

- Kategorycznie odrzucamy tezę o niesprawnych hamulcach. Potwierdzają to zarówno badania biegłego sądowego, jak i wewnętrzna komisja - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, p.o. rzecznika prasowego ZKM.

O przyczynach zwolnienia motorniczego: - To nie była pierwsza kolizja do jakiej doszło z winy tego motorniczego, dlatego podjęliśmy taką decyzję - wyjaśnia Wojtkiewicz.

Pomimo takiego uzasadnienia, od momentu wypadku wciąż kontaktują się z nami motorniczowie, których opowieści zniechęcają do korzystania z gdańskich tramwajów. Skarżą się na niesprawne pojazdy i ukrywanie przez zarząd firmy ich fatalnego stanu technicznego.

Wagony uczestniczące w pechowym zdarzeniu (1323 oraz 1324) zostały zmodernizowane przez wrocławskie zakłady Protram w 2002 roku. Choć "pod maską" wymieniono im niemal wszystko, już w 2005 roku zgłaszano poważne uwagi dotyczące problemów z hamowaniem.

- Ten tramwaj był praktycznie pozbawiony hamulców szczękowych. Mechanicy z ZKM uważają jednak, że takim tramwajem da się jeździć i wmawiają młodym motorniczym, że to tylko brak komfortu jazdy. Zamiast naprawić w nim układ hamowania, w kabinie motorniczego zawiesili na kablu prowizoryczny guzik, który włącza hamulce szynowe - relacjonuje jeden z motorniczych.

- Tymczasem tylko hamulce szczękowe zadziałają w razie całkowitego zaniku napięcia w tramwaju. Jest to "hamulec ostatniej szansy". - dodaje inny motorniczy.

Kto ponosi odpowiedzialność za fatalny stan gdańskich tramwajów?

Jednak to dopiero wierzchołek góry lodowej zaniedbań, do jakich dochodzi w gdańskim ZKM-ie. Normą w tramwajach jest jazda z niesprawnymi drzwiami. Teoretycznie taki tramwaj nie powinien w ogóle ruszyć z przystanku. W praktyce we wszystkich niemal pojazdach zerwane są plomby na przełącznikach służących do zdjęcia tej blokady, a mechanicy sami wymuszają na motorniczych wyłączenie tego zabezpieczenia.

- Mechanicy ZKM uważają, że tramwaj z niesprawnymi drzwiami może bez problemu poruszać się po mieście. W końcu drzwi można wyłączyć z użytku oraz zabezpieczyć tablicą kierunkową lub kamieniem. Mają oni w końcu ważniejsze sprawy na głowie! - ironizuje jeden z motorniczych.

Z relacji motorniczych wyłania się obraz nieustannej walki, jaką toczą z mechanikami z ZKM. Określają ją jako ping-pong: - Zjadę awaryjnie wozem A i dostaję wóz B, którym dojadę tylko do najbliższej pętli, bo jest niesprawny. Wracam do zajezdni, gdzie dostaję z powrotem wóz A, który nadal ma te same usterki. Wtedy słyszę komentarze, że mi się jeździć nie chce. Koleżanka kiedyś się popłakała, kiedy przetokowy nazwał ją k...ą, bo przeszkadza mu w zjedzeniu śniadania"!

W zajezdniach ZKM mało kto przejmuje się protestami motorniczych, choć to oni - oraz nieświadomi niczego pasażerowie - ryzykują swoim zdrowiem i życiem, jeżdżąc po mieście niesprawnymi tramwajami. Zdarza się, w książce usterek wozu, strona za stroną zapisane są uwagami motorniczych o problemach z hamowaniem, a mimo to pojazdy wyjeżdżają na miasto niesprawne. I nie dotyczy to wyłącznie "stopiątek", na które ZKM już dawno położył krzyżyk, ale także tramwajów typu N8C tzw. "Dortmundów".

Problemom z hamowaniem nie oparły się nawet Bombardiery, będące chlubą gdańskich władz. Pojazd 1006 przez ok. trzy miesiące hamował jednym wózkiem przy pomocy hamulca postojowego, a nie elektrodynamicznym przez co zdarzały się szarpnięcia, a kierujący pojazd nie miał pewności czy uda mu się zatrzymać pojazd przed skrzyżowaniem.

W innym Bombardierze (numer 1007) pojawia się natomiast problem z hamulcami postojowymi. Mechanicy mają jedno rozwiązanie: resetowanie układu elektronicznego, który... pokazuje błąd.

Zdarza się także, że z braku kontroli nad stanem technicznym, dochodzi do bardzo niebezpiecznych zdarzeń. Z niskopodłogowego tramwaju Konstal 114Na (numer 1502) kilka miesięcy temu na trasie na Siedlce... odpadło koło! Do dzisiaj stoi on niesprawny w zajezdni we Wrzeszczu.

Dlaczego nikt nie reaguje na te nieprawidłowości? Zarząd Transportu Miejskiego, który zleca ZKM-owi wożenie gdańszczan, de facto nie ma środków do nadzorowania przewoźnika. Kontrolę mógłby zyskać przejmując nadzór ruchu, ale ten - decyzją władz miasta - wciąż jest w rękach ZKM. ZTM może wprawdzie zażądać wycofania jakiegoś pojazdu z trasy, ale dzieje się to dopiero, gdy na niesprawny tramwaj poskarży się pasażer.

Czas na zmiany w ZKM

Gdy bilety w Gdańsku sprawdzali pracownicy ZKM, wpływy z mandatów były minimalne. Sprzedaż biletów wzrosła w 2006 r. o 30 proc. jak tylko kontrole przejęła zewnętrzna firma. To dowód, że ZKM-owi nie zawsze się chce.

Dlaczego władze Gdańska pozwalają rządzić w ZKM-ie od lat tym samym ludziom? To rzekomo podziękowanie dla szefa ZKM Jerzego Zgliczyńskiego za zdobycie tanich i sprawnych "Dortmundów", o które walczyło wiele polskich miast. Ale co to za zasługa, skoro modernizacja tych tramwajów niemiłosiernie się wlecze, a mechanicy z ZKM w kilka miesięcy "postarzyli" ich stan techniczny o wiele lat?

Władze miasta oraz ZKM od kilku lat próbują wmówić mieszkańcom, że stan taboru wcale nie jest taki tragiczny, a większość opinii jest przesadzona. Widząc codziennie w drodze do pracy lub szkoły setki zaniedbań, szukając poręczy (bo akurat została urwana) lub stojąc daleko od drzwi, bo w każdej chwili mogą wylecieć, na pewno ich pogląd uległby zmianie.

Opinie (489) ponad 20 zablokowanych

  • Paranoja

    Brak wykfalikowanego personelu, który nie umie dać sobie rady z nowoczesnym układem elektronicznym i całkowita destrukcja starego taboru, który jeździ bo jeździ do całkowitej rozsypki.

    • 3 2

  • Dla ekstremalnych 100% WRAŻEŃ !!!

    Jeżdzące pudła od kolizji do kolizji.

    • 4 0

  • Nikt nie panuje nad tramwajami.

    Co za tytuł chyba 4 części TERMINATORA - dzień zagłady nadszedł od strony ZKM'u.

    • 3 1

  • Dobranoc. Dobranoc, ojczyzno, już księżyc na czarnej lśni tacy. Dobranoc. I niech ci się przyśnią pogodni zamożni Polacy. Że

    luźnym zdążają tramwajem, wytworną konfekcją okryci, i darzą uśmiechem się wzajem, i wszyscy do czysta wymyci, i wszyscy uczc

    • 6 0

  • "Już czas na sen"

    Dobranoc.
    Dobranoc, ojczyzno, już księżyc na czarnej lśni tacy.
    Dobranoc.
    I niech ci się przyśnią pogodni zamożni Polacy.
    Że luźnym zdążają tramwajem, wytworną konfekcją okryci,
    i darzą uśmiechem się wzajem, i wszyscy do czysta wymyci,
    i wszyscy uczciwi od rana od morza po góry, aż hen.
    Dobranoc, Ojczyzno kochana!
    Już czas na sen...

    Jeremi Przybora

    • 6 0

  • GDAŃSKIE TRAMWAJE -

    to idealne miejsce dla Bear Gryls'a do nakręcenia kolejnej serii "Szkoła przetrwania"

    • 10 1

  • CO ZOBACZA TURYSCI I KIBICE NA EURO 2012 (2)

    1) KOREK NA SLOWACKIEGO Z REBIECHOWA JAKEIGO JESZCE NIE WIDZIELI
    2) URWA COS W ZAWIESZENIU ALBO KOLO NA TRAKCIE SW. WOJCIECHA
    3) PRZERAZA SIE JAK ZOBACZA ODCINEK IDACY PRZEZ JANA Z KOLNA, PRZEZ MARYNARKI POLSKIEJ PO STADION W LETNIEWIE
    4) NIE BEDA WIEDZIELI CZY WSIADAC CZY SIE SMIAC JAK ZOBACZA TRAMWAJE, DWORCE I SKMKI
    5) ZDZIWIA SIE ZE W POLSCE W CALE NIE JEST TAK TANIO JAKBY SIE IM ZDAWALO I BEDA ZADAWAC PYTANIA JAKIM CUDEM TUTAJ JEZDZI TYLE SAMOCHODOW I SKAD MAMY PIENIADZE NA PALIWO, JEDZENIE I RACHUNKI SKORO TAK MALO ZARABIAMY

    O TO POLSKA, O TO GDANSK WLASNIE!

    • 14 0

    • 6) PRZECZYTAJA W GAZETACH ZE NA EURO NAJLEPIEJ ZAROBILA OLIGARCHIA, ZLODZIEJE. SAMORZADOWCY, POLITYCY I KILKA INWESTOROW

      • 1 0

    • 7) ZOBACZĄ: ECS. MUZEUM II WOJNY ŚWIATOWEJ, MUZEUM OBROŃCÓW WESTERPLATTE, MUZEUM MORSKIE.

      *bo wkońcu na mecz to tylko przy okazji sie wybiorą w przerwie zwiedzania muzeów.

      • 0 0

  • trochę prawdy

    Faktem jest, że nasze tramwaje i autobusy są w opłakanym stanie i można by zwalać winę na chamskich kierowców i niedouczonych mechaników. lecz prawda jest taka, że jeśli kierowca lub motorniczy ma dużo zjazdów (uzasadnionych) to ma po premii albo za bramę a mechanicy pracują w opłakanych warunkach(na hali naprawczej jest taka sama temperatura jak na zewnątrz, spróbujcie coś zrobić jak jest -15 st) to brakuje im nawet podstawowych narzędzi nie mówiąc już o częściach.Ale kogo to obchodzi ważne dla kierownictwa są wozokilometry. Nieraz tak było, że ktoś z tej grupy chciał się poskarżyć do kierownictwa to odpowiedź jest zawsze taka sama "na twoje miejsce jest wielu innych i jak się coś nie podoba to zapraszamy do kadr". A wiadomo czasy są ciężkie Ci ludzie mają rodziny i praca jest im potrzebna.

    • 12 4

  • Jak w filmie

    A może kierownictwo naoglądało się filmu ALTERNATYWY- 4 i myślą że jak kibice za granicy na euro 2012 zobaczą tą biedę to do finansują ZKM.

    • 4 0

  • Pracownik (9)

    Jestem pracownikiem i nie wiem czy sie smiac czy plakac jak czytam to co niektorzy pozal sie Boze motorniczowie wypisuja!!! Niestety pisza te bzdury Panowie z niewielkim stazem pracy i zerowym doswiadczeniem. Jako wieloletni motorniczy jak i kierowca ZKM moge tylko stwierdzic jedno- 90 % opinii to wierutne bzdury!!!! Jest takie powiedzenie " ZŁEJ BALETNICY I RABEK U SPÓDNICY"!!!! A co do zwolnionego motorniczego powiem jedno_ szanowny Panie trzeba bylo patrzec przed siebie a nie pisac smsy w trakcie jazdy!!!! Masz Pan szczescie ze ofiar w ludzich nie bylo!!!! Dobrze ze tacy ludzie traca prace!!! Tyle w tym temacie,

    • 9 19

    • Co próbujesz mi wmówić? Że tramwaje są sprawne? (7)

      Bzdury to Ty wypisujesz, bo co się dzieje, to widać na co dzień w życiu. Żenada. Baletnica musi mieć spódnicę, żeby jej rąbek mógł przeszkadzać. Tu nie ma sprawnego sprzętu i to jest problem, bo jutro ktoś może zostać poszkodowany przez taką durnotę jaką Ty prezentujesz.

      • 7 5

      • zenada (6)

        zainteresuja sie danymi technicznymi i wynikami i wtedy sie wypowiadaj

        • 4 3

        • Nie mów mi czy mogę się wypowiadać czy nie. (2)

          Nie interesują mnie dane techniczne ani papiery. Interesuje mnie, żeby bezpiecznie dojechać do celu. Nie wkręcej mi, że jak na papierze jest dobrze, to w rzeczywistości też.

          Zawsze tak było, jest i będzie, że musi być kozioł ofiarny jak jest afera.

          • 4 3

          • tak to jest jak na forum wypowiadaja sie DYLETANCI (1)

            pt; nie znam sie ale sie wypowiem" haha

            • 1 2

            • Tak to jest jak specjaliści działają przeciw interesowi publicznemu.

              Jakby wszyscy dyskutowali tylko na tematy, na których się znają, to cały świat ogarnęłoby wielkie milczenie.

              • 3 1

        • Wytłumacz mi co miałeś na myśli. Mam stać się specjalistą w każdej dziedzinie? (2)

          Gdy idę rano po pieczywo, to mam najpierw skończyć szkołę piekarską? Jako laik widzę czy pieczywo jest przypalone czy nie.
          Jak wsiadam do tramwaju, to mam stać się mechanikiem / motorniczym? Jestem pasażerem i widzę, że tramwaje są zdezelowane i nie mogą się zatrzymać na przystanku - trzeba wysiadać z poruszającego się wozu.

          • 5 1

          • szkola (1)

            skoncz najpierw szkole - moze byc PIEKARSKĄ hahah-

            • 0 2

            • hahah- co mas zna myśli? Po co mi szkoła? Jak takie debile jak Ty są po szkole, to widać, że szkoła niczego nie daje. Wolę być

              bez szkoły :D Co Ty byś człowieniu robił, gdyby nie te wszystkie osoby ze szkołą i bez niej? Wszystko jest połączone, każdy element jest niezbędny.

              Chyba, że tego nie rozumiesz i czujesz się cool w firmie, gdzie są tylko prezesi i dyrektorzy :D yeeeah!

              Nie zamierzam być specjalistą w każdej dziedzinie. Jestem tylko głupiutkim człowieczkiem, który potrzebował trochę czasu, żeby zrozumieć, że nie musi wszystkiego rozumieć.

              Papa!

              • 1 1

    • Kazik - napisz mi proszę, co za motorniczy narobił syfu w wozie 1249 albo 1344?
      Kto oglądał to badziewie w zajezdni, że puścił to na trasę?

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane